Inslapen en dierenartsen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Inslapen en dierenartsen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:12

Het valt mij op dat dierenartsen tegenwoordig anders tegenover inslapen staan dan vroeger. Waar vroeger je kat op leeftijd was en toch echt niet meer kon, werd hem een spuitje gegeven en kreeg het een mooi plekje in de tuin maar nu vliegen de woorden: scans, echo's, fysiotherapie, etc. je om de oren.

Begrijp me goed, een jong dier die een leven nog voor zich heeft verdient alle hulp die gegeven kan worden. Maar wanneer een dier een mooie leven achter de rug heeft en de ouderdom toeslaat mag het van mij een waardig einde zijn zonder al te veel gerek.

Ik zie het al jaren om me heen en heb het zelf ook meegemaakt met de kleine huisdieren. Bij paarden gaat het heel anders misschien omdat de veeartsen en paardenartsen wat dichter bij het nuchtere boerenverstand staan. Wat is jullie ervaring?

Caira

Re: Inslapen en dierenartsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:14

dat ligt niet aan de da'en dat ligt aan de baasjes die geen afscheid meer kunnen nemen en da'en die daar aan gewend zijn geraakt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:15

Ik kies voor mijn dier, iedere eigenaar weet wel wanneer het tijd is.
Een DA kan het leven wel willen "verlengen" maar tis ook geld voor hun he. (Sorry, klink heel banketstaaf....)

juval

er is tegenwoordig ook veel meer mogelijk dan vroeger qua diergeneeskunde, ik denk dat wat dat betreft kleine of grote huisdieren niet zo veel uitmaakt.

ik denk wel dat dierenartsen (kleine en grote huisdieren) wel commercieler zijn geworden dan vroeger... en misschien daarom wat langer doordokteren.

of dat goed of slecht is durf ik niet te zeggen. dat verschilt per geval.

Iphi

Ik denk dat dat meer aan de baasjes ligt dan aan de dierenartsen. De mensen willen tegenwoordig steeds verder gaan in de verzorging van hun huisdier.
Als dierenarts vertel je over de mogelijke behandelingen, de beslissing ligt in handen van de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:16

Caira schreef:
dat ligt niet aan de da'en dat ligt aan de baasjes die geen afscheid meer kunnen nemen en da'en die daar aan gewend zijn geraakt.

Dit vooral. Mensen kunnen hun verantwoordelijkheid niet meer aan en doen alles om onder de beslissing spuitje uit te komen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:19

uhm, je kan het ook zo zien, het zijn de dierenartsen die gebruik maken van het fijt dat mensen het zo moeilijk vinden en zeggen, van nou wellicht helpt dit pilletje nog wel even.

ik vind dat als het dier op is de da moet zeggen dat het genoeg is, kiezen voor het dier en niet voor de centen.

ik weet uit ervaring in de omgeving dat de dierenarts hier er graag gebruik van maakt, en de diertjes rustig nog een jaar of langer laten aanmodderen, en de baasjes geloven de dierenartsen omdat die zegt het kan geen kwaad.

gelukkig zijn niet alle dierenartsen zo, en hebben we er nu een die je zegt hoe het er voor staad, of je het leuk vind of niet. en het dier ook niet nodig langer laat rekken, je krijgt nl gewoon geen pilletje als het dier (op) is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:22

Mijn dierenarts is een hele fijne man, die ook aangeeft wanneer het genoeg is. Dat heeft hij zowel bij mijn paard, als bij mijn kittens gedaan. 'Er kan nog dit en dat gedaan worden maar vraag jezelf af hoe diervriendelijk het is'.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:25

Ik denk dat er tegenwoordig gewoon meer kan, en dat consumenten (zijn we uiteindelijk) daar te handig mee omspringen...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:26

EngeltjeS schreef:
Een DA kan het leven wel willen "verlengen" maar tis ook geld voor hun he. (Sorry, klink heel banketstaaf....)

Helaas ben ik het niet met je eens, kijk alleen hier op bokt maar eens goed rond...
Soms zijn de eigenaren hun grenzen behoorlijk aan het verleggen en kiezen ze voor zichzelf en niet voor hun dier.

Dat is wel een punt TM, er kan ook veel meer, soms is het maar goed ook, soms een station te ver (in mijn ogen).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:27

Er zijn idd maar weinig eigenaren die door hun verdriet heen kunnen kijken en een eerlijke beslissing kunnen maken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:29

kamsel schreef:
EngeltjeS schreef:

Helaas ben ik het niet met je eens, kijk alleen hier op bokt maar eens goed rond...
Soms zijn de eigenaren hun grenzen behoorlijk aan het verleggen en kiezen ze voor zichzelf en niet voor hun dier.

