Hoe kat zn pilletjes geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Hoe kat zn pilletjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 11:09

Drama Drama...

Mijn kat heeft een keelontsteking en heeft daarvoor pileltjes van de dierenarts gekregen. Heel leuk en aardig maar hoe krijgen we dat erin en hoe houden we het erin...

Door zn eten heeft ie gelijk door en dan eet ie echt geen hap meer (hebben het anderhalve dag laten staan, maar mooi niet he). Hij krijgt wel eens een stukje rosbief (verwend!) maar dat hoeft ie ook neit als het pilletje erdoorheen zit.
Nu zijn we afgelopen dagen bezig om het gewoon door zn strot te duwen (grof gezegd, in de houdgreep nemen, bekkie open, pilletje erin gooi *anders is het hap weg vinger* en bekkie dicht en door laten slikken) Het probleem is dat meneer daar zou van in de stress schiet dat ie het kort daarna weer uitkotst en dat het pilletje zn werk dus niet doet...
We zitten dus een beetje met de handen in het haar wat we nog meer kunnen doen... We wachten telkens tot 's avonds laat als hij duf en slaperig is maar het is dan net of er een knopje omgaat en de leeuw in hem naar boven komt, compleet met het losrukken van mijn huid want ik heb telkens de eer hem vast te mogen houden -O-

Kan iemand ons helpen?!

PreciousViva

Re: Hoe kat zn pilletjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:11

Kun je hem niet verleiden met het pilletje in een stukje worst te doen ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:11

Leverpastei met een pilletje er door prakken,, Of een beetje verkrummrelen.

Zo doe ik het altijd..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:12

Pillenschieter halen bij de dierenwinkel, dan riskeer je in ieder geval je vingers niet.

Wij hebben een kat die voor de rest van haar leven dagelijks medicatie krijgt (ze is 6) en gelukkig is het: kat pakken - bekkie open - pil erin - bekkie dicht - even dichthouden en over de keel aaien en dan is het klaar. Als het elke dag een gevecht zou moeten zijn dan zou ik haar de medicatie niet geven (nogmaals, ze moet die pillen tot haar einde, nierpatient)

Anders je DA vragen of er geen andere manier van toedienen is (per injectie bijvoorbeeld)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:13

Oef dat is lastig.. ik kende iemand die de kat in een handdoek rolde en dan tussen haar benen klemde, maar goed de stress blijft dan natuurlijk.
Misschien kan je de dierenarts bellen voor advies? Misschien is er een vergelijkbaar medicijn aanwezig wat niet in pil-vorm is...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:14

Mijn dierenarts liet zien hoe hij een kat een pilletje gaf.
Hij hield het tabletje vast met een pincet,deed de mond open v.d. kat en gooide het tabletje achter in de keel.En zo kreeg de kat zijn tabletje binnen,bij hem ging het heel simpel.Maar of wij dat ook zo makkelijk kunnen?je kan het altijd proberen.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:15

Beetje hardere methode, maar werkt wel. Kat op schoot, bekje open maken met een hand (achter de kaakjes een beetje duwen, zachtjes natuurlijk!, dan gaat z'n bekje open). Pilletje erin, bekje dichthouden met je hand. Hopen dat ie niet te veel kronkelt, en dan met je vinger langzaam over z'n keeltje wrijven, dan 'stimuleer' je het slikken en slikken ze het pilletje door.

Mijn ene kat kronkelt niet zo veel en krabt niet, dus dat lukt meestel wel. Dan is ze wel een tijdje boos op je, maar met een stukje vleeswaar is dat snel op te lossen.

Andere kat krabt en kronkelt de hele boel bij elkaar, dus daar stop ik het in een beetje gehakt, klein beetje in een klein bolletje. Soms werkt t, soms niet.

