Dieren uit het buitenland adopteren. Wat vind bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Dieren uit het buitenland adopteren. Wat vind bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:35

Hallo,
Om mij heen zie je nu veel mensen met nieuwe honden.
De ene hond uit het buitenland andere uit een nest bij een fokker in Nl.

Je hoord ook veel verschillende meningen over dieren uit het buitenland adopteren.

Ben wel benieuwd naar of jij het zou doen een hond/kat uit het buitenland nemen of juist helemaal niet.
En waarom wel of niet.

Persoonlijk vind ik dat in Nederland al veel honden in een asiel zitten die ook een goed huis verdienen. Maar soms zie
je ook hondjes op internet voorbij komen uit het buitenland waar je spontaan verliefd op zou worden.

Graag jullie mening. Hoe denken jullie hier over?

Vjestagirl

Re: Dieren uit het buitenland adopteren. Wat vind bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:38

Ik denk dat je beter dieren uit Nederland kunt halen.

De dieren hier verdienen ook een goed baasje. Plus dat je geen problemen oplost door dieren hierheen te halen. Je kunt je beter inzetten om de problemen daar op te lossen, betere asiels te bouwen etc. dan 1 dier hierheen te halen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:40

Bedoel je een herplaatser of ook pups?
Ik heb bv honden uit het buitenland gekocht om mee te fokken en er vers bloed moest komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:41

kohtje schreef:
Bedoel je een herplaatser of ook pups?
Ik heb bv honden uit het buitenland gekocht om mee te fokken en er vers bloed moest komen.

Oh ja, maar dat vind ik wat anders.

Ik dacht dat we het hier hadden over herplaatsers...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:43

Ik heb een nederlandse en een buitenlandse hond. Ik ben het met Vjestagirl eens dat de problemen daar opgelost moeten worden, alleen gaat dat waarschijnlijk nog heel lang duren en ik zou het niet eerlijk vinden om alle dieren die daar nú zitten dan maar te laten creperen. In nederland zijn ook veel honden op zoek naar een nieuw baasje, maar de omstandigheden zijn hier lang niet zo schrijnend als in het buitenland (bv spanje).
Weet je, dat ene dier dat hierheen komt kan je dan in ieder geval wel een fijn (rest)leven bieden. Dierenliefde houdt niet op bij de grens. Niet voor mij in ieder geval.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:44

Ik bedoel de honden die als zwerfhonden worden gevonden (dus geen zuiver ras honden) zowel pups als volwassen honden

Ik zelf zit er indd over te twijfelen in de toekomst daar een hondje vandaan te halen. Zoals hierboven ook gezegt. Vaak is het in een nederlandse opvang of asiel beter als daar in het buitenland.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:47

Ik denk dat het leven zo kan lopen dat een dier uit het buitenland op je pad komt. Moet je die dan laten zitten omdat er in NL ook dieren in een asiel zitten?
Het is toch geen eigen dierenvolk eerst?

Elk gered dier is er eentje. Waar ie ook vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:51

Ik ben het met Waves eens, die verwoord het mooi. Ik snap ook nooit waarom het 'eigen land eerst' moet zijn met dieren.. ieder dier wat je er redt is er eentje, als ik toevallig in het buitenland verliefd wordt op een beestje dat ik mee kan nemen.. waarom zou ik het dan laten? Is dat dier minder dan eentje die ik uit Nederland haal?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:52

Waves schreef:
Ik denk dat het leven zo kan lopen dat een dier uit het buitenland op je pad komt. Moet je die dan laten zitten omdat er in NL ook dieren in een asiel zitten?
Het is toch geen eigen dierenvolk eerst?

Elk gered dier is er eentje. Waar ie ook vandaan komt.

Als ze op je pad komen vind ik het logisch. Je gaat in het buitenland op vakantie en je wordt verliefd. Kan. Maar ik vind het anders dan specifiek een buitenlands dier willen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:53

WildWings schreef:
Ik ben het met Waves eens, die verwoord het mooi. Ik snap ook nooit waarom het 'eigen land eerst' moet zijn met dieren.. ieder dier wat je er redt is er eentje, als ik toevallig in het buitenland verliefd wordt op een beestje dat ik mee kan nemen.. waarom zou ik het dan laten? Is dat dier minder dan eentje die ik uit Nederland haal?

Nope, maar je lost er totaaaaal geen problemen mee op. Misschien voor die ene hond, maar daar komt net zo hard weer een andere voor in de plaats.

