2 kippen + 1 konijn laten wennen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

2 kippen + 1 konijn laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 15:01

Ik krijg volgende week 2 jonge kippen die elkaar niet kennen en 1 mannetjes konijn van 5,5 jaar die nog nooit een kip heeft gezien.

De ene kip is opgegroeit op een boerderij met allerlei dieren en de andere kip alleen met andere kippen (ook van een boerderij).

Het konijn krijg ik van iemand, aangezien ze er steeds minder tijd een aandacht aan kunnen besteden. Dit is een mannetjes konijn van 5,5jaar en echt een lieverd.

Maar hoe laat ik ze het beste aan elkaar wennen? Het konijn heeft in zijn leventje nog nooit een kip gezien. De kippen hebben zelf alleen maar paarden/koeien/schapen/katten/honden gezien maar ook nog niet eerder een konijn.

Alvast bedankt!

Odysseus

Re: 2 kippen + 1 konijn laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:44

Ik zou ze niet bij elkaar zetten, ken genoeg verhalen van uitgepikte ogen bij het konijn.

Ik zou hem laten castreren en er een voedster bij zoeken zodat hij niet alleen zit :)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:46

Hoe groot is de ruimte waar ze in moeten komen?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:46

Ik denk dat het beste is om ze allemaal eerst in een apparte ruimte houden (wel dat ze elkaar kunnen zien en ruiken maar elkaar niet kunnen aanvallen of verwonden!) En dat zo een weekje laten staan, dan de 2 kippen bij elkaar
Moeten de kippen en het konijn persé bij elkaar zitten?
zetten en na een halve week 't konijntje er bij zetten.. Ik denk dat, dat de beste oplossing is....
Heb zelf 2 kippen die ik later bij de groep heb gezet (heb het op deze marnier gedaan) en dat is super gegaan!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 17:51

Ylana schreef:
Hoe groot is de ruimte waar ze in moeten komen?

20 meter bij 2 meter tuin. Vrije uitloop dus ruimte zat. De bedoeling was om ze wel ieder een apart hok te geven zodat ze elkaar eventuuel uit de weg kunnengaan :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 17:52

Focussed schreef:
Ik zou ze niet bij elkaar zetten, ken genoeg verhalen van uitgepikte ogen bij het konijn.

Ik zou hem laten castreren en er een voedster bij zoeken zodat hij niet alleen zit :)

Castreren is op deze leeftijd helaas imo niet meer mogelijk.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:54

Het zou ook niet mijn keus zijn om kippen bij een konijn te houden, heb ook diverse verhalen van kippen die op jacht gaan naar de konijnenogen gehoord.
Heb je geinformeerd of castreren op 5,5 jarige leeftijd niet meer gaat?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:55

Ik heb mijn kippen zo bij mijn konijnen in het hok gezet.
Wel gezorgd dat de konijnen onder een pallet konden kruipen en dat de kippen een stok hadden waar de konijnen niet bij konden.
De families konden elkaar dus ontlopen.
Bij mij hebben ze een overdekt hok van 5 bij 3.
De kippen scharrelen overdag los in de tuin, dus ze zitten elkaar niet continu op de lip.
Met zoveel vrije uitloop als TS biedt voorzie ik weinig problemen.
Als ze elkaar indien nodig maar uit de weg kunnen gaan.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:57

Kippen leven heel anders dan konijnen.
Kippen hebben namelijk rangen, van wie de hoogste en de laagste is.
De laagste word altijd gepikt door alle kippen, als die ook maar wat in de buurt komt en mag altijd pas als laatste eten..
Een konijn word dan standaart de laagste.. zou ik niet doen dus..
Tenzij je een heel erf hebt.. maarja dat lijkt me niet uit je verhaal :')

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:01

Daarom voer ik mijn konijnen dus ook onder de pallet.
Daar kunnen de kippen niet bij.
Ik heb ze nu al een jaar samen lopen en het gaat prima.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 18:05

Wij hebben wel een heel erf. Het punt is alleen dat mijn vriend niet wil dat ie een dooie kip onder zijn auto vandaan wil plukken. Zijn bedrijf zit daar namelijk ook en er komen vaak klanten langs en die rijden geen 2km per uur! Dus vandaar dat we de hele zijkant van het huis wilden gebruiken voor de diertjes.

