Mijn katjes gaan over op vers vlees!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Mijn katjes gaan over op vers vlees!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 10:51

Oke, ik heb even gezocht of er al iemand was met een soortgelijk topic, maar heb niks kunnen vinden :P

Vanaf vandaag gaan mijn poezenbeesten over op vers vlees. Ik heb zojuist Jacq ( Chubby hier op bokt ) even over de vloer gehad met mijn bestelling voor mijn poezels.

De eerstkomende 2 weken gaan mijn katjes op worstjes van puur gemalen vlees en daarna ga ik er vers bijvoeren ( kippenekken, orgaanvlees en spiervlees ) Als over 4 weken dit voer op is, gaan ze helemaal over op vers en zal ik er ook 1 dags kuikens bij gaan voeren.

Zodoende hoop ik mijn katjes van 14, 13 en 3 maanden oud een langere "levensduur" te kunnen geven waarin ze zich lekker voelen en gezond blijven. Vooral mijn oudste is nogal een hongerlap, ik merk de laatste tijd steeds vaker dat ze duidelijk te kort heeft aan haar halve blikje voer per dag. Hopelijk zal door deze overstap poezel ook minder honger houden. :)

Uiteraard zal ik wel droge brokjes bij blijven voeren. :)

Het lijkt mij leuk in dit topic ervaringen uit te wisselen en ik wil een soort "dagboekje" bij houden over hoe de katjes erop reageren :D

Dus, wie ook vers? :)

Daihyo

Re: Mijn katjes gaan over op vers vlees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:11

Hier ook vers.
Wel KVV ivm beperkte diepvriesruimte.
Ik ben 3 jaar geleden over gegaan op vers. Mijn oudste kat (inmiddels ingeslapen) verbeterde er ontzettend door. Had altijd een slechte vacht, darmproblemen, enz. Maar sinds vers zat ze echt prima in haar vel.
De andere 2 krijgen vanaf kitten af aan al vers.
Meestal Carnibest. Afgewisseld met wat rundvlees of kippenvlees (spiervlees). Soms heb ik Haaksbarf. Maar dat is hier niet altijd te krijgen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 11:16

Ze krijgen vandaag van mij de eerste worst: Barfmenu kip van Tinlo :) Ik ben heel erg benieuwd wat ze er van gaan vinden :)

Geef jij ook kuikens Aman?

En wat is KVV precies?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:18

Nee, geen kuikens.
KVV is kant en klaar gemalen voer. Daar zit dus alles al in. Je hebt verschillende van Carnibest smaken. Natuur, Vlees en Lam. Is wel diepvries, in rollen van een halve kilo. Daar doe ik 4x van.
Kuikens wil ik nog wel eens gaan proberen. Maar dan moet je hier meteen 3 kilo kopen. Stel dat ze het niet lusten, is een beetje zonde :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:21

Leg eens aan een leek uit waarom je naast zo'n ontzettend goed voedingsplan ook nog droge brokjes gaat bijvoeren?
In die brokjes zitten dan toch ook allemaal bijproducten die je juist niet wilt voeren?

Interessant :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:24

ik vind die carnibest maar raar spul, mijn katten en de katten op stal hebben het nooit willen eten. :+
echt vers vlees daaren tegen dan weer wel,maar bij mij worden ze ook oud met blikvoer en droge brokken :P

tallie,ik ben echt heel erg benieuwd of jouw katten het wel willen eten.
:j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:24

Mijn katten krijgen ook af en toe brokjes. Als ik vergeet wat uit de vriezer te halen :+
Ze vinden de brokjes erg lekker en het gebeurt hooguit 1x per week/2 weken dat dat een voerbeurt voorkomt (ik voer 2x per dag).

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:26

Hier krijgen de poezenbeestjes al vanaf dag 1 dat ze bij mij zijn vers vlees. Heerlijk vinden ze het en zien er onwijs gezond uit! Ik ben vanaf dag 1 direct op vers vlees gegaan en heb wel eens een rolletje haaksbarf oid voor de afwisseling maar verder nooit kvv gegeven. Ik maak zelf menu's en vleespakketjes met alles wat ze nodig hebben en wat ik kan krijgen. Kwartel zijn ze erg dol op en ook kuikens en muisjes gaan er goed in.

