Discussie over Chihuahua's en stamboomloze fokkerij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Discussie over Chihuahua's en stamboomloze fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:56

Ik weet het, deze discussie is al heel vaak gevoerd. Omdat er op het moment weer een topic loopt over Chihuahua pupjes, waar de discussie wat offtopic dreigt te worden, open ik toch maar dit topic. Mensen schijnen last te krijgen van plaatsvervangende schaamte als ze mijn posts lezen, en de posts van andere Chihuahualiefhebbers, in dat topic, dus dan maar hier verder :D

Dat ik tegen stamboomloze fok ben, daar ben ik al lang over uit. Hier een paar argumenten:
- over lijnen is niets bekend bij stamboomloze fok, dus je weet nooit wat voor gebreken je doorgeeft. Natuurlijk staan bij stamboomhondjes de gebreken er ook niet bij op het stamboom, maar onderzoek doen is wel veel gemakkelijker, en je kan er bewust voor kiezen om geen inteelt of lijnenteelt toe te passen, wat de kans op erfelijke gebreken in het fenotype verkleint.
- er wordt veel te veel verdiend in de stamboomloze fok. 750 euro voor een stamboomloze look-a-like chihuahua is heel normaal. Weten mensen dan niet dat je onder de 1000 euro een leuke gezonde chihuahua kan kopen bij een betrouwbare fokker?
- met stamboom fokken betekent dat je je moet houden aan de regels van de RvB. Die regels zijn allemaal opgesteld in het belang van de gezondheid van de hond, zoals niet te vroeg beginnen met fokken, en niet te vaak nestjes. Bij stamboomloos is er niemand die de 'fokker' aan de regels houdt, dus niemand kan jou garanderen dat je de vervroegde dood van de pupmoeder niet aan het sponsoren bent.

Natuurlijk kan bewust stamboomloos fokken heel goed zijn. Totaal onherleidbare kruisingen zijn meestal hartstikke gezond, en nog leuk ook. Maar daar gaat dit topic niet over. Het gaat over hondjes die als Chihuahua verkocht worden, maar het niet zijn.

Ik vraag me altijd weer af hoe mensen erbij komen om een hondje van 750 euro zonder stb te kopen, terwijl je voor datzelfde geld een echte kan kopen. En terwijl een kruising niet meer waard is dan de asielprijs, die rond de 200/250 euro ligt.
Sluiten die mensen bewust hun ogen voor de gevaren van stamboomloos fokken? En waarom doen ze dat? Wat is nou het voordeel van een veel te dure nep-chi, vergeleken met een stamboomchi? Die vraag blijf ik mezelf stellen, en ik weet er geen antwoord op. Wie wel?

Anoniem

Re: Discussie over Chihuahua's en stamboomloze fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:58

Ik ben het volledig met je eens. Maar doordat mensen blijven kopen bij dit soort ''fokkers'', ia het logisch dat ze er mee door gaan. Want zeg nou zelf, het is wel heel makkelijk geld verdienen ( :r ).

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:02

plaatsen zo als marktplaats en dergelijken werken dit soort excessen heel erg in de hand.
mensen kijken er op en menen zonder nadenken een hondje of kat of zelfs paarden daar zou wat aan moeten gebeuren.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:05

Ik ben het volledig met je eens dat stamboomloos fokker eigenlijk nutteloos is.
Alleen wordt het een beetje gezegt alsof stamboomloze hondjes (chiuahua's) niets waard zijn, of vat ik het een beejte verkeerd op?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:06

Ik zag laatst een advertentie; Chi's te koop. In de advertentie werden wel de kleuren vermeld, maar niet of er stambomen aanwezig waren en of er gebreken/ziektes in de familie voorkwamen.... |o Ik heb echt zo'n hekel aan pretnestjes!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:07

Je kan het niet tegengaan ben ik bang, alleen maar iedereen die er zich in verdiept zo volledig mogelijk voorlichten.

Het is idd heel makkelijk geld verdienen in die nephandel.

Maar ik begrijp die pupkopers niet. Waarom zou je met open ogen in zo'n leugen trappen? Ze denken een echte chihuahua te kopen. Het gros lijkt er in de verste verte niet op.
En zo wordt idd de markt in stand gehouden ja.

Riz: iedere stamboomloze hond is 'maar' 200 tot 250 euro waard. Hoe erg het ook op een chihuahua lijkt, je kan niet bewijzen dat het een chi is, dus is het een bastaard. Natuurlijk is eenmaal gekocht de emotionele waarde veel groter.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:08

Gaby schreef:
Ik zag laatst een advertentie; Chi's te koop. In de advertentie werden wel de kleuren vermeld, maar niet of er stambomen aanwezig waren en of er gebreken/ziektes in de familie voorkwamen.... |o Ik heb echt zo'n hekel aan pretnestjes!

Ja vreemd he. Allemaal handel, makkelijk geld verdienen.