Ik begrijp dat kippen hun rangen en regeltjes hebben maar als ik genoeg schuilmogelijkheid heb, kan het konijn toch de kippie's uit de weg? Er komt geen haan dus echt rivaliteit is er niet. De kippen komen in een apart hok waar ze ook daar s'morgens hun eten krijgen en s'avonds nog een keer (ik strooi dus niet). het konijn zit weer in een ander hok en krijgt daar zijn eten. De kippen zitten hoger en de opening is met een ladder, daar kan het konijn niet komen. De konijneningang is weer te klein voor de kippen dus daar kunnen de kippen niet komen (behalve met zeer veel moeite misschien) :P

Is 20 meter lang bij 2 meter breed niet ruim genoeg voor 2 kippen en 1 konijn dan? Ik vond het nog een hele loop toen ik mijn tuin aan het verbouwen was :P

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:08

Hier loopt ook al járen alles bij elkaar!
Nooit geen problemen gehad.
En zo lang je een plek hebt voor bunny om in te schuilen, verwacht ik ook weinig problemen eigenlijk...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:08

Volgens mij is het meer dan voldoende hoor.
Het scheelt ook al een hoop dat je geen haan hebt.
Die heb ik namelijk ook niet. Mijn chickies zijn aardig vredelievend. Heb ze nog nooit lelijk tegen de konijnen zien doen.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:09

ik heb al jaren konijnen en kippen bij elkaar
en ik heb nog nooit problemen gehad
nieuwe kippen of konijnen zet ik er zo bij
als ze maar genoeg ruimte hebben maar dat hebben ze zo te lezen

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:10

kip en konijn is geen combinatie, problemen met voeren, problemen met parasieten, problemen met comunicatie. Konijnen worden vaak te dik omdat kippen altijd korrel aan moeten kunnen waar de konijnen ook bij kunnen, tanden van het konijn slijten niet omdat ze daardoor minder hooi eten. Castreeren op die leeftijd is zeker nog mogelijk als ht dier niet te dik is. Een goede konijndeskundige dierenarts (en die zijn er maar weinig) doet dat.

mijn advies: konijn castreren, voedster uit de opvang halen, 2 aparte hokken halen en kippen voeren zoals je kippen hoort te voeren (hele dag beschikking tot legkorrel), en konijnen voeren (DUS weinig brok en heeeeel veel hooi) zoals je konijnen voert. Bij een combinatie van die 2 diersoorten is dat haast onmogelijk.

Maar ontopic: als je ze wil laten wenen aan elkaar kan dat gemakkelijk door er eerst een hek tusen te plaatsen en ze langzaam aan steeds vaker bij elkaar te doen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 18:11

Oke, meer goede verhalen dan slechte zie ik :)
Ik ga de gok wagen, het konijn zit nu in een 'konijnenhokje' (als jullie begrijpen wat ik bedoel, dus het zal eerst een hele nieuwe wereld moeten verkennen, dan neem ik de kippie's denk ik nog een week later en anders 2 weken. Konijn is natuurlijk al een oudje dus alles moet dan maar eventjes op een slakkentempo. Beter denk ik (hoe meer ik erover nadenk....:=)

Tnx in ieder geval voor alle adviezen :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 18:14

Urko schreef:
kip en konijn is geen combinatie, problemen met voeren, problemen met parasieten, problemen met comunicatie. Konijnen worden vaak te dik omdat kippen altijd korrel aan moeten kunnen waar de konijnen ook bij kunnen, tanden van het konijn slijten niet omdat ze daardoor minder hooi eten. Castreeren op die leeftijd is zeker nog mogelijk als ht dier niet te dik is. Een goede konijndeskundige dierenarts (en die zijn er maar weinig) doet dat.

mijn advies: konijn castreren, voedster uit de opvang halen, 2 aparte hokken halen en kippen voeren zoals je kippen hoort te voeren (hele dag beschikking tot legkorrel), en konijnen voeren (DUS weinig brok en heeeeel veel hooi) zoals je konijnen voert. Bij een combinatie van die 2 diersoorten is dat haast onmogelijk.

