Actie ten behoeve van de dierenambulance?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Actie ten behoeve van de dierenambulance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:49

hallo,

Naar aanleiding van alle topics die er hier zijn over het slechte optreden van de dierenambulance ( er is nu zelfs een kat overleden die met zijn ballen erg lang heeft vastgezeten). Vraag ik mij af of hier niet iets aan gedaan kan worden.

Ik begrijp dat de DA zeker in deze periode het verschrikkelijk druk heeft en met personeels en geld gebrek zit maar het kan toch niet meer dat als je een dier vind je die maar buiten naar moet zitten en dat er dieren overlijden omdat de DA geen tijd/plek/geld heeft om te komen?

Heb ook even gegoogled en de meeste asiels zoeken geen vrijwilligers of mensen die de DA kunnen assisteren maar is het niet mogelijk dat wij als dierenliefhebbers ons eigen vervoer gebruiken en bijvoorbeeld 1 avond in de week ook beschikbaar zijn als DA? Ik weet niet of dit wettelijk mag of dat de DB hiermee akkoord zou gaan maar er moet toch wel iets gebeuren want het welzijn van de dieren staat nu niet meer bovenaan...
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 22-08-10 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets duidelijker gemaakt.

denice

Re: Actie TEGEN de dierenambulance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:52

Het is natuurlijk niet hun schuld dat ze geen geld en tijd etc. hebben.

Maar het is een goed idee en ik zou daar wel aan mee willen doen, als het bv. binnen een straal van 30 km is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:52

Maar waarom wil je zelf gaan rijden dan? Wil je door het hele land gaan rijden dan? Waarom sluit je je niet aan bij een bestaande dierenambu?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:53

Ik ben voor.. Van de politiek hoef je overigens ook niks te verwachten. Ik heb laatst de Partij van de dieren gemaild en zij zeggen de situatie te kennen, maar er nog niks aan te kunnen doen..

Het is kwalijk gesteld met de rechten van het dier in NL..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:57

Iris82 schreef:
Maar waarom wil je zelf gaan rijden dan? Wil je door het hele land gaan rijden dan? Waarom sluit je je niet aan bij een bestaande dierenambu?

Niet door het hele land heen natuurlijk. Ik heb geen auto en alleen een scooter maar binnen 20KM kan ik wel rijden en kijken of het ernstig is bijv en zo niet dan wacht ik wel met het dier op de DA en anders moeten ze direct komen. Een soort prioriteitendienst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:57

En ik kan mij niet aansluiten bij de DA want ze zoeken niemand zeggen ze zelf.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:59

Heb je ze al gebeld dan? Of ben je alleen afgegaan op wat je op internet ziet? Maar als jij met je scooter daar naar toe wil rijden, zul je toch intensief met de reguliere DA samen moeten werken. Zij zullen jou moeten bellen als jouw hulp gewenst is lijkt mij? Of zie je dat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:02

Iris: Ik ben er heen gegaan en heb hulp geboden. Ik heb 3 broers die alledrie wel een auto hebben en 1 ervan heeft zelfs een bus die hebben hulp aangeboden zo ook mijn vriend met mij erbij zijn dat dus al 5(!) extra mensen die de DA kunnen ondersteunen en ik bedoel idd intensief samenwerken. En idd dat ik ook gebeld wordt maar die hulp werd afgeslagen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:05

het is kwalijk gesteld met steeds meer dingen in het land.
zo ook met de dierenambu.
je mag blij zijn dat er wordt gereden, dat er een service is.. maar het aanbod qua beschikbare ambu's en mensen (en ook qua beschikbare opvang daarna) komt niet overeen met de vraag.
plus dat er geen geld is, de mensen vrijwilligers zijn met soms nauwelijks kennis van zaken.
ook helaas eilandjespolitiek, iemand heeft in een regio de touwtjes in handen en daar heb je het mee te doen.
tenenkrommend maar wat ga je eraan doen....

het begint op zoveel terreinen steeds meer bal te worden echt dat vind ik, ik heb het idee dat ons hele systeem beetje bij beetje begint in te storten.
onpersoonlijker wordt ook.
zal wel in dit geval wel komen doordat er steeds minder geld is (bijna overal de grootste reden), dergelijke zaken daardoor steeds minder prioriteit krijgen, er steeds meer dieren komen.. etc.
de hele houding veranderd m.i. ook, dat kan komen door het internet en de globalisering, waardoor een individueel verhaal waar normaal de buurt bij betrokken was nu een gevalletje dit of dat was waar niemand meer van opkijkt, het als de zoveelste keer ziet.

