Dat ik tegen stamboomloze fok ben, daar ben ik al lang over uit. Hier een paar argumenten:
- over lijnen is niets bekend bij stamboomloze fok, dus je weet nooit wat voor gebreken je doorgeeft. Natuurlijk staan bij stamboomhondjes de gebreken er ook niet bij op het stamboom, maar onderzoek doen is wel veel gemakkelijker, en je kan er bewust voor kiezen om geen inteelt of lijnenteelt toe te passen, wat de kans op erfelijke gebreken in het fenotype verkleint.
- er wordt veel te veel verdiend in de stamboomloze fok. 750 euro voor een stamboomloze look-a-like chihuahua is heel normaal. Weten mensen dan niet dat je onder de 1000 euro een leuke gezonde chihuahua kan kopen bij een betrouwbare fokker?
- met stamboom fokken betekent dat je je moet houden aan de regels van de RvB. Die regels zijn allemaal opgesteld in het belang van de gezondheid van de hond, zoals niet te vroeg beginnen met fokken, en niet te vaak nestjes. Bij stamboomloos is er niemand die de 'fokker' aan de regels houdt, dus niemand kan jou garanderen dat je de vervroegde dood van de pupmoeder niet aan het sponsoren bent.
Natuurlijk kan bewust stamboomloos fokken heel goed zijn. Totaal onherleidbare kruisingen zijn meestal hartstikke gezond, en nog leuk ook. Maar daar gaat dit topic niet over. Het gaat over hondjes die als Chihuahua verkocht worden, maar het niet zijn.
Ik vraag me altijd weer af hoe mensen erbij komen om een hondje van 750 euro zonder stb te kopen, terwijl je voor datzelfde geld een echte kan kopen. En terwijl een kruising niet meer waard is dan de asielprijs, die rond de 200/250 euro ligt.
Sluiten die mensen bewust hun ogen voor de gevaren van stamboomloos fokken? En waarom doen ze dat? Wat is nou het voordeel van een veel te dure nep-chi, vergeleken met een stamboomchi? Die vraag blijf ik mezelf stellen, en ik weet er geen antwoord op. Wie wel?