Zwerfkat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

Zwerfkat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 22:50

Er loopt hier al een tijdje een vrij grote kater rond, schat van een ding maar toch best mager.
Nu kan dat van de groei zijn, maar toch word ie niet in de loop van de tijd niet dikker, maar wel schuwer.
Ook als ie gauw wat eten jat, (staat bij de deur) is het ook gauw schrokken.

Nu hebben we, vriend en ik, hem vanaaf een bandje van miep omgedaan, een lelijk fel roze met glitters en belletje bandje haha :P
Als het bandje er volgende week nog om zit, als ie dan weer langskomt, dan nemen we hem in huis.

Maar nu ook even een vraagje, meneer is kater en niet geholpen, en piste laats dus ook vrolijk de deur onder, ieuw.
Als hij geholpen zou worden, zou het sproeien dan ook afgelopen zijn?
Ik zelf denk meer van wel maar twijfel.

050206051012

Re: Zwerfkat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:33

Ik weet niet of het sproeien dan over is, vaak zeggen ze dat je moet castreren voordat het sproeien begint. Misschien aan de DA vragen als ie van jullie wordt? :)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:46

ja da sproeien is voor territorium te hebben. Hebben jullie nog katjes? :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:58

het is paartijd he, dus katers die niet geholpen zijn kunnen dan behoorlijk gaan zwerven.
wel een goed idee van zo'n bandje, misschien wel een beetje gevaarlijk ivm kunnen blijven hangen achter een halsbandje.
maar misschien woont hij eigenlijk wel ergens, maar is hij een tijd van huis nu ivm de tijd van het jaar.
niet erg handig van de eigenaren om een ongeholpen kater los te laten maar dat terzijde.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 01:38

Bandje om doen is heel verstandig.
Overleg eens met de lokale dierenambulance/dierenbescherming of ze een zwerfkatten project hebben.
Dan wordt hij op hun kosten geholpen en terug geplaatst of bij geen eigenaar geplaatst als dat mogelijk is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 02:06

Neem niet zomaar een kat in huis als je niet zeker weet of hij van iemand is... wanneer je een kat vindt kun je hem het beste bij het asiel inleveren en aangeven dat je hem in huis wil nemen als de eigenaar zich meldt. Ook zou bijvoorbeeld een dierenarts, of de dierenambulance, kunnen controleren of de kat een chip heeft. Dan weet je meteen of hij van iemand is :)

Als je zo te werk gaat, en de kat "toegewezen" krijgt, mag je hem ook wettelijk houden. Wanneer de eigenaar zich over een tijd alsnog zou melden zou je de kat namelijk weer moeten afstaan, terwijl je dan misschien al aan hem gehecht bent. Bespaar jezelf een hoop verdriet, en ook de eventuele eigenaar, want het is niet niks om te moeten merken dat iemand niet eens de moeite heeft genomen van wie de kat is. Met een roze glitterbandje omdoen doe je dat niet voldoende: kater kan wel kilometers verderop wonen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:09

Heb je al op sites gekeken, en bij asiel/dierenarts etc gekeken of hij niet als vermist bekend staat? Ook kun je hem daar aanmelden als zijnde gevonden. Misschien komt hij zelfs wel van een naburige gemeente.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:18

Idd, wees voorzichtig met een kat zomaar in huis nemen. Ik had een kater, Jack. Die was groot, maar mager. En liep in huizen rond te struinen, om alles te jatten wat hij maar kon.
Op een gegeven moment was ik in de tuin met hem bezig, kwam er een man naar me toe. Zeg, is die kat van jou? Ja hoor, die was van mij, hoezo? Nou, die komt wel eens bij ons in huis (!!) om de leverworst enzo te stelen, en we vonden hem zo zielig en mager. En omdat hier toch veel boerderijen liggen (nou, misschien wel helemaal 2 of 3) gingen ze ervan uit dat het een gedumpte kat was. Ze gingen binnenkort verhuizen, en dan hadden ze hem meegenomen. Hadden al een boel spul voor hem gekocht ook.. Toen heb ik hem maar een bandje omgedaan, want dat wilde ik dus niet hebben. Hij was nog gechipt ook nota bene..

Uiteindelijk heeft het bandje er wel vooro gezorgd dat toen hij overreden was hij terug bij ons is gekomen, maar dat ter zijde.

Ik zou dus idd naar een dierenasiel gaan ermee, en aangeven dat je hem graag in huis wilt nemen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:03

Boerderijen zijn hier niet zoveel en ik ben er ook van bewust dat het kater hoogseizoen is haha.
Verder heb ik hem nog niet in huis hoor.
Het asiel hier indoen wil ik het beestje niet aandoen, vind het niet zon best asiel, te veel katten op een hoop. En hij schijnt zich best te redden buiten.

Katten heb ik niet meer, vandaag is me miepje aangereden.
Dus wat ik later met die dikkop doe weet ik even ook niet, eerst dit maar eens verwerken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:32

Getsiederrie zeg, veel sterkte :(:)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:03

Laat het dier dan wel controleren op een chip oid!
kreeg vandaag iemand op stage die al een tijd geleden een kat had gevonden en deze in huis had genomen, moest toevallig met de hond langs komen en nam de kat mee, om te kijken voor een chip.
Beestje had een chip en is bij ons gebleven. De eigenaren stonden bij ons geregistreerd en konden dus worden gebeld. Mensen waren hun kat sinds maart (!) al kwijt. Opgegeven bij amivedi ed. Maar hun kat is dus nooit als gevonden opgegeven. Inmiddels is het beestje weer heerlijk thuis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:06

Tip: zet ook een contactmogelijkheid op het bandje, dan kunnen eventuele verwonderde eigenaren gelijk vragen hoe het zit :)

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:59

O mocht wel zo dun blijven of steeds schigtiger wordt en het bandje zit er na een week of 2 3 nog wordt ie eerst naar de dierenarts gebracht voor controle, algemeen en lichamelijk en wordt ook de amivedi enzo gebelt.

