hond met kat samen? gaat dit goed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

hond met kat samen? gaat dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:03

Hoi bokkers,

Je hoort altijd zulke verhalen, honden kunnen absoluut niet met katten en andersom.
Nu is het zo, er is hier een kat komen aanlopen, hij was erg mager, denk een zwerfkat.
Ik heb hem eten gegeven een paar dagen en hij blijft terug komen.
Ook is hij al in huis geweest(toen de hond weg was). Volgens mij is het nog best een jonge kat.
Nou is mijn vraag kan je een kat en hond aan elkaar laten wennen, zodat ze samen in huis kunnen zijn?
Ik heb een cocker spanieltje,allemansvriendje maar wel nieuwsgierig. Hij is 1,5 jaar.
Hij zit ook bij de konijnen en die doet hij niets, maarja een kat is toch even anders.
Ik hoor graag ervaringen van jullie met katten en honden samen en het laten wennen.

MarloesRixt

Re: hond met kat samen? gaat dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:05

Ons kat was ongeveer 5 jr.toen de pup erbij kwam. De eerste dagen vond de kat het niet zo'n goed idee maar inmiddels kunnen ze bijelkaar liggen en likken de honden hem af, en geeft de kat kopjes terug. :)) Erg leuk om te zien hoe ze elkaar soms toch wel leren begrijpen. :j

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:08

nou dat klinkt hoopvol! onze hond is wel een lieverdje, bijt echt niet ofzo, hij zal het alleen in het begin zo leu kvinden en ermee willen spelen.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:11

onze hond was ongv 6 jaar toen we er een kat bij namen die net van moeders afwas eerst mocht de kat niks van de hond!
de hond telden zelfs zijn brokken voor hij bij de bak weg liep en grom waneer de kat bij zijn voer/water bak kwam en of bij het kleed, nog geen 2 weken later sliepen ze op het zelfde kleet jatten de kat brokken van de hond en dronken uit een en de zelfde waterbak!

ze waren dikke maatjes en niet van elkar weg te slaan

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:23

Ja hoor dat is geen probleem maar dan moet je de dieren allebei leren hoe ze met elkaar om moeten gaan. Hou de hond in het begin aan een lange lijn zodat hij niet achter de kat kan gaan rennen. Iedere keer als hij rustig is tegenover de kat beloon je hem. Niet forceren, uit nieuwsgierigheid zullen ze elkaar opzoeken zolang het rustig gaat. Tenminste, dat is mijn ervaring.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:26

hoe weet je of die kat wel een zwerfkat is? Heb je m al na laten kijken op een chip? Zwerfkatten zijn over het algemeen niet zo makkelijk te aaien en in huis te halen....

Hij kan ook wel mager zijn door het jaargetijde en door kikkers te eten. Ik zou eerst uitzoeken of hij niet toevallig van iemand is voordat je m in huis haalt.
Katten blijven uiteraard terugkomen bij een adres waar ze eten krijgen, maar niet alle katten zijn daarmee dan ook een zwerfkat. Het kan ook een nierpatient zijn die speciaal dieetvoer moet hebben en daarom mager is, en doordat jij die nu gaat voeren kan het wel eens heel slecht zijn voor poes in kwestie.

Het kan ook een weggelopen kater zijn die lekker achter de poezen aan is gegaan, check eerst na of het inderdaad een zwerver is via Amivedi en dergelijke voordat je je hond aan m gaat laten wennen.

Misschien zit er nu wel ergens een kind te huilen omdat poes is weggelopen.....

Ik wil je alleen even aan het denken zetten en verwijt je niks dat je voor poezel bent gaan zorgen maar realiseer je dat er een eigenaar kan rondlopen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:43

cissy schreef:
hoe weet je of die kat wel een zwerfkat is? Heb je m al na laten kijken op een chip? Zwerfkatten zijn over het algemeen niet zo makkelijk te aaien en in huis te halen....

Hier ben ik het wel mee eens, TS als ik jou was zou ik eerst uitzoeken van wie dit diertje is.
Mijn oude kater van 17 ziet er ook als een zwever uit maar heeft nierfalen, is oud dementerend zou zo een zwerver kunnen zijn, echter zou het levensgevaarlijk zijn als je die in huis zou gaan halen omdat hij medicijnen krijgt.

Dus eerst uitzoeken van wie dat dier is!
Daarna kan ik je eventueel wel helpen aan hond/kat verhoudingen, ik heb er drie (Kat) en een enorme hond.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:47

ik ga het uitzoeken. heb iig wel iets tegen de vlooien gegeven want hij zat helemaal onder, niet normaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:03

rosja1 schreef:
ik ga het uitzoeken. heb iig wel iets tegen de vlooien gegeven want hij zat helemaal onder, niet normaal

Ook daar moet je mee uitkijken, voor hetzelfde geldt is dit dier al behandeld en krijgt hij nu een dubbele dosis. En je weet verder ook niets van zijn gezondheid, ik vind het niet zo handig van je.
Ik zou het je zeer kwalijk nemen als zoiets bij mijn kater zou gebeuren, dat zou zijn dood namelijk kunnen betekenen!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 22:11

als hij daar iets tegen had gehad, zou hij dan na een week nog zo vol zitten? dat wist ik niet.. dat was dan misschien niet zo slim geweest maar vond het zo zielig. maargoed, k ga kijken of ik zn eventuele baasje kan opsporen