Dat is wel een punt TM, er kan ook veel meer, soms is het maar goed ook, soms een station te ver (in mijn ogen).

Ze weten het wel, maar proberen toch na een praatje met dierenarts, om het te verlengen.
omdat dan de keuzes vaak al bekend zijn...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:30

Ik geloof niet dat dierenartsen leed van dieren willen verlengen om geld te verdienen. Een goede dierenarts geeft wel aan als het genoeg is geweest. Misschien subtiel, of alleen als je er om vraagt, maar het zijn nog altijd de baasjes die uit hun eigen emoties niet weten wanneer het genoeg is geweest.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:32

Oei daar ben ik ook zo bang voor met mijn oudste hondje. Zij is nu veertien en er komt straks natuurlijk iets van een ouderdomskwaal om de hoek kijken ( nieren die niet meer willen of zo). Ik ben ook stellig niet van plan om dan met allerlei lapmiddelen te gaan werken, dat hondje heeft een pracht leven gehad en genoeg is inderdaad genoeg. Tegen die tijd hoop ik maar dat de dieranarts er ook zo over denkt maar ik heb mij twijfels. Ze hadden het laatst al over een preventief bloedonderzoek terwijl we alleen een enting en nagels knippen moesten.....

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:32

Prima dat er meer kan maar aan ieder leven komt een einde. Ik zie wel degelijk dat dierenartsen doorslaan daarin. Laatst moest een kennis haar kat van 19 jaar laten inslapen bij de weekend arts. Wat een gedoe zeg was dat. Ze deed er goed aan maar de da gaf haar het gevoel een dierenbeul te zijn omdat ze niet nog wat onderzoeken wilde doen. Dit soort voorbeelden zie ik steeds vaker.

Het is per kliniek natuurlijk anders maar ik begin af en toe het idee te krijgen dat geld in het laatje doorslaggevender is dan wat het beste voor het dier is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:33

was dat in de stad of in een dorp? Hier ken ik daar echt geen voorbeelden van hoor.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:39

Zo schrok ik me rot toen mijn DA nierdialyse bij m'n kat voorstelde....
Dat hebben we dus niet gedaan..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:40

In een stad.

Mijn cavia was blind aan 1 oog en had een hersenbloeding gehad. Met dat beestje had ik wat afgedokterd zeg. Maar het ging eigenlijk redelijk tot hij verstopping kreeg. Om zijn leeftijd, het slechte lopen, en blindheid aan 1 oog besloot ik hem in te laten slapen.

Nee hoor, er moest nog maar een echo komen en daarna gingen ze zich verder oriënteren op wat de volgende stappen waren.

Ik ben naar een andere dierenarts gegaan en die zag meteen dat het klaar was.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 13-04-10 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:40

Ja, maar als het dier een dierwaardig bestaan kan hebben rek je het toch zolang mogelijk op. De medische wetenschap gaat er denk ik ook wel op vooruit en daardoor kunnen sommige dieren misschien ook wel langer mee en heeft dat niets met de artsen zelf of de baasjes te maken. Ik heb juist soms het idee dat de artsen eerder de optie geven voor inslapen omdat ze denken dat de baasjes het geld voor de behandeling er toch niet voor over zullen hebben (vooral als de kans op genezing niet zo heel groot is). Als het dier aangeeft dat het duidelijk niet lekker is en er is niets meer aan te doen heeft het geen zin om het (hoe moeilijk ook) nog verder op te laten rekken denk ik.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:44

Daar sla je de spijker op z'n kop, wat is een dierwaardig bestaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:47

Asyaa schreef:
Dit vooral. Mensen kunnen hun verantwoordelijkheid niet meer aan en doen alles om onder de beslissing spuitje uit te komen.

Joh enige nuance ;) Ik heb al een paar keer voor een keus gestaan, de spuit erin of voor heel veel geld laten herstellen. Ik ben wel altijd realistisch geweest maar goh wat zou ik een spijt hebben gekregen als ik dr wel een spuit in had laten zetten.
Diverse operaties (Sommigen wist ik echt niet dat het ooit goed zou komen) maar t hobbelt nog steeds rond, zeker weer 5 jaar verder zijn we nu. (Heb ik het over kanker onder de tong, (Een enorme knikker) op het oog (Oog was bijna weg) en een kater met FORL.

kamsel schreef:

Nierwaardes waren anderhalf jaar geleden ook torenhoog bij een kater van mij, hij was zwaar nierpatient.
Mee naar huis genomen, en hij is er nog steeds. Eet gewoon voer.

