Buren "last" van mijn fretten.. wat kunnen ze doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Buren "last" van mijn fretten.. wat kunnen ze doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 19:32

Om bij het begin te beginnen - sinds vorig jaar heb ik 3 fretten. Deze fretten waren na een maandje niet meer welkom bij hun eigenaar en die heeft ze hier (één ervan meer dood dan levend) maar om de deur gegooid. Afijn, de 3 musketiers hadden niet lang nodig om ons hart te winnen en we besloten dat ze mochten blijven. We hebben een mooi buitenhok voor ze gekocht waar ze lekker de ruimte hebben en alles was mooi voor elkaar.

Tot het mooi weer werd, en de buurvrouw de tuinset weer uit de schuur haalde. Het hok van de fretten staat min of meer naast waar zij zitten, met een muurtje en een stuk schutting ertussen. Op een avond sprak de buurvrouw me aan (vanachter de schutting), of het de bedoeling was dat dat hok daar bleef staan. Het geval weegt toch flink wat kilo's dus ja... dat was wel de bedoeling ja.
Ze hadden er last van, de fretten maakten teveel lawaai (vooral als wij weg zijn, wat we natuurlijk niet kunnen controleren }:0 ) en ze hadden last van de stank. Nou viel dat best mee, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het even lekker vind ruiken.

Om de lieve vrede te bewaren heb ik het hok een paar meter verzet. Een onhandige plek, maar vooruit. Dat is de hele winter prima gegaan, maar ik wist bij voorbaat al dat hij daar niet kon blijven staan. Fretten kunnen niet tegen warmte, en daar stond hij pal in de zon. Op de originele plek komt de hele dag geen zon en dit is dus ideaal, en tevens de enige zonloze plek in de tuin.

Inmiddels zijn de fretten geholpen, wat toch best scheelt in de lichaamslucht, en gebruik ik een bakvulling met een frisse lentegeur :Y) De dekens worden regelmatig gewassen en ik schep de bakken zeker 2x per dag uit.
Ik vraag iedere gek die hier langskomt of hij wat ruikt in het hok, en ik krijg steeds te horen dat er geen lucht vanaf komt.

Vandaag is het hok dus weer teruggeplaatst naar waar hij stond, naast het terras van de buren. Hij stond er zonder overdrijven nog geen minuut of de buurvrouw kwam eraan om te klagen. Wederom het lawaai en de stank, en zo kon ze het raampje toch niet meer open hebben en daar niet meer zitten. Ik heb haar de situatie uitgelegd en verteld dat ze nu niet meer stinken, waar ze volgens mij amper naar luisterde en bij de buurman verder ging met haar tirade.

Goed.. lang verhaal. Maar nu heb ik dus wel een probleem ben ik bang. Als ze besluiten hier werk van te maken, wat kunnen ze dan doen? Ik kan me echt niet voorstellen dat ze hier nou nog zoveel last van hebben als zij beweert.

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:41

rustig afwachten
je kunt iemand langs krijgen van de wijkpolitie en die komt controleren of de klacht klopt
blijkt het ongegrond te zijn ben je er gelijk van af

black_kelpie

Re: Buren "last" van mijn fretten.. wat kunnen ze doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:05

En dan hopen dat ik geen controleur tref die niet van fretten houdt :=

Ik zit hier echt flink mee :\ Ik wil de buren ook graag te vriend houden maar het moet ook niet zo zijn dat ik geen dieren in m'n eigen tuin kan houden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:07

Heb je een huurhuis of koophuis?

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:09

Gewoon afwachten, je hebt er toch aan gedaan wat je kon doen?
Mocht je controle krijgen, dan hoor je het vanzelf hoe of wat..

Snap dat je erover inzit, maar misschien heb je gewoon
buren die dan mocht je je fretten verplaatsen wel weer wat
anders te zeuren hebben.. ;)

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:13

Haal samen met de buurvrouw een willekeurig iemand van straat en vraag of die even wil komen ruiken :D
Dan is wel duidelijk of het nou echt stinkt en als zij er bij is terwijl een onafhankelijk iemand dat vaststelt kan ze toch niet meer anders beweren.
Misschien dan alvast zelf een controleur uitnodigen dan ben je het iig voor, maar ik zou het wel met haar erbij doen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:14

Abeltje77 schreef:
Heb je een huurhuis of koophuis?

