Herten gedood voor soortgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Herten gedood voor soortgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 08:00

Bron http://www.telegraaf.nl/binnenland/6730 ... ten__.html

DEN HAAG - Zo'n duizend damherten worden afgeschoten om plaats te maken voor het edelhertenproject van Staatsbosbeheer in het Limburgse Meinweggebied.

Foto: WESTRA, THEO
Afschot van de damhertenpopulatie in de Nederduitse grensstreek is noodzakelijk omdat damherten en edelherten daar volgens natuurambtenaren niet naast elkaar kunnen bestaan. De boswachtersclub wil een herintroductie van het edelhert omdat het dier daar van oorsprong thuis zou horen. "Het damhert niet", zegt een woordvoerster van Staatsbosbeheer.

"Voor de terugkeer van het edelhert is het vanuit vaktechnisch oogpunt gezien juist de huidige damwildpopulatie te verwijderen", schrijven onderzoekers in een voorbereidend rapport.

De Dierenbescherming noemt de massale slachting desgevraagd bizar. "Als edelherten al horen in het Meinweggebied, laat ze er dan uit zichzelf naartoe lopen", zegt woordvoerder Niels Dorland. "En als die damherten er niet bij horen, laat de natuur dat zelf regelen. Maar zeker niet met het geweer."

CDA-Kamerlid Koopmans staat perplex. "Het uitroeien van Bambi's voor de edelherten is natuurlijk onvoorstelbaar. Wat dit met natuurontwikkeling te maken heeft, gaat mijn boerenverstand te boven. Wat we moeten reduceren, is het budget van Staatsbosbeheer."

Staatsbosbeheer benadrukt dat over het plan het laatste woord nog niet is gesproken. "Ecologisch gezien hoort alleen het edelhert thuis in het Meinweggebied", stelt de woordvoerster. "Maar wij snappen ook dat het gemiddelde publiek die damherten misschien net zo leuk vindt. Het pad is nog niet gestort. Het is nog lang niet zeker dat het allemaal zo gaat gebeuren."

Vorige week eiste de Tweede Kamer al dat minister Verburg pas definitieve besluiten neemt, nadat zij met het parlement heeft gesproken.

Ik vind dit toch wel zo achtelijk... Wat maakt het nou uit wat voor herten daar leven. We mogen blij zijn dat er uberhaubt nog wat natuur is hier in nederland.

YankeeBoy

Re: Herten gedood voor soortgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:02

Wat een onzin zeg.
Het ene hert maar afschieten zodat er een andere kan komen?!
Welke maf verzint dit soort dingen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:04

Ik snap hier de lol ook niet van? Er zitten sowieso niet zoveel damherten in het Meinweggebied, het is enorm groot. En inderdaad, als die edelherten hier thuis horen, waarom zijn ze dan zelf niet al gekomen?
Kijk wat ze op de Oostvaardersplassen doen, gaat dat hiet dan ook gebeuren? Die damherten, zijn die hier eigenlijk neergezet of zelf gekomen? Want dat slaat toch écht nergens op. Eerst het ene hert plaatsen, om het maar af te schieten om het volgende rond te laten lopen..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:04

[NM] > [BB]

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:08

Heel bizar dit!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:34

Wat een achterlijke mensen zijn er toch. Waarom hebben ze die damherten uberhaupt daar neergezet als ze daar toch niet horen?
Dit is hetzelfde principe als een kind wat een hamster wil, na een tijdje weer weg doet omdat het saai is en daarna een konijn neemt.
En de dieren zijn er weer eens de dupe van. Zorg dan eerst voor een goede plek voor de damherten alvorens je de edelherten neerzet. En trouwens, edelherten hebben ook pootjes om naar NL te lopen, maar waarschijnlijk zijn die dieren slimmer en hebben ze door dat het te dichtbevolkt is.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:37

Weer een typische kromme gedachtengang van Staatsbosbeheer. En dan te bedenken dat wij die malloten nog betalen van ons belastinggeld ;(

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:38

sunny_l0ve schreef:
Wat een achterlijke mensen zijn er toch. Waarom hebben ze die damherten uberhaupt daar neergezet als ze daar toch niet horen?
Dit is hetzelfde principe als een kind wat een hamster wil, na een tijdje weer weg doet omdat het saai is en daarna een konijn neemt.
En de dieren zijn er weer eens de dupe van. Zorg dan eerst voor een goede plek voor de damherten alvorens je de edelherten neerzet. En trouwens, edelherten hebben ook pootjes om naar NL te lopen, maar waarschijnlijk zijn die dieren slimmer en hebben ze door dat het te dichtbevolkt is.

...of dat ze over tien jaar weer af worden geschoten om plaats te maken voor een kudde rendieren }:0

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:41

Ik geloof dat ze bij staatsbosbeheer nu helemaal de weg kwijt zijn 8)7
De ene keer laten ze de natuur "de vrije loop" en dat zorgt voor vreselijk dierenleed (Oostvaardersplassen)
Gaat het ergens wél goed gaan ze weer "ingrijpen" om de natuur een handje te helpen
Uiteraard moeten er dan weer dieren dood :(

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:45

Raar toch eigenlijk, wel het edelhert terug willen, waar no way dat er wolven en bruine beren terug mogen komen in Nederland :roll:

