Mogen hondenslagerijen in NL?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Mogen hondenslagerijen in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:51

Ik sprak gisteren met iemand die van plan was om een hondenslagerij op te starten in Europa. Hij wilde daarmee aan de behoefte van Oosterse mensen voldoen die hondenvlees wilde eten in Europa. Het was nogal quatsch in mijn ogen want hij wist echt niet waar ie over praatte. Zo wilde hij honden van asiels overnemen (gratis) die hij dan kon slachten. Toen ik m vertelde dat dat in Nederland echt niet zo ging werken, zei ie dat ie ze dan wel ging fokken. Maar de plannen zouden er liggen.

Hoe dan ook, ik wilde m graag met het een en ander om de oren slaan. Maar ik besloot eigenlijk dat ik er te weinig vanaf wist. Mogen mensen in Nederland hondenvlees eten? Mogen ze honden doden ter consumptie? En in andere Europese landen?

humanoidR

Re: Mogen hondenslagerijen in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:53

gadverdamme....en dan ook eerst slaan omdat een bange hond lekkerder zou smaken.
kunnen ze die man niet opsluiten wegens een psychische stoornis??

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:54

sorry ik zou het niet weten
maar wel een erg legubber idee.
gatver. zou niet met zulke mensen om kunnen gaan.bah
hoe wou die ze gaan slachten?
schieten? knuppelen? of strot doorsnijden.
Laatst bijgewerkt door gipsyboy op 25-05-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:54

Ik ben blij dat m verder waarschijnlijk ook nooit meer zal zien. :+
Was ook de eerste keer dat ik 'm zag overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:55

Waar staat dat van de hond slaan omdat bange hond lekkerder zou smaken? := Lees ik daar overheen?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:58

In oosterse landen wordt dat vaak gedaan. Dieren martelen, want dat smaakt beter...

Juk...al vind ik het eigenlijk hypocriet van mezelf, want wat maakt een hond nu beter dan een koe of een paard dat het niet geslacht/opgegeten zou mogen worden.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:59

is een docu over geweest op tv. werd er echt misselijk van en heb het serieus daarna afgezet. dit was zo zielig. werden eerst de voorpoten boven de schouder vastgebonden. wil het nooit meer zien zolang ik er niets tegen kan doen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:59

Ik geloof nooit dat dit zal mogen in nederland anders was het er toch allang geweest? het zal wel een grap geweest zijn om je lekker op stang te jagen denk ik,eigenlijk dus goed dat je er niet verder op in bent gegaan denk ik..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:00

Citaat:
Waar staat dat van de hond slaan omdat bange hond lekkerder zou smaken? Lees ik daar overheen?

dat is een vastgeroest geloof in het oosten. ;)

ik vind het trouwens verschrikkelijk en dan ben ik misschien wel heel hypocriet met m'n geen honden maar wel kipjes of varkens. maar ik ben net zo hypocriet met m'n geen paarden maar wel koeien.
jammer dan.

en het idee op van asiels honden te halen om te slachten, nou ik heb zelf een paar jaar bij een asiel als vrijwilliger gewerkt en daar kreeg je echt niet zomaar een hond mee tenzij je duidelijk kon aantonen dat er een goed tehuis voor hem kwam e je een paar ( verrassings)bezoeken had doorstaan. en die ging echt niet gratis mee ook!

oh en volgens mij zijn puppyfarms nog altijd verboden. of je ze nou als lief hondje aan mensen wil verkopen of ze op je bordje wil. en ik zie net hoe je anders zo vel honden wil fokken dat het lucratief wordt ( moest een beetje overgeven toen ik dit typte zeg, gatver!)

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:02

Nou dat zal toch niet mogen? :(
Maar ik verbaas me toch wel eens over dingen die hier in NL gebeuren hoor.... ;(

humanoidR

knollentuin schreef:
Ik geloof nooit dat dit zal mogen in nederland anders was het er toch allang geweest? het zal wel een grap geweest zijn om je lekker op stang te jagen denk ik,eigenlijk dus goed dat je er niet verder op in bent gegaan denk ik..

nee , dat was geen grap. vind het ook niet iets om grappen over te maken.

Anoniem

Ik denk trouwens dat het iedereen vrij is te eten wat hij of zij wilt aan dierenvlees, dus ook honden.. maar waar je het vandaan haalt, tja.

