En toen had ik een boete !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

En toen had ik een boete !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:27

Op dinsdag breng ik mijn stalgenootje altijd naar de vereninging zodat zij kan lessen met haar paard. Achter de manege liggen allemaal boeren landweggetjes en weilanden. Ik neem meestal mijn 3 honden even mee die ik dan uit laat.

Op diverse weilanden werd kuil gemaaid dus ik heb mijn honden bij me gehouden (ze lopen altijd los). Op de 1e 2 weilanden liepen wat koeien maar zag ik ook hazen dus ik wilde niet dat mijn honden de rust zouden verstoren. Op het 3de weiland wat net gemaaid was zaten echter geen dieren dus ik heb mijn honden toestemming gegeven even te gaan rennen en spelen. Verderop kwam een auto aangereden, ik heb mijn honden bij me geroepen en stond op het punt de weg over te steken. Een politie agent stapte uit zijn auto en kwam meteen met de mededeling dat ik een boete kreeg. Ik heb hem netjes gevraagt of ik iets fout deed en hij vond dat mijn honden de plaatselijk flora en fauna wet overtraden (Artikel 16.3)

Artikel 16 lid 3.Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

Nu vind ik niet dat mijn honden bovenstaande overtreding hebben gepleegd echter was de agent van andere mening want hij had een haas verderop de weg over zien steken. Vandaag ben ik naar het bureau gegaan voor nadere uitleg maar deze kon mij niet door de aanwezige agenten gegeven worden, ze konden mij helaas ook niet vertellen wat me te wachten staat kwa boete.
Als ik echt iets fout gedaan heb ben ik echt wel bereid te betalen maar wat ik dus heel naar vind is dat ik mijn honden dus nergens meer los kan laten. Deze agent vertelde me namelijk ook dat ook al is het een vogeltje wat weg vliegt, mijn honden strafbaar zijn.

Hebben jullie wel eens met deze wet te maken gehad ?

chocobroodje

Re: En toen had ik een boete !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:29

Wat een enthousiast agentje ben jij tegen gekomen. Als de boete binnen is gewoon bezwaar maken. Lijkt me sterk dat je moet betalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:31

Is er in Nederland geen wet die zegt dat je hond ten allen tijde aangelijnd moet zijn behalve in speciale losloop gebieden?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:33

Ik dacht dat honden buiten de bebouwde kom wel gewoon los mochten..
Maar ik kan het fout hebben :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:35

Ik vind gewoon dat jij het recht niet hebt om je honden los te laten op een net gemaait weiland :+
Persoonlijk als je dat bij ons zou doen zou ik je wegsturen met de woorden wij laten onze honden ook niet in jou tuin uit ;)
Maar goed dat is een ander punt :o
Verder denk ik dat je idd een hele enthousiaste agent tegen bent gekomen die nog niet aan zijn minimale aantal bonnen per week zat ofzo :7
Bezwaar maken heeft denk ik niet veel nut aangezien de honden niet aangelijnt waren en dus alle kanten op hadden kunnen rennen (dus achter die ene vogel aan...)

superwoman

Wat ik er niet uit kan opmaken is of dat weiland van een boer was. Persoonlijk heb ik er echt een hekel aan als mensen zo vrij zijn om hun honden te laten scheiten op andermans terrein. Dus als dat het geval was, dan vind ik het terecht en kan het me niet schelen op welke grond jij beboet bent :=
En als het openbaar (gemeente) terrein was, vind ik het zwaar overdreven en heb ik liever dat hij wat nuttigers gaat doen :list:

chocobroodje

Szan schreef:

Het gaat in dat artikel niet om het loslopen maar om het verstoren van de natuur/dieren. Dat lijkt mij niet helemaal opgaan

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:36

dat slaat echt alles.. alsof vogeltjes niet wegvliegen als er mensen langslopen.. wij hoeven dan toch ook niet op de bon? ik zou bezwaar maken :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:37

chocobroodje schreef:
Szan schreef:

Het gaat in dat artikel niet om het loslopen maar om het verstoren van de natuur/dieren. Dat lijkt mij niet helemaal opgaan

Was ook een beetje off-topic, meer een reactie op Ayasha :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:37

Was het jouw eigen weiland waar je de honden op losliet?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:38

Misschien heb je hier iets aan: klik .
Als ik dat stukje op die website lees vind ik het vreemd dat je een boete hebt gekregen := .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:40

Citaat:
dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

De agent kan niet aantonen dat jouw honden aan het speuren waren, en ze hebben geen dier gedood, verwond, gevangen of bemachtigd (wat is daar het verschil tussen trouwens?). Opjagen staat (als dit de volledige wetstekst is) hier niet tussen. Voor zover die haas al opgejaagd was, natuurlijk.

Kortom, je kunt dit aanvechten, tenzij er een APV-artikel in die gemeente is die loslopen verbiedt (en dan moet je dáárvoor beboet worden!), maar meestal geldt dat alleen voor binnen de bebouwde kom. Er is geen wet in NL die loslopen verbiedt, behalve in natuurgebieden, en soms dus (als dat in de APV is geregeld) binnen een gemeente.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:42

Ibbel; maar is het niet zo dat je je hond altijd aan het lijntje moet houden behalve in de los-loop-gebieden?
Want dan is zo'n boete wel terecht.
En misschien stom, maar de TS kan niet aantonen dat haar honden niet aan het speuren waren... Dus ik denk dat dat best lastig word :(:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:43

Leonieee_ schreef:
dat slaat echt alles.. alsof vogeltjes niet wegvliegen als er mensen langslopen.. wij hoeven dan toch ook niet op de bon? ik zou bezwaar maken :)

Over het algemeen duikt de gemiddelde mens ook niet zomaar de bosjes in en zal hij ook niet proberen om de haas te vangen als hij voor zijn neus langs loopt :Y)

Tja, bezwaar maken ik denk dat je niet veel kans maakt als er wel veel beesten in het gebied lopen bewijs maar eens dat dat weiland vrij was. Ik zou trouwens sowieso mijn hond niet op een weiland los laten lopen wel op gemeente grond maar een weiland van een boer zou ik niet zomaar doen.

