Kapotte pootjes bij mijn hond na een hete dag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TessJS

Kapotte pootjes bij mijn hond na een hete dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 20:16

Dag mede bokkers,

Wat een heerlijk warm weer vandaag zeg! Alleen het eindresultaat bij mijn hond is wat minder. Dit is het verhaal:

Wij hebben in onze achtertuin een zwembad, erg lekker natuurlijk met dit weer en wij maken er dan ook graag gebruik van. Mijn twee duitse herders worden helemaal gek en opgewonden als wij het water in springen. Dan rennen zij continue rondjes om het zwembad, gewoon omdat het kan of omdat ze een bal (die in het water ligt) proberen te maken. Zij hebben dan de tijd van hun leven.
Vandaag hadden wij wel weer zin om de hele dag in het zwembad te hangen. Mijn zusje, haar vriendje, mijn vriendje en ik waren er te vinden. Voornamelijk was onze jongste hond (Phoebe) fanatiek als een gek honderden rondjes om het zwembad aan het rennen! Dit heeft ze die hele dag vol gehouden (onvermoeibaar dat beest). Alleen eind van de middag begon ze ineens erg mank te lopen met haar rechter voor pootje. Wij dachten eerst gewoon: oowh die is lichtjes door haar pootje gegaan tijdens het vele rennen. Dat gaat na een dagje rust wel wer over. Op een gegeven moment begon ze zo raar te lopen met bijna alle pootjes dat ik het toch maar even ging checken. En wat bleek: door de hete stenen en dat knotsgekke geren van haar zijn de velletjes van de kussentjes onder haar pootjes (dat eelt achtig spul) los gaan zitten! Dat doet natuurlijk super pijn voor dat beest! Ook is er een nagel afgebroken waardoor haar achter pootje bloed. Ik heb vervolgens haar pootjes schoonmaak met lauw water en één van de vriendjes heeft haar naar de gang getild, omdat het gewoon te pijnlijk voor haar is om te lopen. Nu zit ik naar haar op de trap, wat haar lievelingsplekje is, zodat ze lekker rustig blijft. Het gaat nu gelukkig goed met haar, ook al loopt ze nog erg moeizaam, maar morgen toch maar even naar de dierenarts!

Heeft iemand misschien nog advies over hoe ik het tot die tijd even haar pijnlijke voetjes kan aanpakken? En hoe kan ik dit de volgende voorkomen? Natuurlijk is de honden in het huis laten het makkelijkst, maar dan zijn ze alsnog erg onrustig omdat ze weten dat wij weer het water in gaan.

Alvast bedankt voor jullie advies en commentaar!

Liefs

Misslolliex

Re: Kapotte pootjes bij mijn hond na een hete dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:19

Topic staat verkeerd, ik heb getempt.

Misschien een klein stukje verband om de voet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:20

Of babysokjes?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:21

Misschien jezelf volgende keer afvragen waaorm die hond op die bloedhete tegels rent??
en je hond evt. binnen doen..

Ik laat mijn hond geen uren achter elkaar rennen hoor... komop zeg := dan vraag je om dit soort problemen.

Evt insmeren met uiercreme, maar ik denk dat je hier weinig mee kunt. Elke keer met het uitlaten zal het nu weer opengaan..
Denk dat je daar iets op moet gaan verzinnen zoals een schoentje als het open blijft gaan.
En volgende keer zorgen dat je hond binnen is en zich niet letterlijk kapot rent.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:22

Zalfje? Bv. een beetje babyzalf ofzo? Dat zou het voetje moeten helpen. Wat betreft die kapotte nagel is dat waarschijnlijk tussen een stel tegels blijven hangen en die dingen gebeuren nu eenmaal.

Zou inderdaad de dierenarts verder om advies vragen, en ook even naar die nagel laten kijken of er geen viezigheid in zit of dat er nog wat aan moet gebeuren.

Tot die tijd misschien natte sokjes (kindersokjes) voor je hond z'n voetjes? :)

Edit: Misschien inderdaad ook handig om je af te vragen waarom die hond zo neurotisch om dat zwembad rent de hele dag. Misschien weet de dierenarts dat ook - die leert tenslotte ook over het gedrag (geloof mij maar... ik ben zelf alleen nog niet zover hihi).
Laatst bijgewerkt door Nummus op 27-06-10 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:23

Kan je ze niet ergens bij het zwembad vastbinden? Sowieso vind ik het niet verstandig dat je de honden zoveel laat rennen in dit weer, ook al doen ze het zelf.
Kapotte voetzooltjes is echt vreselijk, ze willen graag lopen maar het doet onwijs veel pijn... Liefst op zachte ondergrond (tapijt, gras) en niet op heet asfalt/stenen. Koel is nog altijd beter dan warm. Smorgens zijn ze vaak iets beter dan smiddags/savonds, maar laat je niet verleiden om smorgens een eind te gaan wandelen, want dan scheurt het weer open. Dus alleen het hoognodige gaan wandelen nu, voor zover ze nog kán lopen.

