Chronische wonde bij kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

singa

Chronische wonde bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 10:42

Augustus 2009 kwamen we in de straat van mijn schoonouders gereden. Een tegenligger knipperde voor de bocht al met zijn lichten, dus we waren voorzichtig. Vlak voor mijn vriend's ouderlijk huis lag een zwart hoopje op de grond. "Alweer", dacht ik. Elke week ligt er wel een nieuwe kat aan de kant...

Ik ben een kijkje gaan nemen, en tot mijn verbazing leefde het beest nog. Het ademde heel snel, en zijn tong stak uit. Waarschijnlijk aan het bekomen van de klap. Mijn vriend was naar binnen gelopen om een doos, en ik was bij de kat blijven staan om de aankomende auto's te waarschuwen. Na een minuutje stond de kat recht en is ze tussen de struiken gewaggeld, en was ik hem al snel kwijt. Bij de buren gaan bellen, om te horen of er iemand een zwarte kat had, maar geen resultaat.

Eigenlijk was ik er al van uitgegaan dat de kat zich een rustig plekje had uitgezocht om te sterven, maar na 2 maanden dook er weer een zwarte kat op. Graatmager en over heel zijn lichaam wonden: rechter achterpoot, in de nek, op de borst en de grootste rondom de rechter voorpoot. Nog eens rond gehoord bij de buren, en zoals de staat van de kat al deed vermoeden was er niemand die zich over hem ontfermde. Na een kleine jacht op de kat hebben we hem eindelijk te pakken gekregen en zijn we er mee naar de dierenarts gereden.

De dierenarts bevestigde dat het wel eens de kat van in augustus zou kunnen zijn. Volgens hem was de oorzaak inderdaad een een aanrijding, en het waren geen recente wonden. Bovendien was er een stuk van zijn rechter schouderblad afgebroken, maar de mobiliteit en de steunname was goed, dus dat werd zo gelaten.

Antibioticaspuit gekregen, wonden ontsmet en vooral ook goed eten en drinken gegeven. Het hoopje ellende kwam weer op krachten, en alle wonden begonnen mooi te genezen, behalve die in de rechter oksel. Terug naar de dierenarts, en we moesten de kat een tijdje in een bench houden om zijn beweeglijkheid te beperken. Na 2 weken nog niet het gehoopte resultaat, dus dan maar de volgende stap: het pootje gedurende 2 weken tegen het lichaam ingepakt om het volledig te immobiliseren. Ondertussen was het al december.

Afbeelding

Toen het verband er werd afgehaald begreep de dierenarts er niks van. De wonde was maar liefst verdubbeld in grootte! Ze heeft een staaltje genomen voor onderzoek op bacteriën en gisten, maar gelukkig zaten er geen grote schadelijke tussen, zoals bv. MRSA. Ander type antibioticum geprobeerd, waardoor de wonde wel kleiner werd, maar helemaal dicht hebben we hem nooit gekregen.

Ondertussen zijn we al vele maanden verder, en de kat loopt nu vrolijk rond bij mijn ouders. Hij voelt zich super, leidt een echt kattenleven, maar die wonde is er dus nog steeds. Het is echt een aanhankelijke kat geworden, maar zo kan hij dus enkel in de garage blijven. Het enige wat we nu doen is 2x/dag ontsmetten met Isobetadine (of dat proberen we toch). De wonde varieert wat in grootte, maar genezen doet ze dus niet.

Ik ben ten einde raad. Natuurlijk wil ik die wonde gewoon dicht, want zo is het ook maar een broeihaard van bacteriën. Twee dierenartsen weten ook geen raad meer. Het is ondertussen dus bijna een jaar. Heeft iemand van jullie dit ook ooit voorgehad? Heeft iemand van jullie een gouden tip voor me?

Wat we al geprobeerd hebben:
- Twee verschillende types antibioticaspuiten
- Pilletjes antibiotica
- Droogzetters voor uiers (zitten verschillende types antibiotica in)
- Wondzalf op basis van honing
- Isobetadine om de wonde uit te drogen

De laatste antibiotica-behandeling was die met de droogzetters voor uiers. Dat was in maart/april. Hiermee hebben we de wonde wel op haar kleinst gekregen, maar ik wil dit natuurlijk niet constant blijven toedienen.

Hier nog 2 foto's van de wonde. Enkel klikken als je ertegen kan.

