Koop GEEN dieren in een dierenwinkel!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Koop GEEN dieren in een dierenwinkel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 18:50

Ik zie het nog zo vaak, mensen zien schattige diertjes in een dierenwinkel en het is lekker dichtbij dus er wordt gekocht.
Koop geen dieren in dierenwinkels, tenzij de dieren bij een goede fokker vandaan komen en bijvoorbeeld niet geschikt zijn om mee verder te fokken.

Waarom zou je geen dieren in dierenwinkels kopen?
-Vaak zijn de mensen daar niet genoeg dierkundig -en daardoor wordt vaak verkeerd advies gegeven.
-Er wordt vermeerderd in dierenwinkels, terwijl er al zoveel knaagdieren/konijnen zijn.
-Inteelt, soms weten ze daar niet eens welke dieren drachtig zijn, vooral bij hamsters/ratten/muizen is er vaak sprake van inteelt
-Dieren worden goedkoop ingekocht waar ze grootschalig gefokt worden, dit gaat tenkoste van de dieren.
-Huisvesting: De dieren zitten daar in kleine hokjes en zo wordt dit als voorbeeld gezien voor veel mensen.

Waar kun je dan knaagdieren/konijnen kopen?
-Bij een goede erkende fokker
-Dierenasiels
-knaagdierenopvang
-Bij mensen thuis, bijvoorbeeld via marktplaats, maar let op: Neem daar geen jonge dieren want zo motiveer je dat mensen gaan vermeerderen zomaar voor de lol als ze makkelijk te verkopen zijn. Het beste is om volwassen dieren over te nemen, waar mensen om een bepaalde reden niet meer voor kunnen zorgen

Ik hoop dat mensen die hier nog niet bewust van waren, er bewust van worden en niet zomaar een dier in een dierenwinkel kopen :)
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 13-11-10 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:57

saskiakefie schreef:
-Vaak zijn de mensen daar niet genoeg dierkundig
-Er wordt vermeerderd in dierenwinkels, terwijl er al zoveel knaagdieren/konijnen zijn.
-Inteelt, soms weten ze daar niet eens welke dieren drachtig zijn, vooral bij hamsters/ratten/muizen is er vaak sprake van inteelt
-Dieren worden goedkoop ingekocht waar ze grootschalig gefokt worden, dit gaat tenkoste van de dieren.
-Huisvesting: De dieren zitten daar in kleine hokjes en zo wordt dit als voorbeeld gezien voor veel mensen.

Heb je hier een bronvermelding van? Is nogal wat.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:02

Chiqa schreef:
Heb je hier een bronvermelding van? Is nogal wat.

eigen ogen en ervaring, en niet alle feiten hebben altijd een bronvermelding nodig

TS: kan je er helemaal gelijk in geven, zie de trieste gevallen hier ook vaak genoeg....en niet bij 1 dierenwinkel,maar ken er wel 6 helaas .........

Anoniem

Re: Koop GEEN dieren in een dierenwinkel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:17

Eigen ogen hele andere ervaring, juist het tegenovergestelde vandaar dat ik om een bronvermelding vraag.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:21

bronvermelding : dierenwinkels, [***], hoorn en omstreken, ga zelf maar kijken ;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:21

Ligt volgens mij nogal aan de winkel.
Ik heb geen goede ervaringen met asiels, dat zegt niet dat ze allemaal niet deugen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:23

Miryamk schreef:
Ligt volgens mij nogal aan de winkel.
Ik heb geen goede ervaringen met asiels, dat zegt niet dat ze allemaal niet deugen. ;)

Precies, ook mijn idee. En het kan een mening zijn of een interessant onderzoek wat plaats heeft gevonden,
daar ben ik wel benieuwd naar.

Ikdoemaarwat; geef es een link je weet er veel van zo te lezen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:24

:+ chiqa: je wil serieus een link van een dierenwinkel? alsof je op hun site de antwoorden vind? :+

misschien kan je de telefoongids raadplegen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:24

Loop de gemiddelde dierenzaak eens binnen ;)
Genoeg bronvermelding denk ik zo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:27

saskiakefie schreef:
-Vaak zijn de mensen daar niet genoeg dierkundig -en daardoor wordt vaak verkeerd advies gegeven.

