help aub! voordat het te laat is?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Stephanie

help aub! voordat het te laat is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:46

goede avond allemaal.
ik heb echt even snel jullie hulp nodig!
onze kat pluisje (14) slaapt altijd snachts buiten(wilt ze) en dan komt ze smorgens weer naar binnen om te eten en zo, maar vanmorgen geen pluisje...
mijn vader zag haar opeens in de regen in de tuin liggen, helemaaal doorweekt echt super nat en helemaal koud en verstijfd, maar ze leefde nog wel!
gelijk mee naar binnen genomen natuurlijk en de dierenarts gebeld, half 2 konden we komen. mijn zusje heeft pluisje mee genomen en zijn samen in haar bed gaan liggen om op te warmen.
smiddagds naar de dierenarts gegaan en haar temperatuur was toen nog 34 graden(!) ze heeft een oppepper prikje gehad en als het vrijdag niet beter met haar ging moeten we dr laten inslapen! |(
jullie begrijpen nu wel dat ik er alles aan doe dat ze zich weer goed gaat voelen! maar hoe?
ze ligt nu een beetje in de kamer op de vloer en zo, en we leggen er wel steeds een kruik bij en een fleece deken over haar heen maar ze loopt weer weg en gaat ergens anders liggen.
eten en drinken doet ze ook niet dus?
hebben jullie nog wat dingen want dit is echt te zielig! :(:)

x_Charlie

Re: help aub! voordat het te laat is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:47

Eten en drinken in een spuitje in haar bekkie spuiten? Ze móet wel wat eten!

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:47

Waarom moet ze gelijk ingeslapen worden als het vrijdag niet beter is? Zielig voor het katje zeg. Als ze niet bij de kruik of het dekentje wil zou ik haar gewoon haar gang laten gaan. Eten en drinken kun je ook niet dwingen. Zou haar gewoon goed in de gaten houden, dat ze geen gekke dingen gaat doen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:48

Heel sneu,maar katten kunnen zieker zijn dan je denkt en zoeken vaak een stil plekje om te sterven.
Wat je eventueel kan doen is haar in een bench leggen met deken en kruik.

Wietsje92

als ze iedere x wegloopt denk ik niet dat ze behoefte heeft aan een dekentje dan als ze iedere x wegloopt. Water kun je met een spuitje geven, brokjes lijkt me moeilijker..

kelcy

dierenarts weer bellen ??

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:49

heb je niet toevallig ergens een warmtelamp?
in ieder geval proberen om hem iets te laten eten.
krijg je er niet voor de kachel ofzo?

hanny_jelke

dit klinkt niet goed.
meschen heel hard en geef haar een dikke knuffel en laat haar lekker liggen waar ze wil liggen.

rust is nu het beste wat je haar kan geven.

een kat zoekt ook altijd een rustig plekje om te sterven.
dus als ze zich gaat verschuilen diereckt aan de bel trekken.

chocobroodje

Wat dacht de DA dat ze had? Heb je al kattenmelk geprobeerd? Ze moet wel vocht binnekrijgen. Misschien een optie om haar morgen een infuus te geven met vocht en vitaminen.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:50

bedankt voor de snelle reacties!
@aronneke : dit is niet het enige, ze heeft waarschijnlijk ook al last van haar nieren,en ze is de laatste tijd al heel dun geworden en ze was aan de diaree, dus mischien was ze gewoon helemaal op....
@ Nijntjuh94: helaas hebben we geen warmtelamp.!

aronneke

Re: help aub! voordat het te laat is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:52

Ai dat is wel echt sneu voor het katje. Dan is het helemaal belangrijk dat ze wat vocht binnen krijgt. Dat is het enige wat je kan proberen, verder.. Hoe moeilijk het ook is, laat dat katje maar even zijn eigen weg zoeken in het huis

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:54

Misschien haar even met rust laten,zorgen dat ze in een verwarmde kamer ligt.
Misschien lekker op de bank?
Een dier kan best een dag zonder eten.
Zorg dat ze het vannacht warm heeft,meer kun je er niet aan doen.
Denk niet dat het verstandig is om haar te gaan dwingen om te eten of te drinken.
Zet wat lekkers voor haar klaar,bakje met water erbij.
En hou ze goed in de gaten.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:56

wij hebben geen spuitje dus ik kan haar ook geen drinken geven!
we laten haar idd nu gewoon een beetje lopen als ze dat wilt, maar toch is het niet fijn om je katje zo te zien lijden. :(
ze loopt ook helemaal alsof ze dronken is zeg maar...

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:57

Mijn hond wilden ze ook meteen in laten slapen toen hij zich niet lekker voelde (oke, hij is bijna 15, maar toch), we hebben een weekendje gewacht (omdat ik jarig was en dat ging vieren) en daarna ging het gelukkig beter :) Gewoon lekker binnen houden, goed verzorgen en aandacht geven. Hopelijk gaat het dan beter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:59

34 graden dat is wel heel erg ondertemperatuur, ik vind het wel vreemd dat je een nierkatje met dit weer snachts naar buiten doet. Dit kan echt niet, ze kunnen slecht hun temperatuur regelen en zijn zwakker dan een gezonde kat.

