Hond heeft konijn, kip en een lammetje gegrepen wat nu??!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

me_myself_i

Hond heeft konijn, kip en een lammetje gegrepen wat nu??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:40

Ik heb dringend jullie advies nodig. Het gaat over een kruising teefje Lana (stafford (waarschijnlijk)x tibetaanse terrier) van 2,5 jaar. We hebben haar als 10 weken oude pup gekocht bij een man die beweerde dat zijn teef perongeluk gedekt was (vader onbekent, al liep er wel een stafford reu (ongecastreerd) op zijn erf, en Lana heeft veel van die weg). Als pup rende ze al achter de katten van ons aan (2 watjes die niet eens iets terugdeden) En als de katten haar dan sloegen beten of krabden bleef ze doorgaan. Het lijkt alsof ze op dat moment zo gefocust is dat ze niks meer ziet, hoort of voelt. Ik heb er regelmatig keihard aangepakt (of mijn ouders) maar het leek wel of het haar niks kon schelen. Ze is niet een ongehoorzame hond, we hebben puppycursus en de vervolgcursus met haar gevolgd en luistert goed. We lieten haar ook altijd los lopen want 9 van de 10 keer komt ze terug als je roept. Toen heeft ze een van de katten gegrepen in haar poot (niks aan overgehouden maar toch) sindsdien lopen de katten altijd boven en in de bijkeuken of in de tuin. Lana zit altijd in de gang (waar ze ook snachts slaapt en eet etc) of in de huiskamer. Dit ging goed.

Toen ze ongeveer een jaar was rende ze opeens weg tijdens de wandeling achter een konijn aan. Doodgebeten en opgevreten. Het is een terrier en natuurlijk zaten we achter haar aan maar het was al te laat. Ook heeft ze een keer tijdens een wandeling door het gaas langs een wei een konijntje gepakt (ik trapte haar en mijn moeder dreigde met de wandelstok en toen liet ze los, het konijntje had een pluk vacht weg maar leek niet ernstig gewond). Voor de rest is het gewoon een lieve hond.

Een maand geleden wist ze achter in de tuin te geraken en heeft ze een van onze 2 kippen de nek doorgebeten. Mijn moeder was erbij en kon snel ingrijpen maar de kip was al dood.

Net een half uur geleden liep ze los in het bos en stoof ze de wei in van een boer, achter de schapen aan en heeft een lammetje gegrepen. Mijn vader is de wei ingerend en heeft lana er vanaf getrokken. Hij ging opzoek naar de eigenaar (lagen een paar huizen bij de wei) en ik heb lana flink op haar nummer gezet. Arm beest heeft 3 wonden (een best diepe wond op de zij, een op haar pootje en op haar buik ook nog), meteen bij de eigenaar aangebeld en het gemeldt. De man is gekomen en heeft het lammetje verzorgt, we hebben afgesproken dat als het lammetje het niet overleeft wij een nieuw schaap voor hem kopen. Ook waarschuwde hij ons dat als de hond eenmaal bloed heeft geproeft hij dit vaker zal doen.

Nu hebben wij geen vertrouwen meer in haar.

We laten haar nu in ieder geval nooit meer los. Ook zijn we bang omdat ze nu eenmaal bloed heeft geproeft dat ze dalijk nog een dier kapot bijt, of nog erger dadelijk grijpt ze misschien nog een kind.
Wat moeten we doen??!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:42

duidelijk : ze heeft nu al 3 x bloed geproefd.imo al 2 x teveel. dit gaat niet meer weg.muilkorven, en niet meer los. de wet gevaarlijke honden geld juist voor dit soort gevallen.
alle andere dieren lopen een risico als ie los is. niet meer doen dus...

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:43

Ik ga met spicegirl mee. :j
Straks gaat het een keer écht goed mis.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:44

Mijn ervaring, met vn herders, is idd dat als ze eenmaal bloed geproeft hebben ze blijven jagen op kleinvee.
Mijn huidige x mechelaar heeft tot op heden alleen mollen uitgegraven en gedood; naar lammeren taalt hij niet.
Konijnen en kippen zijn wel ''interessant''.
In jouw geval zou ik ervoor zorgen je hond aangelijnd te houden op plekken waar kleinvee rondloopt.
In huis is dit moeilijker; als ik zou merken dat mijn hond de katten hier zou willen grijpen zou ik toch gaan nadenken over evt herplaatsing aangezien ik het belangrijk vind dat al mijn dieren zich hier veilig kunnen voelen.
Succes, je zit in een lastig parket!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:45

Nooit meer los laten lopen, lijkt mij...

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:45

Dat 1x bloed proeven vind ik de grootste onzin die er bestaat maar toe maar..
Deze hond heeft wel bewezen dat hij niet te vertrouwen is, ten opzichte van andere dieren.
Je hebt een aantal keuzes denk ik..
Zorgen dat hij niet kan ontsnappen, goed aan de lijn uitlaten en dus niet meer los. En eventueel een snuitband/muilkorf.
Ik denk dat je het best goed over de toekomst van dit diertje na moet denken. Dit is niet eerlijk tegen over andere mensen en dieren..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:47

Wildgirl schreef:
In jouw geval zou ik ervoor zorgen je hond aangelijnd te houden op plekken waar kleinvee rondloopt.