Redelijk groot:
http://pix2.telenet.be/S58UTKI1w3i7PJiO ... 0111-1.JPG

Het beste dat we zo ooit al gekregen hebben:
http://pix3.telenet.be/S58UTKI1w3i7PbcNddt55osLfrTuXAiTC5R3w6XfYCOsSWSNb7JiDhUYI0dtLDhqV56aLvjtUopdvjtKori3mxqAZJNosQQdst/100202-2.JPG

Momenteel is ze iets groter dan op de laatste foto, en ook weer iets doorbloeder.

Wilawander

Re: Chronische wonde bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:04

Ik heb een hond die een jaar lang met open wond heeft gelopen, ook geen dierenarts meer die wat wist.

We hebben het dicht gekregen met Vetramil (mesitran) en vochtige gazen.

Juist het droog zetten van de wond werkte averechts. Het vochtig en zeer schoon houden werkte uiteindelijk het beste.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:10

Jeetje dat was een flinke wond de vraag is alleen hoe kan het dat die wond nadat hij vrij klein was weer groter is geworden?
Als die antibiotica i.c.m. die droogzetters voor uiers zo goed geholpen heeft zou ik er mee doorgaan tot de wond helemaal dicht is.
Het is niet optimaal maar alles beter als dat de wond open blijft.

Honingzalf heeft hier erg goed gewerkt bij grote wonden maar dat is ook al geprobeerd zie ik.
Hij komt verder ook niet meer buiten neem ik aan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:10

Is er geen mogelijkheid om een huidtranspositie te doen, dus een gezond stuk huid van erbij nemen en dat op die plaats vastzetten? Om het even makkelijk te omschrijven. oksel/elleboogwondes zijn altijd moeilijk. ik zou zeggen heel veel geduld en heel veel honingwondzalf, en dan moet het goed komen. Ik zou het verder niet echt gaan inpakken. Mss kun je een Medical pet shirt erboven doen om te voorkomen dat de kat eraan likt (als dit mogelijk is met plaats enzo) en gewoon blijven zalven. L-mesitran is superspul, maar heeft natuurlijk zn tijd nodig.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:12

Voor alle duidelijkheid, ik heb geen verstand van dit soort dingen maar wat dacht je van een stootkuur prednisolon? Het is grof middel maar als verder niets lijkt te helpen lijkt het mij de moeite van het proberen waard.

Ik heb weleens eerder een kat gezien met zo'n soort wond maar dan op de buik. Bij die kat leek het een allergische reactie te zijn op het voer. (wellicht ook in combinatie met een verstoorde hormoonhuishouding)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:16

Mijn hond had ongeveer hetzelfde. Ook in zijn oksel. Kwam ook vieze pus uit etc. Nooit was er iets gebeurt waardoor hij aan die wond kon komen. Tot we hem ander voer gingen geven en de wond was binnen een week dicht. Bleek een allergische reactie op het voer te zijn.

Laat de DA daar eens naar kijken. Logisch dat ze niet weten wat het is als ze alleen denken aan het ongeluk als oorzaak. Misschien ligt het ook wel aan het voer. Wij hadden onze hond trouwens wel een shirt aangetrokken zodat de wond redelijk schoon bleef.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:17

Alik schreef:
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen verstand van dit soort dingen maar wat dacht je van een stootkuur prednisolon? Het is grof middel maar als verder niets lijkt te helpen lijkt het mij de moeite van het proberen waard.

Ik heb weleens eerder een kat gezien met zo'n soort wond maar dan op de buik. Bij die kat leek het een allergische reactie te zijn op het voer. (wellicht ook in combinatie met een verstoorde hormoonhuishouding)

eum doe maar niet :P als het allergie is, ok, maar dit weet je dus niet zeker, je kan niet riskeren dat de wond nog erger wordt maw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:19

prednisolon is toch meer voor ontstekingen binnen in het lichaam? En niet voor uitwendige ontstekingen? Zo heb ik het tenminste geleert.

TS: Toen mijn hond had het heb ik van de DA een soort van bodylotion gehad wat ik 8 keer per dag moest smeren. Ontstekingsremmer/pijnstiller. Ben de naam vergeten maar jou DA zal het vast wel weten.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:20

een kraag omdoen bij pes zodat ze niet aan de wond kan likken

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:24

Is de kat gecontroleerd op suikerziekte? Dan genezen ze nl. ook erg slecht of niet zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:28

Maar met suikerziekte vermageren katten erg snel, drinken ze superveel en krijgen aanvallen.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:29

Ik bedoelde eigenlijk ook eerst kijken of het een allergische reactie is op het voer en dan eventueel als laatste redmiddel die prednisolon. Het lijkt mij sowieso iets wat vanuit het lichaam komt aangezien de antibiotica's wel wat hebben gedaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:32

marimba schreef:
een kraag omdoen bij pes zodat ze niet aan de wond kan likken

dacht ik ook meteen...likt de poes er veel aan?
Dan gaat het van ze lang zal ze leven niet dicht.
Probeer eens een kraag en zalf met fucidine erin(voor mensen)
En die kraag ophouden totdat de wond echt dicht is...heeft de da gekeken of er geen schimmel inzit?
Dat jeukt en zou misschien verklaren waarom ze het steeds open houdt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:36

breezy302 schreef:
prednisolon is toch meer voor ontstekingen binnen in het lichaam? En niet voor uitwendige ontstekingen? Zo heb ik het tenminste geleert.

