2 van onze lieve ratjes overleden :'(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

2 van onze lieve ratjes overleden :'(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:56

hallo allemaal, ik moet dit even van me afschrijven:(
vanmiddag zijn 2 van onze lieve ratjes overleden :'(.

het verhaal van shadow:

3 jaar geleden kregen ik en mijn zusje dit lieve ratje, samen met haar zusje missy.
in het begin was ze ontzettend speels, en snel!
maar de laatste paar weken ging ze achteruit, ze had bijna geen kracht meer in haar pootjes, ze kon niet meer gewoon eten dus weekte we haar brokjes in water. dit ging nog aardig goed maar drinken ging ook al bijna niet meer dus gaven wij haar drinken via een spuitje (zonder naald uiteraard). maar de laatste dagen ging dit ook niet meer. ze kon gewoon neit meer.
daarom hebben we besloten om haar in te laten slapen, dus zijn we vanmiddag naar de dierenarts geweest, ze werd eerst een beetje slaperig gemaakt. daarna kreeg ze een spuitje, ze was vrijwel gelijk wegze is vanmiddag rond 5 uur bij de dierenarts overleden:'(
shadow is 3,5 jaar oud geworden

de liefste shadow.
http://i31.tinypic.com/117hi5e.jpg

foto van vanmiddag: LET OP! ze is hier al overleden en foto kan als schokkend ervaren worden!
http://i25.tinypic.com/2wp8ajn.jpg

het verhaal van Ciske

eigenlijk is dit maar een verhaal van een half uur,
nadat we bij de dierenarts waren geweest, zijn we naar de dierenwinkel gereden om een nieuw ratje te halen. dit werden er 2: Ciske & Blitz, allebij 5,5 week oud.
eenmaal thuisgekomen hebben we mijn ratje en de 2 nieuwe in een neutrale omgeving (lees: nieuwe kooi waar ze allemaal nog niet in waren geweest om territorium gedrag van mijn andere ratje te voorkomen) laten snuffelen en kennismaken.
ineens vanuit het niets greep mijn oude ratje 1 van de jonkies in de nek. ze was bijna gelijk dood :'(
het ging zo snel dat ik niet eens de kans gehad heb om een foto van haar te maken.

Ciske:ze was hier al overleden, LET OP! foto kan als schokkend ervaren worden!
http://i31.tinypic.com/14ahchx.jpg

Shadow & Ciske samen:
http://i28.tinypic.com/24y2rf9.jpg

hun kistje:
http://nl.tinypic.com/r/2qiwmj4/3

het grafje:
http://i25.tinypic.com/2jz6f4.jpg

ik ga zo nog even een paar foto's van Blitz maken, nog niet echt aan toe gekomen vanmiddag.
ik post hem dan z.s.m ;)

MirandaNH

Re: 2 van onze lieve ratjes overleden :'(

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:07

Ach gut wat sneu :( , van je ritten ook! Heb je nu nog 1 of 2???
Ik wens je veel sterkte bij dit verlies!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:08

ik heb nu nog 2 ratjes:
missy, 3,5 jaar oud, het zusje van shadow.
en nog 1 ritten: Blitz van 5,5 week oud, die hebben we vanmiddag samen met ciske gekocht.

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:10

Ach wat vervelend!! :(:)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:13

Ahh wat sneu !
Ik vind ze der vredig bij liggen. Sterkte :(:)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:14

Zitten zij nu wel bij elkaar? Is dat verder wel goed gegaan?

Zoals LizzyLover ook al zegt, vind ook ik ze er vredig bij liggen!
Nogmaals veel sterkte gewenst..

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:21

O wat sneu man. Is totaal niet leuk als zoiets gebeurd. Terwijl ratten toch vrij oud kunnen worden.

Wel een erg mooi graf heb je gemaakt.

We hebben op het moment ook een nest rittens op het werk. 14 stuks.

Maar we doen ze zelf pas weg met 8 weken. Dus vind 5,5 week zelf wat vroeg. Maar dat is natuurlijk per winkel verschillend

Heel veel sterkte nog ermee.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:38

ten eerste ontzettend bedankt voor jullie lieve berichtjes :)

@mirandaNH,
nee ze zitten nu apart. voor de veiligheid van de ritten. we gaan er waarschijnlijk wel weer een ritten bij kopen en die zetten we dan bij het andere jonkie. de kooien zetten we wel naast elkaar zodat ze kunnen wennen en kennismaken met tralies er tussen

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:21

onze nieuwste aanwinst Blitz
Afbeelding

nu al bokt verslaafd haha:P
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:33

Jeetje, dat is verdrietig zeg! Sterkte.

Ik bedoel het niet vervelend, maar voortaan kan je een intro (ratten aan elkaar voorstellen) beter niet in een kooi laten plaatsvinden, tenzij het een Duna of andere kleine bak is. Een tafel of badkuip is geschikter. Daarnaast is 5,5 week bijna nog te jong om bij volwassen rat gezet te worden, ze zijn dan nog te klein om zich doe te kunnen verweren. Goed dat ze nu apart zitten. Twee kooien naast elkaar zetten is ook geen goed idee, daar kunnen ze juist gefrustreerd van worden. Wacht even tot je een tweede ritten hebt en ze wat ouder zijn en probeer het dan nog eens.

