De organen van mijn dwergkonijn (12 jr.) begeven het..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jeanine93

De organen van mijn dwergkonijn (12 jr.) begeven het..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 13:49

Hoi Bokkers,

Dit wil ik gewoon even met jullie delen. Weet niet of het hier goed staat trouwens.

Mijn dwergkonijn Moppie is sinds donderdagavond heel ziek geworden. Sinds donderdag komt hij niet meer uit zijn hokje.
We hebben hem nu al 12 jaar en het is een binnenkonijn. Hij heeft het, volgens ons, altijd super bij ons gehad. Hij kan er altijd uit wanneer die zelf wil en onze woonkamer is ook zijn hok.
Maar nu deed hij heel erg raar. Hij ging liggen en was heel lusteloos. Elke keer ging hij weer verliggen en kon niet lang blijven zitten. Hij at en dronk helemaal niet meer.
We dachten dus dat hij buikpijn had, dus we zijn vrijdag gelijk naar de dierenarts geweest want met zo'n oud konijn weet je het nooit.
Helaas wist de dierenarts niet precies wat er aan de hand was. Maar hij was onderkoeld en uitgedroogd. Ze dacht ook dat hij inderdaad buikpijn had. Dus we moesten hem daar achter laten waar hij antibiotica kreeg toegediend en een infuus kreeg zodat hij wat water binnenkreeg. Hij werd onder een lamp gelegd om het wat warmer te krijgen.

' s Avonds konden we hem weer ophalen en toen kregen we het bericht dat het niet zo goed met hem gaat. Waarschijnlijk zijn het gewoon ouderdomskwaaltjes.
We moeten hem nu 4 keer op een dag voeden met zo'n spuit omdat hij niet meer zelf eet, we moeten hem warmhouden met kruiken en handdoeken en water geven met zo'n spuit.
Hij ligt er heel zielig bij. Je weet omdat ze oud zijn dat het er ooit van komt, maar het is echt frusterend want je kunt gewoon niks doen..
De dierenarts zei dat zijn organen het langzaam aan het begeven zijn.

Ik wil hem echt niet kwijt. Ik weet niet beter dan dat hij er is. Hij is als een familielid en hij is er als sinds ik 4/5 was. Ik weet niet beter dan dat hij er is.

Ik moest dit gewoon even van me afschrijven. Dankjewel voor het lezen.

LisaD

Re: De organen van mijn dwergkonijn (12 jr.) begeven het..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:50

Och meisje, heel veel sterkte met je konijn!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:52

Ik begrijp dat je moppie niet kwijt wilt maar is het wel eerlijk om het diertje te laten leven? Ik denk dat het veel eerlijker is als die er echt heel erg slecht aan toe is om in te laten slapen hoe moeilijk dat ook is.

Heel erg veel sterkte :(:)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:56

Zo meis, jij mag heeeel trots zijn dat dit lieve dier al 12 jaar bij je is!! Dat is echt heel oud voor een konijn. (die van mij was 10 en dat vond de DA al bijna onvoorstelbaar).
Helaas is het diertje een keer op, kijk dan diep in jezelf naar binnen en wees trots op jezelf en konijn, maar laat hem niet lager lijden en geef hem met dezelfde trots een waardig afscheid.
Ik wil je sterkte en moed wensen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:57

Heel veel sterkte, ik ken het (heb dit gehad met mijn hond).

Ik was enigskind en kreeg op 2 jarige leeftijd m'n hond als "zus". Altijd m'n zus geweest, ging overal mee naar toe, in hotels moest ik vaak alleen op een kamer en dan had ik een tweepersoonsbed en m'n hond naast me.

Toen ze 15 werd was ze opeens ook zo lusteloos, wilde ook niet meer eten. We hebben haar toen na 2 dagen in laten slapen.