TS: Toen mijn hond had het heb ik van de DA een soort van bodylotion gehad wat ik 8 keer per dag moest smeren. Ontstekingsremmer/pijnstiller. Ben de naam vergeten maar jou DA zal het vast wel weten.

Hydrocortiderm maar ook dit zou ik hier zeker niet op gebruiken. Hou het eenvoudig zou ik zeggen, wondzalf en pet shirt, zorg gewoon dat ze er niet bij komt. Is de wond klein genoeg, kan er geprobeerd worden dicht te hechten.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:40

Bedankt voor jullie reacties! Ik kan nauwelijks volgen :)

De honingzalf die ik gebruikte was inderdaad L-mesitran. Ik heb ze eigenlijk maar een paar keer de kans gegeven, want het probleem was dat die zalf overal terecht kwam, behalve op de wonde. Na 5 keer was mijn tube al leeg. Misschien moet ik het toch nog eens proberen met een spuitje ofzo, zodat ik beter kan richten. Een ander probleem was dat de wonde nadien afgedekt moet worden, en dat gaat niet op die plaats. Ik had zelf een soort van jasje gemaakt met een mouw, maar dat was altijd zo'n gevecht om dat aan te krijgen en houden dat ik het opgegeven heb. Katten he... :)

Wilawander: het droog zetten van de wonde zal ik inderdaad eens heroverwegen.

Zonnebloem: met die droogzetters zijn we blijven doorgaan, maar ook dan is de wonde weer groter geworden. En antibiotica blijven smeren ga ik niet doen i.v.m. resistentie. Momenteel laten we hem wel weer buiten. We hebben hem zo lang "geambeteerd" met de bench en het inpakken van het pootje, dat ik hem wel weer buiten laat sinds het goed weer is. Hij kan daar zo van genieten! Hij blijft wel altijd rond het huis, maar springt overal op en af natuurlijk, en de wonde komt in aanraking met dingen die niet goed zullen zijn. Maarja, een kat moet ook een beetje een kat kunnen zijn he. Toen we hem opsloten was de wonde misschien stabieler in grootte, maar helemaal doeltreffend was het ook niet. Na de zomer zal ik hem terug een periode binnen houden.

Aan huidtransplantatie heb ik al gedacht, maar ik dacht dat het wat overdreven is voor een kat. Misschien moet ik me hier toch eens over informeren.

Hij heeft ondertussen al verschillende soorten voeding gekregen. Bovendien had hij in het begin wonden over heel zijn lichaam, en die zijn wel allemaal mooi genezen. Volgens mij ligt het eerder aan de plaats van de wonde. Bij elke strekbeweging scheurt ze weer open. Maar wat voor verandering deden jullie dan? Gewoon een ander merk kopen, of speciale voeding via de dierenarts?

Suikerziekte is hij niet op getest, maar dan zouden die andere wonden toch niet op enkele weken tijd dicht gegaan zijn? Volgende week wil ik er opnieuw mee naar de dierenarts, ik zal het eens vragen. Ook naar de bodylotion zal ik eens vragen.

Een kraag draagt hij niet. Momenteel laat ik hem veel buiten zoals hierboven staat vermeld.
Hechten is niet mogelijk, het zou onmiddellijk open scheuren.

Resultaat van het labo-onderzoek: complexe mengflora, zonder dominante kiem. Als normale commensale flora te beschouwen. Zeer talrijke kolonies. Cultuur anaeroben: geen groei na 48u incubatie. Onderzoek naar cultuur van gisten negatief.
Dit onderzoek dateert ondertussen wel al van januari.

To do lijstje voor mezelf :)
Informeren over:
- voeding
- huidtransplantatie
- suikerziekte
- ontstekinsremmende/pijnstillende bodylotion

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:42

je kunt toch en weekje een kraag proberen?om te kijken of de wond er beter gaat uitzien
Ik begrijp niet dat dat nog niet geprobeert is en dat de da daar niets over heeft gezegt....

