Duitse herder niet rustig te krijgen op stal, wat tedoen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Duitse herder niet rustig te krijgen op stal, wat tedoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:24

Hoi bokkers,

Ik zit met een probleem, al een hele tijd eigenlijk.

Mijn duitse herder, Nestor, kocht ik toen hij 1 jaar oud was ( hij stond op marktplaats aangeboden ).
Nestor was in het begin totaal geen makkelijke hond, ben er mee op cursus geweest + prive les, gelukkig is het nu een hele andere hond ( na zeker ruim een jaar trainen ) , het is echt mijn mannetje!

Alleen nu het probleem; nestor is niet rustig te krijgen als hij mee naar stal mag.
Hij gaat al sinds dat hij bij mij woont mee naar de paarden, toen hij nog maar kort bij mij was had ik een verzorgpaard, ook bij dat paard was hij in het begin ENORM enthoussiast, helaas voor hem had dat verzorgpaard er al heel snel genoeg van en heeft hem toen een flinke klap gegeven.

Daarna was hij altijd rustig bij dat paard, niks aan de hand dus.
Helaas is dat paard toen verkocht en ging ik mijn zus mee helpen met haar shetlanders.
Deze shets verzorg ik nu alweer een jaar.

Ook van deze shets heeft hij al verschillende tikken gehad, maar deze keer trekt hij zich er niks van aan.

Ik zal zijn gedrag omschrijven:
Het begint al in de auto, als we er bijna zijn wordt hij al zenuwachtig, hij blijft niet meer rustig liggen maar gaat steeds staan en vervolgens begint hij te piepen, ik reageer hier niet op.

Als we op stal aangekomen zijn, moet hij eerst gaan zitten en rustig zijn.
Vervolgens mag hij uit de auto en lopen we samen naar de wei, ik laat hem dan los en hij gaat gewoon zijn gangetje, op dat moment is er nog niks aan de hand.

Dan haal ik een van de pony's uit de wei, en dan begint het... nestor weet niet hoe snel hij erbij moet zijn, gaat vervolgens zenuwachtig rondjes rennen om de pony heen, zo af en toe " beukt " hij tegen de pony aan en soms hapt hij naar de benen ( dit wordt afgestraft !!! ) .

Tijdens het poetsen wil hij constant de aandacht, gaat voor mij doorlopen, onder de pony door enz enz.
Wanneer hij geen aandacht krijgt, begint hij te piepen.

Soms ga ik dan lange teugelen met de shet, maar dat is al helemaal geen doen als hij erbij is.
Hij loopt er constant voor door, hapt naar de beentjes en gaat weer rondjes rennen om de pony heen.

Wat heb ik zelf al gedaan :

* Hem compleet negeren, dit werkt absoluut niet want hij gaat gewoon doodleuk verder
* Straffen ( door een harde, lage "NEE" te roepen, eventueel flink vast pakken ), ook dit werkt niet, want hij lijkt gewoon totaal in trance, hij reageerd nergens op.
* Apart zetten, nou dat is helemaal feest, de eerste 10 minuten gaat hij tekeer alsof hij vermoord wordt, op het moment dat hij stil is en weer los mag dan is hij 1 minuut ( hooguit ) kalm en gaat vervolgens gewoon weer verder waar hij gebleven was.

De afgelopen weken heb ik hem al niet meer mee genomen, omdat het gewoon geen doen is.
Ik kan niet eens met de shet trainen :n

Zoals ik al zei, hij lijkt totaal in trance en is ook gewoon echt niet te bereiken.
Buiten stal om gaat het wel gewoon goed.

Ik heb ook al geprobeert om hem voordat we naar stal toe gaan, hem eerst flink moe te maken ( door eerst te laten spelen met een andere hond, fietsen, flinke wandeling of een spel ), maar helaas werkt dit ook niet.

Makkelijkste oplossing is thuis laten natuurlijk, maar dat vind ik erg jammer, ik hem heb er namelijk graag bij en voor hem is het ook super natuurlijk als hij gewoon rustig mee zou kunnen en lekker door de weides zou kunnen struinen.

Hebben jullie misschien tips voor mij ?

Groetjes Angie

fjordnina

Re: Duitse herder niet rustig te krijgen op stal, wat tedoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:29

Hoeveel stukjes weide heb je daar tot je beschikking?

