Wat tegen (diervriendelijk) zwaluwen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kavama

Wat tegen (diervriendelijk) zwaluwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:21

Vorige jaar kwamen er zwaluwen bij ons in de alpacastal en bouwde daar een nestje, heel leuk vond ik dat en mijn buurvrouw vertelde dat dat geluk bracht,.. en ik was nog blijer natuurlijk. :j
In het begin was er nog niet veel aan de hand en volgde ik het bouwwerkje op de voet. :))
Toen kwamen er jongen en begonnen de zwaluwen mij aan te vallen, -O- ik werd er ook echt bang van.
Mijn man heeft het nest weggehaald, de zwaluwtjes waren er al uitgevlogen,.. maar nu komen ze dus weer terug.
Ik heb nu al een paar keer de beginselen van het nest weggehaald en houd als de alpacas de stal uit zijn de deuren dicht, maar die kan ik s'avonds niet dicht doen.

Weet iemand een manier hoe ik ze weg kan houden ?

Wildgirl

Re: Wat tegen (diervriendelijk) zwaluwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:22

Heb je ergens rondom de stal gladde,lichte muren?
Daar kun je roofvogel stickers opplakken(welkoop), dit werkt voor zwaluwen meestal prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:23

Zwaluwen vliegen rakelings langs je heen maar aanvallen doen ze toch niet :?
Enige manier om ze eruit te houden is de boel dichthouden.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:25

Ja,.. oohw ik heb wel wat gladden lichte muren, ook in de stal.
Woensdag meteen maar eens kijken.

Rare vraag nog, maar kunnen zwaluwen je ook herkennen ?
Heb namenlijk het idee dat ze op mij anders reageren dan op mijn man of de buren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:26

voordelen van zwaluwen is dat je weinig last van vliegen etc hebt....nadeel is dat ze veel drek veroorzaken :+
ze vallen echt niet aan hoor, en hoeveel schade kan een beestje van amper 15 cm uitrichten..... :D
volgens mij zijn ze nog beschermd ook?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:27

Hoe vallen ze je dan aan?
Wij hebben ze hier ook, en het enigste wat ze doen is rakelings langs je opvliegen...

Wat er tegen te doen weet ik niet... Nestje weg blijven halen vind ik ook zo sneu eigenlijk :(:)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:27

Sonja schreef:
Zwaluwen vliegen rakelings langs je heen maar aanvallen doen ze toch niet :?
Enige manier om ze eruit te houden is de boel dichthouden.

Ja ze vlogen rakelings langs me op en steeds dichterbij, ze hebben zelfs een keer de hele familie opgetrommeld.
Ze maakten een heel raar geluid en ineens waren er een heleboel.
Ik heb er ook een keer eentje gevoeld toen die langs me op vloog.

Of ze dus echt aanvallen weet ik niet,.. maar bang ben ik wel.
Je schrikt je ook kapot iedere keer als je de stal in wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:30

Haha ja dat doen ze hier ook, maar ach, dat weet je, in het seizoen. Ik ben ze dankbaar om alle vliegbeestjes die ze opeten :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:31

Ik heb al jaren zwaluwen op stal en inderdaad, ze moeten altijd net door de deur als ik dat ook moet, maar ik lach er altijd maar om. Het zijn echt onze vriendjes en wij zijn elk jaar weer blij als ze terug zijn! :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:32

Heel normaal gedrag en echt geen aanval gedrag hoor!

Wij zijn ook altijd blij met ze *D

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:35

Dus die zwaluwen zullen me niet echt lichamelijk te lijf gaan ?
Ik vind ze gewoon echt heel eng, ze komen dan echt van boven aan gevlogen en vliegen rakelings langs je op.
Ze zijn nu met z'n 3-en maar af en toe komt er ook wat familie langs lijkt het wel.
Ik vond het ook in het begin helemaal prachtig,.. maar nu ben ik gewoon bang ervoor.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:37

Stuur ze maar naar Utrecht haha wij hebben ze ook op stal en vliegen inderdaad rakelings langs of over je heen het zijn echte kamikaze piloten haha maar aanvallen nee dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik moet zeggen ben er wel blij mee het geeft een gezellig sfeer in de gang.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:37

kavama schreef:
Dus die zwaluwen zullen me niet echt lichamelijk te lijf gaan ?

Dat hebben wij nog nooit meegemaakt en wij hebben ze al jaren!

Die beesten vliegen vaak in kleine stallen etc etc en daar is gewoon weinig plek om op een afstandje te passeren denk ik dan maar weer :+

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:41

Nesten verwijderen is zelfs verboden omdat het beschermde vogels zijn!
Hier een leuke informatieve site over de zwaluw:

http://www.zwaluwen.info/boerenzwaluw/

Als je leest wat een werk ze hebben aan het maken van een nest en hoeveel kilometers deze vogels vliegen om zich weer voort te planten...pfew. Ik vind het erg mooi, en aanvallen hebben ze nog nooit gedaan. Ze zijn snel en heel wendbaar, misschien lijkt het daarom zo!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:56

Messica, dat is mooi om te lezen en het is inderdaad tegen de insecten heel erg handig.
Las dat ze er 50.000 per week eten ong.
Maar dan moet ik dus over die angst heen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:38

Wat lastig dat je zo bang voor ze bent. Zwaluwen zijn echt heel nuttig tegen veel insecten maar kunnen inderdaad echt rakelings langs je op scheren en misschien dat ze net even dichter en vakerr langs je scheren nu je al een paar keer het nestje kapot gemaakt hebt.
Maar zwaluwen hebben niet de snavels of poten waarmee ze je kunnen verwonden. Ze hebben een kort en tamelijk zacht snaveltje waarmee ze nauwelijks in je huid zouden kunnen pikken en de nageltjes die ze aan hun poten hebben zouden je misschien iets kunnen krabbelen, maar de nagels van een cavia of konijn zijn gemener ter vergelijking.

