Cavia diarree.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Cavia diarree.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 14:44

Hallo,

Ik heb 2 cavia's. ze zijn nu beide een half jaar oud.
Ze krijgen van mij elke dag vers water, brokken (konijnenbrokken, geen gemengd)

helaas geef ik ze niet echt veel groenvoer...
Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Hoe kan ik het oplossen. binnenkort laat ik de tanden even vijlen (eentje is ongelijk, maar ze hebben er nog geen last van)

De kont van 1 cavia heeft 'nat' aangeplakt poep zitten. hij is wat dof van kleur en wat magerder geworden.
Ik heb ze wel van de week wortels gegeven. deze heb ik er nu uit gehaald omdat ze inmiddels een beetje oud geworden zijn

Zou het van de wortels kunnen komen? kan ik de kont wassen van de cavia (beesten zijn niet super tam, bijten niet, maar rennen wel van je weg als je vreemd bent. bij mij blijven ze staan, maar kom ik te dichtbij dan worden ze toch wel bang)

andere cavia mankeert niets..

XoNo

Re: Cavia diarree.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:58

Wat een vreemd verhaal.

1) cavia's moeten veel groenvoer hebben, waarom geef je dit niet?
2) waarom geef je ze konijnenbrokken?? cavia's hebben veel vitamine C nodig en dit zit niet in konijnenbrokken
3) aangeplakte poep, dof en mager en je bent nog niet bij de DA geweest?
4) van de week wortels gegeven en nog niet op vind ik ook erg vreemd, hoe weet je dan zeker dat ze geen tandenproblemen hebben?

Ja, je kunt de kont wassen van de cavia's. Lauw tot warm water, beetje biotex of babyshampoo en even wassen. Wel goed drogen en goed warm (in een berg hooi) wegzetten.

Je kunt om de diarree te stoppen een beetje norrit (voor mensen) vermalen en vermengen met water en met een spuitje in hun bekkie toedienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:02

Je moet cavias langzaamaan aan groente laten wennen. Verder gewoon caviavoer geven. Cavias hebben een grotere behoefte aan vitamine c dan konijnen. Paprikas doen het dan bij cavias ook heel goed. Verder mis ik hooi? Onbeperkt hooi is aan te bevelen.

Je moet het kontje even met lauw water schoonmaken. geen groente. Geef alleen hooi met water tot de diarree over is.
Voor vitamine c kun je in de dierenwinkel vitamine c druppels kopen van Beaphar en deze door het water doen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 16:04

ik heb altijd gemeend dat er in konijnenvoer meer Vit C zit als in caviavoer.

Ik ga het meteen aanpassen. hooi hebben we.
paprika kan ik hier ook nog wel vinden..
ik ga het alvast zoeken!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:05

Als ik jou was zou ik vandaag nog naar de dierenwinkel gaan en caviabrokken halen! Er is gemengd caviavoer maar ook gewoon brokken, zodat ze niet selectief kunnen eten. :)

Vitamine C is zó ontzettend belangrijk voor cavia's. Als ze daar een tekort aan hebben kunnen ze ook verlammingsverschijnselen (of erger) krijgen..

Edit: oh ik zie net je post. Goedzo :)

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:07

Ik had 3 jaar geleden een cavia en die kreeg ook diaree. Maar mijn cavia was echt heel erg ziek. Hij had het koud, at niks. Toen moesten we een norrit pilletje samen met wat worteltjes olvarit mengen en in zijn bekje doen met zo'n spuitje. Ook een warme kruik of onder een warme lamp leggen. en hij vond het heerlijk om toen lekker warm met een dekentje in je armen te liggen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:08

Precies wat XoNo zegt en cavia's hebben echt elke dag groenvoer nodig. Maar ook als je van voer wisselt of met nieuw voer komt (zoals wortels) moet je dit langzaam opbouwen, je cavia moet immers nog aan het nieuwe voer wennen.