Tja dat is dus zo ongeveer overal. Konijntjes lopen overal rond.
Ik zou de hond zeker aan de lijn houden. Dit mag gewoon echt niet meer voorkomen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:48

herplaatsen = het probleem verplaatsen. er zijn altijd mensen die denken, dat ie het bij hun niet doet. en dan ben je weer een paar slachtoffers verder...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:48

je blijft maar volhouden lieve hond ... het is vast een lieve hond maar naar andere dieren toe is hij ongehoorzaam en niet te vertrouwen waarom laat je het dan steeds mis gaan lijn hem aan als ik zon hond tegen kom met mijn paard in het bos weet ik wel dat hij er niet met een dreiging of tik vanaf komt als hij mijn paard bijt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:49

Onze hond vangt ook mollen en muizen, maar is met kinderen toch echt wel te vertrouwen hoor. :+

Hij is wel altijd aangelijnd om deze reden.. Want anders is hij weg voordat je het zelf door hebt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:50

Wat doet ze eigenlijk naar andere honden ts?

@spicegirl, herplaatsen kan ook bij mensen die geen andere dieren hebben en bereid zijn hun hond veel aangelijnd uit te laten; dan zie ik geen problemen.

Daarnaast, het valt me op dat veel mensen gelijk de link leggen met bijten en agressie; dit slaat echt kant nog wal imo.
Een hond die achter kleinvee aangaat kan voor mensen de liefste zijn.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:51

Het is ook een lastige situatie.. We laten haar nu ook nooit maar dan ook echt noooit meer los. Herplaatsing is op zich een optie maar het is moeilijk, je bent gehecht aan je katten maar ook aan je hond. En je verplaatst het probleem ook alleen maar. Ook al heeft ze een enorme jachtdrift, ze heeft van die momenten dat ze zo ontzettend lief is, een enorme knuffel waar je alles mee kan doen. En Dobel: van mij mag je op haar inrammen zoveel je wilt, denk je dat ze met een tikje loslaat... echt niet... Ik ben lief voor mijn dier, maar wie niet luisteren wil moet voelen.
Dat bloedproeven, ik heb geen idee, maar ze heeft inderdaad bewezen dat ze niet te vertrouwen is. Mensen met ervaring op dit vlak?
Naar andere honden is ze heel sociaal, ze speelt er altijd leuk met iedereen. Naar teefjes is ze soms dominant maar dat loopt altijd wel los. Ze heeft nog nooit gevochten.
MENSEN NOG EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID: WE LATEN HAAR NOOOOOIT MEER LOS!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:52

Niet meer los laten. Niet luisteren is niet los.

Een van mijn honden is aan het puberen en luistert op het moment dat het jachtinstinct de overhand neemt ook niet meer. Daarom blijft hij aan de lange lijn, totdat hij weer luistert. Het ligt aan hem hoe lang dat is.
Niets zieligs aan. Ik wil niet dat hij achter wild aanjaagt, in het belang van het wild maar ook van hemzelf: als hij onder een auto loopt. Maar het is moeilijk voor hem, want hij heeft een heel sterk jachtinstinct.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:53

Voor altijd aan de lijn houden,eventueel een muilkorf om.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:55

loriene schreef:

Ik zie niet in waarom dat zou moeten? Konijntjes e.d. zijn wel weg voordat een aangelijnde hond in de buurt kan komen. Verder als de hond gewoon goed luistert, kun je haar gewoon normaal corrigeren, maar ze kan dan iig niet weg en je hebt het zelf meteen door.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:55

loriene schreef:

Waarom in g*dsnaam?
Hond is niet dusdanig van formaat dat ze niet meer te corrigeren is aan de lijn.

Ik zie geen enkel probleem als je haar maar aan de lijn houdt; het enige wat nog wel vervelend is, is het gedrag naar jullie katten toe; dat zou mij meer zorgen baren

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:58

Tja, ik denk wel dat de katten mogelijk een keer een volgend slachtoffer worden als ik je openingspost zo lees. En dat is wel heel verdrietig natuurlijk. Om de hond binnen een muilkorf aan te doen, vind ik eigenlijk geen optie.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:00

Nou, in het bloed proeven zit het probleem niet!

Mijn honden krijgen rauw lamshart, of rauwe kippenieren, zit ook bloed in, en toch lopen mijn honden gewoon tussen onze kippen.
Dus dat fabeltje mag naar fabeltjesland.

Wat hier wel het geval is, is dat jullie hond succes heeft gehad tijdens "de jacht".
Dit is uiterst zelfbelonend. En heel moeilijk om weer recht te trekken.

Als je dit gedrag wil ombuigen, kan dat wel in enkele gevallen, hiervoor kan je contact opnemen met een gedragsdeskundige.

