Hond aangevallen... Voor de 3de keer!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Hond aangevallen... Voor de 3de keer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:19

Sinds een jaar hebben wij Boy, een super hond, luisterd goed, speels, ontzettend slim echt mijn vriendje +:)+

De eerste keer dat hij is aangevallen was door een rotweiller.
Mevrouw met de rotweiller kwam langslopen en zei dat ik Boy maar even los moest laten, toen ik vroeg of dit echt geen kwaad kon zei ze: Nee hij doet helemaal niks.
Het moment dat ik Boy los liet vloog die Rotweiller grommend naar Boy met gevolg dat hij in blinde paniek het bos in rende. Heb hem nog nooit zo hard geroepen, gelukkig kwam hij snel terug, ben gelijk met hem weg gelopen met zijn horen nat van het speeksel van die rotweiller. Ik was zo boos dat ik die mevrouw ook echt niet meer kon aankijken. Die deed overigens helemaal niks. Stond er gewoon rustig naar te kijken en riep haar hond niet terug.

2de aanval was in het bos, ik had Boy aangelijnd omdat we bij een stukje waren dichtbij de weg en dat vind ik altijd een beetje gevaarlijk. Komt er een paartje aan met een bennersenner.
Nou harstikke leuk, leuk snuffelen mensen zeiden dat alles prima ging. Tot dat die Bennersenner ineens onzettend ging grommen en hem naar ze keel vloog. Echt bijten! Ik heb die hond een schop gegeven en uiteindelijk ging hij bij Boy weg. Heb die mensen gevraagd of ze hem wilden aanlijnen maar ze zeiden nee je kan beter jou hond loslaten, ja hoor knikte ik met als gevolg dat hij word opgevreten zeker?.

Nou inmiddels is Boy een echte held geworden (Gelukkig), hij heeft ondertussen met veel leuke lieve vrolijke honden gespeeld en daar ontzettend veel zelfvertrouwen door gekregen.

Tot gisteren.

Ik woon tegen over een bos, je moet eerst een best drukke weg over.
Toen ik op het punt stond om over te steken viel mij al op dat er 2 grote witte herdershonden aan de rand van het bos stonden. Zijn eigenaar zat 100 meter verderop op een bankje.
Hij zag mij aanlopen en bleef zitten, riep zijn honden niet bij zich (Al liepen deze vlak langs de drukke weg!). Ik steek over loop het bos in. Op dat moment stormen die honden naar Boy toe beginnen agressief naar hem te grommen en te bijten! 1 sprong zo ze rug op en beet hem in zijn oren. Ik schreeuwde kwaad naar die vent dat hij zijn honden moest roepen en aanlijnen. Maar hij bleef gewoon rustig zitten.
Boy werd ondertussen helemaal te grazen genomen, en ja slecht of niet. Ik heb die honden van hem af geschopt en geslagen. Gelukkig was hij niet ernstig gepakt. Ondertussen zag ik ze alweer aankomen stormen dus ik ben met Boy rustig naar huis gelopen. (Ben niet paniekerig gaan rennen of optillen of wat dan ook, want ik wilde het niet erger maken voor hem) Ondertussen kwam die hond gewoon op ons af zo de weg over! Scheelde een haartje of de hond was dood. Meneer in de auto kon nog net ontwijken en schrok zich een ongeluk. Nou dat was voor de man de aanzet om op te staan en rustig naar zijn honden te wandelen. Mijn moeder die vanuit de keuken alles heeft zien gebeuren was ondertussen zo boos geworden dat ze naar buiten was gelopen. Toen is die snel in zijn auto gestapt met die honden en weg gereden. Ben daarna gelijk op nieuw met Boy naar het bos gegaan en gelukkig had hij geen angst.
Hij heeft wat zere plekken op zijn billen maar verder gaat het goed met hem.

Dit is ons nu voor de 3de keer gebeurd en ik vertrouw echt geen ene honden baas meer.
Hij doet echt niks hoor! En vervolgens word mijn hond bijna dood gebeten onder agressief gegrom.

Sommige hondenbazen zijn soms zo ontzettend onredelijk.

Moest het even van mij afschrijven. :wave:

Pluttersput

Re: Hond aangevallen... Voor de 3de keer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:24

Ik zou sowieso ál die hondenbazen stuk voor stuk gegevens vragen. Stel je hond had iets gehad? Teruggaan, en verhaal halen.

