Hond blaft als de bel gaat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lailaa

Hond blaft als de bel gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 10:55

Goedemorgen! :wave:

Wij zitten nu al bijna 3 jaar met hetzelfde probleem en we weten niet meer wat we moeten doen.

Als de bel van de voordeur gaat, begin mijn hond te blaffen.
Maar dan echt keihard en vliegt hij meteen naar de tussendeur om door de raampjes die in de deur zitten te kijken.
En als je hem dan naar zijn mand stuurt, dan gaat hij in zijn mand verder blaffen.

Heeft iemand tips om van dit probleem af te komen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:58

Bij jezelf aanbellen, dan komt er niemand spannends binnen en dat kan schelen. Soms opendoen en binnenlaten, vaker nog niet reageren. Meestal doen ze het omdat als de bel gaat er iets leuks of nieuws gebeurt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:59

De bel eruit halen :+

Nee goed, even uit de hond gekeken

bel = visitie = verjagen (dus blaffen)

Ik weet niet goed hoe ik het moet uit leggen hoe je het op kan lossen. Pak er even mijn studie boeken bij :+

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:02

Gallay: We hebben zelf al aangebeld en zelfs dan blijft hij dat doen en mee open doen blijft hij het zelfde doen, net zo lang tot diegene binnen is en al paar minuten zit.

Urko: Bel er uit halen hebben we al eens gedaan en een ander deuntje (soort liedje), eerst was hij stil, maar toen hij doorkreeg dat het de bel was, begon hij zo weer opnieuw. Als je je boeken er bij wil pakken, zou ik fijn vinden. :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:02

Urko

Re: Hond blaft als de bel gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:05

http://www.dierz.nl/hond/article251534. ... -ik-dit-af

nog een leuke..

dit gedrag van je hond is zo succesvol (geconditioneerd) dat het ontzettend moeilijk word om af te leren. ALleen de keten doorbreken (doormiddel van een trainingsplan door een gedragstherapeut opgesteld bijvoorbeeld) kun je het nog doorbreken. Hier gaat ontzettend veel tijd in zitten (en geld..)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:06

Ga met hem spelen zodra hij blaft, vooral zo'n trek speeltje is handig want als hij die in zijn bek heeft kan hij niet blaffen.
De hond van vrienden pakt nu meteen een speeltje als de bel gaat waardoor ze niet meer blaft.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:07

Onze honden blaffen ook als de bel gaat, als er iemand langs loopt, als ze iets horen wat ze niet kennen en ook al kennen ze het wel, blaffen ook gewoon.

wij hebben het maar opgegeven..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:08

gevonden :D

http://www.doggysfun.nl/Gehoorzaam/opvoeding.htm

twas even zoeken maar deze heb ik gekregen tijdens 1 van mijn lessen en toegepast op de hond van mijn vriend: resultaat, hond blaft niet meer bij de deurbel (mevrouw had het binnen 2 trainingen van 10 min door)

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:09

zonnebloem18 schreef:
Ga met hem spelen zodra hij blaft, vooral zo'n trek speeltje is handig want als hij die in zijn bek heeft kan hij niet blaffen.
De hond van vrienden pakt nu meteen een speeltje als de bel gaat waardoor ze niet meer blaft.

Dit ga ik ook maar eens proberen.

Rienn schreef:
Onze honden blaffen ook als de bel gaat, als er iemand langs loopt, als ze iets horen wat ze niet kennen en ook al kennen ze het wel, blaffen ook gewoon.

wij hebben het maar opgegeven..

Wij zijn het ook al aan het opgeven, mijn hond doet het ook als er een auto stopt of gewoon mensen langslopen.
En we zijn het nu goed zat aan het worden, want hij gaat echt hysterisch tekeer alsof er iets ernstigs aan de hand is.

