*Help* wat zou het kunnen zijn?(kat)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

*Help* wat zou het kunnen zijn?(kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 21:15

hallo,

gister avond begon mijn Siameese kater die 3 kwart jaar geleden gecasstreerd is van 1.5 jaar vreemde(verkouden) geluiden te maken,wij hadden zoiets van nouja mischien een kriebel in de keel?
vanochtend werd het erger,hij ademde alleen nog maar via zijn bekkie,liep slijm uit zijn mond lopen en voelde warm aan.
ik gaf de 4 katten eten vanochten en normaal vliegt hij er op af maar nu wilde hij dus niet eten.
hij maakt hoestende/niezende geluiden en alsof hij zijn keeltje schraapt.
hij slaapt heel veel,loopt nauwelijks..
(even ter info, onze katten hebben last gehad van de niesziekte,hier zijn ze voor behandeld rond kerst/oud&nieuw)

vanmiddag ben ik gelijk naar de DA gegaan want morgen heb ik geen auto en daarna is het weekend dus dacht ik van ik ga maar gelijk.
bij de DA kwam naar voren dat hij 40 graden koorts heeft en dat zijn klieren opgezet zijn,zijn hartslag was wel normaal.
ook vonden zij zijn ogen opgezet en zijn tong en tantvlees was mooi roze.
de DA kon er niets van maken omdat dit accuut is opgekomen,zij heeft hem 2 injecties gegeven tegen de koorts en een sterke antibiotica.
ik heb 3 tabletten tegen de koorts mee gekregen die hij 3 dagen in moet nemen en een antibiotica kuur van 10 dagen(iedere dag een halve pil).
morgen moet ik hem nogmaals tempraturen om te kijken of de koorts verminderd is,en als er nog geen verbetering in zit even bellen om te overleggen.
als er vooruitgang in zit dan moet ik het aankijken tot maandag en anders terug komen.

heeft iemand enig idee wat het kan zijn?hij wil graag bij ons liggen of in een dekentje,loopt nog steeds met zijn bekkie open en maakt nog steeds hoest/niezende geluiden.
hij heeft gelukkig nu al 2 keer een klein beetje zachtvoer gegeten(dit werd aangeraden ivb met zijn klieren),drinken wilde hij niet dus ik heb een beetje kattenmelk met water gegeven wat hij wel op dronk.

ik hoor graag ideeen en tips wat ik nog meer zou kunnen doen en wat het zou kunnen zijn.
alvast bedankt!
PS: geen verwijten AUB want de DA kan ook niet meer doen als dat zij nu gedaan heeft,ik ben erg tevreden over deze DA dus ik ga er van uit dat zij weet waar ze over praat,overgens heeft ze overlegd met een andere DA en zij heeft hem ook nog even gecontroleerd.

Laika

Re: *Help* wat zou het kunnen zijn?(kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:56

Goed bezig in ieder geval ;) Dergelijke zaken kun je gewoon niet te lang aankijken. Maar ik zou ook niet weten wat het zou kunnen zijn :n Als de dierenarts het al niet weet, is er niet veel meer wat je kan doen, dan wat er nu gedaan is. Hopelijk reageert hij hierop en gaat het morgen wat beter. Als dat niet het geval is, zal het wel een bloedje trekken worden.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:05

Zou het toch weer niesziekte kunnen zijn?

Ik heb hier een chronisch nieszieke kat, hij heeft ten tijde van een niesziekte aanval de zelfde symptomen die jij benoemt. Wanneer je er bij niesziekte tijdig bij bent is het geheel te genezen.

Mijn kat heb ik echter als doodziek kitten gevonden en hem met de DA er doorheen gesleept. Nu heeft hij 2 a 3 keer in het jaar een aanval. Snotterig, benauwd, koortsig en niezen. Dit neemt met een AB kuur weer af.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:15

Astma/ bronchitis achtig? Mijn poezel heeft daar last van en hijgt, bekkie open, kort ademig. Hij heeft een kuurtje gehad en verder hebben we een schilfer filter in huis, passne op met deodorant en parfum spuiten waar poezel in de buurt is. Mijne is wel al een oudere pers, super dat je naar de DA bent gegaan!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:18

Klinkt heel erg bekend, heb dit ooit eens meegemaakt met een jonge kater. Dat bleek een keelontsteking te zijn en is snel overgegaan na een AB kuur.
Niesziekte lijkt me in dit geval minder logisch.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:23

Leonoor schreef:
Klinkt heel erg bekend, heb dit ooit eens meegemaakt met een jonge kater. Dat bleek een keelontsteking te zijn en is snel overgegaan na een AB kuur.
Niesziekte lijkt me in dit geval minder logisch.