Wat je nu kan doen is haar rustig houden, water en eten vlakbij zetten en zorgen dat ze niet gaan stressen (en dus heen en weer lopen). Om het te verzachten kan je vaseline/uierzalf op de plekken smeren, maar het aanraken is (afh. van de hond) erg pijnlijk, dus doe voorzichtig, ivm evt agressie. Niet tegen jou persoonlijk gericht, maar tegen degene die de pijn veroorzaakt ;).
Sterkte voor hondje! :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:26

Ik vind het ook niet verstandig maarja het is gebeurd dus niets meer aan te veranderen..

Maar zalf idd of babysokjes en water?

Suc6

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:27

Onze hond had dat ook, van remmen op een scherp grindpad. Heel de eeltlaag liet los, zag er vies, rood en etterend uit. Niet afdekken, koel en droog houden, en ik deed er zelf wondspray op (vette zalf sluit teveel af). Duurde wel een paar dagen voor hij weer een beetje normaal liep.
Oh, en oppassen dat je hond er niet aan gaat / blijft likken, dan blijft het open, dan kun je er desnoods toch een ruime, katoenen sok omheen doen (vastplakken met van dat witte tape waarmee je een enkel in kan tapen, dat kun je weer loshalen, een elastiekje gaat zeer doen).

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:30

Het kan wel zijn begonnen doordat ze zo speels is. Maar het kan ook een verslaving worden. Net als een paard dat weeft bijvoorbeeld. En jij bent degene die weet wat het beste voor haar is. Dus even laten rennen prima, maar niet de hele middag door! Sokjes om haar voetjes heen is nu misschien de handigste oplossing. Heb in de wachtkamer bij de dierenarts ook wel eens honden gezien met sokken aan, waarschijnlijk net zoiets..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:31

Natuurlijk wordt ze niet gedwongen, maar het is wel vaak zo dat het lijkt of zo'n hond het heerlijk vindt terwijl er een andere reden achter zit. Ik zou in ieder geval niet uit principe niet aan de DA vragen, maar gewoon voor de zekerheid WEL even informeren of het kan dat ze het echt leuk vindt of dat dit meer neurotisch gedrag is.

Ik beschuldig jou er in ieder geval niet van dat dit jouw schuld is, maar ik zou het alsnog niet nalaten. Als de DA dan zegt van "Nou het valt wel mee" prima toch? Maar dan weet jij het tenminste zeker!

En als ze het al jaren doet, dat rennen, maar dit keer laten de voetzooltjes het ineens afweten (het is niet echt eelt trouwens, zit meer gevoel in dan het eelt dat wij kennen meen ik) dan kan er een onderliggend probleem zijn.

Dus hoe dan ook: ALLES gaan navragen bij je DA. :) Daar is je hond het meest bij gebaat.
Alsjeblieft geen starre eigenaar gaan zijn die denkt "Oh maar als ik dit vertel is het net of ik mijn hond dwing dit te doen, of dat ik slecht voor haar zorg!" - dat soort houdingen heb je niets aan en is ook niet waar, en dat denkt je DA ook heus niet. ;)

Edit: Voor de mensen die zeggen "dan grijp je toch in?" - mwah. Als jij als eigenaar denkt dat je hond dat leuk vindt en je weet niet beter, dan doe je toch niks?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:33

Sommige honden moet je afremmen in hun enthousiaste gedrag en tegen zichzelf in bescherming nemen. Wat enthousiast lijkt kan ook een erge vorm van stress zijn. Jammer dat het zover heeft moeten komen...

Ik zou de pootjes een beetje koelen, idd met natte sokjes of iets?

De tip die gegeven wordt van vastleggen bij het zwembad vind ik niet erg vriendelijk. Ik zou er eerder voor kiezen om de honden binnen te laten.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:36

Wat wij doen bij kapotte pootjes:

Wassen met tea tree shampoo. Daarna insmeren met tea tree zalf net zo lang masseren tot het ingetrokken is en vervolgens dikke laag vaseline.. sokjes erover. klaar. dit een paar dagen herhalen.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 20:38

Dank je wel! De honden waren helemaal nat door het water en het was in de schaduw, dus ze hadden geen last van de hitte;) Wij hebben nu sokjes losjes om de voetjes gedaan en vast getaped (niet te strak zodat de bloedsomloop nog goed blijft). Verder tilt mijn vader haar zo even naar een gras veldje waar zij haar ding kan doen en dan wordt ze weer weg getild. Verder ligt ze nog braaf naast mij (met een bak water en een lekkere stok ter beschikking).

