Help! Goudvis heeft rood bultje met sliertjes op zijn kop!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Help! Goudvis heeft rood bultje met sliertjes op zijn kop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:27

Hoi!

Even een emergency bokt stop... Hoop dat er hier wat goudvissen experts zijn (vast wel :) )
Ik heb een 8 jaar oude goudvis, in de loop van tijd is hij al enigszins krom geworden. Dat is zowiezo mijn eerste vraag, hoe komt dit en wat kan ik er aan doen? ( hij heeft geen ronde kom!)

En nu net zie ik dat hij een rood bultje midden op zijn kop heeft..Het lijkt op een soort wondje. Er hangen een soort mini rode sliertjes uit, wss een beetje bloed? Ik heb er verder geen verstand van, maar maak me toch zorgen om mn lieve visje!

Ik heb gehoord dat er spul bestaat wat je in het water kunt doen, weet iemand of dat helpt of nodig is?

Hoop dat er mensen met meer verstand mij kunnen helpen!

Oscar
Forumcoördinator

Re: Help! Goudvis heeft rood bultje met sliertjes op zijn kop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:30

Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat je het de kenners een stuk makkelijker maakt als je een foto maakt.
Veel sterkte met je vis.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:31

Oke, ik zal even proberen een snel fotootje erop te zetten! Bedankt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:34

Over je eerste punt: is hij krom naar boven toe, of krom in de lengte?
Grote kans dat het door een te kleine bak komt, waardoor de buitenkant van je goudvis is gestopt met groeien, terwijl zijn ingewanden zijn blijven doorgroeien. Dit kan zich uiten in vergroeiingen. Hoe groot is je bak?
Anders kan het ook nog zijn zwemblaas zijn, maar bij gewone goudvissen komt dat niet zo vaak voor, tis meer een sluierstaart trek.

2) Ik denk dat het een stootwondje is als ik het zo hoor. Toevallig ornamentje met scherpe randjes in je bak staan?

Grote kans dat het zo weer over gaat, hoewel het (zoals alle wondjes) wel gevoelig is voor infectie. Hiervoor kun je een toevoeging voor je water kopen (ik zal ff voor je zoeken)

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:36

Het zou handig zijn als je een foto plaatst.. Zo kunnen we het beter beoordelen ;)
Hoe groot is het aquarium waar je hem in houd?

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:41

Ik ben bezig met foto's uploaden. Lastig foto maken van een vis, dus hij is niet bepaald scherp en duidelijk..

De vergroeiing kan helaas kloppen want hij heeft lange tijd in een te kleine en ronde kom gezeten.. Nu issie dan ook stukke gegroeid en wieweet daardoor iets krom?

We hebben van die dikke steentjes in de kom liggen, misschien dat hij zich tegen een gebroken aan heeft gestoten?
Verder hebben we geen beeldjes oid erin staan...

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:43

Kom is zowiezo niet erg diervriendelijk.. Ben benieuwd naar de foto's.

Raar dat je je nooit verdiept heb in je dier die je inmiddels al 8 jaar bezit ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:47

em_papillon schreef:
Ik ben bezig met foto's uploaden. Lastig foto maken van een vis, dus hij is niet bepaald scherp en duidelijk..

De vergroeiing kan helaas kloppen want hij heeft lange tijd in een te kleine en ronde kom gezeten.. Nu issie dan ook stukke gegroeid en wieweet daardoor iets krom?

We hebben van die dikke steentjes in de kom liggen, misschien dat hij zich tegen een gebroken aan heeft gestoten?
Verder hebben we geen beeldjes oid erin staan...

Als hij lang in een te kleine kom heeft gezeten kan dat idd de reden van de vergroeiing zijn. De bak van een goudvis moet altijd 10x zo lang zijn als de vis zelf, maar minimaal een meter lang.

Dikke steentjes als in grind als bodembedekking? Het kan dat hij geprobeerd heeft de grondelen en daarbij zijn hoofd gestoten heeft. Zodra het genezen is (niet ervoor ivm stof wat ke misschien niet allemaal mee krijgt met t uitspoelen) kuin je het beste je bodem vervangen door zand.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:49

Afbeelding

Hier is een foto, je ziet duidelijk de bult en zijn vorm.
De kom is verder diervriendelijk, gebroken steentjes verwijderen we uiteraard direct, plantjes zijn aanwezig.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:50

Bedankt, vjestagirl!