Mijne had ook een luchtweg infectie, maar die had geen verhoging of zelfs koorts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:29

Heeft hij niet bij iets giftigs gekund?
Ik heb eens een poes gehad met de zelfde verschijnsellen en die had uit een regenplas gedronken waar mieregif in terecht was gekomen

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:37

Miergif uit een waterplas is verdund en niet dodelijk toch? Ze voelen zich alleen rot? Als je het niet vertrouwd morgen even bellen en misschien nog terug? Dan kan er evnt. wat bloed geprikt worden, kunnen ze naar zijn waarden kijken. zachtvoer( ik gaf gourmet gold) met een beetje water aanlengen is ook goed! Als hij verkouden is ruikt hij niet zo goed dus dan kan je wat warm water doen, daar gaat het voer lekkerder van ruiken. Zorg dat hij blijft drinken hoor!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 09:32

daar ben ik weer..
hij heeft de nacht wel overleefd maar ik zie geen verbetering..
hij is behoorlijk zwak en wil alleen maar bij ons liggen.
ik heb hem net de 2 pilletjes gegeven en mijn moeder komt rond 12 uur helpen om zijn tempratuur te meten,dan moest ik de DA terug bellen..
vanochtend heeft hij weer bijna niet gegeten en gedronken,bij de pilletjes heb ik wat extra water in zijn bekkie kunnen spuiten.

de niesziekte waren we op tijd bij,toen hij hier last van had liep hij niet met zijn bekkie open,alleen veel niezen.
de DA heeft gister gecontroleerd of zijn neus verstopt was..dit was niet het geval dus waarom hij niet door zijn neus ademt is mij een raadsel.

hij komt niet buiten,dus kan ook geen gif binnen hebben gekregen.
ik dacht ook meteen aan een long/keel ontsteking maar de DA kon hier nog niet concreet iets over zeggen.

astma/bronchitis is het ook niet,zijn hartslag en bloeddruk was normaal..

nog meer mensen met ideeen?
alvast bedankt voor de reacties,en ik hou jullie op de hoogte..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:40

He wat akelig.

Als ie niet buitenkomt is aids en leukemie ook niet waarschijnlijk.

Bloed laten prikken kan soms uitkomst bieden.
Oscar had pas ook een kat met dezelfde symptomen, stuur haar eens een PB, misschien heeft ze nog tips, of kan ze het nummer van haar dierenarts geven, zodat jouw dierenarts kan overleggen.
Sterkte met je beestje

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 09:52

de DA zei ook dat als er voor maandag geen verbetering in zat dat we fotos moesten laten maken van zijn longen..
bloedprikken zullen we dan ook gelijk laten doen.
ik zal Oscar eens een pm sturen :)
bedankt voor de tip!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:00

arme poezel, probeer hem wel aan het eten te houden want katten kunnen niet vasten en als hij medicijnen krijgt en niet eet wordt hij misselijk en daardoor gaat ie nog minder eten en dan gaat ie toch echt dood! Het kan zomaar met een paar dagen gepiept zijn.

Maak je voer anders een beetje warm in de magnetron waardoor de geurstoffen beter vrij komen of voer m waar ie normaal een moord voor doet, desnoods rosbief voor op brood maar eten moet ie.....

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 10:02

dat is ook nog een idee!
zacht voer wil hij op het moment niet..
zal eens kijken wat we in huis hebben voor hem..
thnx voor de tip!