12 jaar is een mooie leeftijd voor een konijn. Kijk er eerlijk naar, heeft hij nog kwaliteit van leven?
Het is heel moeilijk, je wilt hem niet kwijt, maar heeft hij nu nog een fijn leven? Hij wil niet meer eten, hij kan zichzelf niet warmhouden, heeft wss veel pijn omdat zijn organen het langzaam begeven.. Is het dan nog eerlijk om hem zo te laten lijden? Denk er maar goed overna en veel sterkte.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 14:39

Ik snap wat jullie bedoelen. Ik heb er ook zeker over nagedacht maar we wilden eerst even kijken hoe dit ging. De dierenarts heeft niet gezegt dat hij echt pijn heeft en echt lijdt. We hebben hem net weer gevoerd en hij heeft nu zelfs aardbei gegeten en eet nu zelf alweer dingen.
Hij ligt niet meer de hele tijd en zag er al veel beter uit!

Ik laat jullie wel weten hoe het gaat. Bedankt voor de reacties.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:41

Probeer astjeblieft niet te zoeken naar die kleine lichtpuntjes, ik ken het, dat deed ik ook constant. Maar daardoor zie je het grote beeld niet meer en hou je je echt te veel vast aan van die kleine dingetjes die opeens goed lijken te gaan...

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 14:49

Nee, ik snap het wel maar hij lijdt echt geen pijn. Mijn ouders zijn hier ook heel eerlijk in.. die zouden hem echt niet laten lijden. Dat weet ik zeker. Maar we willen wel het idee hebben dat we er alles aan hebben gedaan.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 14:57

De foto die ik zo even snel kon vinden:

Afbeelding
Bij mn vader.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:12

12 jaar is al een hele leeftijd voor een konijn. Als zijn organen het begeven zoals je schrijft, komt dat niet meer goed. Dan vraag ik me af wat je nog moet proberen. Je hebt dan alles al gedaan. Hak de knoop door en bespaar dit dier verder lijden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:14

Ik ga mee met Pollewoppy. Al heeft hij nu geen pijn, dan staat hem een enorme lijdensweg voor de deur. De vraag is of je dat wilt meemaken en of dat eerlijk is voor het dier.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:17

Goed hoor dat hij al 12 is ! :) Super !

Ik heb overigens voor een jaar terug hetzelfde gehad met mijn konijntje.. (5 jaar) die moest ik ook zo bijvoeren maar hij had een verstopping.. en was er met een weekend wel weer bovenop..
Sorry als ik je hoop geef, en het wordt niet meer beter.. maar het zou dus misschien een verstopping kunnen zijn..

Succes in ieder geval de komende dagen .. :+:

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:19

NonaWen: Ik weet niet of je goed gelezen hebt, maar de dierenarts constateert dat de organen er langzaam mee ophouden. De kans is erg klein dat dat goed komt. Zeker bij een oud konijn. Een verstopping bij een konijn van 5 is wel even wat anders dan een konijn van 12 dat gewoon op is.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:21

Je mag er trots op zijn dat deze leeftijd inmiddels is behaald! +:)+
maar ik zou er geen lijdensweg van maken..

In iedergeval heel veel sterkte

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:23

meid.. maak alsjeblieft snel een juiste keus voor je dier..
Dit dier heeft pijn..

wat een prachtige leefdtijd, en dat moet je met trots zien. En niet met spijt straks als hij pijn heeft!

Sterkte!

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:23

Sterven is een proces wat bij het leven hoort en als een dier niet lijd maar zachtjes aan steeds minder wordt zou het best zo kunnen zijn dat dat een mooier einde is dan dat zijn/haar leven in zo'n kille dierenartsenpraktijk met een pijnlijke prik beëindigd wordt.

Ik denk dus dat het van de situatie afhangt en zo kunnen jij en je konijn er aan wennen dat het afloopt met het leven.

Dwangvoeren zou ik niet doen als ik jou was maar gewoon aanbieden. Zo kan je konijn kiezen of het nog iets wil of niet.

Gaat hij pijn krijgen of bevoorbeeld benauwd worden kun je altijd nog de beslissing nemen om te euthanaseren.

Volg je gevoel: jij kent je konijn het beste. Het is inderdaad trouwens geweldig dat hij deze leeftijd bereikt heeft.

Heel veel sterkte ermee!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:26

Nou Lente77, jij hebt ontzettend veel kaas gegeten van konijnen.

