Dwerggeitjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Dwerggeitjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:30

:wave:

Binnenkort is het misschien zo ver, dan gaan we verhuizen en zouden we graag 2 dwerggeitjes hebben in de (grote!) tuin. Nu ben ik wat aan het Googelen, maar vind echter weinig info. Zijn er Bokkers met dwerggeitjes en eventueel gouden tips? We zouden het doen om een beetje meer leven in de brouwerij te krijgen, dus niet om mee te gaan fokken oid.

Wat en hoe vaak eten zulke geitjes nou feitelijk en staan ze op stro of op iets anders? Moeten ze geënt en hoe vaak? Maken ze veel lawaai? Wat als het zo ontzettend koud is als afgelopen winter, hebben ze dan voldoende aan een goede (schuil)stal?

Is het aan te raden ze bij een fokker te halen, of is dat voor een 'gezelschapsgeit' niet nodig? :+ Of zijn er misschien wel 'adoptiedwerggeiten'?

We willen ons echt eerst heel goed informeren alvorens we er voor gaan, en willen de diertjes ook de beste zorg geven uiteraard, vandaar mijn topic.

:evaw:

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:37

uhm hier staat heel veel info: http://www.dwerggeiten.nl/ :D kan van alles wel opsommen waar je aan moet denken maar hier staat alles :D

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:37

Zelf heb ik geen geiten, maar werk op een dierenweide.
Geiten daar staan op stro, en eten voornamelijk het gras.
Ze krijgen in de lente/herfst/winter hooi en wat brok.
Brok doen we eigelijk alleen maar omdat de meeste dan drachtig zijn of gewoon als extraatje.

Als je een goede schuilstal hebt met een lekker bedje stro is het prima te doen voor de geiten hoor in de winter :j

De geiten bij ons zijn volgens mij alleen geent tegen de Q-koors.
Wij fokken dus zelf de geiten dus kopen vrijwel nooit wat aan.

Als we dit wel doen kijken we vaak naar particulieren mensen die voor hun geit een goed huisje zoeken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:48

Wij hebben er eentje gehad maar die kon dus springen... echt heel hoog en ver. Hekjes hielpen niet en sloten ook niet...
Ik weet niet of dat normaal is bij geitjes maar deze kon niet blijven bij ons want ze ontsnapte steeds en ging de moestuin van de buurman leegeten...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:51

Wij hebben thuis twee dwerggeiten, weren om precies te zijn. Deze hebben op jonge leeftijd een behoorlijke wormbesmetting gehad (resistentie op de kinderboerderij waar we ze vandaan hadden) en staan daarom bij ons altijd op brok anders vallen ze af.

Die van ons lusten geen gras, eten dus enkel hooi en vers groen (zolang het nog niet op de grond is geweest). + dus de brok. Ze krijgen bij ons een kindermokje (http://www.4kids.nl/image?id=298) geitenbrok en een kindermokje mais per geit per dag. En bijna onbeperkt hooi. ('s avonds is er nog, 's ochtends niet meer)

Bij ons staan ze gewoon op stro en zijn ze niet ingeënt. Wel laten we ieder kwartaal de mest controleren op wormen. Geluidsoverlast valt heel goed te beperken door ze maar eens per dag eten te geven. Dan zijn ze grotendeels stil (behalve rond voertijd).

Onze dwerggeitjes kwamen van een kinderboerderij en is ons goed bevallen. De worminfectie was uiteraard rot maar ook voor de kinderboerderij zelf en de dierenarts kwam daar ook regelmatig en gaf duidelijk aan dat bij hen regelmatig ontwormt werd en wist dus ook wat ze aan ontwormingsmiddelen dus moesten krijgen.

Als je geen fokplannen hebt zou ik twee bokjes nemen en laten castreren, het makkelijkste is ringen met twee weken (dus een ringetje rond de balzak laten plaatsen) maar dan moet je ze dan al kiezen, je kan ze op latere leeftijd ook gewoon laten castreren of door middel van afknijpen. Bij het afknijpen komt er geen wond doordat ze van buitenaf de bloedtoevoer en de zaadafvoer afknijpen en kapotmaken. Ze lopen er wel enige dagen ongemakkelijk van en de hormonen zakken langzamer weg. Ons is het erg goed bevallen door de lage infectiedruk.