Daarbij, op zich is het best raar dat jou hond 3 keer gepakt is. Zal misschien iets in zijn lichaamstaal zijn. Maar door hem vast te houden, zorg je in elk geval dat híj die honden niets kan doen. Dat die mensen hun honden loslaten, is dus hún probleem. En dus ook hún verantwoordelijkheid als er iets fout zou gaan :)

Ik snap je frustraties, maarin het vervolg gewoon verhaal halen ;) En duidelijk aangeven, als je mensen tegenkomt met een losse hond, dat ze hem vast moeten doen. Bijvoorbeeld door duidelijk te gaan staan wachten, met jou hond duidelijk kort bij je. Meestal reageren mensen daar op. En anders roepen. Zelfs als ze zeggen dat het geen kwaad kan, eerst vastpakken, en dan maar verder kijken. Straks heb jij een hond die gaat angstbijten. Dat heb ik hier ook zitten, en dat is bepaald geen pretje :)

Succes ermee!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:27

Tja ik had ook graag verhaal willen halen maar op zo'n moment wil je eerst je hond veilig hebben. En ben je zo geschrokken dat je altijd daarna dacht van: Had ik maar.. Ook als ik mijn hond los doe (het geval bij de rotweiller) word hij aangevallen.

Angstbijten zou hij niet snel doen, als hij word aangevallen word hij zo bang dat hij gewoon verstijft. Ik vind het zo vreselijk naar dat hem dit 3 keer is overkomen kan me hier ook zo boos om maken.
En naar honden of mensen bijten zou hij echt nooooooittt doen. Zit echt totaal niet in hem. Ook niet als hij schrikt of angstig is of wat dan ook hij zou nooit bijten.

Bedankt voor je reactie :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:30

Angstbijten komt meestal doordat ze angst gaan ontwikkelen, en dus bij voorbaat al gaan bijten :) Dat zou dus altijd nog kunnen komen. Het in in elk geval erg rot allemaal.
Dus nogmaals: succes en sterkte ermee :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:32

Ik ben het eens met pluttersput :j
Ik vind het ook raar dat je hond al 3 keer aangevallen is, in 2 jaar is mijn hond 1 keer écht aangevallen(en toen kon ze hard genoeg rennen)
Mijn hond is wel een "zwakkeling" uit haarzelf zou ze niets doen, maar als honden haar domineren(op haar springen dus) zal ze wel even zeggen dat dit niet moet.
Zelf grijp ik nooit in, ik wéét dat zij honden "terecht" een snauw geeft.

Ik zou je eigenlijk aan willen raden om misschien eens met een gedragsdeskundige te praten/kijken naar jouw hond.
Die kan waarschijnlijk beter inschatten waarom jouw hond wordt aangevallen

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:36

Mag ik vragen hoe hij er uit ziet?

Ik heb namelijk een hond met 2 blauwe ogen en die word soms ook uit het niet gegrepen, omdat de anderen haar ogen niet snappen.

Rassen waar dit wel in voorkomt doen het niet, alleen de andere rassen.

Het is en blijft heel vervelend en je hebt goed gehandeld. Er zijn een hoop rare mensen op de wereld...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:39

@DO: oww wat apart van die ogen!
Ik heb trouwens ergens een theorie gelezen dat honden met blauwe ogen minder "stabiel" zouden zijn als andere honden.
Misschien dat honden van nature daarom minder snel honden met blauwe ogen accepteren?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:08

Verschrikkelijk zeg!
Als ik jou was had i kgewoon elke keer een zweep mee genomen := Vriendin van mijn moeder kwam ook een keer een herder tegen die haar paard beet en toe nheeft ze em een harde klap met de zweep gegeven :+ Weg was ie *D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:11

xTinkertje schreef:
Verschrikkelijk zeg!
Als ik jou was had i kgewoon elke keer een zweep mee genomen := Vriendin van mijn moeder kwam ook een keer een herder tegen die haar paard beet en toe nheeft ze em een harde klap met de zweep gegeven :+ Weg was ie *D

En wat dan als jouw hond het zelf heeft uitgelokt dat hij aangevallen werd :=
Daar zou ik dus erg voorzichtig mee zijn...
En daarnaast, TS hoefde alle keren(zo te horen) niet met de hond naar de DA, dus is het dan de bedoeling om iemands anders zijn hond wel naar de DA te "slaan"

Overigens vind ik het tegenover een paard anders, honden hebben paarden niets te "vertellen" en mogen nóóit een paard op hun plek zetten, punt uit, geen enkele discussie!
Een hond moet soms wel een andere hond even flink op zijn plek zetten, en meestal vind de eigenaar dat niet leuk.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:24

Ik ben ook geen voorstander van zomaar slaan.

Ik duik er wel op, maar 2 honden word toch moeilijker dan als het maar 1 hond is die aanvalt.

Of blauwe ogen zwakker zijn weet ik niet. Het is een aussie en komt veel voor bij dit ras.
Sterker nog, de eerste aussie was een blue merle met 2 blauwe ogen.

Je ziet het ook bij honden die uit een zwart nest komen, als die op straat dan op eens een lichte hond tegen komen zijn ze doosdsbenauwd...