Urko; Dankjewel :) Ik ga meteen even kijken.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:12

graag gedaan, veel succes er mee (geef niet te vlug op en word vooral niet boos, engelegeduld geeft het snelst en het beste resultaat)

Ik heb dit boek zelf (honden manieren.. van saskia) en heb het gekocht na het lezen van dit artikel op internet. Werkt prima.

mocht het nog niet lukken weet ik nog een gedragstherapeut die je hierbij kan helpen (zie je pb)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:16

eerst het blaffen:

Wat ook wil helpen is:
leer je hond het commando voor 'blaffen'. Zodra je de hond op commando kan leren blaffen, kan je hem daarna leren te stoppen met blaffen.
Zo doen wij dat ook bij de reddingshonden, waar je wilt dat de hond aanblaft als hij het slachtoffer heeft gevonden.

stress bij het aanbellen is een ander probleem.
Met zijn tweeën doen:
laten bellen en pas opendoen als de hond rustig is. Dat vraagt veel tijd en training. Dat moet je dus echt trainen, want je kan moeilijk iemand buiten laten staan tot dat je hond rustig is. Dus eerst samen doen en langzaam opbouwen. In het begin duurt het lang, maar dat wordt steeds korter. Als je maar consequent traint.

Leer je hond ook rustig te gaan liggen als je bijv. stofzuigt of andere dagelijkse dingen. Zodat je hond beter leert wat het commando rust betekent. En dat kan je prima dagelijks trainen, terwijl je bezig bent. Onder appél leggen en zelf iets gaan doen. Daarmee train je je hond.

Bij reddingshonden moet de hond op het examen een half uur af liggen in een afgezet vak, terwijl er honden spelen, vreemde machines als motormaaiers langskomen en er geschoten wordt. Het is prima te leren en daar heb je in huis ook plezier van.

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:17

Belonen en wegsturen. Hij heeft de roedelleider gewaarschuwt en zijn taak zit erop. Ik had ook zo'n blaffer die om het minste geringste ging/gaat blaffen. Eerst was ik het haar aan het verbieden, maar dat maakte het alleen nog maar erger. Dan heb je een blaffende hond en een schreeuwende baas.
Dus toen ben ik haar gaan belonen, door "dank je wel" te zeggen en haar weg te duwen bij de deur of raam. Vervolgens ging ik dan uitgebreid door het raam kijken of deed ik de deur open. En daarna zei ik weer "dank je wel". En dan was ze helemaal trots. Dus nu hoef ik alleen nog maar "dank je wel" te zeggen en ze houdt op met blaffen. :))
In de natuur gaat dat ook zo. En roedellid waarschuwt de alfa hond en als die arriveert zit zijn taak erop en neemt de alfa hond het over.
Maar ja, als je hond denkt dat hij de alfa hond is, dat heb je een probleem....

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:19

die manier die Janouk omschrijft is echt super!

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:23

Janouk: Bedankt voor de tip! Die gaan we echt proberen. :)

Sambucca: Ja wij reageerden in het begin ook boos, totdat we er achterkwamen dat het daardoor erger werd en alleen naar zijn mand sturen had geen zin. Nu moeten we echt 1 iemand hebben die de deur open doet en de ander die de hond 'aandacht' geeft. En dat is precies zoals hij het hebben wil, en daar willen we vanaf. :)

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:36

Lailaa schreef:
Janouk: Bedankt voor de tip! Die gaan we echt proberen. :)

Sambucca: Ja wij reageerden in het begin ook boos, totdat we er achterkwamen dat het daardoor erger werd en alleen naar zijn mand sturen had geen zin. Nu moeten we echt 1 iemand hebben die de deur open doet en de ander die de hond 'aandacht' geeft. En dat is precies zoals hij het hebben wil, en daar willen we vanaf. :)

Je moet hem ook geen echte aandacht geven door hem uitegebreid te gaan aaien of spelen. Alleen in het begin moet je hem belonen door een korte aai over zijn bol te geven, lief " dank je wel" of wat dan ook te zeggen, hem wegduwen (en daarbij indien hij nog blaft serieus zeggen "klaar" of "stop" en dan zelf "het gevaar" te gaan bekijken. Daarna zeg je nog een keer dank je wel en stuur je hem bij die plek weg. Hij moet dus even doorkrijgen dat het "goed" is dat hij jullie waarschuwt en dat zijn taak erop zit, als jullie hem bedanken. Binnen de korste keren kan je vanaf de bank of vanaf boven zeggen "dank je wel" en hij houdt op met blaffen.
Onze hond blaft nu echt veel minder en als ze blaft hoe ik maar dank je wel te zeggen en ze houdt op.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:46

Nee dan geven we hem ook geen aandacht, maar er moet iemand bij blijven, omdat hij anders helemaal uit z'n dak gaat.

