Met mijn handen in het haar; katten en eten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emytje

Met mijn handen in het haar; katten en eten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 08:45

Op dit moment hebben we drie katten. Twee hebben we vorige week opgehaald uit het asiel en eentje die we hebben sinds vorig jaar. Deze laatste heeft een blaasgruisvoorkomend dieet en is daarom aan de RC Urinary brokken van de DA. Om de zoveel tijd eet hij deze brokken met lange tanden en eet hij in plaats van de 40/50 g op een dag, nog maar de helft. In juni heb ik daarom al Hills uitgeprobeerd, kijken of hij dat lekkerder vind, maar nee hoor, hij deinsde ervoor achteruit. Die waren dus al helemaal geen succes. Vanzelf begon hij weer beter te eten, maar nu eet hij al zeker 2 maanden slecht. Zo'n drie weken terug was er ook nog eens het vermoeden van een te snel werkende schildklier en jawel hoor, na het bloedonderzoek bleek inderdaad dat hij dat had en krijgt daar nu dus medicijnen voor. Dus in combinatie met zijn schildklier en het slechte eten, maakt het dat meneer nu nog maar zo'n 3,5 kg weegt ipv de 4,5 kg die hij ooit woog. In mijn ogen ziet hij er niet uit.

Vorige week heb ik de DA opbeld met wat ik hier nu mee aan moest. Eerst was het gewoon doorzetten met de brokken en niets anders geven, maar toen ik vertelde dat het om een 15 jarige kat ging, vond ze dat toch niet zo'n mega goed idee. Misschien iedere dag een zakje zacht voer? Ook geprobeerd, maar dat zorgde ervoor dat hij alleen dat nog at en na een tijdje nam ook dat af en wilde hij het zachte voer ook niet echt meer. Toen mocht ik wel een poging wagen met voer dat de DA eigenlijk niet ondersteund. In overleg werden dat de blaasgruisdieetbrokken van Casa Fera, met nog gecombineerd met zijn RC brokken en wat zacht voer daarvan. Om precies te zijn ging het drie dagen goed. Hij at ineens stukke beter, om nu dus weer terug te zijn op zijn maximaal 10-15 g brokken met wat zacht voer (1/4-1/3e kuipje). Weer magertjes dus.

Ik weet het nu effe echt niet meer. Ik weet dat met de enting (vier weken terug) gezien is dat hij wat ontstoken tandvlees heeft, maar dit heeft hij vaker door stress (andere kat was ziek en hebben we in moeten laten slapen) en daar gaat hij niet minder van eten. Ik heb ook heel goed opgelet of hij moeilijk eet, maar dat is niet zo. Voor de zekerheid, om dus pijnlijk tandvlees uit te sluiten, bel ik de DA vanmiddag op, of hij toch een kuurtje mag. Misschien/hopelijk ligt het daaraan en gaat hij dan toch beter eten, maar eigenlijk heb ik daar een hard hoofd in. Het eetprobleem blijft.

Dan zijn er nog de andere twee katten. Eentje eet daarvan wel goed, maar die is veel te dik (waarschijnlijk zo'n 1,5 kg te zwaar) geworden in het asiel. Hij moet dus langzaam aan afvallen. De andere kat, een poes, heeft ook een te snel werkende schildklier en haar eetpatroon is eigenlijk vergelijkbaar met die van Tiamat, de andere eetprobleemkat. Ook zij eet slecht. Maar vaak trapt ze er nog wel in als ik wat Gourmet mousse door haar brokken prak, maar meer dan een gram of 25 g brokken (Acana Wild prairie) met een eetlepel Gourmet is het bij haar niet. In tegenstelling tot Tiamat ziet zij er overigens niet slecht uit. Al mag er wel wat meer vet op haar botten.

Maak ik mij onterecht zorgen en is de hoeveelheid die gegeten word wel voldoende aangezien ik twee tegenstellingen in huis heb? Of is dit inderdaad te weinig?
Hebben jullie de gouden tip om Tiamat en Nimueh aan het eten te krijgen? Zacht voer toch helemaal weglaten en ze alleen nog brokken aanbieden? Of juist weer iets anders?

