Gerbils in groepje houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bosmonster

Gerbils in groepje houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:07

Zoals te zien is in [BB-ITP] Onze nieuwe aanwinsten: 6 gerbils!! heb ik sinds gisteren 6 gerbils: papa, mama en de kids (3 mannetjes, 1 vrouwtje).
Zoals het er nu uitziet, gaat alles perfect, maar op internet lees ik veel dat je ze niet als groepje kan blijven houden, omdat ze na verloop van tijd zouden gaan vechten.
Daarbij ben ik zelf bang voor inteelt, hoewel ik ook lees dat alleen het alphavrouwtje gedekt zou worden in een groepje.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Wat denken jullie: wel of niet samen houden?

ziamara

Re: Gerbils in groepje houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:08

iemand hier in de straat had ook gerbils, en die had ze gewoon met zijn 3en of 4en bij elkaar.

maar ik zou inderdaad wel oppassen voor inteelt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:14

lijkt me dat als je dit bij elkaar houdt je binnen de kortste keren 30 gerbils hebt....

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:20

stef schreef:
lijkt me dat als je dit bij elkaar houdt je binnen de kortste keren 30 gerbils hebt....

daar ben ik ook bang voor, maar die jonkies hou ik dan niet. anders zitten ze straks opgestapeld in het hok. :D

kan je wel een groepje vrouwtjes samen houden? of beter mannetjes?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:22

Had je over dit soort zaken niet beter na kunnen denken VOOR je ze overnam?

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:22

"maar die jonkies houd ik dan niet" vind ik een beetje kort door de bocht. Kun je je Gerbils niet eventueel laten helpen? Als in een groepje houden wel mogelijk is? Lijkt me de beste oplossing. Verder weet ik niks over het wel of niet in groepjes houden van deze beestjes :)

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:24

PattyOosten schreef:
Had je over dit soort zaken niet beter na kunnen denken VOOR je ze overnam?

wellicht wel, maar degene van wie we de gerbils hebben overgenomen zei zelf niet te weten wat het geslacht was van de gerbils. daarbij is het probleem nu ook weer niet zo ernstig dat ik het nu 'pas' moet oplossen.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:26

@Starsailorr: ik heb zojuist iets gelezen op internet over het laten castreren van de mannetjes. als dat DE oplossing zou kunnen zijn voor dit groepje, lijkt mij dat de beste keuze. ik zal mijn dierenarts er eens naar vragen van de week.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:30

Gerbils kunnen prima in groepjes, maar dan kun je het beste de mannetjes houden. Vrouwtjes gaan met elkaar vechten als ze merken dat er 1 zwakker wordt. Allemaal bij elkaar houden is geen optie. Je krijgt dan veel nestjes. Ik weet niet hoe dat met gerbils precies gaat (heb nooit een nest gehad), maar grote kans dat het vrouwtje alweer zwanger is.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:39

ik lees net dit op internet (bron:http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/28188-de-gerbil-als-huisdier.html)

RangordeOp een gegeven moment zal het vrouwtje gedekt worden en +/- 24 dagen laten
zullen er 2 tot 11 jongen geboren worden. De groep, die inmiddels uit ongeveer 6
tot 7 gerbils bestaat zal veranderen. In tegenstelling tot bijv. muizen en
ratten krijgen in een gerbilgroep alleen het ouderpaar jongen. Vader zal zijn
dochters niet dekken, om de simpele reden dat deze geen cyclus krijgen zolang
het dominante vrouwtje aanwezig is. Om dezelfde reden zullen de jonge mannetjes
hun zusjes niet dekken. Ook de moeder zullen ze met rust laten uit respect voor
de rangorde. Soms zijn er jonge mannetjes die toch de moeder proberen te dekken.
Meestal wordt dit door de vader verhinderd. Hij zorgt ervoor dat de rangorde
gehandhaafd blijft. De situatie wordt anders je pa verwijderd. Dan schuift alles
op. De sterkste zoon uit het eerste nest zal het dominantste mannetje worden en
dus ook zijn moeder dekken. Als u moeder uit de bak haalt zal 1 van de oudere
dochters een cyclus krijgen en dus vaker gedekt worden.

dat zou dan betekenen dat ik ze wel samen kan blijven houden :)+
maar desondanks hoor ik nog graag andermans ervaringen, dus post je ervaring a.j.b!! :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:51

maar als je het ouderpaar houdt, dan krijgen die weer een nest, en heb je er weer een stel bij, etc etc etc

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:34

Setti schreef:
Gerbils kunnen prima in groepjes, maar dan kun je het beste de mannetjes houden. Vrouwtjes gaan met elkaar vechten als ze merken dat er 1 zwakker wordt. Allemaal bij elkaar houden is geen optie. Je krijgt dan veel nestjes. Ik weet niet hoe dat met gerbils precies gaat (heb nooit een nest gehad), maar grote kans dat het vrouwtje alweer zwanger is.