Als je een konijn een dag niet eet dan is het sowieso afgelopen. Niks geen mooi einde, dan gaat ie dood omdat de darmen niet meer werken.
Pijnlijke prik, kille praktijk. Alsof dat konijn het wat boeit dat de wachtkamer niet pastelroze is geschildert. Nee ik kan me niet mengen met jouw ideeën, en zou zelf kiesen voor het konijn uit zijn lijden te verlossen.

Je kan denken: Mag ik egoistisch zijn omdat ik hem nog even bij me wil houden? Mag ik egoistisch zijn omdat ik hem niet kwijt kan?
Bedenk dan dat dat konijn zijn hele leven niet egoistisch is geweest en altijd er was voor zijn baas ;) .

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:44

Precies focussed.
Daarbij lente kun je nooit met zekerheid zeggen dat het konijn geen pijn heeft. Een konijn laat pijn niet gauw merken, omdat het prooidier is. Het kan dus goed zijn dat het konijn zeker wel pijn heeft, maar dat je het alleen niet ziet.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:20

De dierenarts denkt inderdaad dat de organen het aan het begeven zijn, maar het kan nog goed komen.
Als hij weer gaat eten en drinken, dan komen zijn darmen weer op gang, kan hij zichzelf weer warmhouden en zal het met sprongen vooruit gaan.
Dat is ook de rede dat we het proberen. We willen echt niet dat hij lijdt en zodra de dierenarts ziet dat dat wel zo is, zullen we echt de beste keuze voor hem maken.
We hebben nu het advies van de dierenarts opgevolgd en ik denk dat zij wel eerlijk zal zeggen wanneer het niet meer gaat. Dat hebben we al eerder meegemaakt met andere knaagdieren.

Heel erg bedankt voor de steun & de reacties! :j

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:30

Ik snap heel goed dat je het even wilt aankijken. Dat wilde ik bij mijn konijntje een paar maanden geleden ook, ze had allemaal moeite met ademhalen enzo, maar ik heb toen nog een dag of 2 aangekeken. Maar toen zag ik dat het echt niet meer ging en heb ik haar ik moeten laten slapen... Dus ik snap heel goed dat je het wilt proberen, maar als het niet lukt, hou je zelf en je konijntje dan niet voor de gek. En dan moet je het beste doen, ookal is dat nog zo moelijk. :(:)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:35

Lente77 schreef:
Sterven is een proces wat bij het leven hoort en als een dier niet lijd maar zachtjes aan steeds minder wordt zou het best zo kunnen zijn dat dat een mooier einde is dan dat zijn/haar leven in zo'n kille dierenartsenpraktijk met een pijnlijke prik beëindigd wordt.
Ik denk dus dat het van de situatie afhangt en zo kunnen jij en je konijn er aan wennen dat het afloopt met het leven.

Dwangvoeren zou ik niet doen als ik jou was maar gewoon aanbieden. Zo kan je konijn kiezen of het nog iets wil of niet.

Gaat hij pijn krijgen of bevoorbeeld benauwd worden kun je altijd nog de beslissing nemen om te euthanaseren.

Volg je gevoel: jij kent je konijn het beste. Het is inderdaad trouwens geweldig dat hij deze leeftijd bereikt heeft.

Heel veel sterkte ermee!

Bedankt voor je zo fijn gekozen woorden. Het is al vreselijk als je je konijntje in moet laten slapen, en met deze woorden praat je mij iniedergeval een schuldgevoel aan. Konijntjes hebben echt niet door dat ze in een 'kille' dierenartspraktijk zitten, bij mij zat ie gewoon op een tafel, netzoals ze thuis ook wel eens zat. En veel pijn had ze niet van een spuitje wat misschien 2 seconden duurt. Dus let de volgende keer een beetje op je woorden alsjeblieft ;)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:39

Ik vind het een beetje lomp om vanachter een computer te zeggen dat je hem moet laten inslapen. Ik zou het nog even aankijken, het advies van de dierenarts opvolgen en dan maar eens verder kijken..

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:46

Met het stukje hierboven bedoelde ik m'n eigen konijn. ;)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 20:59

Nou, het gaat al iets beter. Nadat we klaar waren met eten geven, wilde hij zelf van mn zus d'r schoot afspringen hahaha :P
Dus ik heb dr wel vertrouwen in :)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:02

Gelukkig dat het iets beter gaat! Ik zal voor jullie duimen! :)