Maar t blijft altijd ingewikkeld hoor, die beestjes zijn echt best wel slim.. en heel kieskeurig, zodra ze iets vies proeft, loopt ze parmantig weg. Verwend nestje :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:17

Heb je ergens een muur waar je een stuk dik geplastificeerd tuingaas aan kunt maken? Daar kun je je kat namelijk heel makkelijk in hangen met z'n nageltjes. Dan z'n nekvelletje pakken en koppie iets achterover trekken, dan gaat het bekkie al vanzelf open. En dan idd pilletje met klein tangetje/pincetje achterin de keel laten vallen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:22

Dat drama heb ik ook lang gehad..
ik leg hem op de grond en ga er boven op zitten met mijn hoofd en zijn hoofd de zelfde kant op (arme kat)

Natuurlijk leun ik er niet op tenzij hij tegenstribbelt.
hoofdje achterover vingers in zijn mondhoeken zetten en pil er in duwen.
Na een tijdje krijgen ze alleen wel door dat je het gaat doen dus ook af en toe gewoon zo op m gaan zitten om te knuffelen
en nogmaals neeee niet leunen op de poes :+
sterkte!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:23

smeerworst werkt het beste bij die van ons, pilletje in een bolletje smeerworst doen en het is hap slik weg, maar iedere kat is anders natuurlijk

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:08

Smeerkaas met de pilletjes erin. Of de pilletjes verpulveren en over smeerkaas doen, blijft goed plakken :j

Ik moest onze poes ook lange tijd elke dag medicatie geven, werkt goed

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:46

ik heb mijn katten afgelopen 10 weken ook pillen moeten geven 2x daags meerdere dosering 4 katten heb dus veel ervaring :+

de beste way kat beetpakken bek open doen pil zo ver mogelijk naar achteren te gooien...ontwijkt daarbij de tong...als je een pasteurpipet heb kun je die vullen met zonnenbloemolie paar druppels erin en de kat slikt het zo door.

Wil je het onder olie doen dan moet je zodra je pil naar binnen hebt gedaan heb hoofdje omhoog houden beetje aaien over zijn keel en af en toe die bek weer open doen daardoor moet ie slikken

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:50

pil vermalen door smeerkaas oid doen en dat op zn poot smeren.
Elke kat wast zichzelf nl weer schoon en zo krijgt ie het dan binnen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:59

beantsje schreef:
pil vermalen door smeerkaas oid doen en dat op zn poot smeren.
Elke kat wast zichzelf nl weer schoon en zo krijgt ie het dan binnen.

niet doen dus, mijn pillen waren echt noodzakelijk en die smolten al als je warme handen had of als je je handen niet goed had gewassen de pillen zater overal aan je handen en vloer maar niet in de bek van de kat

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:05

Hier werkt de truc met leverworst altijd. In ons geval gaat het vaak om ontwormingpilletjes. Pilletje door midden breken, de 2 stukjes in (smeerbare) leverworst inpakken en voor de poezen hun neuzen zetten. Hap, slik, weg.

Ik heb ook wel eens de poes van mijn zus te logeren gehad en die had toen nog de poezenpil. Bij haar prakte ik het pilletje klein, vermengen met koffiemelk (of gewoon kattenmelk maar dat had ik toen niet) en zij lebberde dat ook zo op.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:11

Heb ook heel wat gevechten gehad met de kitty's.

Trucje wat wonderbaarlijk goed werkte: Bij ons zijn ze helemaal gek op die temtations van Whiskas. Ze weten niet hoe snel ze die naar binnen moeten schrokken zodat de ander ze niet afpakken.

Flink rammelen met dat bakje en lekker gek maken. Dan snel het pilletje tussen een paar van die Temtations leggen en hap slik weg. De snoezepoesjes hebben niet eens door dat ze de pil te pakken hadden. Werkt bij alledrie gegarandeerd!!!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:11

stukje leverworst/kaas.

Of gewoon achterin zn keel doen en dan haar hoofdje met je hand om hoog houden.
Werkt bij mij altijd wel! 1 sec. en het is gebeurd. zonder worst of iets, dat krijg ze er daarna.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:08

De enige manier die bij mijn kat werkt is het pilletje omwikkelen met gandaham (ja, beest heeft een dure smaak :P)
Dat kleeft een beetje aan de pil, en je kan zo een klein pakketje maken dat ze kunnen slikken zonder te kauwen. Hij heeft het zo binnen en heeft het niet eens door dat er een pil in zit. Er zit ook veel geur aan die ham, waardoor meneer er gek op is.