Op het moment dat je een shet uit de weide haalt kun je de hond in een andere weide doen. Zo heeft hij wel de ruimte, maar eist niet je aandacht op. Het blaffen en piepen zou ik ook geheel negeren. Na een keer of 10 moet het al wel een stuk verminderd zijn, anders heb je een hardnekkige doorzetter :+.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:34

fjordnina schreef:
Hoeveel stukjes weide heb je daar tot je beschikking?

Op het moment dat je een shet uit de weide haalt kun je de hond in een andere weide doen. Zo heeft hij wel de ruimte, maar eist niet je aandacht op. Het blaffen en piepen zou ik ook geheel negeren. Na een keer of 10 moet het al wel een stuk verminderd zijn, anders heb je een hardnekkige doorzetter :+.

Er liggen 2 weides, links staat een veulen, in het midden staan onze shets met nog een shet van iemand anders en aan de rechterkant ligt de buitenbak.

Het punt is dat Nestor gewoon onder 't stroomdraad doorkan, dus ik kan hem niet in een weide " opsluiten " zeg maar...
Het enige waar ik hem kan opsluiten is een stal of de kantine, maarja, dan kan ik hem beter thuislaten natuurlijk.

Nestor is trouwens wel ontzettend hardleers :o

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:37

ik zou 'm niet meer meenemen. Straks krijgt 'ie een klap waar hij niet meer wakker van wordt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:39

Wij hebben een Mechel van nu bijna 2 jaar.
Voor mij is het herkenbaar :o .
Auto: negeren hielp niet altijd dus met 2en zodat de ene af en toe eens kon optreden :( . Nu is een UH! alleen al genoeg!
Wij hebben haar geleerd dat ze niet in de bak of weides mag komen; dan blijft ze bij de stallen wachten (met bal!). Heeft wel ff wat kruim gekost (trappen + bijten v paarden / erg streng zijn :( )maar gaat nu goed.
Voor het vermaak van haar (dus als wij poetsen oid) heeft ze een voetbal :+ Dan gaat ze haar eigen gang en bemoeit zich niet met de paarden. Af en toe een keer tegen aan schoppen, is ze ook weer tevreden O:) Ze loopt je dan wel soms voor de voeten maar dat negeren we }:0
Als we naar buiten gaan, wordt ze opgesloten in de stal. Wat ze daar doet, maakt ons niet uit; we horen het toch niet :Y)
Misschien is het idd handig om te kijken wat jouw hond voor eigen ding heeft, zodat hij zichzelf leert vermaken? en kijken of je jouw terrein (waar je werkt met shetties) kan afbakenen voor hem met hulp van iemand anders? Vast leggen aan ketting (en ookal schreeuwt hij dan moord en brand, dat houdt hij ook geen 2 weken vol),laten liggen....
Succes ermee iig!
Het zou idd zonde zijn als hij niet meer na stal kan -O- , doordat hij zo enthousiast is
*\o/* :):)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:39

vanLotje schreef:
ik zou 'm niet meer meenemen. Straks krijgt 'ie een klap waar hij niet meer wakker van wordt.

Dat is de makkelijkste oplossing, maar ik wil eerst kijken of er misschien andere oplossingen zijn.
Op dit moment gaat hij ook even niet meer mee totdat ik een oplossing heb, of in ieder geval een aantal goede tips waar ik wat mee kan gaan doen.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:42

Misschien wil de persoon van wie je prive les kreeg wel een keertje mee naar stal?
En anders kan je hem misschien vastzetten aan een lange lijn ofzoiets?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 16:52

Evelienepien schreef:
Wij hebben een Mechel van nu bijna 2 jaar.
Voor mij is het herkenbaar :o .
Auto: negeren hielp niet altijd dus met 2en zodat de ene af en toe eens kon optreden :( . Nu is een UH! alleen al genoeg!
Wij hebben haar geleerd dat ze niet in de bak of weides mag komen; dan blijft ze bij de stallen wachten (met bal!). Heeft wel ff wat kruim gekost (trappen + bijten v paarden / erg streng zijn :( )maar gaat nu goed.
Voor het vermaak van haar (dus als wij poetsen oid) heeft ze een voetbal :+ Dan gaat ze haar eigen gang en bemoeit zich niet met de paarden. Af en toe een keer tegen aan schoppen, is ze ook weer tevreden O:) Ze loopt je dan wel soms voor de voeten maar dat negeren we }:0
Als we naar buiten gaan, wordt ze opgesloten in de stal. Wat ze daar doet, maakt ons niet uit; we horen het toch niet :Y)
Misschien is het idd handig om te kijken wat jouw hond voor eigen ding heeft, zodat hij zichzelf leert vermaken? en kijken of je jouw terrein (waar je werkt met shetties) kan afbakenen voor hem met hulp van iemand anders? Vast leggen aan ketting (en ookal schreeuwt hij dan moord en brand, dat houdt hij ook geen 2 weken vol),laten liggen....
Succes ermee iig!
Het zou idd zonde zijn als hij niet meer na stal kan -O- , doordat hij zo enthousiast is
*\o/* :):)