We hadden eerst mini korrels en zand gehad maar aangezien dat erg lastig schoon te maken is en hij verder nooit last heeft gehad had hij deze, maar als hij dit ervan krijgt ga ik gauw zand kopen inderdaad!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:53

is die kieuw altijd al zo wit?

zoniet, dan is hij denk ik ziek.. en dat denk ik zoieo als ik hem zo zie.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:59

Ja zijn kieuwen hebben altijd al een witte rand gehad, ja ben ook bang dat hij ziek is! Vandaar deze nood stop :P

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:13

ik denk dat hij huidworm heeft.. behandelen met ESHA 2000 kan zoiezo geen kwaad :)

kost 7 euro, en dat kun je dan in het bakje druppelen (bijsluiter goed doorlezen!!)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 21:19

Hmm even op google gekeken en daar lijkt het wel op ja, hij heeft ook witte vlekken op de rest van zijn lichaam, hoort een goudvis egaal oranje te zijn? Ik zal morgen direct bij de vissenwinkel kijken, kan je het daar gewoon kopen?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:22

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:30

em_papillon schreef:
Hmm even op google gekeken en daar lijkt het wel op ja, hij heeft ook witte vlekken op de rest van zijn lichaam, hoort een goudvis egaal oranje te zijn? Ik zal morgen direct bij de vissenwinkel kijken, kan je het daar gewoon kopen?

als hij gewoon witte ''aftekeningen'' heeft, is dat niet erg, maar wonden kun je eraan herkennen dat ze meestal dik, pluizig of wazig zijn.

esha 2000 kun je in vrijwel elke dierenwinkel kopen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 21:49

Bedankt Yoyckuh! Zowiezo handig voor een volgende keer wanneer hij wat mankeert.
Ik ga morgen even langs de dierenwinkel voor dat Esha 2000. Bedankt voor de tip!

Denk jullie dat vergoeiing weer op kan knappen wanneer je hem alsnog in een grotere kom doet? Want de vergroeiing lijkt eigenlijk zelfs wat erger geworden te zijn en heb juist een grote kom voor hem gekocht...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:51

hoe groot is zijn kom nu?

ik zou zeggen... schaf een aquarium van 60/80 centimeter aan(eigenlijk nog te klein), daar zal hij zich zoiezo een heel stuk beter in voelen! :)

ik weet niet of je toevallig een vijver hebt?(denk het niet, anders zou hij daar denk ik wel inzitten)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:02

Voordat je een compleet aquarium aanschaft, zou ik eerst eens advies vragen aan een DA oid. of deze vis wel een fijn bestaan heeft. Ik als leek zou denken van niet.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:08

dat si altijd afwachten..

maar wil je hem niet laten lijden (hoeft niet te zijn dat hij dat op dit moment doet..) dan kun je hem zelf in laten slapen..
is een hele vriendelijk (ook voor jou) manier voor, maar moet je willen én durven :j

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 22:15

Nou hij zwabbert nog steeds vrolijk rond, maar ik ga inderdaad morgen natuurlijk even navraag doen voor ik iets koop.. Lijkt me vrij logisch :) Helaas geen vijver nee... Anders had ie daar zeker in gezeten!

Inslapen nee, voor dat ik dat laat doen moet ie echt zichtbaar pijn hebben..! Hij ziet er inderdaad een beetje vervelend uit, maar het is nog steeds een heel actief vrolijk visje, eet goed, niks raars aan op te merken.
Maar meer info ga ik dus morgen even na vragen.

Bedankt voor de tips! Ik laat het jullie nog weten :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:18

zolang hij goed eet, normaal rondwemt heeft hij geen pijn nee :)

ben beniewd wat ej aangeraden krijgt, pas wel op dat (veel, niet alle) dierenwinkels je het duurste willen verkopen, om zoveel mogelijk te verdienen.
ESHA 2000 werkt tegen heeel veel verschillende dingen, en als je twijfeld haal dan dat en laat je niet ompraten ;)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:47

Vjestagirl schreef:
Anders kan het ook nog zijn zwemblaas zijn, maar bij gewone goudvissen komt dat niet zo vaak voor, tis meer een sluierstaart trek.
Hier zou ik graag eventjes op in willen haken :) Wat houd een zwemblaas in?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:50

Hoe groot is je kom op dit moment?

Als je met deze foto naar een goede aquariumzaak gaat dan weten ze vaak wel wat het is en wat je er aan kan doen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:53

Kaisa schreef:
Vjestagirl schreef:
Hier zou ik graag eventjes op in willen haken :) Wat houd een zwemblaas in?

dat is een ''opslag'' voor gas die hij telkens kan aanpassen om naar boven of beneden te gaan :)
sommige vissen hebben daar dan ook problemen mee, en komen niet meer naar boven toe en ''verdrinken''