nouja anyway, een protest tégen de dierenambu lijkt me niet verstandig, wees maar blij dat ze rijden, wat wil je dan...

o en Chanel, misschien kan dat voor tamme dieren, maar je moet wel weten waar je ze heen moet brengen en hetgeen je ze heen brengt moet ook plek hebben i mean als je alles zwerfkatten vangt op bepaalde plekken, kunnen ze die volgens mij nooit allemaal aannemen in het asiel.
en voor wild moet je een vergunning hebben om ze te vervoeren, ik weet niet of dat als vervoers service zomaar mag, zou je kunnen uitzoeken.
het is een nobel streven, we moeten ons denk ik sowieso meer inzetten voor onze eigen omgeving en de mensen en dieren daar in, voor de regering worden we steeds meer 'nummers' en 'gevallen'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:12

Op de site staan alleen vacatures om honden uit te laten en de hokken schoon te maken maar volgens mij is dat op dit moment het grootste probleem niet. De dieren die nu op straat lopen en misschien gewond zijn moeten van de straat af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:14

Marigold: Ik heb zoiets van de zwerfkatten redden zichzelf wel. Die zijn ook niet geschikt om in huis te houden en moeten eigenlijk alleen gecastreerd worden. Ik heb het echt over een hhond die al uren alleen over straat dwaalt, een kat die vast zit ergens en noem maar op en als bokkers dat in hun eigen omgeving kunnen doen en helpen dan zou dat prachtig zijn.

Ik wil het allemaal uitzoeken maar ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:18

ik zal mijn gedachten er eens over laten gaan Chanel, en als ik ideeën heb post ik ze hier.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:20

Het is een goed idee maar moet nog uitgewerkt worden.
Anders zit je straks met die dieren te kijken vooral als ze ernstig gewond zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:23

Onthoud dat als je particulier als dierenambulance gaat rijden, je niet verzekerd bent. Er komt helaas meer bij kijken....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:27

Waarom noem je je actie tegen de dierenambu?
Waarom niet help de dierenambu een handje?
Het zijn vrijwilligers die zich inzetten en die doen naar beste kunnen, fijn om ze zo af te branden.
Heb je nou het dierenasiel gebeld of de dierenambu om een handje te helpen?
Heb je wel een rijbewijs?
Heb je je bij een asiel aangemeld als opvangadres?

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:30

De titel aanpassen is mss een idee actie tegen de da is bijvoorbeeld een handtekeningactie of een demonstratie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:36

Als je zelf een dierenambulance op wil starten moet je denken aan:
- een stichting oprichten, dit notarieel vast laten leggen
- notulen opstellen
- een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, verzekering voor je auto en bedrijfsmiddelen
- een telefoonnummer en mensen die deze telefoon op willen nemen
- een ingerichte auto met allerlei hulpmiddelen
- een chauffeur en een bijrijder met dier-EHBO
- contacten met alle dierenartsen in de regio
- contacten met de gemeenten in de hele regio
- contacten met sponsoren, donateurs
- een dagelijks bestuur

Je zult duizenden euro's nodig hebben als startkapitaal.

Edit: dit zijn enkel de eerste dingen die me binnenschieten. Er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken. Zomaar met eigen auto's gaan rijden is not done omdat je dat niet verzekerd krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:46

slimmerik schreef:
Onthoud dat als je particulier als dierenambulance gaat rijden, je niet verzekerd bent. Er komt helaas meer bij kijken....

Dat weet ik maar wat er allemaal bij komt kijken weet ik echt niet. Daarom heb ik dit topic ook gestart. Er zullen vast wel bokkers zijn die er wel verstand van hebben.
kamsel schreef:
Het zijn vrijwilligers die zich inzetten en die doen naar beste kunnen, fijn om ze zo af te branden.

