Voor alle mensen die mij geholpen hebben

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voor alle mensen die mij geholpen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:30

Lieve Bokkers,

Allereerst mijn dank, voor jullie steun en hulp, toen ik twijfelde om weer een herplaatser in huis te halen, het heeft mij zo goed gedaan, en weer het vertrouwen in mezelf teruggegeven, wat ik was kwijtgeraakt na het drama met Heero. Dank voor jullie leuke reacties in het topic van Igor, toen hij bij ons op bezoek was.

We hadden inmiddels alles gepland, ik heb aangeboden te betalen voor Igor zijn entingen, en zijn onderhoud, zodat het de opvang geen extra kosten zou opleveren.
Helaas gaat de adoptie niet door. Dat heeft niets te maken met Igor, wel met een misverstand (denk ik) met de opvang.

Zij vindt het niet fair als ik Igor een time-out zou geven als hij angstig of paniekerig reageert, en als ik dat zou doen bij angstbijten, omdat het straffen zou zijn voor gedrag wat hij niet kan helpen. Ik ben het daar niet mee eens, omdat ik vind dat een hond grenzen moet hebben, bijten nooit acceptabel is, om welke reden dan ook. Natuurlijk weet hij niet dat het niet anders kan, dat kan hij ook niet. Hij is een hond, en kan zijn gedrag niet beredeneren en begrijpen. Ik kan dat wel.

De ervaring heeft mij inmiddels ook geleerd, dat een hond zijn gedrag niet spontaan zal veranderen.
Hij zal dat alleen doen als het gedrag op zich niet meer lonend is, en een alternatief (wat je dan als mens moet aanbieden uiteraard) effectiever is en wel lonend. Dat klinkt simpel en dat is het niet. Ik heb mijn best gedaan om te begrijpen waaróm Igor bijt, en mijn conclusie is dat het heeft te maken met angst, en een gebrek aan (zelf)vertrouwen.
Mijn werkwijze zou in dat geval zijn, de hond te gaan opvoeden en trainen, een hond wordt rustiger en stabieler als hij duidelijke en consequente regels leert, en daarbij leert dat er dingen zijn die hij goed kan en leuk vindt. Dat doet ongelooflijk veel voor het vertrouwen.
Daarmee zou ik de noodzaak tot angstbijten wegnemen, en in ieder geval enorm verminderen.

Daarnaast moet de hond leren dat het bijten gewoon niet mag. Alternatief is waarschuwen (grommen of anderzijds) als een mens iets doet waar de hond zich niet prettig bij voelt, dit moet je dan ook respecteren, vervolgens ook verdergaan, iets gaan doen, zodat de spanning af kan vloeien. Ik geloof dat ik met deze aanpak van Igor mettertijd een heel prettige, sociale hond had kunnen maken.

Ik ben bang dat ik dit onvoldoende heb kunnen overbrengen aan de mevrouw van de opvang, al kan het natuurlijk zijn, dat ze het gewoon niet met me eens was. Ik hoop nog altijd dat het een misverstand was en een en ander uitgepraat kan worden, maar de hoop wordt met de dag minder, ik heb haar nog altijd niet kunnen bereiken, niet via email, en ook niet per telefoon. Ontzettend jammer vind ik het.

Mijn lief is er volledig klaar mee, die heeft de stress en het regelwerk bij mij gezien, en wil dit contact niet meer aangaan, niet om Igor, maar om de opvang zelf.
Het is niet uitgesloten dat we nooit meer een herplaatser opvangen, maar dit is wel weer een vervelende ervaring.

Ik wilde jullie nogmaals wel heel erg bedanken voor alle steun en alle liefs :+: zonder jullie had ik het niet gedurfd. Mijn dank!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:38

lieve Yamcha,

ik sta helemaal achter je manier van aanpakken.
jammer dat die mevrouw van de opvang het er niet mee eens was, of het verkeerd begrepen had.
ik weet zeker dat het voor Igor fantastisch zou geweest zijn als hij bij jou terecht gekomen was.
kijk maar naar wat je bereikt hebt met Tibeau.
:(:)

Anoniem

Re: Voor alle mensen die mij geholpen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:41

Daarom juist wou ik het weer proberen.......

De waarheid gebiedt me te zeggen dat ik in Igor ook een beetje een nieuwe Beau zocht, en Igor is natuurlijk geen Beau.

