Jong konijntje en wennen aan nieuw verblijf, beetje onzeker.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jong konijntje en wennen aan nieuw verblijf, beetje onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:35

Ik heb altijd oudere konijnen genomen, maar deze keer weer eens een jong konijntje, dit omdat ik het hok wel erg leeg vond staan. (Konijn is van de week ingeslapen is 14 jaar geworden)
Het is een Black en Tan en ze zit wel heel stilletjes in een hoekje, ik weet het weg bij dr broertjes zusjes en moeder, een autoreis van 20 minuten, een wereld vreemd hok.
Ze kijkt wel helder en fit uit dr oogje, nest zag dr goed uit net als de konijnen en de verblijven.

Omdat ik dr al een tijd uit ben bij dat jonge spul vroeg ik mij af of dit wel normaal is, ze wil natuurlijk ook nog niets eten.
Gewoon maar zo laten en zal het een kwestie van wennen zijn? Wanneer kan ik verwachten tot ze zich wat meer thuis voelt?

WinSel

Re: Jong konijntje en wennen aan nieuw verblijf, beetje onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:37

Hoe oud is ze ?
En zit ze alleen ?
Zit ze binnen of buiten ?

Laat der eerst maar even lekker wennen, geef der wat hooi en laat der verder even met rust
Dan komt het wel goed

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:39

Tja meest logische reactie....eentje erbij. Alleen is ook maar alleen en alles extra eng.
Maar toen Rocky nog een Kiezeltje was, was ie ook heel verlegen en teruggetrokken.
De andere twee heb ik wel als baby erbij gedaan maar onder de vleugels van een volwassen tam konijn dus 'niet alleen' en dan zijn ze wat sneller nieuwschierig minder bang en sneller tam.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:40

Als ze jonger dan 14 weken is, dan kun je proberen haar aan het zelfde geslacht te koppelen, na 14 week gaat dat niet meer.
Het beste is een gecastreerde ram er bij
Een konijn hoort niet alleen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:43

Ze is 7 weken, zit buiten. Dus gewoon een paar dagen aankijken, hoelang ongeveer? Ze zat daar overigens ook gewoon buiten gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:44

Even met rust laten en in de gaten houden of je konijn eet en poept. Ze zijn vaak erg gestressed, zeker na een autorit en nieuwe omgeving. Ook is ze van een nest met meerderen, nu in haar eentje. Dat is best veel voor een uk (vooral als ze al zo vroeg bij mams worden weggenomen). Kleintjes neem ik trouwens nooit alleen.
Geef een ukkie konijn wel water, zeker als het nog niet of alleen hooi eet.

Met eten niet een paar dagen wachten, dan moet je gaan dwangvoeren. Een konijn kan niet 24 uur zonder eten, dan gaat ie dood.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:46

7 week ? Dat is te vroeg, ze mogen pas met minimaal 8 week bij de moeder weg
Mag ik vragen waarom je er 1 hebt genomen ? Voor dit kleintje is dit erg moeilijk, eerst bij broertjes en zusjes en nu alleen...
In wat voor hok zit ze, Heeft ze hooi ?
Let er wel op dat ze eten binnen krijgt, als een konijn 24u niet eet gaat het dood

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:51

Hoe dwangvoer je een konijn eigenlijk? Wat geef je dan?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:52

Als je konijn 24u niet eet dan moet je naar de DA

Maar waarom heb je voor 1 konijn gekozen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:53

O ik zie het al, gewoon brokjes weken in water of een baby prutje, Ach denk dat het niet zo'n vaart zal lopen. Morgen zien we wel verder. Bedankt voor zover :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:55

Als je babyprutje geeft, dan alleen voor kinderen van 4 maanden. Daar zit geen aardappel in, alleen wortel.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:56

Chiqa schreef:
Hoe dwangvoer je een konijn eigenlijk? Wat geef je dan?

Olvarit babyvoeding wortelsmaak, even een spuitje halen bij de DA of apotheek (zonder naald natuurlijk) en dan een beetje in het bekje spuiten een aantal keer per dag. Heb je niet toevallig een knuffeltje wat je dr kan geven? Dan kan ze iig ergens tegen aan kruipen...

edit sorry je had het zelf al gevonden...
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 27-08-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:56

Er is speciaal dwangvoer voor konijnen. Maar je kan ook Olvarit wortel geven of biksjes (voer je Selective?) weken in water. Dit doe je in een injectiespuit met een redelijk grote mond. Konijn neem je in de houtgreep (inwikkelen in een handdoek kan handig zijn) en je zet de spuit voorzichtig aan de mond. Niet te hard inspuiten aangezien het konijn zich kan verslikken.

Maar sinds wanneer zit ze bij je? Misschien moet ze gewoon even wennen. De eerste 12 uur zou ik even aankijken. Als ze dan nog niet keutelt en eet contact opnemen met de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:01

Lien2 schreef:
Er is speciaal dwangvoer voor konijnen. Maar je kan ook Olvarit wortel geven of biksjes (voer je Selective?) weken in water. Dit doe je in een injectiespuit met een redelijk grote mond. Konijn neem je in de houtgreep (inwikkelen in een handdoek kan handig zijn) en je zet de spuit voorzichtig aan de mond. Niet te hard inspuiten aangezien het konijn zich kan verslikken.

