Lieve Laika, blijf nog even..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Lieve Laika, blijf nog even..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:49

Want we willen je nog niet kwijt!

Wij hebben dus een hele lieve berner sennenhond van bijna 11 jaar, op 2 maanden na. Ze heet Laika en heeft al een tijdje last van artrose. Ze is de grootste vreetzak die er bestaat, en we zeggen ook altijd.. "Als Laika een keer niet meer wilt eten, is het goed mis"
En dat was gister dus zo.. Ik ging de honden eten geven (we hebben nog een berner van bijna 3) en riep "Hondjes, eten!"
Onze jongste komt eraan gesneld, maar Laika kwam maar niet. Na 10 keer roepen kwam ze eraan gesjokt, dus ik zet haar bak eten voor haar neus neer. Ze ruikt even, gaat wat drinken en draait zich zo weer om. Ik wist meteen dat dit foute boel was. Die ochtend had ze nog gewoon gegeten, met uitgaan was ze wel iets slomer, maar dit sloeg alles. Meteen overal op gelet, wat anders kon zijn. Ze ging ineens op andere plekken liggen waar ze normaal niet lag, ze dronk veel, moest veel plassen, had lodderogen (ze keek alsof ze stoned was) en likte de hele tijd aan haar achterkant.
We hebben dit een uurtje aangekeken en zijn toen op internet gaan zoeken en de DA gaan bellen. Op internet zagen we dat alle symptomen met baarmoederontsteking overeen kwamen, en de DA vond het hier ook verdacht veel op lijken. We konden met een uur al terecht bij de DA. De DA heeft eerst haar temperatuur gemeten. Deze was 39,9.. Erg hoog dus! Ook werd er direct een echo gemaakt en hierop was inderdaad een baarmoederontsteking te zien. Dit was nog niet zo erg om haar te moeten opereren, dit durven we namelijk ook niet meer aan vanwege haar leeftijd. We kwamen er ook achter dat er toen pus uit haar vulva kwam, en dit was een goed teken want dat betekend dat het vocht uit de ontsteking eruit komt.
Laika heeft een antibiotica en pijnstillers gekregen, en vanochtend moesten we terugkomen. Om 10:40 zaten we bij de DA en werden bijna direct aan de beurt. Laika haar temperatuur was alweer gezakt, 38.6 en ze had die ochtend ook weer gegeten. Opstaan gaat nog wel moeizaam, en d'r ogen hangen nog op half 7, maar ze knapt op. De DA heeft weer een echo gemaakt. Omdat gister op de echo Laika een volle blaas had, konden we niet alles zien. Vandaag bij de echo had ze geen volle blaas, dus zagen we toch iets meer vochtplekken dan gisteravond, maar als het goed is moet dit d.m.v. de antibiotica weg kunnen gaan.

Goed, dit is dus het verhaal tot vandaag. Gisteravond waren er 2 mogelijkheden. Namelijk dat ze de nacht goed door zou komen en het weg zou trekken met AB, of dat ze niet goed door zou komen en moest worden ingeslapen. Ze kon ook worden geopereerd, haar baarmoeder eruit, maar de kans dat ze daar goed uit komt is zeer klein.
Donderdag moeten we weer terug naar de DA en het is nu dus afwachten of het dan minder is geworden, of misschien weer erger. Ik hoop zo dat de ontsteking goed weggaat, en dat Laika toch nog bij ons kan blijven.
We hebben wel al besproken dat mocht het niet beter gaan, en mocht ze echt pijn krijgen, we haar direct in laten slapen want we willen haar niet laten lijden!

Ik ben gister echt zo geschrokken dat ze ineens zo slecht was. Ik was echt bang dat het al zo erg was dat ze moest worden ingeslapen.. Onze lieve, gekke Laika, die normaal nog bijna dagelijks mee ging naar het strand om lekker een stukje mee te waggelen.. Die anders helemaal gek werd als ze niet mee mocht.. Die zo gek is op eten dat ze er bijna een moord voor doet!
Duimen jullie met me mee dat de ontsteking goed weggaat, en dat het donderdag bij de DA dus ook goed is?
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat dit verhaal niet te warrig is geworden, ik ben er nog niet helemaal bij met m'n hoofd

Appeltje00

Re: Lieve Laika, blijf nog even..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:53

mariska ik hoop egt dat donderdag positief nieuws komt,
en ik en de andere nachtwakers zijn er voor je !

:(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:56

ik hoop ook op positief nieuws donderdag :)
En verwen haar maar lekker de komende dagen :(:)

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:57

Ik zal mijn duimen aan flarden duimen!!!!!!!!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:12

ik weet niet hoe de hond er verder aan toe is lichamelijk,maar als het kan zou ik haar zeker laten oepreren,ze knappen na de operatie super snel op :)

tis toch zonde als een hond overlijdt aan baarmoederontsteking,die er evt nog uit te halen is...

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:12

Gezien ze al artrose heeft, en momenteel niet heel sterk is, durven we het niet aan. Het is niet niks zo'n operatie dus we zijn bang dat Laika zelf het niet aan kan.