Wel even voor de duidelijkheid, de katten zijn 13 jaar en 15 jaar.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:32

Hm, moeilijk probleem.
Allereerst je poes; ik denk dat je je over haar geen zorgen hoeft te maken. 25 gr. brokjes en een beetje blikvoer kan voldoende zijn. Ik heb een jonge gezonde poes die 30 gr. light-brokjes en 1/4 blikje gourmet gold op een dag eet (en het blikvoer eet ze vaak niet eens op) en die is eigenlijk net iets te dik. Vanaf haar castratie heeft ze nooit meer gekregen, dus op dit dieet is ze te dik geworden.
Je zegt dat jouw poes er goed uitziet, dus dan denk ik dat ze vold. binnen krijgt.

Wat betreft Tiamat; hij eet écht te weinig.
Drie weken geleden heeft hij een bloedonderzoek gehad en is een te snel werkende schildklier vastgesteld. Ik neem aan dat hij nu zo'n 2,5 week op Felimazole staat? Je weet dat een (voorbijgaande) bijwerking van Felimazole afname van eetlust is? Dat kan al een oorzaak zijn dat hij nu even iets minder wil eten.
Verder kan het zijn dat Tiamat behalve een te snel werkende schildklier ook nierproblemen heeft. De nierwaarden in een bloedonderzoek kunnen vertekend worden (lager uitvallen) bij een te hoge T4 waarde.
Die nierwaardes kunnen dus een stuk hoger uitvallen bij het volgende bloedonderzoek (na twee weken Felimazole) als de T4 normaal is.
Als hij ook nierproblemen heeft (afvalstoffen worden niet voldoende gefilterd en blijven in het bloed) kan het zijn dat hij beroerd is en dat zal z'n eetlust ook niet ten goede komen; als jij misselijk bent heb je tenslotte ook geen zin in eten.

Kort samengevat: ik zou niet anders gaan voeren bij je poes. Misschien hooguit iets meer blikvoer door haar brokken mengen als ze die 25 gr. brokjes blijft eten.
Bij Tiamat kun je nu even niet anders dan afwachten of de afname van eetlust geen gevolg is van de Felimazole of van te hoge nierwaardes. Je zou hooguit kunnen proberen hem tot eten te verleiden door hem elke dag een ander soort blikvoer of brokjes aan te bieden.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 12:48

Bedankt voor je reactie! Je verteld wel nieuwe dingen in ieder geval. Ik wist niet dat Felimazole een verminderde eetlust kan veroorzaken, maar ik moet ook zeggen dat ik heel stom de bijsluiter niet heb gelezen... *schaam, schaam* Goed dat je het zegt dus. Hoe lang houd deze bijwerking normaal gesproken aan?

Het bloedonderzoek was overigens anderhalve week terug. Met de enting - ik dacht 3/4 weken terug - voelde de DA dat zijn linker schildklier vergroot was en in combinatie met gewichtsafname werd dus een te snel werkende schildklier verwacht. Omdat we toen met een doodzieke ander kat zaten, vond de DA het beter om eventjes te wachten met het bloedonderzoek. Die is dus vorige week maandag geweest en de dinsdag erop is hij aan de medicijnen gegaan (2x 2,5 mg per dag). Hij is nu dus zo'n 1-1,5 week aan de Felimazole.

Uit het bloedonderzoek kwam inderdaad uit dat zijn nierwaardes (en die van zijn lever) gewoon goed waren. Over anderhalve maand word er nog een keertje bloed geprikt om te kijken of de dosering van de Felimazole goed is.

Hoe zie je als een kat misselijk is? Ik ben vrij veel thuis (voor de dieren dus) en ik hou ze dus goed in de gaten. Ik heb niet het idee dat hij zich ziek voelt. Hij oogt ook gewoon alert, maar goed, misschien weet hij het wel goed te verbloemen.

Het lucht wel op om te lezen dat het voor poezen normaler is om wat minder te eten. :)

Edit: Ik heb vanmorgen de DA gesproken en ze vond het een goed idee om een kuurtje te proberen. Ik ga dus zo Tiamats antibiotica kuurtje halen. Dan weet ik zeker dat het niet aan zijn tanden ligt. Helpt dit niet, dan moest ik een afspraak maken en word hij van onder tot boven goed bekeken om een oorzaak te vinden van zijn weinige eten.