Ik kijk niet eens meer op MP, ik wordt kwaad/verdrietig als ik daar kijk.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:09

Gaby schreef:

Dus een hekel aan mij en aan wat ik doe?
Ik heb een nestje gefokt met mijn Chihuahua zonder stamboom gewoon voor de lol?!

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:11

Even overgeplaatst:

GJ9 schreef:
Emily: dat kan je wel van die foto's zien. Met een beetje Chihuahuakennis zie je dat zo.
En het feit dat er geen stb bij zit zegt genoeg, voor die paar tientjes laat niemand het.

Je kan er boos om worden of om huilen, maar het veranderd niets. Op papier heb je gewoon een bastaard. Geeft niets, hartstikke leuke hond waar je ongetwijfeld erg blij mee bent.

Ik zie zovaak Chihuahua's waar ik van denk dat kan geen echte chihuahua zijn
en dan heeft het ook een stamboom!
Ik blijf erbij dat 'ik' vind dat je dat niet van een foto af kan zien.
En er staan meer Chihuahua's op MP zonder stb dan met.
Maar, we houden deze discussie wel ergens anders! :)

Edit: Eigenlijk vind ik die van mij wel een beetje op die van jou lijken? :=
http://94.100.121.219/881500001-8815500 ... _9bmA.jpeg

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:14

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:14

Soms maak ik me wel zorgen over de fokkerij.
Mijn oma heeft altijd pekinezen gefokt, maar toen ze ouder werd was dit haar te veel werk.
Ze heeft toen 2 kortharige chihuahua's gekocht (nog voor de chihuahua- gekte, nu zo'n 9 jaar geleden) en heeft met 1 teefje 2 nestjes gefokt, uiteraard met stamboom (teef en reu en later ook de pups).
Haar andere teefje is kort na aankoop overleden aan een hartafwijking. Ze hadden nog 1 teefje bij de fokker, maar ook deze is maar 5 jaar mogen worden.
Andere teefje is gezond en hebben we nog altijd. Zo ook 2 "pups" uit haar laatste nest.
Wat er mis is gegaan bij de reu toen ze daar was weet ik ook niet, maar 1 van de 4 is toch wel niet rastypisch :=
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DNEQ4JMS.jpg (hond 1=teefje, hond 2=reutje, hond 4=moeder)
Daarenboven hebben ze ook alle 3 een slecht hart.
Ik ben absoluut pro alleen fokken met stamboom, maar dat is geen garantie op goeie gezonde honden, zelfs niet in handen van bekwame en ervaren fokkers.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:14

BeautyEmily schreef:
Gaby schreef:

Ik heb een nestje gefokt met mijn Chihuahua zonder stamboom gewoon voor de lol?!

Dat zegt ze toch niet. Jij bent ongetwijfeld een erg lieve meid. Maar jammer dat je de broodhandel helpt in stand te houden.

Ik ben erg benieuwd naar je beweegredenen om te fokken met een hond die veel te jong is en geen chihuahua is.
Kijk als je nou een aantal kennissen had die super graag een pupje van jouw hondje wilden. Of als je graag zelf er nog een pup bij wilde. Of het een super leuke ervaring vond, en de hondjes als kruising aanbood voor de asielprijs. Dan hoefde je je niet zo te verdedigen.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:16

GJ9 schreef:
Dat zegt ze toch niet. Jij bent ongetwijfeld een erg lieve meid. Maar jammer dat je de broodhandel helpt in stand te houden.

Ik ben erg benieuwd naar je beweegredenen om te fokken met een hond die veel te jong is en geen chihuahua is.
Kijk als je nou een aantal kennissen had die super graag een pupje van jouw hondje wilden. Of als je graag zelf er nog een pup bij wilde. Of het een super leuke ervaring vond, en de hondjes als kruising aanbood voor de asielprijs. Dan hoefde je je niet zo te verdedigen.

Misschien houden we er een en ik vind niet dat jij kunt zeggen dat het geen echte is!
Je hebt haar nog nooit gezien en dat ze geen stamboom heeft wil niks zeggen.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:18

wha leuke discusie,
maar ik denk dat niet iedere koper er zich bewust van is
vb: ik ga bij een "erkende "fokker een pup halen.
ben verliefd etc en neem haar mee.
dan zegt deze fokker luister ik stuur je de papieren later op
ik denk dat het wel goed zit en geloof dit.
de papieren komen dus nooit aan.

dan wat nog erger is:
hier in Belgie zitten de echte broodfokkers
pups in kooien etc....
deze worden verkocht met stamboom (not)
je gaat naar huis met je pup en gaat die stamboom eens bekijken en blijkt ie van een heel andere hond te zijn en 6 jaar ouder

snap je dit gebeurt helaas.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:18

Emily: zie je zelf het verschil echt niet of wil je het niet zien?

Haar snuitje is lang, en het lichaam niet compact/vierkant. Ook de vacht is anders, wat door leken vaak 'halflangharig' wordt genoemd.