Of je het mag slachten, ik weet het niet, maar om eerlijk te zijn- waarom niet? We slachten koeien, kippen, varkens, paarden, schapen, herten, lammetjes, kalfjes, insecten :=, vissen, en ga zo maar door.. ik kan me niet voorstellen dat er een regel is die het verbied een slachthuis voor 'huisdieren' te maken zal ik maar zeggen- de vraag is of het echt zal aanslaan.. :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 12:05

knollentuin schreef:
het zal wel een grap geweest zijn om je lekker op stang te jagen denk ik,eigenlijk dus goed dat je er niet verder op in bent gegaan denk ik..

Vraag ik me af. Zo'n persoon leek 't me niet namelijk.
Had 'm alleen graag met wat theorie willen overbluffen... Alleen ik kwam niet verder qua kennis dan dat ie de honden uit het asiel niet voor nop mee kreeg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:07

@ robbedoes,ik vind t ook geen grap maar sommigen hebben nu eenmaal andere vorm van humor en helaas kom je deze mensen wel s tegen..
@ iris ,morbide zo iemand ,hoop dat er echt regelgeving is die dat verbied. het blijft nu eenmaal zo dat in de westerse landen de gezelschapsdieren niet voor de cosumptie zijn.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:08

maar hoe wil je dan aan die beesten komen, zoals ik zei: gratis meenemen van asiels gaat em echt niet worden daar is gewoon controle op. en puppyfarms waar honden doodgefokt worden zijn verboden.
wat wil je dan? ze van de straat plukken. lijkt me niet gezond en als je iets voor consumptie wil verkopen dat zitten daar ook gezondheids weeten aan. zo mogen bepaalde inentingen of medicijnen niet in vlees terechtkomen, maar ja hoe weet je dat bij een straathond ( alsof er trouwens zo veel straat honden zijn in nederland, die zijn dan vaak gewoon weggelopen of ontsnapt en hebben wel een baasje)

en wat dan over het voer, je moet die beesten toch te eten geven zodat ze een beetje goed groeien, of ga je alleen puppy's slachten?

praktisch is dit volgens mij niet te doen, laat staan met de ethische bezwaren.

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:10

er staat mij iets van bij dat je geen hond MAG eten in Nederland, ooit op tv gezien, maar de details weet ik niet meer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 12:11

witjepaard schreef:
er staat mij iets van bij dat je geen hond MAG eten in Nederland, ooit op tv gezien, maar de details weet ik niet meer.

Ja dat dacht ik dus ook... := Maar weet het dus niet zeker.. .

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:13

In nederland mag je Gèèn hond en kat eten :n

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:14

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 12:17

Hmm van de Wiki wordt je ook niet echt wijzer.
Er staat niet dat het in NL of andere Europese landen niet mag, enkel dat er een taboe op rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:17

Echt bizar zou dat zijn, wanneer je geen hond of kat mag eten.. maar wel een schattig konijntje (toch ook huisdier?) of wollig lammetje, aandoenlijk kalfje, etc..
Ben benieuwd of dat echt zo is, en waarom dan? :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:18

wat ik weet is dat je het wel mag eten,alleen je mag de hond niet slachten,dat valt onder dieren mishandeling...

honden/katten vallen onder een huisdierenwet,zo mag honden en kattenbont ook niet...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:23

Je zou in ieder geval ook een probleem hebben met geneesmiddelen. Alle voor honden toegestane geneesmiddelen zouden dan eerst op 'wachttijd voor het vlees' moeten worden getest. Op dit moment zou de keuringsdienst van waren dus geen hondenvlees voor menselijke consumptie kúnnen goedkeuren. Alleen al op dit argument kun je in NL legaal geen hondenvlees produceren/verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:30

Het niet-slachten snap ik om ethische redenen ook wel op zich (hoewel ik er niet 100% achter sta), maar wat je eet, moet je dat niet zelf weten? Lijkt mij zo raar als dat in de wet staat vastgelegd.

Ik ben in ieder geval benieuwd of de TS nog wat hoort van de plannen van deze persoon := Met alle argumenten die hier al gegeven zijn, zeker wat betreft geneesmiddelen etc, kan ik me niet voorstellen dat het mogelijk is een hondenslachterij op te starten. Laat staan dat er in veel Europese landen een grote markt voor is..

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:33

Wistten jullie dat de vachtten van levend geslachtte honden worden verwerkt in kragen van jassen.....Ook in NL......
Ookal is dit verboden, ook wij in het westen houden zo vreselijke dierenmishandeling in stand.....