Overigens kwam ik daarnet terug van mijn werk. Heeft meneer zijn ontbijt (20 g brokken met twee theelepels zacht voer erdoor) dus wel op! :)
Laatst bijgewerkt door Emytje op 24-09-10 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:09

Ik dacht dat de vermindering van eetlust zo'n 2 weken kan duren. Maar dat is even uit m'n hoofd hoor. :o Volgens mij staat het in de bijsluiter.

Ik dacht ook dat er elke twee weken een controle bloedonderzoek moest plaatsvinden om te kijken of de dosering Felimazole goed is. Als het T4 gehalte goed is, zou er na 6 weken nog een bloedonderzoek moeten plaatsvinden. Misschien staat dat ook in de bijsluiter of anders toch even navragen bij je DA?

Hoe je kunt zien dat een dier misselijk is weet ik niet. Als hij écht hondsberoerd (en dan écht heel beroerd) is, zie je vaak dat ze met hun hoofd boven hun drinkbakje of voerbakje gaan hangen.
Ikzelf heb het idee dat katten (en honden) die beroerd zijn een antipathie tegen hun bekende voer gaan ontwikkelen (misschien dat ze de misselijkheid koppelen aan dat voer? :?) Als je ze dan een ander soort voer aanbiedt, willen ze opeens weer wél eten, tot ze ook hier weer een antipathie tegen krijgen.
Maar, dit is slechts mijn gevoel (absoluut nooit wetenschappelijk aangetoond) en misschien wel helemaal uit de lucht gegrepen. :o

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 13:14

Hahaha, ja ik weet het ook niet. Hij is inderdaad wel geintresseerd in het eten van de andere katten en in hetgeen dat wij eten.

Ik ga zo het kuurtje ophalen en dan vraag ik nog eens wanneer dat bloedonderzoek nou moest. Ik las namelijk hier van iemand anders met een kater met te snel werkende schildklier, dat zij ook na twee weken terug moest komen voor opnieuw een bloedonderzoek. Dus ik vond het al raar dat mijn DA twee maanden heeft gezegd.

Bijsluiter erbij gepakt. De bijwerking verminderde eetlust verdwijnt binnen 7-45 dagen na het stoppen met thiamazole therapie. Betekend dat dat het een blijvende bijwerking is? Want zoals het er staat, is het toch dat het weggaat NA het stoppen met de felimazole?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 21:29

Daarstraks het kuurtje opgehaald. De DA vond de bijwerking 'eetlustvermindering' bij Tiamat nogal onwaarschijnlijk omdat hij al 2 maanden minder eet en de pillen dus nog geen 2 weken gebruikt. Mocht dit wel een bijwerking zijn van het middel, is het wel een blijvende bijwerking, maar die kans was dus klein. Ik mocht hem meer zacht voer geven van RC op een dag en daarnaast brokjes van wat hij zelf graag wilde eten. Door het zachte voer zou zijn blaas toch nog doorgespoeld worden en was de kans effe net wat kleiner dat hij gruis zou ontwikkelen dan dat ik hem geheel over zet naar gewoon voer.

Het bloedonderzoek moest 1-2 maanden na het beginnen met de Felimazole, dat is dus over een week of vier.

Overigens heeft hij vandaag tot nu toe voor zijn doen de afgelopen maanden behoorlijk gegeten. Ongeveer 30 G brokken en een half kuipje zacht voer en straks krijgen de katten nog wat te eten. Ik voer namelijk in 3 porties op een dag. s'Ochtends brokken, s'middags wat zacht voer en s'avonds de rest van de brokken. Bij Tiamat bied ik gewoon zoveel aan als hij wil.

Anoniem

Re: Met mijn handen in het haar; katten en eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:39

Zoals je weet heb ik ook twee senioren, een van 17 en een van 15 die beide een heel bijzonder eetpatroon hebben die ik aan niemand over kan laten, dan eten ze gewoon niet.

Simba (18 jaar) nierpatient eet alleen kuipjes, ik moet dit steeds afwisselen want drie dagen dezelfde smaal pitk ie niet.
Een volle bak vlees; dan eet ie niet.
Ik moet dus steeds een teelepeltje in zijn bak mikken als hij eet,
en steeds doorroeren;
Anders eet hij niet. Zo krijg ik dr 2-3 kuipjes op een dag doorheen.

Shelley de pers 15 jaar, eet alleen Avana brokjes. Alleen in een rustige omgeving, en als ze met regelmaat naar buiten mag, anders heeft ze geen honger.