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:44

Toen hij in de bench zat droeg hij een kraag, zonder resultaat dus. Sorry voor de onvolledigheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:50

hoelang heeft hij een kraag gedragen?

Edit: ik heb een hond die had jaren geleden een wond bij zijn oor ,na verschillende ab kuurtjes werd het maar niet beter....en een kraag om drie maanden,zodat hij er niet aan kon krabben.
Toen een andere da bezocht,zalf mee....binnen een week was het dus dicht....het was een schimmel en dat jeukte zo dat hij het open bleef krabben tot een bloederige wond.
Vandaar dat ik bij jou kat dacht aan een schimmel....je weet het niet...toch?

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:15

Nog een puntje op mijn to do lijstje! :)

In het labo is het onderzocht op gisten, maar ik weet niet of ze via dat onderzoek ook schimmels kunnen vaststellen. Gisten zijn ééncellige schimmels, dus ik ga er vanuit dat als ze geen ééncellige gevonden hebben er ook geen meercellige zullen zijn. Ik zal het in ieder geval navragen.

De kraag heeft hij een week of 3 gedragen. Ik heb niet echt de indruk dat hij er jeuk aan heeft, het is eerder tijdens zijn wasbeurt dat hij uitgebreid aandacht besteedt aan zijn oksel. Het lijkt me eerder verzorging dan een reactie op irritatie.

Goed dat het bij jouw hond dicht gegaan is. Hopelijk kan ik binnenkort hetzelfde zeggen over hem.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:45

Ik zou absoluut niet beginnen met Hydrocortidem en prednisolon dat wilde onze DA ook. heb toen eens goed de voors en tegens afgewogen en het maakt de huid alleen maar dunner en gevoeliger dus zou dat echt laten.

Bij mijn hond is het echt dichtgegaan door mesitran onder verband met gaasjes die de boel vochtig houden en dus niet plakken aan de wond. Daarvoor hebben we Clindacutin zalf gebruikt wat in elk geval de onsteking heeft genomen.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 14:52

Hoe hield je die verbandjes op hun plaats? Waar was die wonde trouwens ergens?

Prednisolon e.d. ben ik inderdaad niet van plan zonder duidelijke aanwijzingen te gebruiken. Gewoon "om te proberen" vind ik het een beetje gevaarlijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:12

monia schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik kan nauwelijks volgen :)

De honingzalf die ik gebruikte was inderdaad L-mesitran. Ik heb ze eigenlijk maar een paar keer de kans gegeven, want het probleem was dat die zalf overal terecht kwam, behalve op de wonde. Na 5 keer was mijn tube al leeg. Misschien moet ik het toch nog eens proberen met een spuitje ofzo, zodat ik beter kan richten. Een ander probleem was dat de wonde nadien afgedekt moet worden, en dat gaat niet op die plaats. Ik had zelf een soort van jasje gemaakt met een mouw, maar dat was altijd zo'n gevecht om dat aan te krijgen en houden dat ik het opgegeven heb. Katten he... :)

Wilawander: het droog zetten van de wonde zal ik inderdaad eens heroverwegen.

Zonnebloem: met die droogzetters zijn we blijven doorgaan, maar ook dan is de wonde weer groter geworden. En antibiotica blijven smeren ga ik niet doen i.v.m. resistentie. Momenteel laten we hem wel weer buiten. We hebben hem zo lang "geambeteerd" met de bench en het inpakken van het pootje, dat ik hem wel weer buiten laat sinds het goed weer is. Hij kan daar zo van genieten! Hij blijft wel altijd rond het huis, maar springt overal op en af natuurlijk, en de wonde komt in aanraking met dingen die niet goed zullen zijn. Maarja, een kat moet ook een beetje een kat kunnen zijn he. Toen we hem opsloten was de wonde misschien stabieler in grootte, maar helemaal doeltreffend was het ook niet. Na de zomer zal ik hem terug een periode binnen houden.

Aan huidtransplantatie heb ik al gedacht, maar ik dacht dat het wat overdreven is voor een kat. Misschien moet ik me hier toch eens over informeren.

Hij heeft ondertussen al verschillende soorten voeding gekregen. Bovendien had hij in het begin wonden over heel zijn lichaam, en die zijn wel allemaal mooi genezen. Volgens mij ligt het eerder aan de plaats van de wonde. Bij elke strekbeweging scheurt ze weer open. Maar wat voor verandering deden jullie dan? Gewoon een ander merk kopen, of speciale voeding via de dierenarts?