We hebben al zovaak gezegt 'klaar' maar dan kijkt hij je aan, en gaat zo verder. Hij weet niet meer van ophouden.

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:53

Weet hij wel wie de baas in huis is?

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 12:09

Nou eigenlijk niet volgens mij.
Hij speelt meer een spelletje met ons.
Ook met hem uitlaten, naar mij en mijn moeder luistert hij niet en gaat als een gek tekeer. Bijvoorbeeld tegen andere honden of hij neemt een loopje met je. Naar mijn zus luistert hij redelijk. En hij luistert perfect naar mijn vader. Terwijl wij allemaal even streng zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:18

Lailaa schreef:
We hebben al zovaak gezegt 'klaar' maar dan kijkt hij je aan, en gaat zo verder. Hij weet niet meer van ophouden.

Het woordje "klaar" zegt de hond niets, als het geen commando is. Dat moet je hem echt aanleren.
En dan speciaal aanleren in een rustige situatie als de hond rustig is.
Niet proberen aan te leren op het moment van stress of drukte.

= Mijn honden halen op zaterdag met zijn tweeën alle boodschappen binnen vanuit de auto. Ik doe het vervolgens in de kasten. Ze vinden het super om me te helpen en ik heb er echt iets aan.
= Als ik thuis kom, halen ze mijn sloffen en brengen mijn schoenen naar de gang.
= Propjes, vuil, etc. gooien ze in de vuilnisbak.

Je kan een hond echt heel veel leren, als je er de tijd voor neemt. En het leuk maakt voor de hond. Lekker positief met je hond bezig zijn.
Veel mensen nemen hun hond voor lief in huis en laten hem zijn eigen ding doen. En dat is niet altijd wat je zelf graag wil.

Ga lekker met je hond aan de gang en leer hem van alles. Dan zal je zien dat je deze problemen ook snel de baas wordt, als je hond meer op jou gericht is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:12

Oh drama he! Jip gaat compleet overstuur als de bel gaat, rent op de katten af, springt tegen je benen aan, krabt aan de deur, gaat janken etc. We hebben nu een antiblafband met citroenverstuiver, maar hij heeft het ervoor over en blaft vrolijk verder...

Ik lees dus even mee!

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 18:15

Pfoe, en dan stuur je hem naar zn mand en dan kijkt hij zo onschuldig. :=

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:17

Hier hebben we het net met de cursus over gehad :D
Het is af te leren.. maar... het afleren kan net zo lang duren als de tijd waarin het is opgebouwd. Dus er kunnen jaren overheen gaan.

Ga hem een opdracht geven zodra de bel gaat.. bijvoorbeeld een speeltje uit zijn speeltjesdoos pakken en dan samen te gaan spelen.

Denk alleen eerlijk gezegd dat het je niet zonder hulp gaat lukken. Het is zo verschrikkelijk moeilijk en je moet zo verdomde consequent zijn. Ik zou sowieso een gedragstherapeut inschakelen.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 18:18

Ja maar hoe moet je dat doen als je alleen bent?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:20

Wij hebben ook een blafgeval, maar aangezien ik bij ongewenst volk wel wil dat ze blaft, leer ik het dus niet helemaal af. Onze hond kent het commando klaar (hierna komt wel altijd nog 1 blaf, maar goed als het dan stil is..). Luistert ze hier niet naar, dan pak ik de plantenspuit, dit is in haar ogen verschrikkelijk en dan gaat ze plat op haar buik liggen. Door dit consequent vol te houden is het meestal na 3x blaffen/klaar ook gewoon stil :)