Ik zou even met de dierenarts overleggen om te vragen wat je kunt doen en sowieso even de kontjes wassen in een laagje lauw water. Als je dit rustig doet vinden de meeste cavia's het helemaal niet zo erg. De zeep wel goed uitspoelen en je cavia goed afdrogen voordat je hem terug zet in het hok.

Ik lees nu je reactie, op de achterkant van je voerverpakking staat als het goed is hoeveel vit C er in zit. In caviavoer zit dus meer vit C dan in konijnenvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:09

De paprika nu niet geven. Daar moeten ze aan gewend worden.
Ik zou wel even de vitaminendruppels bij de dierenzaak halen. Kost bijna niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:09

Da zou ik in dit geval niet bellen.

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:13

Mindim schreef:
Da zou ik in dit geval niet bellen.

waarom zou je geen DA bellen? Heb ik ook gedaan en kreeg het advies om norrit pilletjes met worteltjes olvarit te mengen en hem warm te houden en na een week knapte hij al weer helemaal op!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:14

Je kan ook vitamine C pilletjes bij de kruidvat halen: sinasappelsmaak, die van mij trekt het uit mijn hand zo lekker vindt ze dat! Is ook geen gedoe met druppeltjes in drinkwater enzo. Weet je iig zeker dat ze het binnenkrijgt..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:15

Mij is altijd verteld dat cavia's doodgaan als ze aan de dunne zijn. Ik weet niet of het echt waar is..

Ik heb ook gehoord dat het wil helpen als je ze verse peterselie geeft..

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:22

Tallie1979 schreef:
Mij is altijd verteld dat cavia's doodgaan als ze aan de dunne zijn. Ik weet niet of het echt waar is..

Dat zei mijn DA ook. Mijn cavia had 50 % kans dat hij het zou overleven. En dat heeft hij omdat we er dag en nacht mee bezig waren. Dus wel intensief mee omgaan!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 16:24

Ze hebben een berg hooi, bleekselderij en paprika. (heb meteen schoonmoeders gebeld, had daar nog niet aangedacht.

Morgen avond gaat er 1 cavia meteen mee (tandje moet gevijld worden) andere voor de zekerheid ook laten nakijken.

alvast bedankt voor de tips.

paprika kennen ze. hooi ook, bleekselderij niet, maar dit was aan te raden.
peterselie hebben we niet vandaag bleekselderij.

DA is niet nodig, schoonvader/schoonzoon zijn beide zéér goed bekend met dieren. (biotechniek)
we gaan het oplossen. Vitamine C hadden ze in de winkel. was wel over de datum. dus die niet gepakt. ik ga morgen stage lopen en daar zit ook een dierenwinkel. ga daar dan direct heen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:54

Heel goed Jolandaa_.

En onbeperkt hooi geven! :j

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:58

let op met wisselen van voer, doe dat geleidelijk anders worden ze ziek. kijk ook welk merk je pakt, het ene merk is veel gevarieerder, dan een ander merk. hoe gevarieerder hoe beter is mij altijd verteld

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 16:59

Ik schaam me voor mezelf. ik volg een dieropleiding (in combi met zorg en plant) maar ik 'verwaarloos' mijn eigen dieren..

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat konijnenvoer genoeg vit c bevatte om groente te laten vervallen.
Zou dit anders chinchilla voer zijn?

In ieder geval, ga ik morgen langs de dieren winkel. zowiezo eerst Vit C te halen. en zolang nog even op het oude voer laten eten (voer verwisselen lijkt mij in deze situatie een beetje riskant) ander voer haal ik ook meteen.