- Klopt, niet iedereen heeft een afgeronde opleiding en besteedt evenveel aandacht aan het op peil houden van zijn of haar kennis.
- Niet in alle dierenwinkels wordt gefokt, vaak zitten de mannen en de vrouwen wel gescheiden.
- Het inteelt gedeelte volgt in het volgende punt
- De afkomst is vaak discutabel ja. Groothandels in knaagdieren houden geen rekening met leeftijd, gezondheid, bouw, gewicht, erfelijke aandoeningen, uiterlijk, gedrag en ga zo maar door. Daarnaast worden ze ook niet op jonge leeftijd handtam gemaakt.
- Huisvesting: Verschilt per DW. Maar ze kunnen nog zo goed zitten, als ze slecht gefokt zijn houdt het toch op. Daarnaast vind ik een DW zijn geloofwaardigheid verliezen als ze kooitjes verkopen van 20 bij 30 cm voor dwerghamsters (jaja vorige week nog gezien).

Al met al ben ik wel groot voorstander van het kopen van dieren bij inderdaad fokkers/liefhebbers.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:29

Mijn DA zegt altijd dat als ze langs de dierenwinkel loopt, ze al ziet wat ze die week aan patienten krijgt ;(

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:32

10 jaar geleden hebben we op een ander forum al tientallen reviews gemaakt van dierenwinkels. De meesten kwamen er niet best uit. Maar helaas bestaat dat forum niet meer, dus helaas pindakaas geen 'bewijsmateriaal'. Maar goed, dat dit zo gebeurt mag ik hopen dat minimaal de helft van de Bokkers daar wel overtuigd van is.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:36

Ergens ben ik het wel met je eens maar pas er mee op dat je niet iedereen over 1 kam scheert! Ik heb een hekel aan broodfok! Mensen die hun dieren aanbieden via mp alsof het een stel stoelen zijn! Maar ze zijn niet allemaal fout :n ik ken ook fokkers die fokken volgens de eisen van de fokvereniging en adverteren op mp (en wel degelijk een selectie houden) :j

Daarnaast, er zullen altijd mensen blijven die blijven kopen, of het nou in een dierenwinkel is of bij een broodfokker! Heel veel mensen willen het HELAAS niet zien

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:36

Mijn konijn komt ook bij een dierenwinkel vandaan. :j
Met het diertje zelf is absoluut niets mis, al heb ik soms het idee dat hij een beetje doof is, maar dat kan ook ouderdom zijn(hij is tenslotte al bijna zeven)..
Helaas hebben ze ons inderdaad wel verkeerd ingelicht, het is namelijk een mannetje en ze zeiden een vrouwtje :+
Toch issie lief hoor!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:41

:Z :Z :Z :Z :Z
wordt hier soms zo moe van.
Tuurlijk zijn er winkels die het niet goed doen.maar de steeds strengere wetgeving zal dat steeds moeilijker gaan maken.
Koop je dieren bij een erkende dierenspeciaalzaak dan weet je dat je goed zit.
Pech gevallen daar gelaten.
http://Www.dierbaar.nl voor meer info.

Er zijn namelijk zat fokkers,hobbyisten en mp kneusjes
waar je ook de achtergrond soms niet van weet,en ook inteelt kan zijn.

Ik heb een 6jarige opleiding achter de rug,weet dus heus waar ik over praat.
Bij ons in de winkel mogen stagieres geen dieren of medicamenten verkopen.
Scheer dus aub niet alle winkels over 1 kam.
Er zijn er zat die het prima doen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:44

Iris82 schreef:
10 jaar geleden hebben we op een ander forum al tientallen reviews gemaakt van dierenwinkels. De meesten kwamen er niet best uit. Maar helaas bestaat dat forum niet meer, dus helaas pindakaas geen 'bewijsmateriaal'. Maar goed, dat dit zo gebeurt mag ik hopen dat minimaal de helft van de Bokkers daar wel overtuigd van is.

10 jaar geleden, is er in die tusentijd niets veranderd denk je?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:49

Rider01 schreef:
Mijn DA zegt altijd dat als ze langs de dierenwinkel loopt, ze al ziet wat ze die week aan patienten krijgt ;(

een goede dierenarts loopt dan nmi naar binnen om advies te geven.
En meldt wat ze ziet. Samenwerking tussen da en dw moet meer gestimuleerd worden

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:52

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:53

realmagic schreef:
Ik heb een 6jarige opleiding achter de rug,weet dus heus waar ik over praat.