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:34

Nee hij heeft geen blauwe ogen, in mijn profiel staat een foto :)

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:36

Vreemd. het is 'gewoon' en spaniel.

Eigenlijk zou je na moeten vragen of deze honden al vaker zomaar anderen gegrepen hebben. Want dan kan je bepalen of het aan de houding van jou hond ligt ja of nee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:42

Daar kan ik me zoooo aan ergeren, mensen die de honden niet goed in de gaten houden en los laten lopen, en als je ze vraagt ze bij hun te houden, zeggen ze "ze doen niets".

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:52

_Do_ schreef:
Vreemd. het is 'gewoon' en spaniel.

Eigenlijk zou je na moeten vragen of deze honden al vaker zomaar anderen gegrepen hebben. Want dan kan je bepalen of het aan de houding van jou hond ligt ja of nee.

Ja inderdaad, al hoop ik dat er geen volgende keer komt, maar mocht dat zo zijn zal ik het zeker vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:00

_Do_ schreef:
Mag ik vragen hoe hij er uit ziet?

Ik heb namelijk een hond met 2 blauwe ogen en die word soms ook uit het niet gegrepen, omdat de anderen haar ogen niet snappen.

Rassen waar dit wel in voorkomt doen het niet, alleen de andere rassen.

Het is en blijft heel vervelend en je hebt goed gehandeld. Er zijn een hoop rare mensen op de wereld...

Hoeft nog niet eens door de ogen te komen, kan ook de houding zijn of bv een staart rechtop die dominatie uitstraalt, nog niet eens bewust kan dit al voor een aanval zorgen, ik vind het vreemd dat TS dit al drie keer is overkomen bij mensen waarvan er werd gezegd dat hij niets doet.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:32

Je kan altijd even naar politie bellen om te vragen wie in schuld is in zo gevallen, dan kunnen ze gewoon waarschuwing geven aan de honden eigenaars.
Ik vind dat sommige honden eigenaars zo arrogant omgaan met hun dieren :P
Wij wonen in een doodlopende straat als laatste huis en toch wandelen ze altijd expres tot aan de poort waar de hond zit.
Ze weten dat hij dan blaft en zo wat beschermt, maar toch. Ochja.. :)

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:38

Nu, onze hond (Berner Sennen) durft soms lichtjes te grommen naar reutjes en even te knappen. Daarvoor roep ik haar echt niet terug. Meestal is dit na 5 minuten over, want er word beslist wie de baas is. Weet je zeker dat die honden niet kwamen om te spelen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:56

Ik vraag me trouwens ook af of andere eigennaren dit gedrag ook niet als normale onenigheid zien. Want als twee herders een spaniel aanvallen dan komt een spaniel daar niet zonder hechtingen van af over het algemeen. Wij zijn ook de (meestal trotse) eigennaar van een grote hond die nog wel eens wil snauwen als iets haar niet zint maar bij haar ziet het er vaak veel erger uit dan het is, en ze heeft ook nog nooit een hond verwond, de show daarin tegen is heel angstaanjagend ;) . Wij proberen trouwens wel altijd onze ond even te pakken als de eigennaar van de andere hond dit eng of vervelend vind, vind het ook niet zo sociaal dat die man van die herders dat niet deed.

Onze hond is trouwens ook wel eens aangevallen door twee herders en zij kwam hier niet zonder kleerscheuren vanaf, terwijl die van ons niet eens zoveel kleiner is dan een herder.

Je kan trouwens soms juist wel problemen voorkomen door jou hond ook los te laten. Immers kan hij dan weg en veel honden zijn veel dominanter aan de riem (omdat het baasje hen toch wel beschermd zeg maar)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:27

Maakt niet uit hoe jouw hond eruit ziet. Die andere honden horen jouw hond niet aan te vallen :(
Dom gedrag om die beesten los te laten, terwijl jij jouw hond hebt aangelijnd.
Oe ik kan me er zo kwaad om maken.

Ik ben benieuwd of die mensen hun honden bij zich roepen als je ouders er mee lopen.
Misschien een idee als jij zoiets weer ziet aankomen, je ouders direct belt en ze er gelijk aan komen?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:52

mijn hond is ook wel een paar keer uit het niets aangevallen. Laatste keer bijna dood gebeten.

Honden die onderdanig zijn, zijn helaas erg snel de "sjaak" . Mijn hond gaat op zijn rug liggen als een hond gaat grommen.. Daarom word hij zo snel gepakt. Mijn hond bijt in zo'n situatie nooit terug. ( hij weet niet eens wat grommen/bijten is).