Maar missschien kan je beter vergelijken met een plaatje van de NCC. Die zijn het meest rastypisch.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:20

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:21

BeautyEmily schreef:
GJ9 schreef:

Misschien houden we er een en ik vind niet dat jij kunt zeggen dat het geen echte is!

Iedere hond zonder stamboom is geen rashond. Ik blijf het net zo vaak herhalen als je wilt hoor. Dus dat kan ik heel goed zeggen.

Je begon toch niet met fokken omdat je er een wilde houden? Achteraf ja. Je hebt herhaalde keren gezegd dat je de pups niet ging houden en dat ze nog geen baasje hadden.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:22

BeautyEmily schreef:
Gaby schreef:

De meeste pretfokkers bekommeren zich niet om ziektes die in de lijnen voorkomen ... ik neem aan dat jij dat wel doet? :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:23

BeautyEmily schreef:
http://94.100.115.98/792250001-79230000 ... _rePN.jpeg

Kom op, haar snuitje is net zo lang als die van jou!
Het haar is anders ja, omdat ze nat is! :=

Ik heb het over alle foto's die je bij elkaar hebt geplaatst van je hondje.

En ik heb totaal geen zin in een wellus nietus spelletje. Iedereen kan zelf kijken en oordelen.
Onze fokker fokt expres iets langere snuitjes dan gemiddeld, omdat hij bij die extreem korte bang is voor kortademigheid.

Het totaalbeeldje van jouw hondje is niet rastypisch in mijn ogen. Maar iedereen kan zien wat hij wil zien, prima.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:23

BeautyEmily schreef:
GJ9 schreef:

De chihuahua is net als ieder ras een geregistreerde en zodoende een beschermde naam. Een hond zonder stamboom mag je dus eigenlijk geen chihuahua noemen.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:23

GJ9 schreef:
Iedere hond zonder stamboom is geen rashond. Ik blijf het net zo vaak herhalen als je wilt hoor. Dus dat kan ik heel goed zeggen.

Je begon toch niet met fokken omdat je er een wilde houden? Achteraf ja. Je hebt herhaalde keren gezegd dat je de pups niet ging houden en dat ze nog geen baasje hadden.

Natuurlijk wel? Niet iedereen vraagt toch een stamboom aan! :=
Wil je het niet horen of wat is het probleem?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:23

Hihi Gaby.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:24

BeautyEmily schreef:
GJ9 schreef:

Natuurlijk wel? Niet iedereen vraagt toch een stamboom aan! :=
Wil je het niet horen of wat is het probleem?

Zie de post hierboven van Mixta.

En jawel, iedereen die volgens de regels van de RvB fokt vraagt een stb aan. Om die paar tientjes laat niemand het.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:27

Ik denk dat het voor een groot deel onwetendheid en enthousiasme is. Bij een broodfokker kunnen ze vaak de honden meteen meenemen en hebben ze veel keus. Bij een serieuze fokker moet je vaak langer geduld hebben, heb je niet altijd de keuze welke pup je krijgt en bovendien stellen de serieuze fokkers wel eens lastige vragen over hoe de hond terecht gaat komen.

Verder lijkt het wel of mensen zich soms af willen zetten tegen stambomen en er juist een soort van trots op zijn dat zij niet met die onzin meedoen en meer betalen voor een nutteloos stukje papier. Daar wordt de hond in hun ogen niet mooier of liever van. De broodfokkers maken daar natuurlijk ook fijn misbruik van door verschil te maken in prijs tussen de honden met en zonder stamboom. Dit verschil is vele malen hoger dan de prijs voor het aanvragen van stambomen, maar dat weten de kopers niet. De kopers kiezen er dan ook voor om geen stamboom te nemen. Die hebben zij niet nodig denken ze.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:27

ariegorn schreef:
wha leuke discusie,
maar ik denk dat niet iedere koper er zich bewust van is
vb: ik ga bij een "erkende "fokker een pup halen.
ben verliefd etc en neem haar mee.
dan zegt deze fokker luister ik stuur je de papieren later op
ik denk dat het wel goed zit en geloof dit.
de papieren komen dus nooit aan.

dan wat nog erger is:
hier in Belgie zitten de echte broodfokkers
pups in kooien etc....
deze worden verkocht met stamboom (not)
je gaat naar huis met je pup en gaat die stamboom eens bekijken en blijkt ie van een heel andere hond te zijn en 6 jaar ouder

snap je dit gebeurt helaas.

Agiehorn: ja dat van die papieren gebeurd regelmatig ja. Waarom trappen mensen daar toch steeds weer in? Er is zat info te vinden op internet over de CHihuahuafokkerij.

Toen wij onze eerste chi gingen kopen hebben we ook naar stamboomloze hondjes gekeken, omdat we dan dachten goedkoper uit te zijn. Maar alleen al door de adverenties vertrouwden we het niet, en zijn we alleen maar op basis van gezond verstand bij een erkende fokker terecht gekomen.