In mijn ervaring gaan mannetjes net zo hard vechten als blijkt dat er eentje ineens niet meer zo'n stoere bink is. Mijn eigen twee mannekes hadden dat namelijk gedaan - de dominante lag op een dag (ze waren allebei 2 toen) met al zijn gewrichten doorgeknaagd in het hok, terwijl ze daarvoor eigenlijk nooit gevochten hadden (alleen bij kennismaking even). De overlevende is nog een jaar op zijn eentje (met VEEL aandacht van mij, want een gerbil alleen is heel zielig eigenlijk) doorgegaan en had een prima leventje. Later pas hoorde ik dat dit bij meer mensen gebeurde.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:58

voor iedereen: we hebben net besloten voor de 3 kleine mannetjes een goed thuis te zoeken en het volwassen mannetje te castreren. wanneer het blijkt te zijn dat het vrouwtje inmiddels al drachtig is, houden we daarvan een 2 vrouwtjes (als die erbij zitten tenminste) en voor de rest zoeken we ook een goed thuis. ik denk dat dat de beste oplossing is.

@nemurin: ik hoop mijn gerbils nooit zo aan te treffen.. getverderrie, zeg.... wat zal jij geschrokken zijn!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:40

Lijkt me een heel goede oplossing!

En inderdaad, schrok me dood, mij was daarvoor altijd verteld dat zolang het jonge dieren zijn wanneer ze elkaar leren kennen en dat goed gaat, het goed blijft gaan. Zo gaat dat voor gerbils niet, geloof ik.
Ze lagen altijd bij elkaar te slapen, en deden echt spelen zeg maar (leek in de verste verte niet op vechten), echt grappige spelletjes ook om naar te kijken. Heel gezellig stel.

En op een dag lag die ene daar dus in shock in het kooitje, snapte er niks van! We dachten dat er misschien iets niet in orde met het beestje was geweest en dat die ander het geroken had, en het heft in eigen handen genomen, maar ik leerde later dus dat het meer mensen overkomen was (niet precies het gewrichten doorknagen, dat was geheel Zorro zijn unieke idee).

Tja, als ik dat geweten had... maar heb nog een leuk jaar met Zorro alleen gehad hoor. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:46

Kunnen prima in groep gehouden worden, enkel vrouwtjes en mannetjes moeten echt wel apart. Mij is altijd gezegd dat bij gerbils je best 1 zelfde geslacht uit 1 hetzelfde nest houdt, anders komt er ruzie van ;) Daarom had ik ook 2 zusjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:51

Wij hebben eens een nestje gehad, waarvan we alle mannetjes weg hebben gedaan, en nog 3 vrouwtjes (mama + 2 dochters) over hebben gehouden. Na een tijdje begonnen twee dochters te vechten.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:59

Volgens mij kun je gerbils makkelijk in een groepje houden. Ze passen zich aan aan de ruimte. Dus het is niet zo dat ze door blijven fokken.
Ik heb twee vrouwtjes samen zitten. Ze zaten eerst altijd op zand maar omdat ik dat zovaak schoon moest maken ( :+ ) had ik ze op een soortvan houtkorrels gezet (die je ook weleens in kattenbakken hebt) en toen maakten ze elkaar ineens bijna af. Nu zitten ze weer op zand en is er niks aan de hand. Daar snap ik eigenlijk ook niks van..

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 12:56

misschien ligt het ook wel aan de kooi waarin je ze houdt. het zijn enorm bezige bijtjes, wat ik nu zo merk. zodra ik een beetje hooi erin heb gelegd, begint het vadertje direct te rennen om alles in het nestje te leggen en nadat ik gisteren een tak in de kooi had gelegd, gingen alle uitstekende gedeeltes er binnen een mum van tijd af door het geknaag van moeders :-)
'k ga zodadelijk een zak speelzand halen en dit vermengen met het vlas wat al in de kooi ligt. dan kunnen ze hopelijk tunnels gaan graven :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:43

Misschien was bij mij het kooitje wel te klein! Maar ja mijn mannetjes kwamen ook niet uit hetzelfde nest. De eerste was een ongelukje op school toen (wij hadden gerbils op onze middelbare school bij biologie voor gedragspractica)... nou ja en ik had me ingelezen en gerbils gaan in principe van eenzaamheid dood binnen 3 weken dus ik moest een vriendje voor hem vinden uit de dierenwinkel.

Heb je trouwens een bakje met van dat vogelzand/chinchillazand voor ze staan, Bosmonster? Want dat vinden ze echt geweldig om in bad te gaan... De mijne hadden dagen dat ze erin woonden.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 11:13

'k heb gister een klein vissenkommetje gevuld met chinchillazand in het hok gezet. maken ze graag gebruik van :)
ook hebben ze vannacht 2 gangen gegraven in het zand. echt leuk om te zien!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:42

Ja echt grappig om te zien of niet, dat "in bad gaan" in dat zand... :) Ik had geen zand waar ze gangen in konden graven, maar daar heb ik nu met mijn konijnen geen gebrek aan. _O-
Veel plezier ervan!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:30

Wij hebben een kleinschalige Gerbilfokkerij genaamd Kyami en wij fokken al geruime tijd (inteelvrije) Mongoolse Gerbils.