Wat denk je? Nierwaardes test je bij een nuchtere kat dan zijn ze veel lager tot zelfs weer normaal.:+ Erg banketstaaf als je hem dan weg brengt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:55

Ik zit ook met een (toekomstig) probleem.
Ik heb een Jack van 14 jaar en zij begint "wat" te dementeren.
Soms haalt ze ineens uit en blijft soms een half uur naar bv. mijn man grommen. Laatst ging ik op de bank zitten en van schrik vloog ze grommend/blaffend omhoog. Ze begint incontinent te worden (er liggen druppeltjes urine hier en daar, waar ze heeft gelopen/gelegen).

Als ik daarover begin, is het elke x : prik maar bloed.
Dan is er niks aan de hand, maar heb al wel enkele 100en E. uitgegeven aan diverse "misschien helpt dit" medicijnen.

Door haar (steeds vaker) fel reageren raken de andere honden ook van slag. Ook ben ik bang dat ze wel een keer raak bijt.
Volgens 3 DA-en moet ik maar gewoon afwachten.........

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:13

Chiqa schreef:
Asyaa schreef:

Joh enige nuance ;) Ik heb al een paar keer voor een keus gestaan, de spuit erin of voor heel veel geld laten herstellen. Ik ben wel altijd realistisch geweest maar goh wat zou ik een spijt hebben gekregen als ik dr wel een spuit in had laten zetten.
Diverse operaties (Sommigen wist ik echt niet dat het ooit goed zou komen) maar t hobbelt nog steeds rond, zeker weer 5 jaar verder zijn we nu. (Heb ik het over kanker onder de tong, (Een enorme knikker) op het oog (Oog was bijna weg) en een kater met FORL.

kamsel schreef:

Nierwaardes waren anderhalf jaar geleden ook torenhoog bij een kater van mij, hij was zwaar nierpatient.
Mee naar huis genomen, en hij is er nog steeds. Eet gewoon voer.

Wat denk je? Nierwaardes test je bij een nuchtere kat dan zijn ze veel lager tot zelfs weer normaal.:+ Erg banketstaaf als je hem dan weg brengt.

Onze kat stopte van de ene op de andere dag met eten...
Dus nuchter waren ze nog steeds zeer sterk afwijkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:32

Brainless schreef:
Ik zit ook met een (toekomstig) probleem.
Ik heb een Jack van 14 jaar en zij begint "wat" te dementeren.
Soms haalt ze ineens uit en blijft soms een half uur naar bv. mijn man grommen. Laatst ging ik op de bank zitten en van schrik vloog ze grommend/blaffend omhoog. Ze begint incontinent te worden (er liggen druppeltjes urine hier en daar, waar ze heeft gelopen/gelegen).

Als ik daarover begin, is het elke x : prik maar bloed.
Dan is er niks aan de hand, maar heb al wel enkele 100en E. uitgegeven aan diverse "misschien helpt dit" medicijnen.

Door haar (steeds vaker) fel reageren raken de andere honden ook van slag. Ook ben ik bang dat ze wel een keer raak bijt.
Volgens 3 DA-en moet ik maar gewoon afwachten.........

Ik heb hier een kater (Die met dat nierfalen) die ook al zeker 5 jaar aan het dementeren is.
Maar een kat is hanteerbaar op het nachterlijk brullen na (Dat houd mij wakker) maar zodra ze onzindelijk beginnen te worden, en in jou geval agressief....dan zou ik dr niets meer aan versleutelen en denken aan het einde.
En daarmee bedoel ik dat er wel enige nuance is, maar dat is aan jouzelf in hoeverre jij daarin kan en wil gaan met je dieren.
Sterkte met je besluit!!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:49

BKS schreef:
Oei daar ben ik ook zo bang voor met mijn oudste hondje. Zij is nu veertien en er komt straks natuurlijk iets van een ouderdomskwaal om de hoek kijken ( nieren die niet meer willen of zo). Ik ben ook stellig niet van plan om dan met allerlei lapmiddelen te gaan werken, dat hondje heeft een pracht leven gehad en genoeg is inderdaad genoeg. Tegen die tijd hoop ik maar dat de dieranarts er ook zo over denkt maar ik heb mij twijfels. Ze hadden het laatst al over een preventief bloedonderzoek terwijl we alleen een enting en nagels knippen moesten.....

Die preventieve bloedonderzoeken ken ik. De laatste da zei (i.v.m. verhuizing zien we nog wel eens verschillenden) dat je bij een oudere kat (denk v.a. een jaar of 12) dit 1 per in het half jaar moet doen.

Ik hoop voor je dat je nog een tijd kan genieten zonder die ouderdomskwaaltjes.