Dwerggeiten kunnen goed klimmen en springen, je hebt dus wel een omheining nodig van 1.35m/1.40m hoog en geen speeltoestellen in de buurt en zorg voor een goed slot, wij zijn dat vergeten (hebben een onbeveiligd schuifje) en nu knopen we er een touw omheen. Maar de beesten zijn het waard, ze zijn geweldig. (alleen die van ons gaan weg omdat de dierenstapel ingekrimpt moet worden en mijn moeder er een boomgaard willen hebben en dat gaat niet i.c.m. geiten)

blitsie

Wij hebben ook 4 geitjes gehad en inderdaad ook 1 die altijd ontsnapte... Die sprong met gemak over een draad van 1.10, zelfs een stroomdraad kon dat beestje niet in de wei houden. Dus zorg dat je zeker een goede hoge draad hebt staan :)
Bij ons stonden ze op stro en ze hadden een stalletje. Ze kregen regelmatig brok bij en vaak ook oud brood.

petitparis

ik heb zelf nooit geiten gehad, maar naast het feit dat ze vnl gras eten en op stro kunnen staan weet ik wel 1 ding.

Een goede omheining is heel belangrijk, want geitjes hebben de neiging steeds het stukje grond buiten bereik leuker te vinden en zijn meesters in het uitbreken en molesteren van omheiningen.

Bij de dierenbescherming kan je er soms ook voor een prijsje gaan halen of particulieren die "per ongeluk" kleintjes hebben

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:57

Oeps! Echte Houdini's dus :+ En hoe groot is het afgezette stuk dan doorgaans voor 2 geitjes? Kan je zo'n hok/stal makkelijk zelf maken of is het toch aan te raden een professional langs te laten komen? Worden de hoefjes door een smid gedaan, of kan je dat makkelijk zelf onderhouden?

Edit: en de ultieme :o? vraag: hoe vervoer je ze?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:27

We hadden ze eerst op zo'n 25m2 staan maar sinds ze op 100m2 staan zijn ze wel echt vrolijker geworden. Stal hebben wij zelf gebouwd, maar die doet echt niet onder van een professionele stal. Uit mijn hoofd is onze stal 1.20 bij 1.80m. Met in het midden een tussenschot met ruime gleuven waar de geiten niet tussendoor kunnen maar elkaar wel kunnen zien omdat één van de twee er eerder niet in mocht.
De klauwtjes zijn goed zelf te onderhouden. We hebben het eerst bij de verkopers gezien en toen bij het castreren is het nogmaals voorgedaan en sindsdien doe ik het zelf.

Edit: De eerste keer gewoon bij onze voeten op de achterbank met kranten voor alles wat eruit komt vallen. De volgende keer (nu zijn ze volwassen) gaan ze in de station met de achterbank eruit.

Het is trouwens handig als je de geiten leert vaststaan en leert meelopen aan een lijntje als lam zijnde dat scheelt heel erg met verplaatsen en voeren en ontwormen en bekappen etc. etc.

(en het ziet er ontzettend schattig uit als ze een halsbandje om hebben, gewoon een breed hondenbandje)
Laatst bijgewerkt door Mizora op 16-08-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:29

Shanelle schreef:
Oeps! Echte Houdini's dus :+ En hoe groot is het afgezette stuk dan doorgaans voor 2 geitjes? Kan je zo'n hok/stal makkelijk zelf maken of is het toch aan te raden een professional langs te laten komen? Worden de hoefjes door een smid gedaan, of kan je dat makkelijk zelf onderhouden?

Edit: en de ultieme :o? vraag: hoe vervoer je ze?

Je vervoert ze gewoon in een veetrailer, paardentrailer kan ook prima.
Hoefjes kan je zelf bijhouden als het nodig is. Bij onze schapen hoeft het eigenlijk nooit.
Ze moeten wel een stuk hebben om lekker te rennen en te spelen. Speeltoestel vinden ze juist geweldig maar dan moet je stuk land alweer veel groter zijn anders gebruiken ze het toestel als ontsnappingsmiddel.
Als je handig bent kan je zelf een hok maken, wij hebben een halfopen hok, gewoon een schuilhok dus.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:45

1. meld je aan als geitenhouder via http://www.minlnv.nl/ daar krijg je een nummer wat van jou is en dat je evt in de toekomst bij jonge geites moet gebruiken bij het lebelen.
2. koop alleen geiten met oorlebel.
3. zorg dat je een geel of roze papiertje mee krijgt voledig ingevult bij het kopen van de geiten per geit krijg je er 1 daar komt ook de kenteken etc op te staan waar je hem mee vervoert opdat moment, en doe deze in de boekhouding van je geiten
ik zeg dit omdat op het moment dat ik me 1e geit kocht dit niet wist en van de verkopers te horen kreeg

Shanelle

Re: Dwerggeitjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:11

Is dat echt allemaal nodig om ze gewoon hobbymatig te houden? Het zouden er nooit meer dan 2 worden hoor. En ze zouden gewoon voor in de tuin zijn, dus niet om te showen of fokken of eender wat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:16

Shanelle schreef:
Is dat echt allemaal nodig om ze gewoon hobbymatig te houden? Het zouden er nooit meer dan 2 worden hoor. En ze zouden gewoon voor in de tuin zijn, dus niet om te showen of fokken of eender wat.