Ik hoop dus dat het je lukt om over je angst heen te komen en jullie gezamenlijk gebruik kunnen maken van jullie schuur!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:42

Doe niet zo gek joh... ze zijn banger voor jou dan jij voor hen!
Met al die moderne bouwsels van tegenwoordig kunnen ze al bijna nergens meer terecht. Het is gezond en logisch dat ze hun jongen willen beschermen... zie het maar als zeer goede en zorgzame ouders.
Gewoon lekker laten gaan, doen wat je doen moet en negeren. Ze kunnen je niets doen.
Wees blij dat je zwaluwtjes hebt, ik vind ze werkelijk prachtig!!!!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:48

Nickeltje schreef:
Ze hebben een kort en tamelijk zacht snaveltje waarmee ze nauwelijks in je huid zouden kunnen pikken
Enige nadeel is als er 1 recht in je oog vliegt als je net de stal uit komt lopen :+

Maar zonder gekheid: ze doen niks hoor :) Ze vliegen je alleen letterlijk om de oren, that's all.
Ik vind het altijd wel stoer om ze van zo dichtbij mee te mogen maken!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:50

Wij noemen ze altijd liefdevol F16's.

Naar mate ze langer en vaker in je schuur zijn, raken ze aan je gewend. Ze weten snel dat ze niet bang voor je hoeven te zijn. Bij ons zitten ze precies boven de wasplaats (heel handig). Vorig jaar waren ze er voor het eerst en maakten zich dan direct uit de voeten (vleugels) als we met een paard de wasplaats op kwamen. Al gauw raakten ze vertrouwd en dit jaar is er niks aan de hand. Vaak krijg je hetzelfde koppeltje terug of de jongen daarvan. Ze zijn nuttig en gezellig. Niet bang voor zijn, ze doen je echt niks. Ze vliegen alleen zo hard en kort langs je heen. F16's dus.

Ze zijn idd beschermd en weghalen van nesten of doden van (jonge) vogels is strafbaar.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:51

Dat is zo ja, maar dan kan een bromvlieg zelfs nog meer schade doen als je pech hebt...

Wij hebben nu voor zover we kunnen tellen ruim 20 zwaluwen in de schuur zitten. Alle nesten van vorig jaar zijn bezet en nog meer, waarschijnlijk is een deel van de jongen van vorig jaar ook mee terug gekomen.

We staan ze wel eens te voeren. Echt super schattig. We maken dan kleine propjes rundertartaar en als je die de lucht in gooit waar ze vliegen, vangen ze dat met allerlei coole duikvluchten op.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:53

Onze hele stal zit vol met zwaluwen. Die elk jaar trouw terugkomen. Ze zijn totaal ongevaarlijk en zelfs erg mens-tam vind ik. Ik verheug me altijd weer op dat vrolijke getetter in de stal en inderdaad ze vliegen rakelings langs je heen maar dat ze je aanvallen heb ik nog niet gemerkt. Misschien dat ze in het begin beschermend zijn maar ze wennen erg snel aan je en zelfs aan onze honden en katten. Ik persoonlijk vind het echt leuk dat ze elk jaar er weer zijn, daarbij zijn ze nuttig want ze vangen aardig wat insecten.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:08

Ninx schreef:
Doe niet zo gek joh... ze zijn banger voor jou dan jij voor hen!

:\ Nou ja,.. doe ik dat expres ofzo ?

...verder ben ik blij met alle andere nuttige antwoorden, ik ga gewoon mn best doen om minder bang te zijn want die gratis vliegen en insecten bestrijdingsdienst is natuurlijk ook wel handig.

Het scheelt misschien dat ik nu gehoord heb dat ze verder niets echt kunnen uithalen kan ik er misschien ook aan wennen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:19

Stuur ze maar naar DIepenbeek. Wij krijgen hier subsidies als we bewoonde nesten hebben in de stal of aan huis ...

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:55

Op ons vakantie adres hadden ze voor de stal deur een soort hordeur gemaakt van anti-worteldoek in een frame van hout.
Zo kan de stal toch ventileren en de zwaluwen bouwen nu nestjes aan de buitenkant van de stal!
Het anti worteldoek houdt ook de insekten buiten. Twee vliegen in 1 klap! Wel de hordeur dicht houden natuurlijk!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:04

Kavama, nu je ze houdt :) wel altijd zorgen dat ze in of uit de stal kunnen hoor.
een klein raampje eruit ergens, of de deur altijd op een kiertje.
zodat ze ook als er niemand thuis is in en uit kunnen vliegen.