Bek open trekken en achterin de keel duwen werkt ook wel, maar geeft zo enorm veel stress dat ik het liever doe met de gandaham.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:09

Ik heb ook een kat dat elke dag pillen binnen moet krijgen (nierpatient) en hem kun je gewoon niet vasthouden om het in de mond te doen (genoeg krabben om dat te bewijzen).
Ik geef een klein beetje natvoer, druk de pilletje tussen 2 theelepels fijn en roer dat er doorheen.
Helaas heeft meneer dit nu in de gaten en eet het vlees niet meer op maar misschien is het een idee voor jou.

Smeerworst helpt hier niet omdat mijn kat alles opeet behalve de pil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:48

Bek open, pil dr in, neusje dichtknijpen tot het slikt klaar.

Nooit geen last met pillenslikkers gehad als ik sommige zie knoeien.....Vind ik het niet gek dat er een stunt van gemaakt moet worden.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 16:56

Chiqa schreef:
Bek open, pil dr in, neusje dichtknijpen tot het slikt klaar.

Nooit geen last met pillenslikkers gehad als ik sommige zie knoeien.....Vind ik het niet gek dat er een stunt van gemaakt moet worden.

En wat als hij daardoor zo in de stress schiet dat hij het allemaal weer uitkotst, dan kan dat pilletje nog zn werk niet doen :\

Ga het vanavond eens met smeerworst proberen :)

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:57

Wat een geluk dat onze beide kattenbeesten de pilletjes gewoon uit je hand opeten alsof het een snoepje is :D

Maar wat je kan doen: doe een grote baddoek om de kat heen, tegen het krabben en dan zoals de meeste mensen al zeggen, bekje open-pilletje erin en over keeltje wrijven. Als je bang ben voor je vingers met 't pilletje in het bekkie doen, dan hou je z'n kaakje gewoon langer vast (achter de kaak indrukken) en kan 't niet dicht gaan als het goed is.
En anders inderdaad het pilletje vermalen in smeerworst ofzo, of nat voer.

Succes ermee!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:59

op je knieen gaan zitten, kat tussen je benen, in de houtgreep (Of is dat houdgreep??) hand om het koppie, bekkie open , pil achterin de bek duwen , bekkie dicht en koppie omhoog. dan slikt hij hem wel door! succes gegarandeerd

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:59

Hoe geef ik mijn kat een pil
Een korte handleiding in 15 stappen.

1. Pak uw kat op en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby vasthoudt. Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in andere hand gereed houdt. Zodra uw kat het bekje opent gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.
2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.
3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de inmiddels vies en vochtig geworden pil weg.
4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl u beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken van elkaar en duw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger. Houdt het bekje tenminste tien tellen dicht.
5. Vis de pil uit het aquarium en haal de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.
6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieën, neem de pootjes in een ferme greep. Negeer het lage gebrom. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.
7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje. Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te laten repareren. Veeg de kapotte beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.
8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.
9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner en doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.
10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil naar binnen met een elastiekje.
11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten. Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.
12. Bel de brandweer om de kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.
13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tezamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen en trek deze aan. Duw de pil naar binnen en een stuk vlees erachteraan. Pak vervolgens een glas water. Houd de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.
14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden. Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.
15. Bel het dierenasiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben

:+

Wij deden het altijd in een stukje leverworst, hap slik weg. :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:01

ik ga op mijn knieen op de grond zitten, kat tussen de benen en dan net met je zitvlak boven de kat blijven zitten, met 1 hand de kop pakken en bekje open maken, andere hand pil erin gooien en dan bek dicht en met een klein injectiespuitje (zonder naald) een paar drupjes water in de mondhoek naar binnen laten druppen.