Suikerziekte is hij niet op getest, maar dan zouden die andere wonden toch niet op enkele weken tijd dicht gegaan zijn? Volgende week wil ik er opnieuw mee naar de dierenarts, ik zal het eens vragen. Ook naar de bodylotion zal ik eens vragen.

Een kraag draagt hij niet. Momenteel laat ik hem veel buiten zoals hierboven staat vermeld.
Hechten is niet mogelijk, het zou onmiddellijk open scheuren.

Resultaat van het labo-onderzoek: complexe mengflora, zonder dominante kiem. Als normale commensale flora te beschouwen. Zeer talrijke kolonies. Cultuur anaeroben: geen groei na 48u incubatie. Onderzoek naar cultuur van gisten negatief.
Dit onderzoek dateert ondertussen wel al van januari.

To do lijstje voor mezelf :)
Informeren over:
- voeding
- huidtransplantatie
- suikerziekte
- ontstekinsremmende/pijnstillende bodylotion

Als zalven met honingzalf niet lukt, je hebt ook dermiel spray, zelfde principe alleen dan in sprayvorm :), legt een mooi dun laagje :)
Huid verplaatsen lijkt me niet overdreven hoor, vaak is het zo dat men de wond voor een groot deel zelf laat helen, dus zo klein mogelijk worden omdat ze anders te groot is om te hechten, wanneer zo danig klein geworden zoals op 2de foto lijkt het me wel nodig om te hechten, desnoods met een plastie-techniek (zou me er al helemaal kunnen op uitleven), maar goed ik heb de wond wel niet gezien en ook de plaats niet, dus dat zou de dierenarts dan weer moeten uitmaken.
Het lijkt me geen kat met suikerziekte, om eerlijk te zijn. Vaak zijn ze dan dik, drinken veel, plassen veel, sloom,.... Is denk ik bij deze kat geen probleem.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:23

Misschien met zilvergaasjes, of gekneusde witte kool.

Mijn zus heeft al bijna 5 jaar open beenwonden. Een van de wonden is genezen. Ze heeft er zilvergaasjes op gehad en gekneusde witte kool als "gaasje/compres". Bij een wond heeft dit gezorgd voor verbetering tot genezing. De andere beenwond reageerde hier niet op. Er zit waarschijnlijk MRSA in. Er zijn verscheidende ziekenhuis beacteriën in de wonde gevonden.

Gekneusde witte kool lijkt zweverig, maar wellicht het proberen waard.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:53

Wij hebben dit ook met een kat gehad die geopereerd was en waarbij een tumor is verwijderd. Er bleven geen hechtingen zitten en hadden dus een gapend gat op de buik zitten.
Kat heeft bench rust gehad en we moesten de wond 2x daags insprayen met een bepaalde spray die er voor zorgde dat de wond langzaam maar zeker dicht groeide. Helaas weet ik niet meer wat het precies was, maar het was een soort spray met een bruinachtige substantie.
De wond is na een hoop geduld aardig dicht gegroeid. Waarschijnlijk had de wond helemaal genezen, alleen is ze ingeslapen omdat de kanker weer terug was.
Zij heeft dus wel benchrust gehad van ik dacht 6 weken en heeft al die tijd een rompertje gedrag, zodat zij niet aan de wond kon likken.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:26

Zitake, als jij ervaring hebt met dit soort wonden wil ik er zeker eens voor naar West-Vlaanderen of Nederland rijden. Ik ben eigenlijk op zoek naar een dierenarts die dit al eerder gezien heeft, maar ik weet niet hoe ik die moet beginnen zoeken zonder te beginnen DA-shoppen. Dan liever enkele ritjes richting zee of Nederland (als het niet te ver over de grens is). Die spray ga ik me trouwens direct aanschaffen. Bedankt.

Ik denk ook niet dat hij diabetes heeft, hoewel hij vanaf ik hem verzorg wel veel drinkt en plast. Zijn urine ruikt ook erg straf. Beweeglijk is hij dan weer wel. Hij loopt meermaals per dag door te tuin te racen tegen mijn andere kat. Bovendien vliegt hij helemaal niet op zijn eten als ik hem dat voorschotel.

saskiab: wow, wat een verhaal. Hoe is je zus aan die wonden gekomen? Hebben de zilvergaasjes dezelfde werkende bestanddelen als zilverspray? Want gaasjes zijn zo moeilijk op hun plaats te houden.

Nikki, jammer dat het niet gebaad heeft bij jouw kat. Die bruinachtige substantie, kan dat op basis van honing geweest zijn? Misschien is het de spray waar zitake het over had.