Katten rammen zich door het kattenluik heen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Katten rammen zich door het kattenluik heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 23:39

Stelletje terroristen zijn het!

Sinds september vorig jaar wonen we in een huis met een tuin en is het de bedoeling dat de katten lekker in de tuin kunnen spelen. We hebben een kattenluik in de deur geknutseld, we zijn bezig met de tuin afzetten (nog niet klaar, want de schutting en tegels zijn nog niet af, dus ze kunnen de tuin nog uit). Omdat ze de tuin nog uit kunnen, mogen ze alleen buiten als we erbij zijn (we hebben al ontsnapte katten gehad, eentje zat op de nok van het dak, diezelfde zat bij de buren op het aanrecht en weer een andere zat bij de buren op de slaapkamer). Het punt is alleen... ze rammen zich door het luik heen! Het begon subtiel met het doordrukken van het deurtje, maar tegenwoordig wordt het hele luik uit de deur geramd met een hoop herrie, poes in kwestie rent als een gek naar de poort en schiet er onderdoor (tijdens dit bericht rende ik nog achter Pumbaa aan, helaas was hij sneller dan ik in het donker).
Vorige week waren we op vakantie, zorgde moeders voor de katten en Pumbaa heeft 2 nachten buiten geslapen, want hij had het luik eruit getrokken (wat we al hadden afgeplakt met een vuilniszak en ducktape). Mijn moeder heeft de boel gebarricadeerd met een deur, een salontafel en granieten buitenlampen (die nog in de doos zaten en hij aan de plastic strips met z'n bek aan de kant sleepte), katten zijn hier helemaal van het pad af :D

Nu zit ik net op Zooplus te kijken bij kattenluiken en bij ons luik (Staywell) zie ik dat er meer mensen zijn met dit probleem, maar alle luikjes hebben zo'n kleine rot sluiting in het hoekje.

Heeft iemand enig idee welk kattenluik katten wel binnenhoudt? Want dit is niet leuk meer.

zonnebloem18

Re: Katten rammen zich door het kattenluik heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:41

De enige waarvan ik hoor dat het ze niet lukt is de petporte.
http://www.petporte.nl/
Die heeft een betere sluiting waardoor er (voor zover ik gehoord heb) niet doorheen te rammen is.
Hij zit wel rond de 150 euro en je katten moeten ervoor gechipt zijn.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:46

En als de kat wel gechipt is, moet die chip wel nog bovenin de nek zitten. Als de chip is gezakt naar de schouder dan werkt ie niet. ( heb ik gehoord, dat was voor mij al de reden om hem niet te nemen)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:48

Volgens de ervaringen op verschillende websites maakt dat niet zoveel uit.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 23:50

Hmm... 150 euro voor een kattenluik vind ik geen probleem, maar om nou 8 binnenkatten die enkel in de tuin komen te laten chippen... wordt een erg kostbare zaak :)

Wel bedankt voor je link :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:51

Misschien voor de time being een plank voor het luik schroeven o.i.d.?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 00:05

Wij hebben zelfs het probleem met het Chip-kattenluik ;)
1 kat presteert het om alsnog binnen te komen soms!
Denk doordat wanneer mijn kat naar binnen komt de wind ervoor zorgt dat het net niet goed 'in het slot schiet' en dus wat blijft hangen, waardoor je zo van buitenaf naar binnen kan zonder chip. (andere reden kunnen we niet bedenken :P Hij moet wel érg hard rammen om dat deurtje door te komen)
Erg vervelend!

Maar als de katten nog niet gechipt zijn is het misschien wat te kostbaar, want die deurtjes zelf zijn ook niet goedkoop.
Wij hebben alle deurtjes gehad, normale, met magneet, met infrarood, en nu met chip.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 14:17

Nou 1234, dat belooft hier dan wat, als je alle soorten luik al hebt gehad... :=

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:21

Eh ze komen wel weer terug hoor, ook al is je tuin niet afgezet... Zou ze mooi hun gang laten gaan ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:54

Ha , bekend probleem :D

Die rooie van mij beukte ook steeds door een op slot staand kattenluikje heen , ik barricaderen , en die freggel alles weer wegslepen , al duurt het UREN en kost het een paar tandjes , echt horendol wordt je er van :D

In het nieuwe huis hebben we nu een SureFlap kattenluikje en daar hoor je ze ook regelmatig tegenaan rammen maar daar zit een goed pinnetje voor :)

Werkt alleen ook wel op een chip in de nek :P

Ik heb hier nog wel 2 bruine Trixie Freecat de Luxe kattenluikjes liggen die we eerst wilden gaan gebruiken. Deze heb ik speciaal geselecteerd op een beter sluitsysteem en de ene die we even in de deur hebben gehad , daar kwamen ze ook niet doorheen +:)+

Alleen zaten we dan met die vreemde kat die terwijl het luikje er nèt in zat , een paar keer binnenkwam , dus dat Trixie luikje hebben we maar een paar dagen gebruikt.