Ik heb ongetwijfeld een even interessante opleiding achter de rug, dus daar hoef je niet over te beginnen.
Feit blijft dat het (ja Chiqa, ook na 10 jaar) nagenoeg niet veranderd is.
Zolang een konijn alleen verkocht wordt (zie reactie bovenstaand ergens) is het geen goede winkel bijvoorbeeld, kan het konijn nog zo oud worden.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:55

Tja voor het merendeel heb je indd gelijk hoor.
Maar zeker op gebied van info geven das toch echt verschillend van winkel tot winkel.
Je moet iemand hebben in de winkel die zich t lot van de dieren wat aantrekt.
Ik werk nu sinds juni in een dierenwinkel.
Ik houd me nu vooral bezig met de dieren.
Ik kan van alle beestjes die er zitten ruim voldoende info geven over houden, verzorgen, voeding, geslacht.
Kooien zal ik altijd de grote modellen aanraden eender voor welk dier.
Maar je moet er ook even bij stilstaan dat klanten ook echt heel vervelend kunnen zijn op dat vlak en je raad gewoon in de wind slaan want zo een kooi is wel duur he.
Ik moet eerlijk zeggen dat sinds ik er werk ik me erg goed kan vinden bij de verzorging van de dieren
elke dag vers water en voer, 1 keer per week grote kuis van alles hokken.
Zieke dieren hebben we zelden en als ze ziek zijn worden ze verzorgd.
Een ziek dier zal ook nooit verkocht worden.
MAAR de mensen die deze diertjes kopen....daar kan ik nu al boeken over vertellen dat is pas erg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:58

Bij asiel en bij opvang dieren overnemen is ook niet zeker dat je er lang van geniet, want voordat deze dieren daar terechtkomen, stonden ze eerst in een dierenwinkel te koop hoor.

Dus je hebt evengoed een dierenwinkel dieren overgenomen al is het dan via via.

Ik snap niet zo goed waarom er zoveel konijntjes gefokt worden, er zijn al zo veel die gedumpt worden in parken etc. dus als ze nog klein en schattig zijn wil men het graag kopen, maar eenmaal volwassen vinden ze er niets meer aan en doen ze weg.

fokken fokken met alles en dan naar de opvang, dumpen in een park, en of erger.............

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:58

Ik héb ook niet gezegd dat het overal zo is in dierenwinkels, zo heb ik in beginpost gezet: tenzij de dieren bij een goede fokker vandaan komen en bijvoorbeeld niet geschikt zijn om mee verder te fokken.

En dan zou ik ook best een dier daar kopen hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:02

saskiakefie schreef:
Ik héb ook niet gezegd dat het overal zo is in dierenwinkels, zo heb ik in beginpost gezet: tenzij de dieren bij een goede fokker vandaan komen en bijvoorbeeld niet geschikt zijn om mee verder te fokken.

Dus was het toch een mening, daar was ik benieuwd naar.
Mijn ervaring met de dierenwinkels hier in de buurt is over het algemeen prima, weet ook waar de dieren vandaan komen en dat is in orde, vandaar mijn vraag.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:03

@Chiqa: Ik heb inderdaad geen bronvermelding, maar wel ervaringen, in veel dierenwinkels geweest en ook veel verhalen van mensen gehoord :)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:11

Ik werk bij een erkende dierenspeciaalzaak en heb al mijn diploma's.
Wij verkopen enkel en alleen konijnen/cavia's/ratjes en hamsters die van erkende fokkers uit de buurt komen. Bij ons zitten de mannetjes en vrouwtjes gescheiden. (Wordt ook echt goed op gelet) En we geven zoveel mogelijk goede informatie mee aan mensen die op zoek zijn naar een konijn of cavia. Wij durven ook te zeggen als we vinden dat een bepaald knaagdier niet bij de mensen past. Dit in het welzijn van het dier. En de mensen zijn er ook nog enorm blij mee dat wij zo eerlijk zijn en zo aan de dieren denken.
Ook worden knaagdieren niet alleen verkocht. Enkel en alleen als ze in gezelschap van een soortgenoot zijn.

Helaas ken ik zelf ook wel gevallen waar men niet zo met de dieren begaan is. En regelmatig komen mensen bij ons in de winkel met 'klachten' over andere dierenwinkels in de buurt. Als wij hun dan onze werkwijze uitleggen en waar onze dieren vandaan komen zeggen ze meteen; Volgende keer komen we zeker hiernaartoe.