Wij houden onze volwassen Gerbils ALTIJD in groepjes van 2 en niet meer.
Dit doen wij om gevechten te voorkomen.
Wij adviseren dan ook altijd geen grotere groepen te maken :n

Gerbils leven in het wild wel in grote groepen, maar daar worden ook dieren verstoten of weggejaagd. In een (groot) terrarium of aquarium kan zo'n verstoten diertje nergens heen en die zal dan ook continu verjaagd worden en dat zorgt dus weer voor spanning en vechten in de bak wat vaak kan leiden tot de dood voor de verstoten Gerbil!

Ik weet ook niet hoe groot je bak is? Maar je moet eigenlijk rekenen dat de minimale afmetingen van een Gerbil bak 60cm x 30cm per 2 Gerbils is (wij houden altijd liever 60x40cm aan) bij jou zal de bak dan dus 3 keer zo groot moeten zijn of veel verdiepingen moeten hebben :=

Let er trouwens wel op dat als je vrouwtje(s) drachtig zijn/is dat er geen mannen meer in de bak zitten, want ongeveer 4 dagen voor de bevalling tot 2 weken na de bevalling worden de vrouwtjes binnen no-time weer gedekt en dan heb je dus binnen een maand gegarandeerd een tweede (INTEELT!) nestje op komst...

xkimmie schreef:
Volgens mij kun je gerbils makkelijk in een groepje houden. Ze passen zich aan aan de ruimte. Dus het is niet zo dat ze door blijven fokken.
Ik heb twee vrouwtjes samen zitten. Ze zaten eerst altijd op zand maar omdat ik dat zovaak schoon moest maken ( :+ ) had ik ze op een soortvan houtkorrels gezet (die je ook weleens in kattenbakken hebt) en toen maakten ze elkaar ineens bijna af. Nu zitten ze weer op zand en is er niks aan de hand. Daar snap ik eigenlijk ook niks van..

dit is klink-klare onzin.... Gerbils blijven doorfokken totdat ze een jaar of 3 zijn en dan worden de vrouwtjes vaak minder vruchtbaar (ze kunnen dan nog wel nesten krijgen maar vaak minder vaak en minder groot!), mannetjes blijven hun hele leven vruchtbaar en de productie is elke maand een nest per vrouwtje! In een groot of klein hok! Ook vrouwtjes van een lage rang worden drachtig en dit zorgt weer voor nestroof in de bak... het dominante vrouwtje eet de pups op van de niet dominante en ook andersom... Ook worden de dochters gewoon door de broers of vader gedekt, ze kennen geen familiebanden of hok afmetingen als het om voortplanting gaat. Ik vind de vermelding en info van dier-en-natuur ook een beetje eng omdat je er toch wel vanuit gaat dat zo'n site wel klopt, wat in dit geval dus niet het geval is... :n

Over het castreren, denk je er wel aan dat de castratie en narcose van zulke kleine knaagdieren kan leiden tot de dood van zo'n diertje? Er zijn ook niet veel dierenartsen die een Gerbil willen castreren omdat de risico's gewoon te groot zijn.

Met vechtende Gerbils moet je ze opnieuw koppelen, daar is eigenlijk maar 1 goede manier voor:

Afbeelding
Met dank aan Maicha op http://www.degerbil.nl/Forum/

Werk je te snel met het koppelen, dan heb je binnen no-time weer een bak met ruzie... :=

Volwassen vrouwtjes zijn meestal moeilijker te koppelen als volwassen mannen, maar zitten ze eenmaal bij elkaar is het geen verschil voor mannen of vrouwen. Bij pups gaat de koppeling vaak erg snel en soepel :j

Voor vragen kun je mij altijd mailen/pb'en.

Ook raad ik je aan om je aan te melden op http://www.degerbil.nl/Forum/index.php voor de juiste adviesen.
Je hoeft niet eens een topic etc te openen, want alle antwoorden op jouw vragen staan eigenlijk al op het forum...

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:37

Ooh, oke kan wel zo zijn. Zie je maar weer hoeveel verstand ze ervan hebben in de dierenwinkel... Ikmag nog blij zijn dat ik 2 vrouwtjes heb.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:39

Vaak daar kunnen ze net een konijn en een cavia van elkaar onderscheiden... := :o

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 02:10

Citaat:
Werk je te snel met het koppelen, dan heb je binnen no-time weer een bak met ruzie...

Te snel?
Bij mij komt er geen Gerbil meer in. Eentje ging dood en zo'n Gerbil kan niet alleen leven, maar ze bleken dus ook niet te koppelen. Werkelijk alles heb ik geprobeerd. Tot in bad toe en weet ik veel wat nog meer. Weken mee bezig geweest en uiteindelijk hebben ze elkaar toch dood geknokt, probleem ook opgelost.