De 2e voor de andere deur hebben we er al niet eens meer ingezet :P

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:06

Wij hebben twee soorten kattenluikjes in huis. Hetzelfde type als TS, maar die wordt er hier ook uitgebeukt. }>
De andere is met een losse schuif die ervoor gaat. Hierdoor sluit je het gat echt af en is het voor de kat ook duidelijk dat hij er niet door kan. Deze werkt bij ons perfect.
Het enige jammere is dat bij de eerste je in kan stellen dat ze wel naar binnen maar niet naar buiten kunnen. Bij het schuifluikje is dicht, dicht.
Je kan ook zelf zo'n schuifluikje maken; ene paar latjes naast en onder je luikje waar je een plankje in kan schuiven, en voila!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:09

Boefie, welk merk is jullie kattenluik?

Pmarena, ga eens ff zoeken op Trixie! Vreemde katten mogen van mij best binnen komen, willen ze toch niet :D

Nibbit, ze komen ook wel terug (smeren m nu ook regelmatig), maar ik heb er bewust voor gekozen om mijn katten in de tuin te houden, alleen is het dus geen succes met het huidige luik.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:10

Nibbit schreef:
Eh ze komen wel weer terug hoor, ook al is je tuin niet afgezet... Zou ze mooi hun gang laten gaan ;)

Zijn de buren blij mee. Of je kunt ze van de weg gaan schrapen. Ik vind dit een beetje een rare opmerking, de TS heeft vast een goede reden waarom de katten de tuin niet uit mogen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:13

Misschien het hele kattenluik onbruikbaar maken tot de tuin af is?
En dan een luikje erin zetten wat makkelijk meegeeft zodat ze niet hoeven te rammen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:16

Quellian schreef:
Pmarena, ga eens ff zoeken op Trixie! Vreemde katten mogen van mij best binnen komen, willen ze toch niet :D

Ze hebben ze ook gewoon bij Zooplus :)

Alleen staan daar alleen de witte en de grijze op de site. Mocht je (of iemand anders :P) bruine willen dan moet je daarvoor wat beter zoeken , of mij een PB sturen om ze over te nemen want ze liggen hier toch te wachten tot ik ze een keer op Marktplaats zet omdat we nu dat chipluikje hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:17

Het luikje geeft heel goed mee als ie open is. Tegenwoordig ook als ie gesloten is :+

Ik heb inderdaad geen zin om mijn katten van het wegdek te moeten schrapen of dat ik ze nooit meer thuis zie komen, maar ik vind het ook erg belangrijk dat de buren er geen last van hebben. Onze buren hebben een dochtertje die zo vreselijk allergisch is voor katten dat ze er eczeem van krijgt. Vlinder zat al bij hun op het aanrecht en Purdy zat bij hun op de slaapkamer. Nu zullen ze er niets van zeggen (ze weten dat we bezig zijn met de tuin afzetten), maar toch voel ik me dan behoorlijk bezwaard :) Het zijn mijn katten, dus mijn verantwoording, een ander hoeft geen last te hebben van mijn katten. Ik vind het overigens geen probleem als ik andermans katten in mijn tuin heb hoor, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen het niet prettig vinden.

Pmarena, dan ga ik ff snuffelen! We hebben nu een grijs luikje (en een zwart/wit/grijs interieur), dus een bruine gaat het niet worden :D
Dank je wel in elk geval!

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:22

Ons luikje met schuif is van Staywell (type Original). Ik dacht dat we 'm bij de Boerenbond hebben gekocht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:27

Oeh dan heb je mazzel dat ze hem ook in het grijs leveren +:)+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:32

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:40

Ja , dat is hem :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:25

Quellian schreef:
Nibbit, ze komen ook wel terug (smeren m nu ook regelmatig), maar ik heb er bewust voor gekozen om mijn katten in de tuin te houden, alleen is het dus geen succes met het huidige luik.

Was ook niet raar bedoeld hoor ;) Maar maak je dan een ren in de tuin? want een schutting is ook a piece of cake voor ze ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 16:29

Schutting wordt afgezet met gaas, is nu een deel klaar, maar we kunnen even niet verder zo lang niet alle tegels erin liggen (aan de onderkant van de schutting komt ook gaas, katten graven), desnoods spannen we nog een 10volt schrikdraadje :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:35

Wij hebben het hondenluikje van staywel, de kleinste variant geloof ik. En mijn hond had de vorige was een staywel van 5jaar oud ofzo, eruit gerent(iets te enthousiast af en toe). Deze die we nu hebben zit net als bij de vorige een los plankje achtig iets bij,wat je ervoor kan doen als ze er niet doorheen mogen. En het plastic raampje is erg stevig. Wij hebben nogal een enthousiaste hond en daarbij overleeft ie het ook. Het is ook een neit al te groot luikje dus de halve deur hoeft er niet voor uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:14

Doe je wel gaas over de hele tuin heen dan ? :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:58

Ik moet ook zo'n luik met een los plankje :j :j

Nee, we hebben het gaas schuin, ze kunnen er niet tegenop klimmen.