Nogmaals, niet vervelend bedoeld: In een dierenwinkel kan je sowieso beter geen ratjes kopen. Vaak zijn ze afkomstig van broodfokkers en worden ze te vroeg bij de moeder weggehaald (zoals nu). En aangezien je nu 1 ritten over hebt zal die wel een maatje van haar eigen leeftijd moeten krijgen. Ik hoop dat je wilt overwegen om er eentje uit een opvang te halen. Daar zitten vaak ook wel rittens en ze zijn allemaal op zoek naar een goed huisje. :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:37

@redpassion,
is er ergens in de buurt van arnhem een opvang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:37

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:40

BB-ITP --> BB

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:26

RedPassion schreef:
Jeetje, dat is verdrietig zeg! Sterkte.

Ik bedoel het niet vervelend, maar voortaan kan je een intro (ratten aan elkaar voorstellen) beter niet in een kooi laten plaatsvinden, tenzij het een Duna of andere kleine bak is. Een tafel of badkuip is geschikter. Daarnaast is 5,5 week bijna nog te jong om bij volwassen rat gezet te worden, ze zijn dan nog te klein om zich doe te kunnen verweren. Goed dat ze nu apart zitten. Twee kooien naast elkaar zetten is ook geen goed idee, daar kunnen ze juist gefrustreerd van worden. Wacht even tot je een tweede ritten hebt en ze wat ouder zijn en probeer het dan nog eens.

Nogmaals, niet vervelend bedoeld: In een dierenwinkel kan je sowieso beter geen ratjes kopen. Vaak zijn ze afkomstig van broodfokkers en worden ze te vroeg bij de moeder weggehaald (zoals nu). En aangezien je nu 1 ritten over hebt zal die wel een maatje van haar eigen leeftijd moeten krijgen. Ik hoop dat je wilt overwegen om er eentje uit een opvang te halen. Daar zitten vaak ook wel rittens en ze zijn allemaal op zoek naar een goed huisje. :)

Hier ben ik het helemaal mee eens!! :)

Ik heb ook eens een ritten gekregen van 6 week, een dag later kreeg ik zijn broertjes (heel dom gegaan uiteindelijk mja) die heb ik met z'n 3en op mijn bed gezet en toen de grote (van een jaar ofzo) erbij gezet en dat ging goed! Altijd op neutraal gebied doen! Dan lukt het het beste. En idd ik zal de kooien niet naast elkaar zetten, dan ruiken ze elkaar maar kunnen ze niet bij elkaar komen en hierdoor raken ze opgefokt (zoals RedPassion al zegt). Mocht je nog vraagjes hebben stel ze gerust! Vind het wel super dat je er nog een ritten bij gaat zoeken :) houd je ons op de hoogte hoe het verder gaat? :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 09:40

tuurlijk houd ik jullie op de hoogte :D

hier nog even een paar foto's van Blitz:
Afbeelding

nu al bokt verslaafd, haha *D
Afbeelding

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:49

Wat een mooierdje zeg <3 onwijs leuk koppie

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:53

Jeetje wat naar ;(

Dat is eigenlijk ook de reden waarom ik geen nieuwe cavia bij mijn andere wilde zetten.
Die was 4 toen ze alleen kwam te zitten, die redde het makkelijk alleen dus die heb ik alleen gelaten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:07

Wat een schatje. :) Heb je inmiddels al een maatje voor haar gevonden?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 16:38

ja we hebben al wel wat gevonden,
de vriendin van een mederwerker van de dierenwinkel (hoezo moeilijk :+ ) is fokker, zodra alle ratjes verkocht zijn bij de dierenwinkel fokt zij af en toe weer een nestje (geen broodfokker!) en zij heeft thuis momenteel een nestje rittens van dezelfde leeftijd als de onze. die kunnen we vandaag of maandag ophalen *D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:47

he wat zielig zeg maar blitz is wel een spetter

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:25

Allereerst heel erg veel sterkte met het verlies van je ratjes.
Blitz lijkt niet bijzonder groot op de foto's. Mag ik vragen wat Blitz weegt?

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:30

Ik heb ook een keer gehad dat een oudere rat een jonge dood beet die we aan elkaar lieten wennen, we hebben die trouwens eerst gewoon op de bank enzo bij elkaar gelaten , en daarna pas in de kooi en het leek de hele tijd goed te gaan, jong was onderdanig enzo. En ineens hap.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 01:31

pfff.

jeetje ik heb ook twee ratten en zou niet weten wat ik zonders ze moest en wat een mooie ratjes waren het. ik zit echt een beetje met tranen in mijn ogen.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 01:32

ooh, jaa op die eerste foto van ciske toen hij overleden was had hij zijn oogjes open ? en op de tweede samen met je andere overleden ratje zijn ze dicht of lijkt dat maar zo ?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 07:19

bedankt voor jullie lieve berichtjes weer allemaal :)

@xmonsterr,
ja, de eerste foto van ciske was hij volgens mij nog geen 5 minuten overleden. later waren ze wel dicht

@jose22,
we hebben haar eigenlijk nog niet gewogen, zal ik vanmiddag als ik thuiskom even doen.
ik ga zo eerst even naar de paarden want de dierenarts komt zo om te kijken of de vrucht is blijven zitten bij Eelke. heel spannend dus *D

UPDATE *D
we hebben vanmorgen de 2 weer even bij elkaar gehad, op mijn schoot.
Blitz is een echte dondersteen en een dominant typje en missy is zelfs een beetje bang voor Blitz :+

(stel je voor, scheep een bejaarde van 90 een dag op met een kleuter van 2 :') )