kat terroriseert de buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

monaatjuh

kat terroriseert de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 15:56

ik heb een groot probleem. Onze kat is een echte buitenkat al vanaf kleins af aan. Toen hij nog klein en schattig was heeft de buurvrouw hem gewoon bij haar binnen gelaten. Maar nu hij groter is maakt hij alles bij haar binnen kapot en piest in huis. Ze wil nu dat we hem binnenhouden...maar hij probeerd nu alles om los te breken. De buurvrouw heeft een kattenluikje en 2 katten, dus we kunnen hem onmogelijk bij haar buiten houden. Nu hebben we de afspraak dat hij van 0:00 tot 8:30 naar buiten mag en haar katten de rest van de tijd. Maar het is zulk mooi weer overdag. Ik kan niet eens de ramen open zetten en hij is al weg. Ze heeft alles al geprobeerd, schreeuwen, water en ze heeft hem zelfs eens van het balkon gegooit. Wij en de buren zijn helemaal radeloos....jullie een idee?
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 18-04-10 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Taalfout uit titel verbeterd.

lijntje87

Re: kat terroriseerd de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:59

je hebt nu van die kattenluikjes die met een sensor open gaan. Dan zou jou kat niet meer bij haar naar binnen

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:59

Je hebt speciale kattenluikjes die alleen open gaan met behulp van een chip. Die chip zit aan de halsband van de kat die bij het kattenluik hoort. Misschien dat je hierin iets samen met de buuf kan regelen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:03

Tja, normaal gesproken zeg ik dat je als katteneigenaar er voor moet zorgen dat je kat geen overlast bezorgd, maar in dit geval heeft ze het probleem zelf veroorzaakt... toen ie nog klein en schattig was hem binnenlaten... tuurlijk gaat ie daar nu naar binnen!
Ik denk dan ook dat in dit geval de buren mee mogen helpen met het gedeeltelijk door hun zelf veroorzaakte probleem: het kattenluikje met sensor vind ik in dit geval een gioede oplossing. Kost hun wat, maar dan had ze hem maar niet binnen moeten laten komen toen ie nog klein was.

En je wilt toch niet dat je poezenkind nog langer 1 poot in de buurt van zulke mensen zet... katten van het balkon gooien, is ze helemaal?!?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:18

Je eigen tuin zo afzetten dat je kat er niet uit kan??

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:20

Of je kat aan een soort van lange lijn in je tuin laten? Dan kan ie veilig naar buiten, maar niet de tuin uit....

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:26

GamblersCup schreef:
Tja, normaal gesproken zeg ik dat je als katteneigenaar er voor moet zorgen dat je kat geen overlast bezorgd, maar in dit geval heeft ze het probleem zelf veroorzaakt... toen ie nog klein en schattig was hem binnenlaten... tuurlijk gaat ie daar nu naar binnen!
Ik denk dan ook dat in dit geval de buren mee mogen helpen met het gedeeltelijk door hun zelf veroorzaakte probleem: het kattenluikje met sensor vind ik in dit geval een gioede oplossing. Kost hun wat, maar dan had ze hem maar niet binnen moeten laten komen toen ie nog klein was.

En je wilt toch niet dat je poezenkind nog langer 1 poot in de buurt van zulke mensen zet... katten van het balkon gooien, is ze helemaal?!?

Helemaal mee eens :j !

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:15

Irma_Maandag schreef:
Of je kat aan een soort van lange lijn in je tuin laten? Dan kan ie veilig naar buiten, maar niet de tuin uit....

Hoe dier-onvriendelijk kun je zijn... een kat aan een lijntje, nee, daar wordt ie gelukkig van! :n

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:20

Nou ja, niet meteen in de verdediging.... Lijn kun je heel lang maken hoor! Kan bijv. met een tuigje aan een lijn, waarvan de lijn weer aan een andere lijn loopt waardoor ie de hele tuin door kan gaan. Ik zal proberen een soort van tekening te maken.... (duurt even). Daarnaast zou ik het persoonlijk waarderen als katteneigenaren eens verder dachten dan enkel hun eigen kat. Die kan namelijk buiten in de buurt best wat overlast veroorzaken. Daartoe is mijn voorstel denk ik een prima en best diervriendelijke oplossing hoor.....

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:21

je gooit toch ook niet een kat van een balkon???

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:25

Nee, dat is het niet. Ik hoef ook geen tekening, een kat hoort niet aan een lijntje. En in de verdediging? Waarvoor dan?

Een kat aan een lijntje, de arme ziel. Lekker, als ie een boom in wil klimmen, of op iets wil jagen. Nee, daar wordt een kat niet gelukkig van, ik vind dat grofgezegd zelfs een vorm dierenmishandeling. Neem dan geen kat.

Het gaat er hier niet om of katteneigenaren verder denken, het gaat hier om buren die er last van hebben, maar daar zelf ook aan mee hebben geholpen.

Tuin afzetten is natuurlijk ook een goed idee, daar zou ik zelf voor kiezen eigenlijk. Kan de kat ook niet meer in de tuin van dat rare wijf komen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:30

Excuses voor tekenkunst, maar vooruit, hier komt ie toch:
Afbeelding

Als je de ene lijn met een goed glijdende verbinding aan de ander maakt, vind ik het juist een prima oplossing. Niks dier-onvriendelijk, hoewel je hem daar natuurlijk niet hele dagen aan moet binden. Ik ben het wel met je eens dat ie zo niet in bijv. bomen kan klimmen. Zorgen dat je kat niet uit de tuin kan komen op andere wijze vind ik ook prima.