Maar ontopic: als je ze wil laten wenen aan elkaar kan dat gemakkelijk door er eerst een hek tusen te plaatsen en ze langzaam aan steeds vaker bij elkaar te doen.

Zoals ik iets hierboven had beschreven zullen ze dus apart te eten krijgen. Verder is er genoeg ander voedsel te vinden zoals in de 'natuur' dus ik denk dat 2x per dag een bak legkorrel vullen ze het best goed op doen. Als het blijft liggen is dat dus ook geen probleem.

Ja parasieten etc. dat is een goed punt! Even kijken op google... of heeft iemand hier ervaring mee?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:19

Royen schreef:
Castreren is op deze leeftijd helaas imo niet meer mogelijk.

Er worden zelfs wel eens rammen van een jaar of 9 nog gecastreerd, een gezond konijn van 5,5 jaar is daar echt nog niet te oud voor.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 18:36

Ik neem het risico niet. Heb ik al een keer eerder gedaan met een super gezond konijn en die werd niet meer wakker.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:38

Als je konijn in goede conditie is dan kun je em nog gewoon laten castreren
Het is niet eerlijk tegen over het konijn om hem alleen te zetten met 2 kippen
Een konijn is een groepsdier en hoort met minimaal 1 soortgenoot te zitten
Kippen zijn helaas geen leuk gezelschap voor een konijn

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 19:15

Ik ben het met je eens dat konijnen met soortgenoten moeten zitten, alleen heb ik er niet zo 1,2,3 nog één die het ook nog eens goed met het konijn kan vinden. Misschien komt dat nog. Het enige is dat ik hem nu uit zijn hokje vandaan haal en hem zijn laatste jaartjes van meer ruimte kan laten genieten.

Kippen neem ik ook met z'n 2en. Misschien komt er nog een 2de nijn bij maar ik heb het over de huidige situatie en die is 1 konijn rijk ;)

Ik vindt alleen dat verhaal van die parasieten niet geweldig.... := Dat ga ik even met mijn DA overleggen of dat kan en wat ik dan kan doen om die parasieten en ziektes weg te houden, dat wil ik natuurlijk niet ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:17

Ik raad het af om konijnen kippen samen te houden
Maar dat is mijn mening

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 19:24

WinSel schreef:
Ik raad het af om konijnen kippen samen te houden
Maar dat is mijn mening

Ok, maar mijn vraag was eigenlijk: hoe laat ik ze aan elkaar wennen, niet of het aan te raden is ;)

Maakt niet uit hoor, ieder zijn mening. Ik zou in de eerste instantie ook alleen 2 kippen krijgen maar dat konijn kon ik niet weerstaan... Keuze's maken is niet echt meer mogelijk aangezien ik de kippen 'besteld' heb en het konijn al toegezegd heb. Of het stom is geweest zien we wel, anders maak ik toch gewoon 2 aparte rennen en haal ik er een ander konijntje bij? Dat is het probleem ook helemaal niet, het enige wat ik dus wilde weten is hoe en hoelang de 2 aan elkaar moeten wennen. Daar heb ik tot nu toe nog weinig reacties op gehad dus als iemand nog ervaring heeft met het bijelkaar zetten van die 2 soorten? :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 19:31

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:33

Het kan vast wel
Maar verstandig ?? Nee absoluut niet

Hoe je ze aan elkaar kan laten wennen, tja denk toch bij elkaar zetten en zien wat er gebeurd, als dit jou keus is