Ik roep jullie hulp in, omdat onze kat de laatste tijd steeds vaker een rare aanval heeft na het slapen. We hebben echt geen idee wat het kan zijn, en willen eerst eens horen of er mensen zijn die een idee hebben wat het kan zijn en of er mensen zijn die een zelfde soort ervaring hebben (gehad). Het volgende is het geval: Onze kat slaapt vaak boven op zijn plekje, vervolgens komt hij naar beneden en begint dan in de hal de janken, maar het is eigenlijk meer krijsen. Zijn staart wordt dik en als je naar hem toe loopt om te kijken wat er is dan begint hij de blazen naar ons. Eigenlijk meteen daarna rent die helemaal overstuur door de kamer heen en begint hij te kwijlen en laat hij zelfs zijn urine lopen. Vaak rent hij dan overstuur naar buiten en komt een minuutje later weer normaal binnen lopen en begint dan enorm te miauwen en trekt dan helemaal naar ons toe. Dan geeft die kopjes en wil die knuffelen.
Eerst gebeurde het nog maar zelden, maar de afgelopen week heeft hij het al 3 keer gehad. Zonet had die ook zo'n aanval en die was echt erger dan voorgaande keren.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn? Zelf noemen we het telkens een 'nachtmerrie' maar misschien is het wel iets als epilepsie?! Wij hebben geen idee, en willen eerst eens ervaringen en ideeën aanhoren en denken ook aan een dierenartsenbezoek.
Idd even naar de DA dit klinkt niet goed voor zo'n jonge kat! Zelfs als het een oudere kat was zou ik snel naar een DA gaan maar dan denk je eerder aan een vorm van dementie
klinkt misschien stom maar kan het geen tumor zijn ofzo ? ik had een hond met een hersentumor die ook soort van aanvallen kreeg alleen dan in de vorm van agressie was ook nog een jong dier...dan was ze gewoon even zichzelf niet terwijl ze daarna heerlijk kwam knuffelen
epilepsie kan ook natuurlijk ( dat hoop ik dan liever voor je dan een tumor )
Bedankt voor jullie tips!! Vooral de link van Kimmie daar hebben we wat aan. Hij vertoont echt veel kenmerken van epilepsie, kenmerken als voorteken, tijdens de aanval en vooral na de aanval. Vooral dat eten en drinken na de tijd is echt opvallend, hij heeft dan echt enorme honger en nu ligt hij weer van pampes.
Morgen maken we meteen een afspraak bij de DA, het is ook gewoon zielig voor het dier.
Mijn moeder heeft vandaag een afspraak gemaakt,morgen om half 2 kunnen we terecht.Vandaag heeft Keesje geen aanval gehad.Hij lag boven te slapen en ik ben even bij hem gaan zitten.Hij werd wakker en we zijn samen naar beneden gelopen,niets aan de hand. Tot nu toe is het elke keer nog gebeurd toen hij wakker werd.Daarom dachten we zelf ook aan een nachtmerrie.Maar sinds hij deze week ook begon te kwijlen en zijn urine liet lopen wisten we dat er meer aan de hand is. Ik heb eens een beetje op internet zitten zoeken en weet wel bijna zeker dat het epilepsie is,alle symptomen wijzen erop. We hopen dat het allemaal een beetje meevalt,het is een schat van een dier en we zijn hier allemaal vreselijk gek met hem.
daantjuhhh
Geplaatst: 29-06-10 22:59
Nou ik ben benieuwd, het klinkt inderdaad wel als epelepsie helaas. Nu ben ik natuurlijk geen DA (en de rest hier geloof ik ook niet) Dus wie weet is het iets heeeeel anders!
Nou we zijn vanmiddag met hem geweest! Het lijkt de DA ook een gevalletje epilepsie, alleen vaak krijgen hele jonge katten of oudere katten het en hij zit daar dus net tussenin. Er is ook bloed afgenomen om te kijken of de reden van de aanvallen misschien ligt in de organen. Vanmiddag krijgen we daar de uitslag van.
Nou de uitslag is binnen.. De epilepsie komt niet voort uit een probleem in zijn organen, hij moet nu beginnen met een lage dosis medicijnen om te kijken of het beter gaat. Helaas heeft hij gister avond weer een aanval gehad, maar we hebben hem meteen het pilletje gegeven. Over twee weken moeten we terug voor evaluatie.
kimmie261
Geplaatst: 01-07-10 11:11
epilepsie is echt heel vervelend,nu begrijp ik dat jullie kat niet omvalt en hevig gaat liggen schokken,dat deed mijn hond wel,en moet zeggen,je hart staat dan echt even stil,ziet er zo eng uit....
ik hoop dat de pilletjes wat gaan doen voor hem...
Epilepsie heb je in meerdere variaties. Het gaan liggen en shokken is de zwaarste vorm met de meeste risico's. Hopelijk slaan de medicijnen gauw aan en is/wordt hij verder aanvals vrij!
_CS_
Geplaatst: 01-07-10 12:34
Mijn vorige hondje had epilepsie, echt vreselijk. Echt keihard krijsen, voor dood liggen helemaal stijf zeg maar, tong uit d'r bek, alles laten lopen. Vooral dat krijsen ging je door merg en been. Omdat zij al wat ouder was en ze niet zo heel vaak had (alleen 's nachts), hebben we haar geen medicijnen gegeven ervoor.
Uiteindelijk werd ze steeds slechter, en kreeg meer aanvallen, ook overdag. Binnen 2 dagen tijd, werd ze heel slecht. Op de laatste avond kreeg ze een hele zware aanval, waar ze niet meer uitkwam. Hals over kop naar DA geweest, en haar in haar coma laten inslapen.
Epilepsie is zo vreselijk. Hopelijk gaan de medicijnen een beetje hun werk doen, en dan kan ie nog jaaaaaren mee!! Sterkte.
Onze kat heeft ook epilepsie en dan dus de zware variant. Eerst raakt hij in paniek omdat hij de aanval voelt aankomen en valt dan na een minuut blind door de kamer rennen neer en begint te schokken. Daarna word hij stijf en word hij weer rustig. Hij laat daarbij ook zijn urine lopen en is na afloop de eerste uren helemaal van slag. De eerste keer dat het gebeurde ben ik me rot geschrokken en meteen naar de da gegaan met hem. Hij is nu 8 jaar en het begon met een jaar of drie bij hem. Hij heeft nu gemiddeld een keer per jaar een aanval en krijgt daar dus geen medicatie voor omdat het te weinig is om er wat aan te doen.
Het enige wat ik je kan aanraden als je kat weer een aanval heeft (ik spreek uit ervaring) is hou hem binnen en hou zijn tong in de gaten. Ze kunnen door de aanval hun tong inslikken en stikken. Niet om je bang te maken maar heb deze ervaring met mijn eigen kat gehad en kon net op tijd zijn tong er uit krijgen.