Ik denk dat jij nog het patroon van je katten moet ontdekken,
er is dr geen een hetzelfde! Ikzelf dwangvoer na een dag niet eten, om het patroon misselijk worden te doorbreken, vaak genoeg vallen ze na het dwangvoeren gewoon de voerbak aan, dus wat het is???Leg het mij maar uit.

Als ze eenmaal iets eten, zou ik dat lekker zo laten als ik jou was, afwisseling kan ook een mier kweken met eten!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 10:05

Kijk dat geeft me weer hoop, dank je! :)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:47

Effies een update. Ik ben vandaag met Tiamat naar de DA geweest. Ik vond het toch geen goed idee om met pillen aan de slag te gaan die sowieso al vies smaken, aangezien het risico dan erg groot word dat hij de schildklierpillen ook niet meer wil. Het eten is nog steeds niet verbeterd ondanks dat er voor hem steeds brokken en zacht voer staat.

Maar wat is nu het geval? Hij is onderzocht nadat hij de DA aangevallen had (killerkat blijkbaar). Zijn nieren waren wat kleiner dan normaal, maar dat hoefde niets te betekenen. Volgens haar zou dit dan wel zichtbaar moeten zijn geweest in de uitslag van het bloedonderzoek, maar nu was het niet verstandig om daar nog een keer bloedonderzoek voor te gaan doen, want als het wat aan zijn nieren was, was het pas over een maand of twee zichtbaar in zijn bloed. Maar goed, dat werd niet verwacht. Alleen zijn bek zag er toch niet goed uit. Zijn hoektand is behoorlijk rot en het tandvlees is aan die kant erg rood. Ook zit er een rood vlekje op het tandvlees bij de wortel van de hoektand. Grote kans dus dat daar een behoorlijke ontsteking onder zit en dat meneer daarom niet meer wil eten. Hij heeft nu via injectie antibiotica gekregen, moet nog maar 1 pilletje voor zijn schildklier op een dag (om hem weer aan het eten te krijgen) en over twee weken of als het verslechterd moeten we terugkomen om te kijken of het beter is of er geopereerd moet worden.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:56

Heb je wel eens overwogen om op rauw voer over te stappen? Misschien vindt hij dat wel lekker, mijn katten vallen er iig op aan (maar er zijn ook katten die er niks van willen weten, of er aan moeten wennen).

Bijkomend voordeel is mij verteld door DA is dat brokjes voor tandvleesontstekingen kunnen zorgen, en bij rauw vlees dit veel minder voorkomt. Mijn eigen kat heeft tot 6 maanden brokjes gehad, toen overgestapt naar rauw voer (Carnivoer). Met 6 maanden had hij nog rode randjes om zijn tandvlees, na verloop van tijd op rauw voer is dit verdwenen en heeft hij gezond tandvlees.

Heb alleen geen ervaring met senioren die brok zijn gewend hierop over te schakelen, dat zal wel lastiger gaan denk ik.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:15

Ik heb dat in juni met hem geprobeerd, was geen succes. ;) Hij kreeg er inderdaad wel beter tandvlees van, maar hij moet wel blijven eten en dat deed hij na een paar dagen niet meer. Met een 15-jarige kat ga ik niet moeilijk meer doen over het eten. Soms moet je al blij zijn als ze tenminste iets eten. ;)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:20

Jammer, was een goede optie geweest denk ik! Maar senioren zijn meestal inderdaad vrij kieskeurig. Hoop dat die van mij altijd gewoon makkelijk blijven met rauw voer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:46

Bij senioren wordt dit ernstig afgeraden, helaas proberen sommige mensen het toch en kan dit goed fout aflopen. (Zelf ervaring mee en die heb ik toen ook gedeeld met Emytje) gelukkig is ze snel toen weer overgestapt.

Emytje, wat ik mij afvraag, dit hadden ze in het asiel toch ook moeten zien? (Gebit) ik vind het echt heel naar voor je dat je hier nu tegen aanloopt.
Als het FORL is, heb ik nog een goed adresje voor je, waar mijn kater toen ook behandeld is.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:54

Wat is FORL?

