Nierkatten en de hitte(En onderhuids infuus)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nierkatten en de hitte(En onderhuids infuus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:03

Mijn oude kater van 17 heeft het zwaar met deze hitte. Hij is sinds 2005 nierpatient en heeft daar medicatie voor. Gaat redelijk tot goed, eet prima en doet zijn dingetje.
Maar met dit weer krijg ik toch medelijden. Dan zie ik hem leuren met zijn oude lijf, zijn vacht staat alle kanten uit en hij voelt zich duidelijk niet lekker, ook braakte hij al twee dagen al zijn water dr uit. (Kan ook dat het water niet goed meer was)

Nu weet ik dat het een dier van de dag is, (Dit zeg ik al 5 jaar) maar wil hem toch wel wat helpen met de warmte.
Nu las ik ergens over onderhuids infusen, is daar iemand mee bekend?

AngelofLove

Re: Nierkatten en de hitte(En onderhuids infuus)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:23

Ik heb hier goede ervaringen mee, onze oude kat (van 21) dronk niet veel met de warmte, en als hij dronk of at dan kwam dat er net zo hard weer aan de voorkant uit. In overleg met de dierenarts een onderhuids infuus laten geven en hier knapte hij toen best wel van op. Ook hij was een nierpatiënt en nam zo toch voldoende vocht op om fatsoenlijk te blijven plassen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:30

Toevallig zijn wij vorige week met onze 12 jarige nierpatiente naar de dierenarts geweest omdat ik me zorgen maakte.
Zij bleek behoorlijk te zijn afgevallen en weegt nu nog maar 2,2 kilo.
Haar medicatie kan niet omhoog, en aangezien ze regelmatig haar neus ophaalt voor haar dieetvoer hebben we met de dierenarts besloten om haar als ze niet wilt eten gewoon kattenvoer voor te schotelen. Beter een kat die wel eet van normaal voer dan niet eten van dieetvoer.
Al met al is de kans groot dat ze meer gaat afvallen en slechter wordt tot ze zelf inslaapt of we ze zelf weg gaan brengen.

Aan infusen gaan wij denk ik niet beginnen aangezien herstel of genezing niet echt mogelijk is en het een terugkerend probleem zal worden. De DA heeft ons verzekerd dat nierpatienten over het algemeen geen pijn hebben maar steeds suffer en slaperig worden tot het lichaam ermee stopt.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:37

Ik zou zeker naar de dierenarts gaan!
Als zo'n kat met dit weer geen water binnen krijgt.. is neit lekker..!

Onderhuids infuus is inderdaad een hele goede oplossing. Er wordt met een naald door de huid heen geprikt, en aan deze naald zit het infuus vast. Poes vind het misschien even niet heel fijn, maar zal er wel van opknappen. Er onstaan wel 2 hele mooie kamelen bulten :)

Wat je zou kunnen proberen is de pootjes en oren van de poes nat houden, met kamertemperatuur (iets kouder) water. Dit verdampt en zo kan de warmte goed weg. Nog beter is alcohol, omdat dit zo snel verdampt!
Je zou ook kunnen denken om wat nat voer met water te mengen en dit neer te zetten, op die manier krijgt hij toch wat meer vocht binnen.

Als je wilt weten of de kat gaat uitdrogen; pak tussen duim en wijsvinger een stuk vel vast, ter hoogte van de ribben. Als dit blijft staan, is hij zeker uitgedroogd.
De huid is soepel en springt meteen terug als de kat gezond is! Nou is het bij oude katten wel iets minder soepel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:51

De huid springt gelukkig nog wel terug :) Niet zo soepel als de jongere dieren, blijft altijd iets staan maar dat heeft hij al jaren.
Ik heb ooit een filmpje gekregen van iemand die dit ook thuis deed ;

En zie het wel zitten om het zelf te doen.

Bedankt voor jullie reacties iig, hoevaak moet zoiets en wat zijn de kosten als je dit zelf thuis doet, weet iemand dat?
Het is een makkelijke kat gelukkig.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:57

lieniminnie schreef:
Wat je zou kunnen proberen is de pootjes en oren van de poes nat houden, met kamertemperatuur (iets kouder) water. Dit verdampt en zo kan de warmte goed weg. Nog beter is alcohol, omdat dit zo snel verdampt!
Je zou ook kunnen denken om wat nat voer met water te mengen en dit neer te zetten, op die manier krijgt hij toch wat meer vocht binnen.