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:40

Prima gedaan zou ik zeggen. :)
Blijf wel de pootjes controleren op bloedsomloop (koude pootjes is een teken dat het niet goed doorloopt namelijk) want juist dat bloed hebben ze nodig om te herstellen.

En intussen een afspraak met de DA maken en alles gaan navragen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:40

Veel meer kan je nu niet doen.
Lief dat je vader haar naar het gras tilt. Scheelt voor haar weer een stuk :j

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:50

Sja, daar waarschuwen ze altijd voor. Heet asflat is funnest voor de zooltjes. Sowiezo intensief bewegen met dit weer. Veel honden gaan dood door door oververhitting, en dat is sneller opgelopen dan je denkt!!!

Zag vandaag ook iemand fietsen met de hond. Die heeft echt nul verstand.. de mussen vallen van het dak, en de hond moet rennen..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:52

milo schreef:
Sja, daar waarschuwen ze altijd voor. Heet asflat is funnest voor de zooltjes. Sowiezo intensief bewegen met dit weer. Veel honden gaan dood door door oververhitting, en dat is sneller opgelopen dan je denkt!!!

Zag vandaag ook iemand fietsen met de hond. Die heeft echt nul verstand.. de mussen vallen van het dak, en de hond moet rennen..

Mijn honden zijn normaal gesproken met mooi weer in de tuin.... maar zag ze al snel hijgen en puffen en de waterbak leegzuipen... dus gauw hondjes naar binnen... nu hebben ze nergens last van....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:52

milo schreef:

Ja en ze zweten al zo moeilijk (niet...) - vooral via de tong en de voetzooltjes. Maar goed hier doet TS dat rennen alvast niet, dat doet de hond. :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:05

Onze vorige hond had er ook wel eens last van en altijd als we de temperatuur van het asfalt onderschat hadden en we een stukje met hem gingen fietsen. Wij hebben het geïnterpreteerd als blaren, omdat het eerst blaasjes werden die kapot gingen. Dat is dus behoorlijk gevoelig, gelukkig heeft hij het nooit aan 4 poten tegelijk gehad.
Het moet nu tijd hebben om te herstellen.
En ik zou toch volgende keer die hond wat afremmen in zijn enthousiasme, je wil toch niet dat je hond z'n poten nog een keer zo kapot heeft...

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:09

zalf opdoen iets als vaseline of een sokje eromheen.
en in de gaten houden. maar in ieder geval vettig houden.
en als het kan hem/haar van de hete stenen af te houden. door bijvoorbeeld met uitlaten ofzo ook in het gras te lopen.
dus zoveel mogelijk de hete tegels zelf al te vermijden.
succes

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:11

Het enige wat je kan doen is er een sok omheen doen zodat ze er niet meer aan kan bijten, maar ik las dat je dat al gedaan hebt. :)
En misschien voor de volgende keer wat pauzes inlassen voor je hond? Misschien weet ze gewoon niet meer van ophouden doordat ze zo enthousiast is?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:13

Bij de apotheek vaselinekompressen halen en de pootjes ermee verbinden. Doe wel tussen de nagels wat watten voor het zweet op te vangen. Als je de hond niet binnen kunt houden kun je 2 dingen doen. babusokjes of je koopt bij een goede dierenwinkel sokjes met speciaal antislip voor honden. Dat wordt voor honden gebruikt die een operatie aan hun poot hebben gehad. het heeft n rubberachtige ondergrond zodat je de hond uit kunt laten.
Laat de komende tijd de hond op gras uit. Niet op stenen of op zand ivm slijtage poot en vuil in de poot.
Succes joh.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:15

Als eigenaar hoor je je dieren te beschermen. En ja, soms ook tegen zichzelf. Een dier denkt niet na over eventuele gevolgen. Maar jij zou toch echt beter moeten weten! Arme beest..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:17

Jessix schreef:
Als eigenaar hoor je je dieren te beschermen. En ja, soms ook tegen zichzelf. Een dier denkt niet na over eventuele gevolgen. Maar jij zou toch echt beter moeten weten! Arme beest..

Doe eens even niet.
TS weet inmiddels ook wel dat het niet goed is voor de hond, maar tot er iets fysiek mis ging kon zij niet weten wat er aan de hand was. TS wist overduidelijk niet dat dieren zich compleet kunnen uitputten als het bv een tic is geworden. Heel veel mensen denken namelijk dat dieren wel ophouden als ze het niet leuk meer vinden. Daarbij willen eigenaren vaak niet hun dier de lol ontnemen omdat het gewoon niet fijn is ze ongemakkelijk te zien zijn, terwijl het rennen rond het zwembad er als "fijn" uitziet.
Nu weet ze beter en kan ze gaan navragen bij de DA hoe dat in het geval van haar hond zou zitten en tips vragen.

Daar heb jij niemand over te veroordelen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:20

Berkenteerolie maakt de voetzolen weer hard en minder gevoelig.