Maar misschien komt er wel weer zo'n hond op mijn pad, ik weet het niet. Ik hoop het.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:44

Jeetje.... wat een domper......
Ik vind het echt héél vervelend voor je!
Jij zou degene bij uitstek zijn waar ik mijn hond (zoals je weet ook eentje metgebruiksaanwijzing) met een gerust hart onder zou kunnen brengen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:45

Ik zou het niet zo maar laten gaan, je hebt gewoon zo,n goed gevoel bij die hond dat voel ik.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:47

Wat jammer zeg. Ik denk dat Igor juist bij jou heel goed terecht gekomen was en hij bij jou juist een eerlijke kans zou krijgen. Heel sneu voor hem ook en natuurlijk ook voor jou.

Zonde!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:48

jeetje Yamcha, het zit je niet mee he!
Het is je allemaal zo gegund, maar blijkbaar toch ook weet niet. Ik hoop echt dat het misverstand nog kan worden bijgetrokken en dat Igor het huis krijgt wat hij verdiend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:53

Het doet ook echt zeer.
Het is ook 2 weken geleden gebeurd, maar nu pas kan ik het goed onder woorden brengen en hier op Bokt zetten. Ergens hoop ik ook dat het kan worden uitgepraat.
Maar aan de andere kant, zou ik de mevrouw van de opvang toch ook niet meer vertrouwen, bij zo'n opvang krijg je vaak geen volledig eigendom, en dat zou ik wel willen, zeker bij zo'n hond.
Marleen: ja, ik had er zeker een goed gevoel bij, bij die hond, dat maakt het ook zo pijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:03

Liezel1 schreef:
Jeetje.... wat een domper......
Ik vind het echt héél vervelend voor je!
Jij zou degene bij uitstek zijn waar ik mijn hond (zoals je weet ook eentje metgebruiksaanwijzing) met een gerust hart onder zou kunnen brengen.

Ik wil nog eens een woonboerderijtje in the middle of nowhere met een mooie grote kennel, dan kan ik heel wat dromen waarmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:07

Ben even sprakeloos, dit had ik niet verwacht. Niet dat jou manier van aanpak mij echt aansprak, maar denk wel dat jij doet wat goed voelt. Ik had ook wel verwacht dat Igor jou nieuwe uitdaging zou worden,
vind maar eens iemand die zo'n hond een tweede kans wil geven die zijn er niet zoveel.
Kan me voorstellen dat het een grote klap voor je was, sterkte ik hoop dat er ooit weer eens wat moois op je pad komt, vast wel!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:08

Een hond die bij jou terecht komt, krijgt gewoon gegarandeerd een goede plek. Ik ben ook van mening dat jouw aanpak zo'n hond alleen maar duidelijkheid geeft die een hond nodig heeft. Zeker zo'n hond.

Echt jammer hoe het gelopen is :(:)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:27

Jeetje.. Ik heb altijd stilletjes je topics over Igor gevolgd. En ik was zo blij dat hij eindelijk een goede kans zou krijgen, bij iemand die hem leek te begrijpen en hem die kans zou willen geven. Wat ontzettend sneu dat het niet door kan gaan, voor jullie allebei. Jij hebt al zoveel tijd, gevoel en zoveel emoties in Igor gestoken, en hij verdiende deze kans gewoon. En dan om zo'n.. tja haast knullige reden..

Kan me voorstellen dat dit hard aan komt :(:)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:29

Wat ontzettend triest dat het zo gelopen is en dat de mevrouw van de opvang onbereikbaar is....
Het is ook moeilijk als je verschild van mening over wat wel/niet goed zou zijn voor een hond met (angst)bijtgedrag, dat je daar niet samen uit kunt komen maakt het nog complexer.
Het kost veel tijd en energie weet ik helaas uit ervaring met onze angstbijter welliswaar een kleiner formaat dan een herder.
Het is niet iets wat je met een paar trukjes even veranderd en ombuigt naar iets positiefs, jammer anders had je de mevrouw van de opvang evt kunnen overtuigen.

Veel sterkte de komende tijd.......hopelijk komt het met de hond nog goed en vind deze op de termijn een prettig tehuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:37

Chiqa schreef:
Ben even sprakeloos, dit had ik niet verwacht. Niet dat jou manier van aanpak mij echt aansprak, maar denk wel dat jij doet wat goed voelt. Ik had ook wel verwacht dat Igor jou nieuwe uitdaging zou worden,
vind maar eens iemand die zo'n hond een tweede kans wil geven die zijn er niet zoveel.
Kan me voorstellen dat het een grote klap voor je was, sterkte ik hoop dat er ooit weer eens wat moois op je pad komt, vast wel!

Jij en ik zijn het ook niet over alles eens, en dat hoeft ook niet :) maar je moet een zeker vertrouwen in elkaar hebben om het aan te pakken, en dat heb jij wel, maar dat is er blijkbaar tussen mij en de opvang niet.