Wat raden jullie aan? gemend of gewoon die grasbrokken?

ze krijgen wel afentoe een handje hamsterbrokken (hamster is overleden en ik heb een volle ton over) dit is gemengd en mogen ze als 'snoepgoed' hebben.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:01

Tallie1979 schreef:

Cavia's zijn zwakke beestjes, toegegeven.
Maar als een cavia diarree heeft dan zou ik het niet zomaar opgeven. :)

Ik heb een cavia gehad met chronische diarree.
Meerdere keren bij verschillende dierenartsen leverde niets op.
Heb met Yakult geprobeerd, aanpassing aan het voer, gebitscheck... helemaal niets.
En waar die diarree nou vandaan kwam? Ik heb het nooit geweten.

Beestje is uiteindelijk een natuurlijke dood gestorven, maar was altijd opgewekt en vol levenslust.

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:02

ik gebruikte altijd gertie gineua (weet even niet meer hoe je het schrijft) voer. dat vonden ze het beste te eten. bij het andere voer viste ze altijd de lekker dingen eruit en lieten ze der rest staan. en aten ze liever de heletijd het hooi.
nu je nog je oude voer hebt kan je dus makkelijk mixsen. beginnen het 3-4 ene voer 1-4 andere nieuwe voer. en dat langezaam opvoeren.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:03

Jolandaa_ schreef:
Ik schaam me voor mezelf. ik volg een dieropleiding (in combi met zorg en plant) maar ik 'verwaarloos' mijn eigen dieren..

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat konijnenvoer genoeg vit c bevatte om groente te laten vervallen.
Zou dit anders chinchilla voer zijn?

In ieder geval, ga ik morgen langs de dieren winkel. zowiezo eerst Vit C te halen. en zolang nog even op het oude voer laten eten (voer verwisselen lijkt mij in deze situatie een beetje riskant) ander voer haal ik ook meteen.

Wat raden jullie aan? gemend of gewoon die grasbrokken?

ze krijgen wel afentoe een handje hamsterbrokken (hamster is overleden en ik heb een volle ton over) dit is gemengd en mogen ze als 'snoepgoed' hebben.

Ik zou de cavia's geen gemengd voer geven en het afraden om hamstervoer te geven.
Hamsters hebben hele andere behoeften dan cavia's.

Science Selective is een absolute aanrader, maar dat is aardig prijzig.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:05

Even een tip voor vitamine C: bijvoorbeeld suikervrije vitamine c tabletjes of tabletjes van Roter. Ze zijn er hier dol op. Het duurt overigens wel even voordat ze door hebben dat het lekker is :')

Druppels vitamine C heeft geen enkele zin, want dat vervliegt binnen minuten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:54

Hamsters eten dierlijk voedsel, dus in goede hamsterbrokken zitten ook dierlijke eiwitten, maar aangezien cavia's herbivoren zijn hebben die dat helemaal niet nodig.

Ik vind Supreme Science Selective ook echt een aanrader, zeer goed voer :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:16

Hoezo vervliegen vitamine c druppels? Het is toch geen alcohol.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:21

vit C in water wordt heel snel afgebroken en de meeste mensen gooien het in het drinkwater..

Roter vit C zien ze vaak als snoepje..

Brokken, geen gemengd voer, gewoon compleet voer in de vorm van simpele cavia brok.
hope farms heeft ook van die zakken (echter bijna nergens verkrijgbaar.)

Als je zijn tanden laat controleren laat dan ook de kiezen controleren. (Die kan je niet zien zonder hulpmiddellen.)

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:23

Je kan inderdaad beter vitamine C in tabletvorm geven :j. Mijn caafs staan er iedere ochtend om te springen! Ik heb vitamine C tabletten van de Kruidvat, in zo'n oranje potje, met sinaasappelsmaak :).

Ik heb ook voer van Supreme Science Selective: door de dierenarts hier sterk aan te raden :j.

Alleen de voorste rij kiezen kunnen met een otoscoop makkelijk bekeken worden. Als daar niks mis mee is, dan is er met de achterste rij ook niks aan de hand.

Als je nog meer vragen oid hebt mag je me altijd PB'en. En een erg leerzame site - als je wat meer over het gebit wilt weten - is http://www.dierengebit.nl/ :j.