Ja dan nog dacht ik. Anders kan je kijken op www.minlnv.nl
Wij moesten ook zo'n UBN nummer enzo en binnenkort moeten ook alle schapen geregistreerd staan. Runderen was al. Ze moeten idd ook oornummers hebben. Ze moeten op naam geregistreerd staan.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:35

Shanelle schreef:

ik had 1 geit en toen moest ik ook een ubn nummer aanvragen.
later werden het er wel mee natuurlijk incl de jonge geitjes. :D
maar het is verplicht als ze bv langs komen van het lid of aid (?) dan ben je verplicht alles te kunnen laten zien.
ik heb 1 keer gehad dat ze langs kwamen omdat 1 geitje vrij dun was (was nog aan het opknappen had wormen gehad) en moest heel me papierwinkel laten zien van de geiten.
ook om te lebelen moet je een ubn nummer hebben want die komen op de lebels voor evt toekomstige jonge geitjes.
geiten houden is erg leuk maar de papierwinkel erom heen moet wel goed in orde wezen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:10

Officieel moet het, maar wij hebben de gok genomen het niet te doen. Nu staan ze zichtbaar, maar eerder waren ze alleen te zien als je ver het terrein op liep. (De containers achter zijn verwijderd)

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:23

Geitjes zijn wel heel leuk, maar inderdaad goede ontsnappers en als je pech hebt ook enorme mekkeraars :+ .
Wij hebben Hollandse landgeiten (vind ik zelf vele malen leuker dan dwerggeiten (hebben we vroeger gehad)) en ik vind het heerlijke beestjes.
Maar inderdaad: alle geiten moeten sinds 1 juli geregistreerd staan bij het ministerie. Geiten die dit jaar geboren zijn moeten electronisch oormerken hebben en oudere geiten moeten in ieder geval officiele oormerken hebben, maar dat mogen nog merken zonder chip zijn. Wel moeten ze electronisch geregistreerd zijn.
Als geitenhouder moet je een UBN-nummer hebben. Anders kan de verkoper zijn geiten namelijk niet meer afvoeren: je kunt op de website alleen een geit afvoeren als je een UBN-nummer van de koper in kunt vullen. Op zich is de registratie niet zo duur: 18,31 euro per jaar.

Ze hebben best wat ruwvoer nodig vind ik. Als ze altijd in hetzelfde weitje staan, eten ze dat gras niet echt meer goed op, dan moet je hooi of kuil bijvoeren. Bij mij krijgen ze ook elke dag brokken (een combi van hertenbrok en geitenbrok). En ze staan in een wei met gaas waar ze niet met hun hoofd door kunnen en twee stroomdraden. Een echte bunker :Y) .
Wat bij ons ook regel is: alleen 's ochtends voeren anders staan ze de hele middag om eten te gillen. Als je ze 's middags en 's avonds niet voert, zullen ze daar ook niet om gaan "bedelen".

Wat leuk zou zijn, is als je een moeder en dochter zou kunnen kopen. Dat blijven zulke dikke maatjes als ze bij elkaar kunnen blijven. Ik heb nu twee stelletjes moeder en dochter (dochters zijn er 1-2 maanden vanaf geweest ivm spenen en daarna er weer bij) en dat vind ik echt genieten. Heerlijk zoals ze tegen elkaar aan liggen. Leuker dan twee zusjes of niet familieleden.

Hier kun je wat lezen/kijken over onze geiten. http://www.deleliaard.nl/geiten.htm
Onderaan staan linkjes naar wat fotopagina's.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 08:30

Mogen ze eigenlijk ook iets van groenten en fruit? En ik las ook iets over takken geven? :oo
Leliaardje, wat vind je dan leuker aan de Hollandse landgeiten tov dwerggeitjes?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:30

Als je wil leren vloeken moet je geiten nemen :D

Wij hebben ook 2 gehad, best leuke beestjes hoor, maar het zijn inderdaad echte houdini's.
En bij elke drup regen stonden ze meteen te mekkeren in hun hok. (ze stonden dan liever in de paardenstal).
Soms zelfs zo hard en lang dat ik op 3/4 uur 's nachts de geiten nog maar op stal ging zetten, anders had ik echt geen nachtrust :+
('k zie me nog liggen, nee je geeft ze niet hun zin....ze blijven maar in het buitenhok....jemig wat een herrie, maar nee ik geef ze niet hun zin.....nou ^&*(&%^&*(^&* is het genoeg geweest doe geen oog dicht zo......hup naar buiten geiten op stal om vervolgens wel te kunnen slapen :Z ) :+ :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:38

Bij ons krijgen ze verse takken, en als ze het lusten ook groenten. Maar meestal eten de kippen dat bij ons op, of de cavia's. Vroeger ook het konijn (maar die is ontsnapt en had rattengif gegeten, dat was pas een houdini).