Tiamat is de kater die we vorig jaar uit het asiel hebben opgehaald, hij is niet één van de twee nieuwe. ;) Maar dan had het asiel het inderdaad wel moeten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:00

Ah okay verkeerd begrepen :)
FORL is een tandaandoening waarbij tandwortels wegrotten en ze ontstekingen in hun bek krijge. Het is heel pijnlijk en weinig aan te doen.
Meeste DA's adviezeren alles te trekken, heeft het dier veel last van en werkt niet tegen de ontstekingen, die kunnen gewoon blijven.
De zwarte in mijn profiel heeft dit gehad, en is genezen, iets wat best wel bijzonder was.
Meeste katten eindigen met corticosteroïden. Met alle gevolgen van dien.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:18

Hmmm, daar had ik nog nooit van gehoord. Bedankt voor de uitleg! Ik denk alleen niet dat het bij Tiamat een aandoening is, maar meer komt omdat de tand waar hij nu last van heeft, ooit is afgebroken (niet bij ons). De DA in Amsterdam vertelde dat zo'n tand door een klap of iets, op latere leeftijd vaak voor problemen kan zorgen. Dat lijkt nu dus het geval. Tiamat heeft ook een groot litteken over zijn neus lopen en zijn neusje is wat misvormd. Misschien dat hij ooit een harde klap heeft gehad of aangereden is geweest? Ik weet het niet.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 20:54

Tiamat word morgen geopereerd. :))

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 12:58

Het is niet bijster positief. Ik was nog geen 10 minuten de deur uit bij de kliniek of ik werd al gebeld door de dierenarts. Hij vond zijn buik wel erg onregelmatig aanvoelen, of hij een echo mocht laten doen. Daar toestemming voor gegeven en om half 11 werd ik erover teruggebeld. Tiamat heeft twee kankerhaarden op zijn lever zitten. Het kon zijn dat deze er al een zeer lange tijd zitten, maar het kan dus ook zijn dat ze er pas net zitten. Het slechte eten kon dus van zijn gebit zijn, maar ook door zijn lever. Hij had wel overduidelijk last van zijn gebit (misschien heeft hij de DA wel weer aangevallen :P), dus om die optie uit te sluiten, hebben we toch toestemming gegeven voor de operatie. Zojuist is deze afgerond. Zijn hoektand en twee kiezen erachter zijn verwijderd en het is goed gegaan. Nu dus nog afwachten of het aan zijn lever lag of aan zijn tanden. Hoe dan ook gaat Tiamat niet lang meer mee.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:19

Vervelend zeg! Aan die kanker is niets meer te doen? :(:)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 13:23

Ik dacht het niet nee. Bij Mimir (onze vorige kater, overleden aan leverkanker, of eigenlijk ingeslapen voordat hij daaraan kon overlijden) hebben we nog een paar dagen prednison geprobeerd, maar dat hielp bij hem niet meer. Misschien dat dat bij Tiamat nog wel kan, ik weet het niet. Het word dat in ieder geval meer het einde uitstellen dan dat het echt verholpen word.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:30

En dat hoor je vanmiddag? Sneu hoor, helemaal zo onverwachts, veel sterkte ermee!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 14:33

Dank je! Het ligt er een beetje aan of hij weer gaat eten. Doet hij dat niet, dan weten we sowieso al dat het aan zijn lever ligt. Dan vind ik ook dat we niet te lang aan moeten gaan modderen en dus eigenlijk een afspraak moeten maken om hem in te laten slapen ipv voor prednison. Dus afwachten wat hij de komende 1-2 weken gaat doen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 21:39

Het ziet er niet zo heel goed uit. Ondertussen is het een week geleden dat Tiamat is geopereerd, maar het eten is eigenlijk nog steeds zeer matig. Ik bied hem om het uur/anderhalf uur wat aan en zo krijg ik het wel voor elkaar om hem nog ongeveer 1/3e tot 1/2 van wat hij eigenlijk behoord te eten, naar binnen te laten werken, maar meer lukt echt niet. Ik denk dus dat we snel een beslissing moeten gaan maken...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:42

Wat vervelend dat je zo aan het tobben bent met je kat! Zeker met een oudje kan het soms allemaal tegelijk komen. Ik heb ooit een oudje gehad die heeft t met prednison nog bijna een jaar extra uitgehouden, maar het verschilt natuurlijk per geval. Sterkte!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:38

Oh Emytje, wat ontzettend sneu! :(:)
Ik hoopte dat hij zou opknappen na z'n gebitsbehandeling, zodat jullie nog even een fijne tijd zouden hebben samen.
Sterkte.