Nee, dat is het probleem ook, er zijn er maar weinig die zo'n hond een kans willen geven, en dan nog zijn er niet veel die ook de mogelijkheden hebben. Dank je wel voor je lieve bericht :)

Wat betreft de truukjes: dat is het probleem ook, je kan het niet met truukjes, het is gewoon een lange weg die veel tijd kost en waarbij je een duidelijke aanpak moet hebben, no-nonsense. Was het idd maar simpel geweest, dan kun je iemand makkelijker overtuigen. Het is gewoon ontzettend jammer en naar, en het doet me zeer, merk ik.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:57

Dat het je zo 'aanpakt' zegt al genoeg over je toewijding en inzet die je hebt naar de hond waar het momenteel om draait.
Er zijn vele wegen die naar rome leiden.....jammer dat de mevrouw van de opvang dat niet inziet.
Bij onze hond bleek het een aangeboren 'afwijking' niet gevormd door ervaringen uit zijn verleden maar vanaf pups af aan al in z'n karakter/brein.
Het ging om onze hond en dan kun je je eigen theorie daarop loslaten en je aanpak op toepassen.
Als je zoals in jou geval te maken hebt met een derde partij die blijkbaar daar niet achter staat, maakt het zo ontzettend moeilijk.
Ik bedoel het is al een hele opgave om een dergelijke hond te trainen en de moed zakt je op sommige momenten in de schoenen als je alles al geprobeerd hebt en net als het goed lijkt tegaan er toch weer een terugval is in zijn oude gedrag...dat maakt dat jou situatie nog complexer is.

Je hebt juist alle steun en toewijding nodig die je kunt krijgen om niet aan jezelf tegaan twijfelen, want daar kampte ik jaren geleden erg mee......commentaar van andere hondenliefhebbers en trainers die het niet met me eens waren en dat het op mijn manier alleen maar erger zou worden.
Deels is het een gevoelskwestie...ik voelde op bepaalde momenten dat ik het goed deed ook al wat dat niet theoretisch onderbouwd.
De reactie van de hond is daarbij een belangrijke graadmeter, die ik altijd voor ogen heb gehouden.
De reactie van de hond.....de reactie van de hond, de reactie van de hond....gonste constant door mn hoofd, houdt je daaraan vast en laat je niet weerhouden/misleiden door anderen.
Afmaken die rothond, afmaken die rothond, weg ermee, ik was er klaar mee, je bent gek, onbetrouwbaar rotbeest, hou h'm uit mn buurt ect ect, de opmerkingen en afkurende blikken, gek werd ik er soms van....want het was geen rothond, het was een 'zielige' hond die afwijkend gedrag liet zien.

Kinderen die afwijkend gedrag tonen, krijgen veelal een 'stempel' en speciale begeleiding/zorg, die praktijk is vaak dat deze kinderen daar zienderogen van opknappen en het negatieve gedrag naar de achtergrond verdwijnt of soms helemaal weg blijft.
Een hond is per defentitie slecht als hij bijt en moet maar opgeruimd worden, niks geen speciale zorg of aanpak....complete onzin natuurlijk tenminste in mijn visie.
Ook een angstbijter kan een hele leuke hond worden zonder fratsen, maar het gaat niet vanzelf, daar heb je iemand voor nodig zoals jij en die zijn nu eenmaal schaars, ik betreur de reactie van de dame van de opvang dan ook ten zeerste......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:09

De reactie van de hond zegt idd alles.
je kunt ook echt aan een hond merkan als ie op op zijn plek is, vind ik altijd, ze zien er dan gelijk al tevredener uit. Een hond die op een goede manier wordt aangepakt, gaat kalmte uitstralen, wordt stabiel, gelukkig, vrolijk, en altijd een beetje onverstoorbaar. Ze raken niet meer in paniek, de angst en de onzekerheid is weg.

Ik heb nooit geloofd dat je een hond met knuffen en snoepjes goed krijgt. Een hond heeft regels nodig, iemand die én een stabiele, kalme leider kan zijn en tegelijk een veilige haven. Er zijn tijden dat je zegt: "Jongen, los het nou zelf maar op" en tijden dat je ze in bescherming neemt. Dat is idd een kwestie van gevoel, want er is geen boek dat je zal uitleggen wanneer wel en wanneer niet.
De lichaamstaal van de hond vertelt mij dat vaak, ik reageer daar op. Opvoeden is zozeer een samenspel tussen jou en je hond, je hond die jou leert lezen en aanvoelen (en dat is makkelijker wanneer je zelf stabiel bent) en jij leest je hond en voelt hem aan. Soms pas je dingen aan, maakt het hem makkelijker, soms laat je hem met de kop tegen de muur lopen, net wat het beste leerresultaat oplevert op dat moment. Je moet altijd eerst bedenken wat je wilt bereiken en welke reactie je wilt sorteren, en daar pas je je aanpak op aan.

