Wat zijn je rechten bij aankoop van een zieke pup?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SpiedSkeet

Wat zijn je rechten bij aankoop van een zieke pup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:30

Hallo bokkers,

Een kennis van mij heeft een week geleden een pup gekocht bij een fokker, met stamboom en dergelijke.
Nu blijkt echter dat de pup kennelhoest heeft. Dit is bevestigd door de DA van de fokker en zijn eigen DA.

De kennel waar de hond weg komt wil echter niet meewerken aan een goede oplossing. Ze willen slechts de helft van de kosten op dit moment betalen en geen afspraken maken over eventuele dierenartskosten die in de toekomst gemaakt moeten worden, als gevolg van de kennelhoest.

Mijn kennis heeft 2 jonge kinderen die zich natuurlijk aan de hond gehecht hebben, wat het terug brengen er niet makkelijker op maakt. Of de kennel akkoord gaat met het terug brengen is mij op dit moment nog niet bekend.

Wat zijn de rechten van mijn kennis in dit geval?

Ik hoop dat jullie me wat aan informatie en goede tips/ervaringen kunnen helpen.
Alvast bedankt!

zonnebloem18

Re: Wat zijn je rechten bij aankoop van een zieke pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:31

Hebben ze een contract getekend en zo ja wat staat hierover in het contract?

Zelf vind ik dat als een week na aankoop de pup al ziek is de fokker 100% van de kosten moet betalen maar meestal staat hierover wel iets in het contract.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:34

Net als bij de aankoop van een paard, is dit een verborgen gebrek; ervan uitgaande dat de hond bij de fokker al besmet was. Gezien de incubatietijd kan de DA daar wel een verklaring over afgeven.
Gewoon even een grote broek aantrekken richting fokker is wel zo handig dus.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:36

Ze hebben al contact gehad met de fokker hierover, beantsje. Wat bedoel je precies met de een grote broek aantrekken richting de fokker?

Zonnebloem18, ik zal eens navragen wat er in het contract staat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:42

na hoeveel dagen kwamen ze erachter dat de pup ziek was?? ze moeten maar zien te bewijzen dat ze een zieke pup mee gekregen hebben.
en een pup terugbrengen omdat het kennelhoest heeft??? kennelhoest is heel makkelijk te behandelen en vindt ik absoluut geen reden om hem daarom terug te brengen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:46

Tja toen wij onze pup kregen bleek hij (uiteindelijk) ook kennelhoest te hebben, maar dat is iets wat vrij gemakkelijk te behandelen is zonder echte kosten er aan te hebben.
Helft van de kosten, ik ben niet eens naar de fokker gegaan, ja om door te geven dat die van ons dat had en dat hij wellicht thuis de boel even moest controleren :)

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 20:55

Volgen de beide dierenartsen is er geen garantie dat de pup later gezondheidsklachten zal hebben, doordat ze nu kennelhoest heeft. Natuurlijk is er nooit garantie dat de hond in de toekomst nooit ziek zal worden, maar het is wel een extra risico.

Daarnaast betaal je natuurlijk niet zoveel geld voor een zieke hond.

Tieme, ze hebben de pup vorige week dinsdag opgehaald, dus het is maximaal een week geleden dat ze er achter kwamen dat de hond ziek is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:12

maar had hij al klachten toen ze hem meenamen??? het zal best moeilijk worden om erachter te komen of de pup al besmet was of niet. incubatietijd van kennelhoest is 3 tot 10 dagen. als de pup pas na bijv. 4-5 dagen ziek is geworden dan kan hij het dus ook bij de nieuwe eigenaar opgelopen hebben. als die pup nog maar een paar dagen ziek is en vlot antibiotica heeft gekregen dan ben je er op tijd bij en houden ze er zelden wat aan over. het is wat anders als je er pas na een paar weken achter komt.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:43

Kennelhoest is iets heel anders dan bv parvo. Het is makkelijk te behandelen en die behandeling kost (bij mijn da) rond de 30 euro. Ze kunnen het overal oplopen, dit hoeft echt geen fout van de fokker te zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:45

Familie van mij, schoonzus van oma, had bernersenner gekocht, na 2 dagen ziek, heeft ze veel heel veel geld gekost, en ze kregen geen enkele cent terug..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:51