Mag ik vragen waarom je wel droge brokjes blijft voeren?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:28

Wij doen het met onze honden, maar niet van bvb. Barf, maar wij halen kippen nekken, kip karkassen en verse pens bij de slagers. Onbehandeld en diepgevroren. Ze poepen er veel minder van, het stinkt minder, ze presteren het zelfde (het zijn werkhonden) en het is een stuk goedkoper. Wij zijn helemaal verkocht :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:29

Waarom voer je er brokjes bij? Dan ontregel je de zuurgraad in de maag die ze nodig hebben...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:30

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:41

Dit topic had ik gesloten omdat er een uitgebreid topic over loopt, dat XoNo aanhaalt.
Ik kan me voorstellen dat dat een wat groot en onoverzichtelijk topic is, daarom heropen ik dit voor de puur informatieve berichten.
Als dit ook uitloopt op een opsomming van welk voer iemand precies gebruikt zonder verdere informatie waar TS direct iets aan heeft, sluit ik het alsnog.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 27-09-10 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 11:55

Nickeltje, je bent een kei!! :D

Enfin, om de vragen te beantwoorden: Ik ben nog in de ontdekkende fase he :P Als het zelfs beter is geen droge brokken bij te voeren dan laat ik dat uiteraard ook vallen.

Kan iemand mij uitleggen waarom de combinatie niet zo goed is? :D Ik dacht namelijk dat het wellicht ook goed voor de tandjes is. Ik voer overigens Royal canin droge brokken :)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:57

Ik ga dit volgen! Krijg binnenkort ook twee geadopteerde katten in huis! Dus wie weet........

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:00

Ik ben ook erg benieuwd naar het prijskaartje dat daaraan hangt!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:04

ellepel schreef:
tallie,ik ben echt heel erg benieuwd of jouw katten het wel willen eten.
:j

Nou, de poesjes vinden vers vlees al lekker, ze kregen van mij al runder of lamshart een aantal keren per week en ik gaf ze af en toe ook wat rauwe kippenbotten :) Dat gaat er gelukkig in als koek :D

Maar ze hebben nog geen rauwe konijnen en eendenbotten op. Dus dat is even afwachten :D

@ denice: Ik ben momenteel voor de eerste maand duurder uit, namelijk 40 euro voor 3 katten. Zodra de worstjes eraf gaan, komt het totaal voor 3 katten op 28 euro per maand. Dit komt dus op minder dan een euro per dag voor in totaal 3 katten.

Ik voer momenteel 2 katten blikvoer van whiskas ( 1,25 per dag ) en daarnaast ook droge brokken van Royal Canin. Die droge brokken zitten op ongeveer 1 tot 1,50 euro per dag. 1 van mijn katten lust geen blikvoer, dus die eet alleen droge brokken

Dus als je het goed gaat bekijken, ben ik nu over de 2 euro, bijna 3 euro per dag voor 3 katten kwijt tegenover straks minder dan een euro. :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:07

Aha, ik voer al geen blikvoer omdat ik dat wel echt troep vind, enkel brokken van royal canin, ongeveer 40 euro per maand voor twee katten.

Ik ga er ook eens over nadenken!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:08

Ik voer altijd droge brokjes van Royal Canin en daarnaast savonds of gekookte vis of gekookte kipfile. Doen ze het super op!
Blikvoer en dat soort rotzooi krijgen ze hier niet!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:12

Ik heb ook een poging gewaagd om mijn katten versvoer te laten eten. Ik ben namenlijk ook niet zo enthousiast over brokjes. Vooral de hoeveelheid nutteloze opvulling zoals granen kan ik echt met mijn hoofd niet bij.
Nu is het nadeel, ze moeten het gewoon niet! Gekookte kip kijken ze niet naar om! De ene vond lever gekookt niet te eten, rauw en in kleine stukjes (het liefst gehakt) was het wel te doen. Ze worden er dus niet echt enthousiast van.... Ook de diepvriesworsten wordt de neus voor opgehaald. Net als de pakken uit de diepvries met hamburgers...
Waren jullie katten allemaal direct enthousiast over het verse vlees?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:14

Ik betaalde gemiddeld een euro per dag voor 3 katten.
Heb nu 2 katten, dus zal iets minder zijn.