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:46

8)7 Nederland op z'n smalst _-:(

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:51

Ik geloof dat ik het spoor bijster ben, ik was nogwel donateur van staatsbosbeheer. Maar geloof dat ik dit volgend jaar toch niet meer ga doen. Wat is nu de logica van deze massamoord.
Bij mensen word je er jaren voor opgeborgen, maar bij dieren mag dit zomaar?? Omdat de damherten daar niet horen??
Hoort die slimmerik die dit bedacht heeft wel daar thuis??? ander mag hij wel goed achterom gaan kijken. Want bij sbb kijken ze niet zo nou

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:17

Joyckuh schreef:
Raar toch eigenlijk, wel het edelhert terug willen, waar no way dat er wolven en bruine beren terug mogen komen in Nederland :roll:

Met wolven zijn ze ook al een tijdje bezig hoor, die willen ze ook al herintroduceren bij de oostvaardersplassen.
Alleen de bruine beren zijn nog niet aan de orde, gelukkig maar. Zou toch raar zijn als je daarmee oog in oog komt te staan.
Ik ben blij dat de dino's uitgestorven zijn, anders hadden ze die vast ook opnieuw willen introduceren. Tja, die hebben ook ooit in nederland geleefd!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:22

owens-mama schreef:
Ik geloof dat ik het spoor bijster ben, ik was nogwel donateur van staatsbosbeheer. Maar geloof dat ik dit volgend jaar toch niet meer ga doen. Wat is nu de logica van deze massamoord.
Bij mensen word je er jaren voor opgeborgen, maar bij dieren mag dit zomaar?? Omdat de damherten daar niet horen??
Hoort die slimmerik die dit bedacht heeft wel daar thuis??? ander mag hij wel goed achterom gaan kijken. Want bij sbb kijken ze niet zo nou

Hadden ze zich dit niet eerder kunnen bedenken voordat die damherten kwamen :?

Tja zonder wolven zullen de damherten ook niet beperkt worden dus gaat schietgraag Nederland maar weer aan de slag 8)7

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:26

Zo zie je maar weer hoe harteloos de mens kan zijn.
Gewoon onbegrijpelijk!

We schieten hun toch ook niet af, omdat ik bv vind dat er een ander bestuur moet komen? :+

Het moet niet gekker worden...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:27

Ik vind dit toch zo achterlijk!! Interesseert mij wat voor Bambi-soort daar rondloopt en wat 'welk ras wij leuker vinden', je schiet toch niet zomaar zóveel herten af voor een soort wat zij blijkbaar belangrijker vinden... Ik vind dit echt schandalig en ik schaam me diep voor Nederland en zijn staatsbosbeheer...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:30

sunny_l0ve schreef:
Joyckuh schreef:

Met wolven zijn ze ook al een tijdje bezig hoor, die willen ze ook al herintroduceren bij de oostvaardersplassen.
Alleen de bruine beren zijn nog niet aan de orde, gelukkig maar. Zou toch raar zijn als je daarmee oog in oog komt te staan.
Ik ben blij dat de dino's uitgestorven zijn, anders hadden ze die vast ook opnieuw willen introduceren. Tja, die hebben ook ooit in nederland geleefd!

ik zou ook niet graag oog in oog staan met een wolf. Denk dat nl daar echt te klein voor is geworden. En daarmee bedoel ik meer kwa huizen enz. Nl is gewoon te vol!!

Maar ik vind het achterlijk dat er herten gedood moeten worden. Dan moeten de wilde paarden in amerika ook afgeslacht worden. Want tja die horen er officeel ook niet. Want wilde paarden hun voorouders zijn eigelijk gedomiceerde paarden die verwilderd zijn.

Maar nl is gewoon krom land!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:51

Ongeloofelijk. Waar gaat deze wereld heen?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:01

FZ_Lin schreef:
Gewoon onbegrijpelijk!

We schieten hun toch ook niet af, omdat ik bv vind dat er een ander bestuur moet komen? :+

Ik denk dat we ook heel wat mensen moeten afschieten, het is namelijk overbevolkt door mensen, zo kunnen we plaats maken voor de dieren en natuur :+

Ik heb er ook een beetje nare gevoelens bij.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:52

Lees net op www.l1.nl dat het toch niet hoeft te gebeuren :D
GELUKKIG!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:08

Mitxa schreef:
FZ_Lin schreef:
Gewoon onbegrijpelijk!

Ik denk dat we ook heel wat mensen moeten afschieten, het is namelijk overbevolkt door mensen, zo kunnen we plaats maken voor de dieren en natuur :+

Ik heb er ook een beetje nare gevoelens bij.

hihihi.. misschien eens introduceren ~~}>
Jullie zeggen allebei precies wat ik denk..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:11

Joyckuh schreef:

Ik ben vóór de invoer van wolven. Dan heeft de hert er weer een natuurlijke vijand bij en hoeven er minder herten worden afgeschoten of verhongeren in de winter. Wolven zijn niet gevaarlijk voor de mens en gezien er genoeg eten in overvloed is zullen ze ook niet snel naar vee grijpen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:37

lifaya schreef:
Joyckuh schreef:

Ik ben vóór de invoer van wolven. Dan heeft de hert er weer een natuurlijke vijand bij en hoeven er minder herten worden afgeschoten of verhongeren in de winter. Wolven zijn niet gevaarlijk voor de mens en gezien er genoeg eten in overvloed is zullen ze ook niet snel naar vee grijpen.

En waarom de bruine beer niet? In andere landen kunnen ze ook prima samen leven met de beren..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:56

De bruine beer brengt eerder ravage dan de circle of life in stand te houden :')

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:58

Bruine beer zou de populatie wilde zwijnen in stand kunnen houden. Een prooi die te groot is voor wolven. Maar goed, dan gaan we wel erg off topic..