Huur, als enige in dit rijtje.

Overigens stond het hok de rest van de zomer en de winter bij de achterdeur van de buren aan de andere kant, en die hebben er nooit last van gehad. Heb ze meerdere keren gevraagd, maar ze roken niks.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:17

Is het dan niet een idee om het hok terug te zetten en een afdak ofzo ervoor te bouwen zodat ze beschut zijn tegen de zon? Gedonder met je buren is zo ingrijpend dat ik geloof ik vrij ver zou gaan om de lieve vrede te bewaren..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:20

sommige buren hebben altijd iets
als ze niet eens luistert naar de oplossingen die je al gedaan hebt, zou ik er klaar mee zijn
laat ze blij zijn dat je geen blaffende hond hebt

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:21

Misschien dat ze voorheen wel last hebben gehad van de geur en denken dit weer te zullen hebben? Heb zelf ook fretten gehad en als ze niet geholpen zijn ruik je die toch wel erg goed vind ik. Misschien proberen uit te leggen hoe het zit en even af te wachten of ze toch weer last krijgt?

Als je het hok goed bijhoud, dus dekens minimaal 1 x per week wassen en de bak minimaal 1 x per week uitschept moet de geur echt wel meevallen. Tenzij ze de fretten natuurlijk laat schrikken en ze hun geur vrijmaken, dat stinkt inderdaad goed :P
Maar als jij het bijhoud denk ik dat ze je verder niks kunnen maken, iedereen die dan komt controleren moet de conclusie dan trekken dat ze er geen last van kunnen hebben

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:22

zijn het mannetjes of vrouwtjes? Mannetjes hebben ook al zijn ze geholepn soms toch nog wel een sterke lichaams geur bij zich.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je er zelf helemaal aan gewend ben natuurlijk he

Maar herrie mijn fretten(en die zijn 2/2,5 geloof) die slapen heel de dag buiten de tijden dat er iemand in de buurt van het hok is

weet niet hoe het met jou beestjes is

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:27

moonie schreef:
zijn het mannetjes of vrouwtjes? Mannetjes hebben ook al zijn ze geholepn soms toch nog wel een sterke lichaams geur bij zich.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je er zelf helemaal aan gewend ben natuurlijk he

Klopt helemaal, maar dat is hier volgens mij niet aan de orde. Mijn vriend is eigenlijk nooit bezig met de fretten en vind sowieso een dier snel stinken, maar in dit geval niet. Zoals ik in de eerste post schreef vraag ik vaak verschillende mensen of het ruikt, en ik krijg steeds te horen dat ze niks ruiken. Hoogstens de lentegeur van de Biokat's +:)+

Het zijn overigens 2 moertjes en 1 ram (die met de dikke kop op de foto <3 )

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:32

het kan ook zijn dat ze zich aanstellen... misschien kun je ze ook 1 x in de zoveel tijd wassen.

Ik had namelijk ratten ik waste ze wel eens en kooi werd prima schoon gehouden, echter toch rook je vooral als niet ratteneigenaar een geur..fretten staan bekent om een veel sterkere geur ;)
Echter dat t zo erg is met maar 3 fretjes kan ik me haast niet voorstellen als ik zie hoe je het onderhoud

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:42

Nee oke dan is dat in iedere geval uit gesloten dat ze 'stinken'

Jammer dat je zo lastige buurvrouw heb ze ik hoor de mijne gelukkig nooit. Het wassen zou ik niet doen je wast er toch hun vetlaag mee weg en aangezien ze ook buiten zitten

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:46

Sommige mensen houden niet van fretten en hebben daarom altijd iets te zeuren. Als je buurvrouw er niet van houdt blijf je deze uitdaging houden. Als je haar voor wil zijn, nodig dan zelf een agent uit om te komen ruiken.

Toen ik mijn fretjes nog had ging ik er regelmatig mee wandelen. Ik liep over een grasveldje waar stond verboden voor honden. Fretten zijn geen honden. Een stel dat daar woonde ging uit hun dak dat ik er niet met honden mocht komen en ze ging de politie waarschuwen. Ik heb daar een uur zitten wachten. Toen ze eindelijk kwamen............ zagen ze dus dat het geen honden waren maar fretten. Daarna heb ik nog wel rare opmerkingen gehoord, maar nooit meer een politie agent gezien. Sterkte met je buurvrouw.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:46

wat rot zeg!
zo'n mensen zijn meestal niet voor rede vatbaar, en dat kan erg jammer zijn om de "burenvrede" te houden.

buiten de politie bellen kan ze niet veel doen. Als de politie komt zullen zijn ook geen overlast ruiken.
Wat je dan kan doen is een klacht neerleggen wegens laster.