Lusitano: ik heb de eerste weken wat blikvoer gemengd met het vlees.
En dan steeds de hoeveelheid blikvoer verminderd. Dat ging heel goed uiteindelijk.
Beetje visolie of nat uit blikje zalm bijvoorbeeld er overheen doet ook wonderen :j

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:17

ze zijn hier eigenlijk niet anders gewend, als kitten bij de moeder kregen ze dit al, dus ze weten niet beter :D

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:18

De PH in de maag van de kat ligt zodanig laag (d.w.z. dat het erg zuur is) dat de overgrote meerderheid van de (Salmonella)bacteriën meteen gedood wordt. De enkele salmonella’s die er tóch in slagen om de zure maag te overleven, krijgen de kans niet om aan te slaan. Dit komt mede door de goede weerstand en de gezonde darmflora. Rauw voeren is dus niet meer of minder onhygiënisch dan brok, in tegendeel zelfs aangezien in brok vaak wel schadelijke bacteriën zitten door het niet goed behandelen van de voeding door de fabrikant. En doordat de PH waarde in brokgevoerde kattenmagen veel hoger ligt, hebben deze katten meer kans om ziek te worden van een salmonellabacterie. Daarom is het niet handig om brokken naast rauwe voeding te voeren, omdat ze bij de vertering ervan een verschillende zuurtegraad nodig hebben...

Wat de prijs betreft, ik bestel meestal voor ongeveer 60 a 70 euro vlees voor 2 katten en daar doe ik dan gemiddeld 10 tot 12 weken mee! Dus gemiddeld ben ik 2,50 per kat per week kwijt aan voeding. Ook met de kattenbak doen we veel langer aangezien de ontlasting van een rauwgevoerde kat heel klein/weinig is, snel droogt en absoluut niet stinkt. Als ik de ontlasting er dagelijks uitschep doe ik soms wel een maand met 1 zak kattengrit! Bij mijn tante, waar de bak dagelijks verschoond wordt, stinkt het altijd naar kattenbak en bij ons echt nooit!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:19

mijn 2 katten en hond krijgen ook vers vlees. ik ben er zeer te vreden over. ze poepen nauwlijks. het is goedkoper.(voor 45 euro per maand heb ik 2 katten en 1 grote hond aan het eten. en ze zijn eerder aan de dikke dan magere kant dus ze krijgen zeker genoeg.) ik vind de conditie van de dieren beter. mijn hond is bijna 10 jaar (grote langhaar duitse herder reu) heeft eigenlijk nooit wat. speelt dagenlijks ziet er gezond uit en is vrolijk. mensen die het niet gewend zijn vinden het maar een smerig goedje dat vlees. maar ik heb nergens geen last van en als ik mijn beestjes zie genieten van het eten ben ik al weer helemaal blij.

toen ik mijn katten kreeg waren ze brokken gewend. ik heb niks gemixst gewoon vlees voor de neus geven en eten maar. de eerste dag vonden ze het wat vreemd maar daarna al niet meer.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:20

Mijn ieniemieniepoes die geregeld duiven vangt en volledig opeet, hoefde het ontdooide eendagskuiken weer niet. Ze moest er niets van hebben. Ze vind zichzelf blijkbaar geen aaseter maar een echte jager :Y)

Tallie, waar haal jij het vlees (niet de worstjes) vandaan?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:28

Abeltje77 schreef:
Mijn ieniemieniepoes die geregeld duiven vangt en volledig opeet, hoefde het ontdooide eendagskuiken weer niet. Ze moest er niets van hebben. Ze vind zichzelf blijkbaar geen aaseter maar een echte jager :Y)

Tallie, waar haal jij het vlees (niet de worstjes) vandaan?

Ik heb het besteld bij Chubby hier op bokt zij heeft de website: http://www.feronia-online.com/

Zij heeft voor mijn poezels een voedingsplan opgesteld en pakketjes gemaakt met konijn, kip en rund, zowel spier als bot als orgaanvlees :) En om de zuurgraad op gang te krijgen, voer ik nu eerst 2 weken worstjes en daarna helemaal over op vers :)

Enne, mijn oudste slopert heeft ook graag een lekker vers vogeltje ( bij voorkeur beschermde vogeltjes gierzwaluw :o ) maar toch krijg ik er zonder problemen rauwe kip in :D