Ik heb al eens een gevulde kong meegenomen naar stal ( waar hij normaal gesproken dol op is ), hij heeft er 1 keer naar gekeken maar besloot toch dat de shets leuker waren :+

Ik heb hem af en toe ook aan de riem gelegd (uit het zicht van ons ), en dan gaat hij inderdaad flink tekeer, op een gegeven moment is hij dan stil, maar zodra ik bijv " goedzo " zeg tegen de shet, begint hij weer van voren af aan.

Ik kan wel eens vragen aan degene die prive les gaf, of die een keer mee wil, maar ik denk dat het gewoon niet tot hem doordringt, hij is helemaal dol als we daar zijn.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:59

Maar misschien heb je juist al teveel geprobeerd alleen nooit lang genoeg volgehouden?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 18:06

Ik weet het niet...
Straffen of negeren werkt sowieso niet ( beide heb ik een tijd vol gehouden ), alleen het apart zetten heb ik niet zolang vol gehouden, maar dat komt omdat het heel lastig is zeg maar...

Als ik met de shet aan het trainen ben, en hij haalt weer iets uit wat niet mag, kan ik hem niet zo snel even pakken en apart zetten ( kan de shet niet snel genoeg vast zetten om de hond op het juiste moment te " straffen " ) ... of zou aan een ketting uit het zicht voldoende zijn om hem te laten beseffen dat zijn gedrag niets opleverd ?

Ik denk dat hij ook jaloers is en het niet kan hebben dat ik op dat moment de shet aandacht geef, en niet hem.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:02

ik was even aan het googlen en kwam dit filmpje tegen, ik weet niet of je er iets aan hebt maar het gaat in ieder geval ook over een hond die niet rustig te krijgen was op stal :D

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:48

Het lijkt ook wel een beetje een dominantie probleem.
Hij wil telkens je aandacht hebben, en als je dan bezig bent, krijgen de shets de aandacht. (natuurlijk ;) )
Doet hij het ook als je er niet bent? Kun je niet iemand anders het eens laten doen en jij ergens staan waar hij je niet kan ruiken of zien?

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:56

Ik denk ook aan dominantie om het heel simpel te zeggen. Wat nou 'wil niet' 'kan niet' 'luisterd niet'
Net zoals dat jij je hond op andere terreinen hebt opgevoed zal je dat ook op stal moeten doen.
*stuurt ff een pb*

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 21:00

Utan: Bedankt, ik ga hem straks of morgen eens op mijn gemak bekijken :j

NessaX: Ik weet niet of het een dominantie probleem is, het lijkt wel of hij het niet kan hebben dat ik een ander dier de aandacht geef.
Hij gedraagt zich zo alleen bij de paarden trouwens en niet bij andere dieren.

Misschien moet ik eens kijken hoe hij reageerd als ik " weg " ben, kijken of hij dan nog precies hetzelfde doet.
Alleen dan moet ik dat wel een keer afspreken, met mijn zus bijvoorbeeld.

En eigenlijk zou ik hem keer op keer apart moeten zetten ( of aan de riem uit het zicht ) wanneer hij dit gedrag laat zien.
Alleen moet ik dan nog bedenken hoe ik dat ga doen als ik wil trainen met de shet...hmmm..
Of gewoon opbouwen, dus pony eruit halen en vast zetten om te poetsen en van daaruit gaan werken met Nestor, anders wordt het denk ik te moeilijk.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 21:03

guccio schreef:
Ik denk ook aan dominantie om het heel simpel te zeggen. Wat nou 'wil niet' 'kan niet' 'luisterd niet'
Net zoals dat jij je hond op andere terreinen hebt opgevoed zal je dat ook op stal moeten doen.
*stuurt ff een pb*

Het probleem is dat hij helemaal in " trance " is, hij reageerd gewoon nergens op ( ik kan hem negeren of straffen, maar het lijkt wel alsof hij dat niet " oppikt " )