Maar sinds wanneer zit ze bij je? Misschien moet ze gewoon even wennen. De eerste 12 uur zou ik even aankijken. Als ze dan nog niet keutelt en eet contact opnemen met de DA.

En niet teveel voeding in 1 keer in het bekje spuiten, dan verslikken ze ook.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:08

Mensen er is nog helemaal geen dwangvoer nodig
Het beestje is gewoon harstikke gestresst en dat snap ik als ze alleen zit.
Zolang ze maar genoeg hooi heeft, en geen knaag of lik steen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:18

WinSel schreef:
Mensen er is nog helemaal geen dwangvoer nodig
Het beestje is gewoon harstikke gestresst en dat snap ik als ze alleen zit.
Zolang ze maar genoeg hooi heeft, en geen knaag of lik steen

Winsel, dwangvoeder is zeker nodig als het diertje niet gaat eten, niet nu, maar misschien wel morgenvroeg.
TS vroeg of ze het enkele dagen kan aankijken en nee dat kan niet, vandaar dat ook over dwangvoeder gesproken werd.

Konijn alleen is ook niet mijn ding, maar je hebt het al 5 keer genoemd, alleen al op pagina 1, het is duidelijk hoor.

TS geeft je er waarschijnlijk toch geen antwoord op.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:21

Als ts het konijntje gewoon even met rust laat gaat het echt wel eten, als ze maar hooi heeft
Een konijn kan idd niet 24uur zonder eten, maar als ts er altijd naar zit te kijken voelt het konijntje zich nooit op zn gemak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:23

WinSel schreef:
Als ts het konijntje gewoon even met rust laat gaat het echt wel eten, als ze maar hooi heeft
Een konijn kan idd niet 24uur zonder eten, maar als ts er altijd naar zit te kijken voelt het konijntje zich nooit op zn gemak

Tussen af en toe je hoofd om de hoek steken, om te kijken of het nog gaat of voor het hok gaan zitten, maakt nogal een verschil hoor :D

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:27

TS; ik dacht dat je oudere konijn alleen zat omdat je hem/haar niet meer de stress wilde geven van het koppelen.
Waarom nu dan wéér een konijn alleen nemen? Terwijl je weet dat dit niet goed is voor een konijn?
Misschien even je eigen topic door lezen, die je ooit had gestart: [BB] Welzijn konijnen in Nederland!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:31

Ik zou haar even met rust laten en kijken of ze voor morgenavond nog niet gegeten heeft.

Daarbij zou ik er voor kiezen om er eentje bij te nemen.
Die van mij is daar zo enorm van opgeleefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:52

Nikki__ schreef:
TS; ik dacht dat je oudere konijn alleen zat omdat je hem/haar niet meer de stress wilde geven van het koppelen.
Waarom nu dan wéér een konijn alleen nemen? Terwijl je weet dat dit niet goed is voor een konijn?
Misschien even je eigen topic door lezen, die je ooit had gestart: [BB] Welzijn konijnen in Nederland!

Misschien doet ze het nog wel, volgens bovenstaand topic iig wel
Citaat:
Ik heb momenteel een konijn die dus al erg oud is (14) nooit ziek en heeft geen maatje omdat ik bang ben dat het vechten wordt, maar mijn volgende konijn komt niet meer alleen te zitten.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:18

Persoonlijk zou ik een nieuw konijn(tje) ook niet gelijk bij de andere konijnen zetten. Zometeen blijkt het konijn toch niet zo gezond te zijn en heb je gelijk de heleboel besmet. Ik zou eerst het konijn even alleen laten, laten wennen en gezondheid volgen. Daarna voorzichtig koppelen aan de overige konijnen.

Mogelijk is dit ook de bedoeling van TS, laten we de reactie even afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:23

Bij mijn weten zijn er geen overige konijnen. Ligt er ook aan wat je hebt, voedster of ram. Ram zou ik even apart houden tot castratie en daarna koppelen aan een voedstertje.
Bij een voedstertje zou ik wel een gecastreerd rammetje zetten, maar even wat ouder laten worden is misschien niet zo verkeerd. Het beestje is maar 7 weken en best vroeg bij mams weg. Een rijdende ram op dit beestje lijkt me nog niet zo handig.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:28

Voordeel van de twijfel:
Misschien is het een speciaal gevalletje, gevonden, ziek oid...misschien niet bewust gekozen voor eentje alleen maar zo op pad gekomen en eerste belang even is dat beestje goed gaat voordat je over koppelen kan beginnen, gok ik. Anders lijkt het me erg tegenstrijdig allemaal

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:43

mltex schreef:
Voordeel van de twijfel:
Misschien is het een speciaal gevalletje, gevonden, ziek oid...misschien niet bewust gekozen voor eentje alleen maar zo op pad gekomen en eerste belang even is dat beestje goed gaat voordat je over koppelen kan beginnen, gok ik. Anders lijkt het me erg tegenstrijdig allemaal

Lijkt me niet als je TS haar verhaal leest. Het zag er allemaal goed uit... :j