Vrijdag een spuitje is wel heel erg vroeg, zou dr wel een kans geven.

aronneke schreef:
Eten en drinken kun je ook niet dwingen.

Nooit van dwangvoeren gehoord zeker, dat kan wel degelijk en een must voor katten die niet langer dan 24 uur niets meer willen eten of drinken, elke goede DA geeft je middelen daarvoor mee.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:00

Spuitje kun je dus bij elke apotheek halen maar je kunt ook n flesje pakken van bijv neusdruppels die even omspoelen en daar water indoen. N flesje van n baby kan dus ook.
heb je misschien n electrische deken zet die aan op de lage stand dan kan de poes daar op gaan liggen.
maak van n stukje kip o vis n bouillon en geef dt te drinken.
t kan dus zijn dat de poes door de vele diaarree ook teveel vocht verloren heeft.
waarom laat je de poes niet bij de Da dat die hem n paar dagen opneemt kan die elke dag n infuus krijgen en alles wat verder nodig is.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:01

Misschien een dot watten of stuk keukenrol,die in water deppen en zo proberen of je een paar druppels naar binnen kunt krijgen.

Het is niet leuk nee om je kat zo te zien,maar meer kun je niet doen.
Wij hebben vorig jaar een kat in moeten late slapen die had het ook aan de nieren,hij was ook 14 jaar.
Hou daar in je achterhoofd wel rekening mee.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:02

kipfilet voor haar koken (is tevens goed voor diarree en lichtverteerbaar) en hopen dat ze daar wat van wil eten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:02

aiai als het haar nieren zijn, dan is het idioot dat je DA ze mee naar huis gestuurd heeft. DAt heeft mijn DA ook een keer gedaan, heb gelijk een andere genomen. hij had haar ook nog eens de verkeerde medicatie gegeven.
Ik heb een poes gehad met een niercrisis. die moest ik zoveel mogelijk te drinken geven dus onder dwang en als het effe kon zelfs subcutaan aan een infuus met fysiologisch water. ze kreeg medicatie tegen de misselijkheid en de onstekingen op haar darmen. ik moest haar ook dwingen te eten (een beetje speciaal blikvoer voor nierpatiëntjes pletten en in een spuitje) omdat volgens de DA de darmwerking bij een poes stopt als ze langer dan 48u niks eten.
Onze poes was ook op een dag wat misselijk en aan de diarree, maar was gewoon buiten gegaan en pas 3 dagen later terug gekomen compleet uitgemergeld en slap, wilde nog even aandacht en kroop daarna weer weg in een hoekje.
helaas heeft ze het net gehaald dus hoop dat het jullie poes beter vergaat. Indien je twijfels hebt, contacteer een andere DA.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:03

@ Chiqa : het was ook niet helemaal door de dierenarts vast gesteld, maar ze hadden zo'n vermoeden.
ze is gewoon gewend dat ze naar binnen en naar buiten kan waneer ze wilt.
dat van vrijdag een spuitje geven weten wij ook nog niet...t is toch wel moeilijk! eerst maar even aan kijken!
als ze morgen nog niks heeft gegeten of gedronken ga ik het toch maar me een spuitje proberen!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:04

waarom heeft de dierenarts geen bloed geprikt, dan zou je tenminste wat weten

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:05

Ik kreeg trouwens als tip: Dieren vinden het water van gekookt rijst erg lekker, dus dat is misschien nog iets als ze niet wil drinken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:05

Je kan van die zakjes Royal Canine of Hills'A/D halen bij de DA, zij hebben ook wel een spuitje. Vaak vinden ze dit zo lekker dat ze het zelf al beginnen te eten. Als ze gewoon eet hoeft dit natuurlijk niet.

Ik zou dr toch maar lekker binnen houden hoor, ik heb hier ook een nierpatient en die kan zo ineens weer omslaan, ze zijn toch bevattelijker en hebben een warmte en droogte nodig. Het hoort er bij.

Hoe oud is je katje? En laten we positief blijven dat ze weer snel wat warmer wordt.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:07

we moesten eerst kijken hoe het zo met haar ging omdat ze echt heeel erg zwak was, vanmorgen deed ze gewoon bijna niks meer...
als het vrijdag beter met haar ging moeten we dan bloed laten prikken dus dan zullen we het wel horen.
onze kat is al 14, dus ook een redelijke leeftijd.
ze heeft dit echt pas sinds vandaag! dus we houden haar nu ook zeker binnen!

Mirjamsel: bedankt voor de tip! zal het morgen proberen, ik denk dat ik dr nu even met rust moet laten?

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:12

Ik denk dat je niet vreemd moet opkijken als die morgen er niet meer is...