Edit: Dit is ook uitgebreid met de DA besproken, maar ook deze durft het eigenlijk niet aan wegens de leeftijd en lichamelijke staat.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:23

Veel succes meid, hoop echt dat je alleen positief nieuws krijgt :(:)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 00:27

Dank je wel :)

We gaan sowieso deze week nog mooie foto's van Laika maken, dat mocht het opeens over zijn, we altijd een mooie herinnering hebben van hoe ze op het laatst was :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:32

Ik duim zeker met je mee, hopen dat de ab aanslaat.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:34

ik ken een hond waarvan vorige week haar baarmoeder is verwijderd, zij was ook al 11, maar is gewoon zo goed eruit gekomen! ze geniet echt...dus ik duim voor je, maar ik zou t toch nog in overweging nemen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 00:39

am_vanes schreef:
ik ken een hond waarvan vorige week haar baarmoeder is verwijderd, zij was ook al 11, maar is gewoon zo goed eruit gekomen! ze geniet echt...dus ik duim voor je, maar ik zou t toch nog in overweging nemen.

Dankje :)
Maar het verschilt ook per hond of het kan. Als je hond voor de operatie nog in goeie conditie is kan het ook. De DA zei ook dat ze de dag daarvoor nog een hondje van 15 had geopereerd aan baarmoederontsteking. Maar deze had verder geen lichamelijke problemen. En omdat onze Laika artrose heeft, en gescheurde kruisbanden heeft gehad waardoor ze niet super loopt, is het niet verstandig. Anders hadden we het echt in overweging genomen, maar we willen haar niet laten lijden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:59

Jeetje, sneu zeg!

Ik snap dat jullie haar niet durven te laten opereren, mocht het zover komen.

Ik zal duimen dat het allemaal goed komt! Succes en sterkte ermee!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:17

Als het enigszins kan laat haar dan opereren! Zo zie je maar dat je een teef sowieso moet laten opereren voor ze 4 jaar zijn en zo mogelijks nog vroeger om deze problemen te voorkomen. Ik heb het ook door ervaring moeten ondervinden, maar dit is echt het beste voor ze.
Ik weet niet wat haar bewegingsprobleem met het vermijden van een operatie te maken heeft, maar inderdaad ze knappen super snel op en met antibiotica krijg je deze ontsteking nooit helemaal onder controle. Sterkte in ieder geval!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 12:21

Ik snap dat iedereen ons aanraad om Laika te laten opereren, maar dit is zelfs in overleg met de DA gedaan, en het is gewoon niet verstandig. We willen haar niet laten lijden.

Laika hebben we vroeger niet laten steriliseren omdat het vlak daarvoor gigantisch mis was gegaan bij onze vorige hond. Die was er door de operatie bijna niet meer geweest, het bloed zat tot op het plafond. Laika heeft dus steeds een prik tegen loopsheid gekregen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:18

Helaas zijn die prikken ook altijd troep en ben ik zelf altijd nog groot voorstander van gewoon op tijd laten helpen.

Ik hoop natuurlijk wel dat de AB hun werk gaan doen en dat jou hond straks weer gewoon zich lekker voelt en dat die operatie zowiezo niet nodig gaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:17

hoe gaat het nu met Laika :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:33

Onze lab van 11 jaar en 4 weken stond er twee weken geleden precies zó voor. De AB sloeg niet aan..... in uiterste nood toch tot operatie besloten en baarmoeder laten verwijderen. Ik weet het: de ene hond is de andere niet maar haar dood laten gaan kon ook nog 1 dag na de operatie bijvoorbeeld als dat niet goed zou gaan..... we hebben echt alles op alles gezet.

Nu lijkt het wel of ze 3 jaar jonger is. Ge-wèl-dig. Wat zijn wij blij dat we het tòch gedaan hebben!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:45

Laika gaat redelijk. Ze is erg rustig, maar minder ziek. Morgen weer echo laten maken bij de DA en hopen dat de AB goed z'n werk heeft gedaan :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 11:58

Vandaag zijn we bij de DA geweest. Laika is waarschijnlijk wat sloom nog omdat ze nu loops is, maar op de echo waren geen vochtplekken meer te zien in de baarmoeder. Dat gaat goed dus! We moeten haar wel in de gaten blijven houden, want het kan zo weer terugkomen, maar we weten het nu te herkennen.
Ik ben echt heel blij dat er niets meer te zien was op de echo, was even bang dat we alweer onverwachts in korte tijd een hond kwijt zouden raken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:06

super nieuws zeg :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:12

Wat een super nieuws meid.
Gelukkig.... Ben zo blij voor jou (en je ouders ed natuurlijk)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:44

ooo wat super nieuws :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:50

Zo dat is pas goed nieuws!!!

Nu weer lekker met elkaar gaan genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:30

Super dat het wat beter gaat.
Alleen vind ik je reden om haar niet te laten helpen geen gegronde reden, dat het bij jullie ene teef zo mis is gegaan zegt niet voor de regel dat de andere behandeling dan ook mis zou gaan ....Iedereen weet inmiddels toch wat de gevolgen zijn van je teef te laat te laten helpen.....Dan zit je vroeg of laat met de problemen waar jullie nu midden inzitten.
Dat zou voor mij niets afwegen tegen je vorige gebeurtenis!

Ik hoop dat dit een wijze les voor je mag zijn en hoop dat het ook niet meer terugkomt, heel veel sterkte

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:38

Fijn dat het beter lijkt te gaan met mijn naamgenoot ;)

En niet laten helpen op welke leeftijd dan ook, is gewoon een keuze. Respecteer dat nou gewoon. Het is echt geen feit dat niet gecastreerde teven per definitie baarmoederontsteking krijgen of welke gerelateerde kwaal dan ook. Ook aan castratie zitten nadelen.