Manie, je hebt ze dan wel degelijk hun zin gegeven en geleerd dat als ze maar lang genoeg doorbleren ze toch hun zin kregen, dan krijg je de meest erg blerende geiten. Als je bij één diersoort consequent moet zijn, zijn het wel geiten.

De kwaliteit van het hooi was op een keer wat minder geworden (nieuwe lichting) en de geiten aten het niet meer, eisden constant verse takken en/of brokjes. De wanhoop nabij hebben we de boer waar we het hooi haalden gevraagd of hij nog tips had. Gewoon in hun sop gaar laten koken. Hooi in het hooinet en een aantal dagen geen brokjes of andere dingen meer voeren. Ze hebben ruim anderhalve dag gebleerd en daarna aten ze weer hooi. Na 3 dagen konden ze weer brokjes krijgen zonder te gaan zeuren.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:40

Mizora schreef:
Manie, je hebt ze dan wel degelijk hun zin gegeven en geleerd dat als ze maar lang genoeg doorbleren ze toch hun zin kregen, dan krijg je de meest erg blerende geiten. Als je bij één diersoort consequent moet zijn, zijn het wel geiten.

Weet ik :+ maar goed we hebben ook nog buren en zelf mag ik de volgende ochtend ook weer verantwoordelijk werk doen.
Dus tja er zat niet veel anders op....
Het beste was het spul gewoon laten zeuren, maar ja dan wel wanneer de buren ik wij met vakantie zijn ofzo ;)

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:49

Wij hebben een geitje in de tuin. Een huwelijkskadootje, hihi.
Ik heb altijd geroepen dat ik zo graag een dwerggeitje wil, en tja, daar kwam de vriendengroep mee aan natuurlijk op ons feestje. We hadden haar tijdelijk bij het konijn in het hok gedaan (lees, konijnenhok is 4 m x 4 m) We hadden een pin erbij gekregen om haar op het gras te zetten, mar ze kwam telkens vast met haar pootjes, dus dat vond ik maar niks. Ze zou naar mijn paard gaan in de schapenweide, maar nu zijn konijn en geit zo dik bevriend geraakt dat ik ze niet meer uit elkaar wil halen. Ze lopen nu een paar uurtjes per dag (soms met mooi weer de hele dag) los in de tuin. Gaat heel goed alleen vreet geit alle plantjes en bloemetjes op.
Onze geit maakt gelukkig helemaal geen lawaai.
Ze krijgt 2 x per dag geitenbrokken en hooi, af en toe wat fruit of groente.
Is wel leuk hoor een geitje!!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 08:58

KAn je ze ook leren aan een lijntje mee te lopen oid? Want ik lees overal dat ze zo slim zijn enz, dan lijkt het me leuk om ze te 'trainen' en dingen aan te leren, kwestie van voldoende afwisseling te creëeren ook.

Sorry als ik soms domme vragen stel hoor, maar ben een echte stadsmus, op weg naar het platteland ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:32

Jep, toen ze nog jong waren ben ik er ook mee gaan wandelen. Aandacht gegarandeerd. Maar ondertussen hebben die van mij geen flappen meer dus daar ben ik mee opgehouden. Het is zelfs aan te raden om ze aan het lijntje te leren lopen, met vervoer is dat heel handig. Ook als ze ontsnapt zijn is het fijn als je ze gewoon aan het riempje mee terug kan brengen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:41

ik heb een toggenburger gehad en die had ik laten dekken door een dwerggeiten bok en er kwam hele mooie apparte jongen uit
ze liep ook mee aan de riem en de 2 jonge geitjes onder in de kinderwagen

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:45

Ze eten zelf heel graag allerlei onkruid en dingen (dus ook plantjes uit de tuin :Y) ) en bij ons ook de appels en peren die van de bomen vallen die in hun wei staan (bomen natuurlijk flink beveiligd met stroomdraad), maar ik ben zelf heel voorzichtig met dingen bijvoeren. Ik geef eigenlijk alleen wilgentakken zo nu en dan en verder gewoon brok/hooi/kuil.
Je moet goed uitkijken dat hun pens(flora) niet overstuur raakt.

En ze kunnen zeker aan een lijn lopen, maar of je ze kunstjes kunt leren, weet ik niet.

Verder moeten ze natuurlijk regelmatig ontwormd worden en moeten de hoefjes bijgesneden worden.