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 22:12

hij zit hier de hele tijd om en in de tuin.. al een week lang maar misschien is hij inderdaad tussendoor toch 'óntvlooit'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:14

rosja1 schreef:
als hij daar iets tegen had gehad, zou hij dan na een week nog zo vol zitten? dat wist ik niet.. dat was dan misschien niet zo slim geweest maar vond het zo zielig. maargoed, k ga kijken of ik zn eventuele baasje kan opsporen

Je heb ook middelen die niet meer werken als bv. Frontline dat weet nog lang niet iedereen, middeltjes uit de dierenwinkel werken ook niet.
Toch krijgen ze die lading gif binnen, en mag je dit pas na een maand herhalen om bv epilepsie te voorkomen en zelfs overdosis.
Je zult het ongetwijfeld goed bedoelen, daar heb ik echt geen twijfels over maar hoop dat je dit echt nooit meer doet....Eerst zoeken naar de eigenaar, heb je al bij Amivedi gekeken?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:39

Mijn eerste hond kreeg ik toen hij 2 jaar was, we hadden toen al een kat van 17. Dit ging met een paar dagen goed samen. Toen ik op mezelf ging wonen kwamen er katten bij, een asielkat waarvan we niet wisten of hij met honden kon en een kitten. Ook dit ging goed. Niet lang daarna kwam er een zwerfhond uit Spanje bij, zij was toen 11 maanden. Zij werd de beste vriendjes met de jonge kat. Inmiddels is de jonge kat overleden terwijl hij nog geen 2 jaar was(waar m'n hond flink van slag van was), en nu heb ik een jonge siamees van bijna een jaar.
Alleen met de siamees en de honden klikt het niet helaas, hij moet niets van de honden weten, ondanks dat ik hem als kitten in huis heb gehaald.
Dus het kan alle kanten op denk ik. Ik zou hond en kat iig nooit samen laten als je er niet bij bent.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:45

Mijn oudste Tervueren is er mee opgegroeid,jaagd wel achter een vreemde aan en mijn Jack Russel is nu 3jr(kat5jr) en soms ligt de hond bovenop en dan de kat weer boven op de hond.. :+
Het is schitterend om te zien,de kat daagt de russel ook uit.

Het is het proberen waard ,blijf gewoon in de buurt voor eventuele correctie vd hond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:48

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 22:53

bedankt voor jullie reacties!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:49

deze vraag wordt hier wel vaker gesteld. en ja ook in ons geval gaat dat altijd goed. Wij hebben altijd honden en katten samen gehad. Soms een volwassen hond met kttens en soms volwassen katten en een pup erbij. Nog nooit problemen gehad. Voor het asiel hebben wij regelmatig pleegkittens in huis soms met moeder, soms zonder. Moederpoezen zijn vaak tijgers als ze kittens hebben, maar ook zelfs dat gaat redelijk goed. Volwassen honden met pleegkittens gaat ook goed. De kittens wennen snel genoeg aan de hond. Nu moet ik wel zeggen dat wij heel makkelijke honden hebben en ook de poezen passen zich vrij snel aan aan een nieuwe situatie.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:40

3 katten en 2 honden, gaat goed hoor :D

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:46

Onze hond was een jaar of 3 toen we er een kitten bij kregen. Dat ging allemaal prima, ze waren echt gek met elkaar. Dan moet ik wel zeggen dat onze hond gek is op katten. Helaas hebben we de kat niet meer(allergie van mn vader), maar nu hebben we een andere hond. Zij is eigenlijk een beetje bang voor katten. Buiten rent ze er achter aan(tot de kat zich omdraaid :+ ). Als de kat van de buren bij ons binnen loopt gaat ze m van een afstandje bekijken.

Ik denk daarom dat het ook echt aan je hond ligt(en hoe de kat reageerd op honden). Hoe reageert je hond op katten uit de buurt?

Dat honden en katten niet samengaan vind ik zelf onzin!

Veel succes ermee!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:46

Het zegt trouwens niets hoe de hond met katten uit de buurt is. Mijn hond vind niets mooier dan katten opjagen buiten (krijgt ze de kans niet voor hoor ;) ), maar in huis wil ze alleen maar moederen over de katten. Jammer dat onze jongste kat dat nou net niet wil...

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:48

k had altijd een kat bij mn 2 hondjes ging erg goed kat dacht zelfs dat hij een hond was ...maar hij was pas 7 weken toen we hem kregen ( vondeling ) in het begin was het een beetje letterlijk de kat uit de boom kijken maar na een dag of 2 sliepen ze in dezelfde mand

helaas is mn katje afgelopen maand dood gereden hij was nog geen 2 jaar maar hier ging het super de hondjes missen hem ook ontzettend

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:49

Bij ons is het altijd goed gegaan. wij hebben ze nu al een aantal jaren samen en de kat staat zijn mannetje wel, die is de baas is huis ookal zitten de honden achter hem aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:51

altijd honden EN katten gehad, of het samen goed gaat hangt echt van de dieren zelf af. Wij hebben nooit problemen gehad, ze speelden soms zelfs samen.
Onze laatste hond dacht zelfs dat hij een poes was :D en onze laatste poes was een zwervertje en is na enkele dagen eten aan de deur gewoon in de hond z'n staart binnen gelopen...
ze hadden wel elk hun plekje om te slapen en de poes mocht niet komen waar de hond ook niet mocht komen en aparte bakjes met voer

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:13

Hier ook 3 honden en 2 katten. Heb mijn leven lang al katten en honden bij elkaar. Gaat super :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 02:51

Gaat hier al jaren goed :) Wij hebben momenteel 2 honden en 8 katten :)