De topicnaam klopt idd niet echt. Ik heb idd bij het plaatselijke asiel al hulp geboden en dat werd niet aangenomen zoals ik al zei honden uitlaten en hokken schoonmaken is nu niet prioriteit nr 1. Ik brand ze niet af maar bied hulp beter lezen dus. opvangadres is voor mij niet mogelijk en ik heb geen rijbewijs maar... zoals ik eerder zei wel een hele welwillende familie die wel een rijbewijs en auto's en een bus hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:47

Iris: Het is niet mijn bedoeling om zelf een DA te starten maar alles doen om de huidige DA te helpen en te ondersteunen zodat alle dieren gered kunnen worden en niet een paar.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:49

Oké, dan moet je nadenken wat jij en eventueel jouw familie toe kunnen voegen aan de gang van zaken van de huidige dierenambulance in jouw regio. Dus je moet doelstellingen maken, je werkgebied afbakenen en prioriteiten stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:50

Ik kan de topicnaam helaas niet meer wijzigen. Misschien kan een mod dat voor mij doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:51

Iris82 schreef:
Oké, dan moet je nadenken wat jij en eventueel jouw familie toe kunnen voegen aan de gang van zaken van de huidige dierenambulance in jouw regio. Dus je moet doelstellingen maken, je werkgebied afbakenen en prioriteiten stellen.

idd zo bedoel ik het en daar heb ik hulp bij nodig en misschien zijn er bokkers die hetzelfde in hun woonplaats kunnen doen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:55

We kunnen inderdaad zelf wat doen, en dat is dat iedereen zelf voor zijn dier gaat zorgen. Ik zou eerder een artikel schrijven en dit onder de mensen brengen. Zo kun je mensen bewust proberen te maken over hun verantwoordelijkheid wanneer een dier wordt aangeschaft.

Als je er toch wat geld aan uit wil/kan geven, verzamel dan een hoop mensen (verschillende postcodes). Schrijf gezamenlijk een stuk, kopieer dit en doe het door de brievenbussen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:56

_Chanel_ schreef:
De topicnaam klopt idd niet echt. Ik heb idd bij het plaatselijke asiel al hulp geboden en dat werd niet aangenomen zoals ik al zei honden uitlaten en hokken schoonmaken is nu niet prioriteit nr 1. Ik brand ze niet af maar bied hulp beter lezen dus. opvangadres is voor mij niet mogelijk en ik heb geen rijbewijs maar... zoals ik eerder zei wel een hele welwillende familie die wel een rijbewijs en auto's en een bus hebben.

Je topictitel vind ik niet behulpzaam..
Voor zover ik weet zijn de dierenambulance en een dierenasiel verschillende instanties, vandaar mijn vraag.
Jij kunt honden uitlaten en hokken schoonmaken wel geen prioriteit nr 1 vinden, maar dat geeft andere mensen de tijd en gelegenheid om andere, in jouw ogen misschien nuttigere, dingen te doen. Ik vind het vreemd dat je dat dan niet wil doen.
Dat je bij een dierenambulance niet als vrijwilliger terecht kan snap ik wel, dat is gewoon niet praktisch zonder rijbewijs. Hoe welwillend is je familie om 3 uur 's nachts als ze gewoon moeten werken de komende dag?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:58

Ik snap je standpunt.

Vaak zijn de dierenambulance afhankelijk van giften en zijn niet happig op hulp van buitenaf, je rolt er vaak in, ipv je hulp aan te bieden, omdat het een roeping is.

En dat de dierenambulance afhankelijk is van giften kunnen ze niet zomaar mensen "aannemen " ook al is het hulp aanbieden = gratis werken. Niet dat ze blij zijn met de hulp die ze aangeboden krijgen, maar je weet als buitenstaander niet wat er in het bedrijfsbesluit staat.

Zo heb ik mogen vernemen dat een dierenambulance alleen eerste hulp bieden en niet een dier uit zijn lijden verlossen ( of dit waar is weet ik niet )

Een aantal jaren geleden zag ik een aangereden kat liggen, die er erngstig aan toe was, heb het dier in me auto gelegd en naar me dierenarts gereden, die heeft het verder afgehandeld, dan ga ik niet wachten op een dierenambulance, omdat ik weet dat het soms eventje kan duren eer zijn ter plaatsen zijn.

Nogmaals ik snap je standpunt goed, alleen weet ik niet als je actie tegen ze gaat voeren of dat ten goede komt voor de dierenambulance, en dat terwijl je ze wilt helpen, toch ?