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:34

hij wil geen zachtvoer? Jeetje de meeste katten zijn daar helemaal wild van.. Het is erg vervelend dat je het weekend in moet, als de tempratuur niet beter is misschien toch terug naar de DA?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 11:46

nu zijn pilletjes beginnen te werken word hij iets actiever,heb hem even een plakje worst gegeven en het lijkt nu iets beter te gaan..hij krabt veel aan zijn neus en hij is wat aan het wandelen in huis..wel nog steeds zijn bekkie open maar goed het is in ieder geval positief..

ik wacht nu op mijn moeder tot zij hier heen komt om hem samen te tempraturen..indien nodig bel ik daarna de DA.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:49

brenniie schreef:
nu zijn pilletjes beginnen te werken word hij iets actiever,heb hem even een plakje worst gegeven en het lijkt nu iets beter te gaan..hij krabt veel aan zijn neus en hij is wat aan het wandelen in huis..wel nog steeds zijn bekkie open maar goed het is in ieder geval positief..

ik wacht nu op mijn moeder tot zij hier heen komt om hem samen te tempraturen..indien nodig bel ik daarna de DA.

Gelukig!
Je kan zijn neusje schoonmaken door zout door water te mengen en een beetje in zijn neusje te druppelen. ( vinden ze niet zo leuk) verder in de gaten houden dat hij wil drinken.
Succes!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 16:42

vanmiddag tempratuur gemeten,deze was vrij laag 37.8 terwijl een kat tussen 38 en 39 graden moet hebben?
hij heeft heel even gespeelt met zijn maatje dus ik kreeg hoop..
dit heeft een half uur geduurd dat hij wat levendiger werd,nu slaapt hij alleen maar weer en wil niet eten en drinken..

pff vermoeiend..hoop echt dat hij er boven op komt!
even voor de duidelijkheid,hij had vanmiddag geen koorts dus ik heb niet de DA gebeld..had ik mischien beter wel even kunnen doen maar heb op dit moment geen telefoon bij de hand.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:11

Jeetje Brennie, dat verhaal lijkt heel erg op wat we onlangs met onze Rooyke hebben gehad, die had precies dezelfde symptomen.
Het is ondertussen een lang verhaal geworden, maar als je interesse hebt dan kun je het hier lezen: [BB] Duimen jullie mee voor mijn Rooyke?

Het kwam er kortweg op neer dat het begon met niezen en vreemde rochelende geluiden maken, alsof hij iets weg wilde hoesten wat niet lukte. Rooyke had daarbij bijna 41 graden koorts.
We zijn ruim 2 weken lang aan het dokteren geweest, soms moesten we elke dag naar de kliniek voor onderzoek/bloedprikken/medicijnen/scan etc. Op een gegeven moment ging het zo slecht met hem dat ik aan het overwegen was om hem in te laten slapen, maar juist op dat moment begon het tij wat te keren en is hij heel langzaamaan hersteld.

Wat nu precies de oorzaak is geweest weten we nog steeds niet. Het vermoeden was een hardnekkig virus of FIP, in elk geval in combinatie met een luchtweginfectie of longontsteking.
De optie FIP mogen we nog niet helemaal uitsluiten, maar het gaat ondertussen alweer een aantal weken erg goed met hem, en als dat zo blijft dan kan FIP wel geschrapt worden. Dan moeten achteraf toch concluderen dat het om een hardnekkig virus is gegaan met de nodige bijverschijnselen.
Onze andere 2 katten hebben het trouwens ook gehad. Bij Rooyke was veel medicatie (ontstekingsremmers, prednison etc.) nodig in combinatie met 2 weken dwangvoeren. Rooyke is trouwens bijna 2 jaar, net zo oud als jouw kat. Onze andere katten zijn ouder (ca. 14 en 11 jaar) en die zijn wel ziek geweest, maar die zijn er na een antibioticakuur een stuk sneller bovenop gekomen. Dat ze het alle 3 (in meer of mindere mate) gehad hebben, wijst ook meer in de richting van een virus dan naar FIP.
Niet om je te laten schrikken, maar er hing ook financieel een flink prijskaartje aan. Op een gegeven moment ben ik gestopt met tellen, maar ik schat dat het tussen de 1250 en 1500 euro heeft gekost om Rooyke weer op de been te krijgen. Daar heb je dan ook wel wat voor <3

Mocht je nog iets willen vragen dan mag je altijd een PB sturen.
In elk geval heel veel sterkte met je kat en ik hoop dat hij er snel weer bovenop gaat komen :(:)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 18:38

wat is FIP?
de niesziekte hebben ze allemaal gehad,gelukkig waren we er snel bij,ik weet dat ze de niesziekte hun hele leven bij zich zullen dragen dus het zou kunnen dat het weer op speelt ookal heeft hij nu ook andere symptomen.
dat gorgelende geluid maakt hij ook.