Ik persoonlijk zou mijn hond nooit meer los laten lopen.
Het lijkt me vreselijk om zoiets mee te maken. Kan me voorstellen dat je in een moeilijke positie zit.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 14-05-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:00

Iris82 schreef:
Tja, ik denk wel dat de katten mogelijk een keer een volgend slachtoffer worden als ik je openingspost zo lees. En dat is wel heel verdrietig natuurlijk. Om de hond binnen een muilkorf aan te doen, vind ik eigenlijk geen optie.

Dat zou mij idd ook té ver gaan, mijn hond gaat uiterst respectvol om met eigen katten.
Vreemde katten wil hij wel achteraan gaan maar hij pakt ze niet en komt na roepen/fluiten gelijk weer terug.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:01

Ten eerste wil ik zeggen dat ik vindt dat jullie wel goed bezig zijn geweest. Jullie hebben cursussen gevolgd met haar, toen het bijna misging met een kat hebben jullie ook maatregelen genomen en helemaal netjes (en niet meer dan normaal) vindt ik het dat je vader zijn verantwoordelijk heeft genomen voor wat jullie hond dat lammetje heeft aangedaan.
Mijn mening wbt de situatie nu: zoals meerdere mensen zeggen, de hond heeft al te vaak bloed geproeft. Eigenlijk wordt daar meer mee bedoeld dat het de hond gelukt is om een prooi te pakken te krijgen. Dat is de kick voor ze zeg maar. Ik zou zelf bang zijn dat het straks een hond van iemand anders is of misschien straks zelfs wel een kind. Ik zeg niet dat het zo gaat, maar het is niet uitgesloten.
Jullie moeten vanaf nu de hond constant in de gaten gaan houden, ze kan niet meer los. Is dit te doen voor jullie en voor de hond? En de kans bestaat dat er een keer een onbewaakt moment is of dat er iets gebeurd. Het is heel moeilijk. Maar ikzelf vindt het een eng idee om maar af te wachten of dat er een keer iets nog vervelenders zal gebeuren.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:02

Niet meer los laten vind ik ook geen optie. Is ook geen hondwaardig bestaan!

Zijn er geen omheinde uitlaat plaatsen bij jullie in de buurt? Zoals hier op de veluwe hebben ze een stuk afgerasterd waar honden los mog lopen. Loopt natuurlijk ook wild, geen herten/zwijnen o.i.d maar klein wild. Wij proberen hier 1 x per dag heen te gaan, of na een ander losloop gebied omdat onze hond ook jaagt.

Jammer dat jullie een goed luisterende, sociale hond niet meer willen loslaten alleen omdat het aard van het beestje jagen is...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:03

moeilijk hoor, inslapen is een optie. en anders de rest van haar leven gemuilkorfd laten zijn...
de volgende keer kan het een kind zijn...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:03

Ik hoop voor TS dat het mogelijk is om de hond en de katten goed gescheiden te houden, maar dan mag het dus niet voorkomen dat de hond toch de tuin in komt.

Onze andere hond vindt het leuk om onze katten een beetje op te jagen door naar ze te blaffen, maar toen er een tijdje eentje ziek was hebben we gewoon altijd de deur dicht gelaten zodat ze dat niet kon. Alleen dat moet je dan echt altijd doen en als je dat niet gewend bent, vergeet je dat misschien toch een x...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:04

suusje26 schreef:
Niet meer los laten vind ik ook geen optie. Is ook geen hondwaardig bestaan!

Zijn er geen omheinde uitlaat plaatsen bij jullie in de buurt? Zoals hier op de veluwe hebben ze een stuk afgerasterd waar honden los mog lopen. Loopt natuurlijk ook wild, geen herten/zwijnen o.i.d maar klein wild. Wij proberen hier 1 x per dag heen te gaan, of na een ander losloop gebied omdat onze hond ook jaagt.

Jammer dat jullie een goed luisterende, sociale hond niet meer willen loslaten alleen omdat het aard van het beestje jagen is...

Dit ben ik niet met je eens.

Honden worden niet alleen maar moe en tevreden van los rondrennen.
Je kan met een speur of bijv. een longeerlijn nog heel veel doen.
Punt is dan wel dat je je hond moet laten werken om hem hetzelfde voldane (en misschien nog wel meer) gevoel te geven dat
hij ook zou krijgen bij loslopen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:04

Sommige honden zijn gewoon "ongevoelig" voor commando's van het baasje als ze iets in hun vizier hebben.Dat zit erin,da's hun jachtinstinct.
Ik zou zowiezo niet de hond buiten los laten lopen,pak een lange lijn zodat je hem op tijd kunt corrigeren als je roept en hij luisterd niet.En zeker weten muilkorfje om buiten,nu is het steeds een beest geweest,straks een spelend kind!
Verder slecht gedrag negeren lijkt mij en juist bij zulke honden het positieve enorm belonen.

Wel netjes dat jullie het voorval van het lammetje gemeld hebben hoor,velen zouden er tussen uit zijn gepiept denk ik.