Op deze manier kan de kat van de ts 's nachts naar buiten (los), en overdag -met het mooie weer- toch ook overdag in de tuin.
Een kat over het balkon gooien vind ik wel onaardig....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:37

als je dat met die lijn doet moet je dat wel doen als je er zelf bij bent, want anders kan ie binnen no time in de problemen komen (met jagen, klimen, door de bosjes kruipen etc.)

Zo'n kattenluik met chip is super handig, wij zijn aan het sparen voor nog iets geavanceerders, een kattenluik die op de chip van je kat werkt, dat is nog handiger, want zo'n chipje aan een bandje kan ie kwijt raken!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:44

Ik hoop echt dat je een geintje maakt met je tekening en je idee van een kat aan een lijntje... heb je zelf een kat? Heb je het gedrag van een kat wel eens gezien? Jagen, door bosjes struinen, spelen, in bomen klimmen... en jij wilt serieus een kat aan een lijntje binden? Dierenmishandeling. Een kat krijgt buiten zoveel prikkels, hoe maak ik mijn kat ongelukkig.

Zet gewoon lekker de tuin af, klaar.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:45

Nee Gamblerscup, ik heb zelf geen kat, maar weet wat ze doen en zich bewegen. Verder, om niet offtopic te gaan, stuur ik je pb ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:45

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:47

Irma_Maandag schreef:
Nou ja, niet meteen in de verdediging.... Lijn kun je heel lang maken hoor! Kan bijv. met een tuigje aan een lijn, waarvan de lijn weer aan een andere lijn loopt waardoor ie de hele tuin door kan gaan. Ik zal proberen een soort van tekening te maken.... (duurt even). Daarnaast zou ik het persoonlijk waarderen als katteneigenaren eens verder dachten dan enkel hun eigen kat. Die kan namelijk buiten in de buurt best wat overlast veroorzaken. Daartoe is mijn voorstel denk ik een prima en best diervriendelijke oplossing hoor.....

mijn poes moest ook een tijd aan de lijn, maar je moet er de héle tijd bij zijn! Anders werken ze zichzelf knap in de nesten ;) ik was even weg en vroeg mijn broertje van 17 toen om op te letten, kwam ik terug zie ik een kat die bijna stikt omdat ze zichzelf in de knoop heeft gekregen. Of ze ontsnapt uit het tuigje. Dus nee, dat is géén ideale oplossing ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:49

Het feit dat een kat zich daarmee in een knoop werkt zegt al genoeg... een lijn is niet geschikt voor een kat. Dus TS, laat deze "tip" svp aan je voorbijgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:51

pummer12 schreef:
je gooit toch ook niet een kat van een balkon???

Ligt eraan vanaf welke verdieping...
Sommige zitten amper op een anderhalve meter hoogte ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:54

Dan blijft dus over; tuin op andere wijze dichtmaken (dat kat er niet uit kan), speciaal kattenluik met sensor (persoonlijk vind ik dit symptoombestrijding van een groter probleem), of kat wegdoen.
Jammer dat de tip niet werkt, ik heb het ook weleens in werking heel goed zien gaan -onder toezicht.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:54

GamblersCup schreef:
Het feit dat een kat zich daarmee in een knoop werkt zegt al genoeg... een lijn is niet geschikt voor een kat. Dus TS, laat deze "tip" svp aan je voorbijgaan.

helemaal mee eens :j

Het was voor ons op dat moment of aan het lijntje of binnenhouden, ze mocht niet springen omdat ze een operatie had ondergaan en dan durf je een kat echt niet naar buiten te laten, het was ook de enige oplossing. Ik heb haar zelfs een tijd uitgelaten... Ik wil mijn kat niet binnenhouden, wij worden er ook beperkter van (ze ontsnappen zodra er een deur open gaat of een raam) . In dit geval heeft de buurvrouw er zelf voor gezorgt dat de kat naar binnen is gekomen... dus aan haar wat ze wil gaan doen op een diervriendelijke manier! Is jullie kat trouwens gecastreerd? want onze kat komt ook bij iemand thuis (wij hebben 2 katten) en ook hij is daar naar binnen gehaald en krijgt daar te eten, maar hij sproeit niet ofzo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:02

Irma_Maandag schreef:
Jammer dat de tip niet werkt, ik heb het ook weleens in werking heel goed zien gaan -onder toezicht.

Dat kan wel zijn, maar je maakt je kat er niet gelukkig mee. Dát is het probleem.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:09

GamblersCup schreef:
Irma_Maandag schreef:

Dat kan wel zijn, maar je maakt je kat er niet gelukkig mee. Dát is het probleem.

Het probleem is dat zowel ts, haar kat èn de buurvrouw nu niet gelukkig zijn..... daarover probeer ik mee te denken ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:11

de buurvrouw heeft er toch echt zelf voor gezorgt en ik vind dat het in dit geval ook aan haar is om een goede oplossing te vinden zonder dierenleed als kat van het balkon gooien ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:11

Begrijp ik, maar het draait uiteindelijk om de kat. En als die door deze oplossing nou net niet diervriendelijk behandeld wordt, dan is het geen goede oplossing.

TS, heb je de mogelijkheid niet je tuin af te zetten?