Op ander terrein is hij zo niet en heeft hij wel gewoon oog voor mij, dan is het iets makkelijker om met hem te werken dan nu...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:35

Als ik het zo lees komt het direct op mij over als jaloezie, als aandacht voor de paarden, geen aandacht voor mij dat kan echt niet..
Ik denk dat het goed is om daar eens naar te kijken door gewoon iemand anders met de pony's bezig te laten zijn en hem er bij te laten lopen, maar dat jij bijv. iets totaal anders doet al dan in zicht al dan uit zicht.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:43

Allereerst, weet je waarvoor een herder heel vroeger gefokt werd?
Juist, om vee te hoeden.
En juist dat zit in de genen. Drijven! En dat doet jouw hond.
Het is een heel sterke oerdrang en ik weet niet of je het eruit getraind krijgt.
Allereerst zou ik contact opnemen met je instructeur van de hondenclub.
Ten tweede zou ik iets met de hond gaan doen waar hij geestelijk helemaal toto van wordt. Speuren, Flyball, Agility...zoiets.
En als je een uur of zo met hem getraind hebt, dan even meenemen naar de paardjes. Niet te lang..en zorgen dat ie geen fouten kan maken.
Ik denk dat je met een positieve training het verst komt.

Honden kennen trouwens geen emoties als jaloezie. Wel kennen ze stemmingen als angst, woede, frustratie en opwinding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:05

Denk dat HBvisser wel een punt heeft wat doe je verder nog meer met die hond?
Een herder is een werker, die moet je geestelijk aan het werk zetten. Ik zie alleen dat je met hem fietst wat doe je nog meer met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:44

Ben het absoluut eens met HBVisser, herken het gedrag sterk bij mijn eigen herders...... het zijn herdershonden, joh. Veedrijvers. Het zit ze in het bloed, en dat krijg je er echt niet uit.

Verder ga ik ook mee met dat advies. Adviseer je wel om hem vast te (blijven) leggen, het drijven blijft er in zitten, hoor. Maar als hij geestelijk en lichamelijk moe is, zal hij het veel minder moeilijk vinden om niet te drijven.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:50

HBVisser: Bedankt voor je reactie !!
Ik weet waarvoor de herder gefokt werd, maar ik begrijp niet waarom hij het bij de kleintjes wel doet en bij mijn vorige verzorgpaard niet ? Want daar ging het uiteindelijk wel goed en kon hij wel gewoon mee lopen zonder druk te zijn.

Chiqa: ik fiets met hem, dagelijks gaat hij 4 x mee uit waarvan 1 x een lange wandeling waarbij hij los loopt en wij stokken enz. weggooien voor hem.

Thuis doen wij veel zoekspelletjes, dus speuren, dat vind hij echt helemaal het einde !!
Je ziet dat hij die taak heel serieus neemt en ook ontzettend geconcentreerd is :j

Bedankt voor jullie reacties !!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:57

Lastig probleem. Ik heb zelf een mechelaar en mijn vriendin 2.

Ook van nature jagers en drijvers en dit doen ze dus ook bij de paarden.

Met veel rust, geduld en positief belonen/trainen heb ik haar nu zo ver dat ze niet in het land of de bak komt als ik het zeg.
Hetzelfde met de herders van mijn vriendin.

Die van haar rent er 1 constant mee langs de bakrand. Dit negeren wij en de paarden. Die houdt dat dus een uur vol. Andere kant is dat we haar anders op moeten sluiten en dit gaat verder goed, hond lijdt er niet onder.

Ik zou toch onder evt een stukje begeleiding proberen je hond duidelijke grenzen aan te geven bij de paarden. Wel mee maar niet er tussen zeg maar.

Laat je weten of je met de tips van de andere mensen wat hebt gedaan en wat het resultaat is? Ben ik wel erg benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:53

Die van mij doen het bij grote paarden ook :)
Vinden ze práchtig, schapendrijven ook, helemaal het einde.....

@ TS: ik doe fietsen met ze, apporteren (1x per dag) appèl trainen, en behendigheid, en dan zijn ze ongeveer moe :+ Tenminste, deze dagen, 's winters niet hoor. De truc is idd om ze geestelijk bezig te houden. Aan de andere kant zit het drijven ze zó in het bloed, dat de paarden hoogst interessant blijven. Die van mij heeft overigens wel respect voor grote paarden.