In onze gemeente is het loslopen buiten de bebouwde kom ook gewoon verboden trouwens, maar dat zal wel per gemeente verschillen.

Ik dacht trouwens altijd dat agenten met zijn tweeën moesten zijn of op de motor/paard om een boete uit te kunnen schrijven?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:45

@ Rianneke: Dat schrijf ik net. Er is geen landelijke wet die loslopen verbiedt. Dat is per gemeente (in de bebouwde kom meestal) geregeld in de APV. Bovendien is de TS dáár niet op 'gepakt'.

In NL ben je onschuldig tot het tegendeel is aangetoond. TS hoeft dus niet te bewijzen dat haar honden niet speurden. De agent zal moeten bewijzen dat ze dat wel deden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:47

Ibbel schreef:
De agent kan niet aantonen dat jouw honden aan het speuren waren, en ze hebben geen dier gedood, verwond, gevangen of bemachtigd (wat is daar het verschil tussen trouwens?).

Ik denk dat 'gevangen' gaat om dieren die zelf kunnen proberen te vluchten, en 'bemachtigen' als het gaat om dieren die dat niet kunnen (bijvoorbeeld omdat ze door de jager geschoten zijn en de hond ze apporteert).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:49

Ibbel schreef:
@ Rianneke: Dat schrijf ik net. Er is geen landelijke wet die loslopen verbiedt. Dat is per gemeente (in de bebouwde kom meestal) geregeld in de APV. Bovendien is de TS dáár niet op 'gepakt'.

In NL ben je onschuldig tot het tegendeel is aangetoond. TS hoeft dus niet te bewijzen dat haar honden niet speurden. De agent zal moeten bewijzen dat ze dat wel deden.

Tja, als je door rood rijd gaan ze toch ook gewoon op het woord van de agent af? dan hoeft hij je toch ook niet gefilmd hebben oid, dit is een zelfde soort situatie agent zegt ze jagen wild op TS zegt ze spelen alleen met elkaar. Meestal word oom agent dan toch gewoon gelooft, ik kan ook wel naar de rechtbank gaan en zeggen dat het echt groen was, tja wie heeft er nu baat bij om te liegen :Y).

EDIT: in het artikel staat ook dat je verplicht bent te verhinderen dat ze dieren opjagen en vangen, dat je hond dan wel of geen goede jager is heeft er weinig mee te maken ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:52

Maar als je uberhaupt niet protesteert maak je het wel heel makkelijk.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:55

mocht je bezwaar willen maken kun je deze vragen misschien stellen op het forum flitsservice.nl
daar zitten genoeg mensen die je willen helpen met bezwaar maken ;)

superwoman

Shadow0 schreef:
Maar als je uberhaupt niet protesteert maak je het wel heel makkelijk.

tja makkelijk....dat protest kost de overheid ook weer geld, dus als je weet dat je toch geen gelijk krijgt is het zonde van het geld.

Boktpony

liedje89 schreef:
Tja, als je door rood rijd gaan ze toch ook gewoon op het woord van de agent af? dan hoeft hij je toch ook niet gefilmd hebben oid, dit is een zelfde soort situatie agent zegt ze jagen wild op TS zegt ze spelen alleen met elkaar. Meestal word oom agent dan toch gewoon gelooft, ik kan ook wel naar de rechtbank gaan en zeggen dat het echt groen was, tja wie heeft er nu baat bij om te liegen .

Precies!

liedje89 schreef:
in het artikel staat ook dat je verplicht bent te verhinderen dat ze dieren opjagen en vangen, dat je hond dan wel of geen goede jager is heeft er weinig mee te maken

Nee want ze hadden gewoon aan de lijn moeten zitten!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:58

Goed dat de agent is opgetreden. Ik wilde maar dat ze dat hier ook meer deden. Geen enkele boer heeft graag honden in zijn weiland nl. De uitwerpselen van een hond kunnen ernstige ziektes bij koeien veroorzaken. Het veroorzaakt neospora, hetgeen afstoting van ongeboren kalfjes tot gevolg heeft.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:59

slimmerik schreef:
Goed dat de agent is opgetreden. Ik wilde maar dat ze dat hier ook meer deden. Geen enkele boer heeft graag honden in zijn weiland nl. De uitwerpselen van een hond kunnen ernstige ziektes bij koeien veroorzaken. Het veroorzaakt neospora, hetgeen afstoting van ongeboren kalfjes tot gevolg heeft.

Nou laat ik dat dan even uit de wereld helpen ik heb altijd poepzakjes bij me dit wordt dus gewoon netjes opgeruimd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:01

Ik kan me trouwens ook wel voorstellen dat het uitmaakt waar de TS haar honden los had. Ik bedoel er zijn zoveel weilanden waar 's avonds van alles rondloopt daar hoor je gewoon niet tussen te lopen, omdat je ze dan altijd verstoord (en dat je ze niet ziet betekend niet dat ze er niet zijn bijv.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:02

Letsdunit schreef:
Nou laat ik dat dan even uit de wereld helpen ik heb altijd poepzakjes bij me dit wordt dus gewoon netjes opgeruimd.

Dus wel op het land van een boer?
Vind dat zó raar, dat is zijn eigendom! Waarom vind jij dat jij recht hebt om daar je honden uit te laten?