Verder had je goede tips hoor, maar dit is een misvattig.
Water en met name koud water sluit de haarvaatjes en zorgt ervoor dat de kat juist NIET zijn warmte kwijt kan.
Alcohol werkt goed, maar hier moet je enorm mee oppassen want ze kunnen gemakkelijk doorslaan en onderkoelen.

Allerbeste idee imo....... een gewoon intraveneus infuus.
Meest doeltreffend!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:58

Gelukkig veert de huid wel terug! :)
Ik denk dat je even zou moeten overleggen met de dierenarts. Hij/Zij kan je leren prikken en aangeven hoe vaak een wanneer het zou moeten.
Ik weet niet of de infuusvloeistof, het systeem en de naalden duur zijn..! ik denk dat het best meevalt, de vloeistof en het systeem kan je vaker gebruiken, de naald liever niet. Het is ten eerste niet heel hygiënisch en de naald wordt bot.

Paintlinger, daarom zeg ik ook kamertemperatuur! Koud water en ijsklontjes zorgen inderdaad dat de vaatjes zich sluiten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:00

Gewoon water heeft niet zoveel nut....alcohol of sterillium wel maar dat brengt wel een risico met zich mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:02

Hoe bedoel je 'gewoon water heeft geen nut' Paintlinger? Bedoel je om te koelen of het infuus?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:03

volgens mij om te koelen,
maar waarom wordt er een nat verband aangelegd om bv een verzwikking te koelen?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:06

Ik heb een slechte ervaring met onderhuids infuus. De kat knapte slechts 3 dagen op en moest alsnog ingeslapen worden. Toen mijn tweede kat nierfalen kreeg heb ik besloten om alleen dat speciale voer te geven maar niet meer het hele dure en nietshelpende medisch proces bij de DA aan te gaan. En wanneer hij stopte met eten of drinken hem te laten inslapen.
Uiteindelijk ben je nu slechts zijn leven voor een hele korte poos aan het rekken. De kat is waarschijnlijk doodziek want doordat de nieren niet meer filterenn, vergiftigt de kat zichzelf.
Heel veel wijsheid en sterkte toegewenst.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:08

Chiqa: infuus is prima :j Lekker fysiologisch zout, NaCl of ringer :j
Maar naar mijn idee is een infuus (in de ader) het allerbeste....en dan lekker bij een DA.

Inimienie: Plaatselijk koelen kan prima met koud stromend water.....een een heel dier kan je ook koelen met (minder) koud stromend water.
Maar een verbandje of deppen gaat voor een heel lichaam niet aanhalen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:37

Eens met Hopla, als het dier het zo zwaar heeft en al zo ziek is..... wie doe je er dan een plezier mee om zijn leven te rekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:00

Enige verduidelijking, hij heeft dit probleem al 4 jaar....Met warmte wordt hij wat trager, en heb ik zo mijn twijfels, maar zodra het weer warmer wordt knapt hij weer op.
Als hij niet meer eet en alleen maar slap in een hoek ligt grijp ik wel in, alleen nu is het er de tijd nog niet voor, ik herken dit van voorgaande jaren, maar begrijp jullie bezorgdheid.

Hij heeft net een half pond rundervlees opgegeten en met smaak, dat vindt hij heerlijk. Hij eet dus nog wel heel goed gelukkig.

Paintlinger schreef:
Chiqa: infuus is prima :j Lekker fysiologisch zout, NaCl of ringer :j
Maar naar mijn idee is een infuus (in de ader) het allerbeste....en dan lekker bij een DA.

En wat vind je van het infuus zoals het op het filmpje wordt gegeven? Kan dat wel gewoon thuis?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:20

sorry kan geen filmpjes kijken hier (ligt aan mijn laptop)......Wat doen ze daar dan?
Maar een infuus in de ader word in ieger geval niet thuis gegeven.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:21

Dat is een infuus wat thuis gegeven wordt onder de huid. Is een youtube filmpje.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:22

Kan opzich wel, maar er gaat niks boven een intraveneus infuus.

En....katten kunnen lelijke onstekingen/abcessen (som zelfs tumoren) krijgen als je je vaak prikt.

