Bijennest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Bijennest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 16:23

Ik kom er net achter dat ik een bijennest naast m'n balkondeur heb zitten, in de muur.
Ben als de dood voor die beesten en kan m'n ramen en deuren niet open doen want dan zitten ze binnen. Niet ideaal met een baby.

Hoorde net dat je dan een imker moet laten komen. Heb al gegoogled maar kan er geen vinden in de buurt van Den Bosch. Iemand enig idee waar ik een imker kan vinden of hoe ik het anders kan oplossen?

Nadia
Oppermuts

Re: Bijennest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:25

LZP --> BB

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:26

Laatst bijgewerkt door MarloesRixt op 23-04-10 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:26

via via geen boer in de buurt ofzo die hebben nog wel eens bijen.
is er geen landelijk nummer dat je kan bellen en anders gemeente/bestrijdingsdienst

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:32

ik kan mijn vader vragen of hij iemand uit het bestuur heeft die daar woont.
weet je zeker dat het bijen zijn en geen wespen? het is namelijk nog niet echt de tijd voor zwermen. je kan vaak ook je gemeente opbellen.
bestrijdingsdienst zou jammer zijn er zijn genoeg imkers die ze willen hebben.

verder waar zitten ze in?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 16:53

Bedankt voor jullie reacties!

Ongediertebestrijding wil ik pas inschakelen als een imker ze niet weg kan halen.

Floorsil: Ze zitten in een gat in de buitenmuur, wel lastig want we zitten op de bovenste (5e verdieping). Volgens mij zijn het echt bijen, ze zijn een beetje oranjeachtig ipv geel en hebben haartjes. Het is nog geen echte zwerm maar het worden er de laatste dagen steeds meer. Fijn als je het aan je vader zou willen vragen! :)

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 16:54

Ohja en ze vliegen de hele dag op en neer van mijn bloemetjes naar dat gat, dat doen wespen niet toch?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:58

Klinkt wel meer als wespen dan als bijen, als bijen gaan zwermen, gaan ze normaal niet in een gat in een muur zitten.

Jammer dat mijn vader een weekend weg is. Die is imker en woont in de buurt van Den Bosch. Hij was anders zeker gekomen.

Veel succes hiermee!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 17:11

PriscaZ, ik heb ze even goed bekeken en ze zijn bruinig met haartjes echt geen wespen. Er kwam er een naar buiten en die dumpte een half lijf van z'n broer ofzo ;).
Wanneer komt je vader terug? Baal er echt van aangezien we ons appartement te koop hebben staan en een bijennest is niet echt aantrekkelijk...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:47

Lukt het je een foto te maken? Meestal zitten ze bij de ingang van het nest eventjes redelijk stil, en dan is er meteen een foto van de ingang van het nest.
Als het echt bijen zijn kan ik vragen of mijn vader je wil helpen. Hij is imker.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:13

Zondagavond pas :) Zou toch niet zo lang wachten als je keus hebt...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:17

De ongediertebestrijding mag toch niet ingrijpen omdat bijen beschermd zijn? of ben ik nou weer blond? :=
in ieder geval als het echt bijen zijn: niet druk maken, deur dicht houden. Ze doen niets zolang jij ze met rust laat.
Bij wespen sowieso ver uit de buurt blijven :D Ik ben er niet bang voor omdat ik nog nooit door een bij, hommel of wesp gestoken ben, maar mijn broertje wel en die is er echt doodsbenauwd voor :=

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 19:11

Nickeltje: Ik ga dalijk proberen een foto te maken, als jullie niets meer van me horen ben ik van schrik 5 verdiepingen naar beneden gedonderd ;).

Cayenne: Nee, daarom laat ik ook liever een imker komen. Probleem is dat ze naast de balkondeur zitten, dan zou ik dus de hele zomer de balkondeur niet open kunnen doen en mijn slaapkamerraam niet, die zit er aan de andere kant naast. Anders zouden ze van mij best mogen blijven zitten :).

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:15

Ik weet dat ze bij de kinderboerderij in boxtel bijen houden waar ze honing vandaan halen (http://www.kinderboerderijboxtel.nl). Dus ik neem aan dat hun ook een imker hebben? Misschien kun je het via hen proberen? telefoonnummer kun je op de site vinden :) En is niet erg ver van den bosch :)

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 19:26

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:28

Ja, duidelijk een bij hoor.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:30

ja duidelijk een bij
ik duim voor je dat je een imker kan vinden

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:35

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:35

Naja, als je een imker kan vinden zit je nog steeds met het probleem dat dat nest er uit moet, je hebt een bijennest pas weg als je de koningin hebt en die zit lekker ver weg achter die bakstenen...
Als je het nest levend weg wil hebben heb je een hele grote kans dat er dingen gebroken moeten worden...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 20:14

Hmm, dat gaat lastig worden. Het is op de 5e verdieping en in het midden van de muur zeg maar, dus er zit geen balkon onder waar je op kan staan.
Vind het jammer, maar vrees dat het dan toch een verdelger wordt.

Las net trouwens dat bijen soms beginnen in een spouwmuur en na een week of 2 vertrekken omdat het dan te krap wordt. Iemand enig idee of dat klopt?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:34

Dat kan inderdaad, als dit volk hard gaat groeien en daar niet de ruimte voor heeft, verhuizen ze.

Maar als dit een wilde bij-soort is, en dat denk ik eigenlijk, dan zijn dat volken die niet zo snel groeien...

Je kan ze wel weg treiteren, als er vaak gevaar voor het nest is, willen ze ook nog wel eens verhuizen op een mooie dag. Dus als je een BBQ-tje kan laten roken op je balkon op een mooie dag, kan je ze weg roken uit het nest als je geluk hebt.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 20:42

Hmm dan zullen we dat eerst maar eens proberen.
Worden ze daar niet agressief van, die rook?
Niet dat ik dalijk 50 boze bijen op mijn nek heb?

Naja, dat manlief 50 boze bijen op zijn nek heeft, want dat ga ik natuurlijk niet zelf doen :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:46

Nee, met rook verdoof je ze eerder een beetje, imkers gebruiken ook altijd rook over de kasten als ze daarin moeten werken.

Ze zullen wel op zoek gaan naar een nieuwe plek (als je geluk hebt) maar dat betekent wel als ze dat doen, dat er heel veel met koningin uit kunnen komen en die gaan zwermen.

Als je een beetje netjes bent, licht je je buren dus even in wanneer je dit zou gaan proberen...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 20:50

Wij hebben hier véél buren haha. Maar ga ze idd wel even inlichten, zou zelf ook het gebrek krijgen als er opeens zo'n zwerm binnen zou zitten.

Lief dat je zo met me mee denkt!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:03

Tja, we moeten allemaal leven in het kleine landje dat we hebben.

Wat je zou kunnen doen is dit weekend (het wordt warm) op zaterdag of zondag een vuurkorf of BBQ redelijk dicht bij het nest zetten, maar niet recht er onder en daar dingen in gooien die roken, als het goed brandt, een vochtig stuk hout bijvoorbeeld.

Gooi even een briefje in de bus bij alle buren over de mogelijke rook en mogelijke bijen...