Wat die steun en toewijding betreft, daar heb je absluut gelijk in, dat heb je best hard nodig, zeker op de dagen dat je het gevoel hebt dat je alleen maar staat op te voeden en die stomme hond gewoon niks opsteekt (op de volgende dag blijkt dat dan mee te vallen), dat heb je dat het hardst nodig.

Mensen willen vaak ook de honden niet echt begrijpen, zijn bang en verbergen dat achter rotopmerkingen en hatelijk gedrag. Je kunt een hond idd heel goed sturen, en de meeste 'probleem'honden zijn niet gestoord en kunnen met goede begeleiding en opvoeding heel fijne honden worden, maar geef ze dan wel een kans, ze kunnen het niet zelf, het zijn geen mensen.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:32

Ik kan me heel goed voorstellen dat je teleurgesteld en verdrietig bent, zeker als je zulke goede bedoelingen hebt. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en jouw manier is niet de enige echte.
Wat ik wil zeggen is dat die dame er misschien geen goed gevoel bij had om wat voor reden dan ook, ik kan me een situatie voorstellen dat er wellicht miscomminucatie is over bepaalde dingen en manieren van heropvoeden.
Ik wil niet zeggen dat jouw of haar manier goed of slecht is maar zij heeft er misschien andere gedachten en ideen over, dat kan.
Het is moeilijk voor ons allen hier te oordelen over iets waar we alleen èèn kant van horen, wat niet wegneemt dat ik het heel erg jammer voor jou vind.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:38

triest dat er bij zo een hondenopvang een mevrouw werkt die deze hond de kans van zn leven ontneemt gewoonweg omdat zij het niet eens is met jouw manier van werken....... Zou niet moeten en mogen kunnen, zulke mensen zouden niet in staat moeten zijn om zelfstandig dit soort beslissingen te maken!

Ik vind het sneu voor jou en voor de hond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:39

@ bnb: Dat vraag ik ook niet.
Maar ik vind dat als ik het verhaal van de kennismaking en alle plannen vertel, en om steun vraag, ik het ook verschuldigd ben de rest te vertellen.
Bovendien ben ik zo blij met de meelevendheid van alle bokkers, dat ik ze ook wil bedanken, en vandaar dit topic :)
Oordelen is idd heel moeilijk, en daar vraag ik ook niet om. Je kunt niet aan de hand van één verhaal een oordeel vellen, dat hoeft toch ook niet?

Kim: dat was ook een beetje mijn gedachte, maar vind het toch niet helemaal eerlijk zo te denken, want ze zal het ongetwijfeld met de beste bedoelingen doen, maar dat maakt het niet minder zuur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:53

Wat gebeurd er nu met deze hond? gaat de dame van de opvang het nu zelf proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:58

Ik heb echt geen flauw idee, ik wou dat ik het wist, ze wou hem toen heel graag herplaatsen, maar of dat nu nog zo is, weet ik echt niet.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:00

Yamcha schreef:
Ik heb echt geen flauw idee, ik wou dat ik het wist, ze wou hem toen heel graag herplaatsen, maar of dat nu nog zo is, weet ik echt niet.

;( die onduidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:02

Ben blij dat Igor daar iig niets van meekrijgt :(:)

't Is best een lieverd hoor, ondanks zijn problemen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:16

Potver, dit had ik dus niet zien aankomen. Ik heb altijd zo gehoopt dat hij bij jou terecht kwam, juist om, wat ik hier eerder ook al las, als ik mijn hond bij iemand kwijt zou moeten, zou ik ook willen dat hij bij iemand als jij terecht zou komen. Maar dit had ik niet zien aankomen.
Veel sterkte in elk geval, ik hoop dat het misschien toch nog doorgaat. Wel slordig van de opvang dat ze ook meteen niets meer laten horen.. Erg jammer.
Nogmaals, sterkte ermee :(:)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:08

jeetje Yamcha,

ook ik heb jou vorige topics over Igor gevolgd, en wat een domper is dit dan :(:)
Ik geloof oprecht dat Igor zich geen beter baasje had kunnen wensen dan jij. Evenals andere bokkers zou ik mijn hond in jouw handen ook vertrouwen.

Ik hoop dat het misverstand uitgesproken kan worden, dit is echt wel heel zuur:( Gelukkig idd dat Igor van dit soort dingen niets zal begrijpen. Erg jammer dat door een verschillende manier van aanpakken dit beestje zijn voorbestemde plek niet zal krijgen. Niemand weet vooraf wat de beste methode is, maar ik geloof in die van jou.

succes met deze hele situatie!