Maar het kan wel.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:24

O dan begin ik dr maar niet aan, dat lijkt mij geen goed idee. :) Nu gaat het wel weer, het is wat aan het afkoelen, hij heeft goed gegeten en zit nu in een hele diepe slaap, ook zo kenmerkend voor hem, vergeet niet dat het arme ding ook nog eens dementerend is (Ook al weer 3 jaar)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:30

Mocht het echt sneu worden dan kan hij altijd nog aan het infuus om te zien of dat hem nog weer opkikkerd......maar verwacht van welk infuus dan ook geen wonderen meer bij jouw kat......maar zo realistisch ben je volgens mij wel.

Succes met de oude sok..... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:37

Gaat wel lukken, ik dacht dat het een wondermiddel was iemand vertelde mij dat ooit dat ze dr enorm van opknappen. Hij drinkt gelukkig genoeg, gooi altijd wat vleesnat door zijn eten of extra water.
Vreemde vanmorgen vond ik dat hij zo moest braken (Puur water) dat viel mij vrijdag ook al op, daarna gaat hij wel weer als een gek eten. (En dat blijft er dan ook weer in gelukkig)

Ik blijf hem in de gaten houden!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:39

Infuus kan een wondermiddel lijken maar als de onderliggende oorzaak chronisch is, is de werking van korte duur.

Dieren die gewoon uitgedroogd zijn (baasjes bakje water vergeten, ik noem maar iets) daarvoor is het super.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:28

Erg is dat he, als je ziet dat ze het zo zwaar hebben.....

Wij hebben ook een oudere jeweetwel-kater, ook een nierpatient. Als het zo warm is als nu dan heeft hij het ook niet makkelijk. Z'n vacht wordt zo 'plukkerig' en hij wordt ontzettend traag. Eten en drinken doet hij gelukkig wel, maar je merkt wel dat hij aanzienlijk minder eet dan in de wintermaanden, maar da's op zich ook wel logisch. Onze andere katten (geen nierpatienten) doen dat ook.

Gelukkig hebben we een kamertje dat op de noordzijde gericht is. Het is er relatief koel. 's Ochtends vroeg zet ik de airco op volle toeren aan en zodra het lekker fris is, dan breng ik de kat naar het kamertje. De airco zet ik dan uit, het blijft dan het grootste deel van de dag wel redelijk koel.
's Avonds wil hij altijd graag naar buiten en het liefst wil hij ook 's nachts buiten blijven. 's Ochtends komt ie dan weer naar zijn kamertje om daar te pitten.

't Is allemaal een heel gedoe, maar we proberen er maar het beste van te maken.......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:53

Chiqa heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld je badkamerdeur open te zetten, die vloer is vaak lekker koel door de stenen en daar liggen ze dan graag als het zo warm is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:03

Bedankt voor jullie meedenken :)
Cissy mijn badkamer is tgv een postzegeltje, en ook best wel benauwd ondanks dat het raam altijd openstaat een grotere badkamer zou wel een verademing zijn.

Oscar schreef:
Gelukkig hebben we een kamertje dat op de noordzijde gericht is. Het is er relatief koel. 's Ochtends vroeg zet ik de airco op volle toeren aan en zodra het lekker fris is, dan breng ik de kat naar het kamertje. De airco zet ik dan uit, het blijft dan het grootste deel van de dag wel redelijk koel.
's Avonds wil hij altijd graag naar buiten en het liefst wil hij ook 's nachts buiten blijven. 's Ochtends komt ie dan weer naar zijn kamertje om daar te pitten.

't Is allemaal een heel gedoe, maar we proberen er maar het beste van te maken.......

Je bent een goed kattenbaasje Oscar :j je katten zullen je dankbaar zijn. Ik zat ook al een een verrijdbare airco te denken en mss komt die er ook wel, nadeel is dat dan de ramen weer dichtmoeten dan is iets wat mij dan weer benauwd :+
Maar het is wel een idee kan natuurlijk ook alleen een kamer koelen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:46

Onderhuids infuus kan zeker wel verlichting geven op moeilijke dagen. Op deze site kun je uitgebreide info vinden http://www.felinecrf.org/site_overview.htm in de UK en US is het vrij gebruikelijk om katten thuis op deze manier te behandelen.

Ik weet niet of je het al kent, maar Renalzin (of ipaketine) is tegenwoordig te verkrijgen, fosfaatbinder, daar hebben nierpatienten ook heel veel baad bij, zeker degene die nierdieet niet lusten en gewoon voer krijgen.