Normaal gezien worden haar klachten van geuroverlast niet meer serieus genomen.

Wij hebben hier exact hetzelfde gehad met een buurvrouw en na deze dingen is dat ook opgehouden :j

succes!
Laatst bijgewerkt door tessyke op 14-04-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:47

Hm een fret wil je inderdaad echt niet in de zon hebben. :\ Ik zou het gewoon laten voor wat het is, als ze komt klagen vragen of ze even naar je wil luisteren en als ze meteen door gaat met haar tirade gewoon omdraaien en wegwandelen zonder ruzie te maken en het de volgende keer nog eens proberen. :) Als ze dan ooit een keer besluit van te luisteren kunnen jullie misschien samen tot een oplossing komen. :) Maar dan moet je buurvrouw natuurlijk wel eerst bereid zijn om ook naar jouw kant te luisteren!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:49

Misschien kun je ze een weekje ergens anders onderbrengen. Hok schoonmaken en dan na een paar dagen vragen of de buurvrouw ze nog ruikt... Ruikt ze ze nog, dan is het duidelijke aanstelleritis...

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 20:52

Vjestagirl schreef:
Misschien kun je ze een weekje ergens anders onderbrengen. Hok schoonmaken en dan na een paar dagen vragen of de buurvrouw ze nog ruikt... Ruikt ze ze nog, dan is het duidelijke aanstelleritis...

Dan zit het vast in het hout :')

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:02

En kun je de fretten niet binnen houden? Ik heb helemaal geen verstand van fretten, dus ik weet ook niet of het binnen of buiten dieren zijn, maar dan kan ze helemaal niet meer klagen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 11:20

:j Fretten zijn prima binnen te houden. Ik heb er echter voor gekozen om ze buiten neer te zetten omdat ik een klein huis heb, maar een flinke tuin. En gezien ik ze graag een beetje de ruimte geef was dit een mooie oplossing.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:27

Eightlegged schreef:
Vjestagirl schreef:

Dan zit het vast in het hout :')

Een weekje te logeren brengen bij iemand (mag wel bij mij hoor, maar dan krijg je ze waarschijnlijk nooit meer terug haha). En dit niet zeggen tegen de buuf, en als ze dan zuurt over herrie en stank, dan zit ze gewoon te miepen.
Zo wel een bak zijn als ze dan nog loopt te zeuren.
Zou dan eerst het hok weer even ergens anders neer zetten, en dan na een paar dagen terug plaatsen zonder de mooie fretjes en kijken wat er dan gebeurd haha.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:28

Ik heb zelf 2 fretten en staan ook tegen de schutting aan. Beide gecastreerd. En je ruikt ze niet! Ik voer netjes totally ferret (dit voer reduceert de stank van ontlasting) en verschoon netjes de kattenbak.

Maar herrie? waarmee maken jou fretjes herrie? Die van mij war dancen soms, en hebben wat klauter voorwerpen en buizen, maar die hoor je niet.

Misschien kan je de buren een stap voor zijn en een controleur laten komen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:56

hier ook zo'n zijkwijf van een buurvrouw, alleen dan over de konijnen. die maken herrie! (je hoort ze als je heeeeeeeel goed luistert drinken uit hun flesje) en ze zouden stinken...
nou, ik ben net als jij heeeeeeel schoon op mijn beesten en hokken dus daar kan nooit lucht vanaf komen.
Zij heeft de wijkagent op ons afgestuurd uiteindelijk. pech voor haar, want hij gaf ons gelijk.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:09

Sommige mensen moeten nu eenmaal altijd wat te zeuren hebben anders is hun dag niet compleet 8)7
Vind de oplossing van iemand boven mij ook wel goed. Laat het hok staan op de plek waaraan zij zich ergert en breng je vriendjes een dag of wat ergens anders onder.
Dan maar kijken of ze nog iets te zagen heeft....

Hoop dat je snel van het gezeur afbent :(:)