Gaan ze de fokker ook aansprakelijk stellen als het dier een vlo oploopt?
Dat valt voor mij in dezelfde categorie....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:00

en kennelhoest is te vergelijken met een verkoudheid/griep bij mensen. laat je dit te lang doorgaan dan hebben ze kans op longontsteking. maar voor de rest is het vrij snel verholpen met antibiotica. en krijgt hij het nu niet dan krijgt hij het later wel ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:04

Kennelhoest is niet het einde van de wereld..... Is goed te behandelen.
Hoe weten ze zeker dat de pup het al had toen ze hem kochten? Daarnaast: kennelhoest is besmettelijk, als een besmette hond langs een bepaalde route wordt uitgelaten en je pup komt daar ook, dan kan deze het ook krijgen.
Hoe oud was de pup toen ze hem mee naar huis namen? Was de pup toen geënt?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:06

Waarom zou je in hemelsnaam een pup om deze reden terugbrengen? Kennelhoest stelt weinig voor. Incubatietijd is 3-10 dagen, dus kan het net zo goed bij zijn huidige eigenaar opgelopen hebben.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:10

Terugbrengen hoeft ook niet maar de fokker kan wel de kosten van de behandeling betalen, als hij een ziek dier heeft afgeleverd.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:12

Wie zegt dat het dier ziek was bij aflevering?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:15

beantsje schreef:
Terugbrengen hoeft ook niet maar de fokker kan wel de kosten van de behandeling betalen, als hij een ziek dier heeft afgeleverd.

Dat is niet bekent en door de korte incubatietijd van kennelhoest kan de hond dit ook zeer wel bij zij nieuwe baasje hebben opgelopen...

Sorry, TS, maar ik vind het eerlijke gezegd een beetje mierenneukerij.... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:17

TS Kennelhoest is echt niet zo´n drama. Als de pup al meerdere ziektes heeft en in een slechte conditie is dan kan het een probleem worden.

Ben benieuwd hoe jullie het zouden vinden dat de hele buurt straks om geld komt bij jullie omdat jullie pup kennelhoest aan het verspreiden is...

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:26

De rechten die je hebt bij de aankoop van een pup is vergelijkbaar met het kopen van een produkt. Het consumentenrecht is van toepassing.

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:28

En inderdaad wat de anderen ook zeggen, kennelhoest is vervelend maar kan iedere hond overkomen helaas.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:34

breezy302 schreef:
TS Kennelhoest is echt niet zo´n drama. Als de pup al meerdere ziektes heeft en in een slechte conditie is dan kan het een probleem worden.

Ben benieuwd hoe jullie het zouden vinden dat de hele buurt straks om geld komt bij jullie omdat jullie pup kennelhoest aan het verspreiden is...

precies.
Kennelhoest is normaal gesproken echt niets ernstigs, maar wel besmettelijk!
Een inenting wil ook niet zeggen dat je hond geen kennelhoest meer kan krijgen, er zijn verschillene soorten virussen die kennelhoest veroorzaken. Vergelijk het maar als een griep bij mensen, daar zijn ook tig varianten van.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:41

Het enige waar naar mijn idee de fokker in verzuimd kan hebben, is het vertellen dat plaatsen waar veel honden komen nog vermeden moeten worden tot de pup al zijn entingen heeft.
Verder vind ik het onzin om dergelijke lage kosten te gaan verhalen op de fokker, om maar te zwijgen over het eventueel terug brengen. Zegt naar mijn gevoel ook al genoeg over de band die er met de pup is.
Het gaat hier om een dier, geen auto of tv lijkt mij.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 10:10

Het verhaal wordt nog even erger.

Alleereerst gaat het mijn kennis NIET per sé om die 30 euro, maar meer om het principe dat ze een ziek hond mee gekregen hebben (wat bevestigd is door beide dierenartsen) en dat de fokker hier zo laconiek over doet.

Nu blijkt echter dat er nog 2 andere pups ziek zijn, ze hebben diarree tot bloedens toe en een fikse wormbesmetting. De vader van de dieren blijkt ook niet gezond te zijn.

Jullie moeten het toch met me eens zijn dat dit verhalen zijn waar je nekharen van overeind gaan staan? 1 pup die ziek is kan een keer gebeuren, maar 3 uit een nest van 5, waarvan ze de andere 2 nog niet hebben kunnen vinden is toch wel erg.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:10

Dan wordt het een ander verhaal....

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:13

Heb je een contract getekend bij aankoop? Wanneer wij honden met stamboom verkopen, moet binnen zoveel tijd, de fokker 100% van de kosten betalen.

Staat in het contract.