ademde jou kat ook niet meer door zijn neus?en kwijlde hij door het ademen door zijn mond?
en had jou kat ook opgezette klieren?
koorts was vanmiddag weg,nu zijn we weer terug bij af en ligt hij al de hele tijd op bed.
heb hem net een spuitje met water gegeven omdat hij nog steeds niet wil eten en drinken..

onze jongste is nu 9 maanden en de andere 2 zijn 5 en 7 denk ik(allemaal opgevangen zwervers)
alle 3 de andere katten hebben op het moment gelukkig nog geen teken van ziekte.
de siamees om wie het nu gaat is word in juli 2.

ik weet dat een DA heel veel geld kost,daar kwam ik gister alweer achter toen ik de rekening kreeg haha maar het is ons(ik en mijn vriend) kindje,we hebben hem gered toen hij 4 weken was onder een zeecontainer in kroatie vandaan(is toen gechekt door DA en was kerngezond)..voor hem hebben we echt alles over(de andere ook hoor!)

al met al is het een hele vervelende situatie en ik blijf het vreemd vinden dat het zo accuut begonnen is..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:45

FIP is een virale besmettelijke buikvliesonsteking (Feline Infectueuze Peritonitis).
Mogelijk is het veroorzaakt door het corona virus (die normaal een beetje diarree bij kittens veroorzaakt)
Ik heb er 2 katten aan verloren, 2 kittens uit hetzelfde nest. Het is een lijdensweg van slecht eten, steeds wat verhoging, uitdroging, en langzamerhand steeds zwakker worden. Op een gegeven moment komt er ook slijm uit de bek. De DA had geen idee wat het was maar toen ik het opzocht op internet bevestigde hij dat het dat zou kunnen zijn.
Toen er 1 doodging heb ik sectie laten doen en het is bevestigd. Toen kat 2 de verschijnselen kreeg, heb ik hem in laten slapen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 18:48

jeetje..ik word al bang bij het idee dat het FIP zou kunnen zijn..ik hoop zo van niet!

als hij vanavond nog steeds niet wil eten zal ik het eten dan zo klein mogelijk maken en via een spuitje geven als niets werkt?
ik ga zo nog wel even naar de winkel om kleine kuipjes dure voeding te halen,kijken of hij dat wil en mischien een plakje rosbief?

het is nu natuurlijk weekend..en ik kan hem moeilijk een heel weekend niet laten eten..

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:49

het kan ook een longontsteking zijn.
ik heb hier vorige week een topic over geopend.. zelfde verschijnselen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:56

Het zou kunnen, maar er zijn ook nog veel andere mogelijkheden. Het vervelende aan FIP is dat je alleen de acute vorm (waarbij de buik opzwelt) kunt zien. De 'droge vorm' is eigenlijk niet te testen. Of ja, ze kunnen testen op het Corona-virus, maar heel veel katten (ik meen iets van 80%) draagt dit bij zich, dus dat zegt ook weinig. FIP wordt vnl. herkend aan de symptomen.
Maar goed, er zijn ook nog heel veel andere opties. Niet meteen van het allerergste uitgaan ;)

Onze Rooyke bleef wel iets door z'n neus ademen. Onze Oscar deed hetzelfde als jouw kat: ook door de mond ademen en heel veel kwijlen.

Als ik in jouw schoenen stond dan zou ik toch naar de DA bellen om aan te geven hoe de zaken ervoor staan en om advies te vragen.
Als je kat stopt met eten en drinken dan is het echt van belang om te gaan dwangvoeren en ondertussen naar de oorzaak te zoeken, daar moet je inderdaad geen vol weekend overheen laten gaan.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 19:34

ik ga nu even naar de winkel om ander voer te halen..
hij heeft geen opgezette buik..
bedankt voor de informatie.
kan ik de DA ook gewoon s'avonds bellen om te overleggen?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:36

Volgens mij heeft elke DA wel een noodnummer waarop je kunt bellen, dus dat zou wel moeten kunnen.
Misschien is er morgenochtend nog wel een spreekuur?