Kun je niet een buitenrit maken en de hond naast je? Kan je hem onder appèl houden, maar hij kan wel met de paarden mee, wat hij zo mooi vindt, moet je alleen goed oppassen dat hij je paard niet gaat opdrijven. Lange lijn eraan in het begin. Denk dat hij het prachtig vindt, en hij kan zijn energie lekker kwijt dan. Deed ik nog weleens vroeger, vinden de honden prachtig!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:14

mijn duitse herder van 1 doet hetzelfde. Behalve het happen omdat ik hem van pup al meeneem naar de paarden, dus hij doet niets naar andere dieren, maar ik val een hele dag over hem.
Het probleem is dat hij jaloers is. Vooral als hij een beetje energie heeft en je geeft aandacht aan iets anders dan is het een probleem. De mijne heeft het niet met mensen, maar extreem met dieren.
In de auto geeft hij piepjes alsof hij dood gaat, dan wil hij dat ik naar hem kijk, doe ik dat niet dan gaat hij dood totdat ik kijk. Tegenwoordig zet ik dan gewoon de radio harder. Grappig genoeg snapt hij dat ik het doe om hem niet te horen, want dan stopt hij. Zet ik de radio weer zachter dan geeft hij weer jelpen.
Bij de paarden loopt hij steeds voor mijn benen en ik val dus wel eens over hem. Hij is ook zo groot als een kalf, dus tja, als je met twee emmers loopt en meneer ineens voor je benen staat dan ga je op je waffel.
Ik heb het geluk dat hij al eens een trap van mijn paard heeft gehad toen hij klein was, dus daar blijft hij bij weg. Maar als ik mijn beagle maar aan durf te raken dan gaat zijn jaloezie gelijk op de beagle en dan wordt dat een hapballetje voor hem. Beagle staat zijn mannetje, moet ze dan alleen weer uit elkaar halen.
We (jij en ik) hebben dit probleem zelf veroorzaakt, maar wisten niet dat dit het resultaat ging zijn.
Je bent TE intensief met hem bezig geweest. Hij heeft zijn wereld rond jou gebouwd en verwacht van jou dat jouw wereld ook rond hem draaid. Wanneer hij ziet dat dat niet het geval is, dat jij niet gelijk reageerd als hij iets doet, dan zal hij alles doen om die aandacht weer terug te krijgen.
Wat je kan doen is stapje voor stapje.
Als je bij de shetlander bent, hem erbij betrekken.
Roep hem naast je. Neem wat lekkers mee. Zorg dat je zo een beetje de hele tijd met hem bezig bent, dat hij de hele tijd jouw aandacht heeft. Doe de pozen ertussen verlengen van bijvoorbeeld 1 minuut naar twee minuten en dan drie etc. Dus de stukken dat je niet met hem bezig bent steeds langer maken, maar zorg ervoor dat je hel dus steeds bij je roept voordat hij weer lastig gaat doen. Als je deze uitbarstingen steeds voor bent dan zal hij snel genoeg leren dat je hem niet aan zijn lot overlaat en hebt besloten dat er een ander dier zijn plek in de roedel heeft ingenomen.
Herdershonden zijn nou eenmaal domme trouwe mutsen die niets anders willen doen dan bij hun baasje zijn en ze tervreden houden, MAAR ze zijn wel heel erg plaats gevoelig. Dus willen niet snel hun plek afstaan en daardoor gaan ze dingen bedenken om de aandacht te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:27

Denk he..... dat die hond het drijven véél mooier vindt als dat snoepje...... mag je echt wel met een lap pens aankomen om leuker te zijn.

Ik geloof niet zo in het jaloezieverhaal, denk vooral dat zijn veehoedersinstincten bovenkomen, en die zijn sterker dan je denkt ;)

Ik zie meer in het advies van HBVisser ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:32

Onze herder doet exact hetzelfde.. helemaal als er vreemden bij zijn, pfff!

Ze is dol enthousiast en wil ons graag helpen met het verplaatsen van de paarden. De wei loopt ze inmiddels niet meer in, want ze heeft een paar keer de draad gevoeld. Tijdens het rijden blijft ze keurig buiten de bak, maar als je de paarden wat opjut, dan wordt zij ook helemaal idioot.

Ze heeft als jonge hond mogen helpen op de boerderij van haar fokker. Daar haalden ze met de honden de koeien binnen..

Op zich kan laat ik me er nu niet meer zo door opwinden, maar als ze vreselijk gaat zitten piepen, dan kan je elkaar gewoon niet meer verstaan!