Als ik mijn hond uitlaat, mag hij alleen los als er geen andere honden zijn. Komt er een hond moet hij naast lopen ( wel los) en als ik de hond zie kwispelen mag hij er naar toe. Een hond met een beetje omhoog staande haren mag hij niet naar toe.
Hij was vorige keer echt in stukken gescheurd en dat laat ik niet nog eens gebeuren.

Succes elk geval, het is lastig. Politie o.i.d. heeft geen zin, aanval hond tot hond wordt hooguit een melding gemaakt, maar als allebei de honden loslopen is het lastig. Heeft geen nut.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:53

ik denk dat het probleem bij jouw hond ligt :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:06

Hmmm....kan wel wezen dat het probleem bij de hond van de TS ligt maar wat ik hier uit dit verhaal begrijp is dat haar hond wordt gegrepen als hij aangelijnd is.De eigenaren van de andere honden zijn in dit geval fout,ze roepen hun hond niet terug.Honden lopen vaak niet voor niets aangelijnd en het is van de zotte dat je je hond maar los moet laten lopen omdat hij anders aangevallen wordt door loslopende honden.

De eigenaren van loslopende honden moeten hun hond onder appél hebben,zo niet....hond aan de lijn.

Als ik met de hond loop (loopt ook los) en er komt een aangelijnde hond aan dan let ik op de baas en de hond,als ik zie dat een van de 2 het niet prettig vind als mijn hond erop af gaat dan roep ik hem terug.Dan moet hij "naast" lopen of ik lijn hem even aan.
Zo simpel is het....alleen veel mensen doen maar wat en kijken wat er gebeurd....en doen vervolgens...niets :+

TS...misschien is het wel verstandig om eens met een deskundige te praten waarom jouw hond iedere keer de klos is.Maar....jij hebt je hond aangelijnd dus bij problemen is de andere partij fout.Die hoort de hond bij zich te houden...

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 13:48

Nessah schreef:
mijn hond is ook wel een paar keer uit het niets aangevallen. Laatste keer bijna dood gebeten.

Honden die onderdanig zijn, zijn helaas erg snel de "sjaak" . Mijn hond gaat op zijn rug liggen als een hond gaat grommen.. Daarom word hij zo snel gepakt. Mijn hond bijt in zo'n situatie nooit terug. ( hij weet niet eens wat grommen/bijten is).

Als ik mijn hond uitlaat, mag hij alleen los als er geen andere honden zijn. Komt er een hond moet hij naast lopen ( wel los) en als ik de hond zie kwispelen mag hij er naar toe. Een hond met een beetje omhoog staande haren mag hij niet naar toe.
Hij was vorige keer echt in stukken gescheurd en dat laat ik niet nog eens gebeuren.

Succes elk geval, het is lastig. Politie o.i.d. heeft geen zin, aanval hond tot hond wordt hooguit een melding gemaakt, maar als allebei de honden loslopen is het lastig. Heeft geen nut.

Dit klinkt heel bekend!
Mijn hond zal ook nooit grommen en bijten.
Het is wel een reu'tje maar heel onderdanig.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 13:49

liedje89 schreef:
Ik vraag me trouwens ook af of andere eigennaren dit gedrag ook niet als normale onenigheid zien. Want als twee herders een spaniel aanvallen dan komt een spaniel daar niet zonder hechtingen van af over het algemeen. Wij zijn ook de (meestal trotse) eigennaar van een grote hond die nog wel eens wil snauwen als iets haar niet zint maar bij haar ziet het er vaak veel erger uit dan het is, en ze heeft ook nog nooit een hond verwond, de show daarin tegen is heel angstaanjagend ;) . Wij proberen trouwens wel altijd onze ond even te pakken als de eigennaar van de andere hond dit eng of vervelend vind, vind het ook niet zo sociaal dat die man van die herders dat niet deed.

Onze hond is trouwens ook wel eens aangevallen door twee herders en zij kwam hier niet zonder kleerscheuren vanaf, terwijl die van ons niet eens zoveel kleiner is dan een herder.

Je kan trouwens soms juist wel problemen voorkomen door jou hond ook los te laten. Immers kan hij dan weg en veel honden zijn veel dominanter aan de riem (omdat het baasje hen toch wel beschermd zeg maar)

Als ik er niet tussen was gekomen weet ik wel zeker dat Boy naar de Dierenarts kon. ;)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 13:50

KiWiKo schreef:
ik denk dat het probleem bij jouw hond ligt :)

Deels wel en deels niet.
Kan je dat uiteenzetten waarom je dat denkt?

Mijn hond is absoluut niet dominant. Erg onderdanig.
Altijd kwispelen en nooit geen staart omhoog of rug haren over eind.
Gewoon een vrolijke sloeber. En blijkbaar een hele makkelijke prooi.

Waar het mij omgaat zijn vooral de baasjes die iets anders beweren en er bij staan te kijken van: Je zoekt het maar uit ;)