Zou echt nooit, maar dan ook nooit een kat zomaar in huis nemen. Mocht het wel zover komen zal ik er eerst alles aandoen om de eventuele eigenaren te vinden.
Maar omstandigheden zijn een beetje vaag nu, en hij loopt er al een tijdje, was mijn poezebeest achterna gekomen denk.
Helaas voor hem was Miep geholpen :p

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:39

Je hoeft hem ook niet in te leveren bij het asiel, het gaat erom dat je bij het asiel meldt dat je die kat gevonden hebt, en dat je hem graag wil houden als de eigenaar zich niet binnen een bepaalde termijn meldt.

Dit is de enige juiste weg. Ik ken iemand die jaren haar kat is kwijt geweest. Iemand anders had 'm in huis genomen en heeft niet alleen nogal wat voeten in aarde gekost voordat die kat weer naar zijn echte baasje kon maar denk eens aan al het verdriet en de boosheid, plus dat deze kat een allergie had en totaal verkeerde brokjes gekregen had al die tijd :(

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 06:44

Laatste keer:: IK HEB HEM NIET IN HUIS :)
Dit bandje is alleen om te zien of hij wel of niet eraf gehaald word, zo niet, word er een koker omgedaan met mijn gegevens en de vraag of ie een baasje heeft, daarbij word dan ook het asiel en amivedi en al gebeld voor info. Posters in de buurt.
Mocht er verder geen bericht terug komen van iemand dan wil ik hem best in huis nemen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:17

Kattebeest gezien, bandje is weg.
Blijf ik het nog als een sneu dun ding vinden :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:21

Weet je wat het is veel mensen vinden hun te dikke kat er goed uit zien waardoor een kat die precies goed is al snel te dun is.

Hou er wel rekening mee dat hij het bandje ook ergens onderweg kwijtgeraakt kan zijn.
Je zou het nog 1 keer kunnen proberen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:27

O daar ben ik me van bewust hoor, maar bij zijn zij, bij zn achterpoten.... :S kan er even niet op komen hoe je dat moet zeggen haha :o? is het ingevallen.
Als je naar zijn bouw en koppie kijk is hij te mager.

Zou een optie zijn, heb er alleen even geen meer liggen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:10

Als je het nog eens probeert, zou ik er een briefje aanhangen, misschien in een kokertje oid. Met de vraag of die mensen je even willen bellen ofzo, dan weet je waar hij vandan komt ;)

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:05

Nu het weer even aangekeken te hebben ga ik vrijdag weer een bandje omdoen met een kokertje met de vraag of hij een eigenaar heeft (okej wel logisch als iemand het leest :P ) en of ze even willen bellen omdat ik me wel zorgen om het beestje maak.

Hij is nog steeds erg dun, ribben zijn zo te voelen, heeft nog wel erg nette tanden dus ik blijf erbij dat ie rond de jaar, miss anderhalf zit, vacht is smoezelig en achter zijn oren is de huid niet echt netjes meer.
(ik twijfel aan begin schurft, geen vlooien gevonden in ieder geval)

Mochten ze hem niet willen dan neem ik hem op, dierenarts bezoek, castratie, chip, entingen en goed voeren :D

Dan ook maar hopen dat ie niet meer zo loopt te sproeien... en heel belangrijk, de twee kittens die komen accepteerd, maar dat zal denk ik niet zon probleem zijn aangezien hij al met mijn andere nu overleden poes aan kwam lopen. (helaas voor meneer was poezebeest gesteriliseerd :P )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 02:50

Fijn dat je er werk van gaat maken :)

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 21:57

Tja, eventje niet gezien en het bandje was er de vorige keer af en wil geen kat "stelen".
Maar hoe die er nu weer uitzag.... tis gewoon zielig, was ook amper wat voedsel te voelen in dat beesje.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 08:18

Nou eten schuift ie zo naar binnen, bek open en door het kommetje heen schuiven om zoveel mogelijk binnen te krijgen ;(
Bandje heb ik er net omgedaan met adres kokertje met de boodschap of de "eigenaar" mij even kan bellen.

Tis echt een schatje na het eten MOET hij even lekker liggen kroelen <3

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 15:31

:+

Menneer woont aan het einde van de straat.... en zowel bazin als ik zijn nu stikjaloers.... Hji kan eten op het moment wat hij wil en komt amper aan, hij eet daar flink mee en dan heeft ie zo door de buurt nog wat adresjes zitten haha.

Het zijn toch de hormonen, wanneer het seizoen weer begint is hij niet te houden en valt hij ook erg af, hoewel het dit keer inderdaad wat aan de erge kant is.
Baasje vond het ook heel niet erg dat hij nu voor de tweede keer thuiskomt met een bandje en wel grappig en lief dat hij er een vriendinnetje bij heeft :P

Dus ja, dit is dan het einde van dit katte verhaal.

(hij heet trouwens Koen :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:57

Waarom laten ze hem niet castreren dan?