Ik denk dat je je beter in kunt zetten voor het totaal plaatje dan voor 1 dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:55

Maar als je een dier uit een Nederlands asiel adopteert los je ook geen enkel probleem op, toch? ;) Daar gaat het dus helemaal niet om. Als je problemen wilt oplossen moet je naar lange termijn oplossingen kijken of doneren aan goede doelen die dat doen. Maar als je gewoon een leuke hond wilt, vind ik persoonlijk dat het ieders eigen keuze is of die nou uit binnen- of buitenland komt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:57

Ik vind ook dat het ieder zijn eigen keus is. Echt vind ik het wel belangrijk dat je niet persee een hond/kat uit het buitenland haalt om deze te helpen maar omdat je deze echt leuk vind (verliefd op bent) Dus nederland of buitenland je moet er wel helemaal weg van zijn zeg maar.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:58

Ik zou denk ik liever een structurele donatie willen doen aan een mooi project voor ditsoort beesten in het buitenland.
Denk dat ik op die manier op langere termijn meer goed doe dan wanneer ik een zielig dier adopteer. (hier zijn ze ook zielig).

Ook denk ik hierbij aan het 'blind kopen van een dier'. Als je via internet een dier 'besteld' weet je niet wat je in huis haalt. (klikt het wel?). En wat als je ontevreden bent (hond blijkt bijvoorbeeld aggresief tegen kinderen), moet je het beestje weer wegdoen...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:59

mijn vriendin heeft een hond uit italie geadopteerd via een
organisatie voor zwerfhonden, leuke hond en verder geen
problemen gehad :)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:00

WildWings schreef:

Maar hoe groot is de kans dat Nederlandse asiel honden gered worden door mensen uit het buitenland? (En dan met name de landen waar wij zogenoemde herplaatsers uit halen)
Ik denk niet zo groot, denk zelfs haast nul.
Vandaar dat ik met Vjestagirl eens ben.
Je lost problemen niet op door dat soort dieren hier heen te halen. Hoe afschuwelijk hun toestand ook is....
Maar uiteindelijk is het ieder zijn eigen keuze :j

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:00

Equidea schreef:
Ik zou denk ik liever een structurele donatie willen doen aan een mooi project voor ditsoort beesten in het buitenland.
Denk dat ik op die manier op langere termijn meer goed doe dan wanneer ik een zielig dier adopteer. (hier zijn ze ook zielig).

Ook denk ik hierbij aan het 'blind kopen van een dier'. Als je via internet een dier 'besteld' weet je niet wat je in huis haalt. (klikt het wel?). En wat als je ontevreden bent (hond blijkt bijvoorbeeld aggresief tegen kinderen), moet je het beestje weer wegdoen...

Maar dat is wel iets dat je heel serieus moet overwegen. Toen onze hond uit Spanje kwam, 9 jaar en nooit in huis gewoond oid (wss), wisten we ook dat het misschien helemaal niet makkelijk zou worden. Maar dat weet je als je zo'n hond neemt. Ik zou daar dus ook nooit voor hebben gekozen als we kleine kinderen hadden bijvoorbeeld. Zo'n beest kún je nl niet maar zo weer weg doen als het niet gaat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:03

Ik ben er wat dubbel in...
Aan de ene kant zeg ik; de asielen zitten hier ook vol, dus waarom uit het buitenland halen.

Aan de andere kant... zelfs asiel honden in nederland hebben het stukken beter dan de gemiddelde asielhond in het buitenland. Dat zou dan weer een reden zijn om daarvoor te kiezen.
Moeilijk, moeilijk :=

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:06

orion_ schreef:
Je lost problemen niet op door dat soort dieren hier heen te halen. Hoe afschuwelijk hun toestand ook is....
Maar uiteindelijk is het ieder zijn eigen keuze :j

Maar je lost het probleem ook niet op door géén dieren hier heen te halen. En je lost het probleem ook niet op door alleen dieren uit NL te helpen...

Je lost het probleem alleen op door geld te doneren aan de organisaties die met het grotere probleem bezig zijn. Of door de politiek in te gaan.

Ik vind het onzin om "het grotere probleem" op de schouders van de individuele hondenredder te leggen. Daar ligt de oplossing namelijk helemaal niet. (en wees blij dat die persoon in ieder geval 1 hond dan redt).

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:07

de dieren hier hebben het wel goed in het asiel,
de dieren in het buitenland meestal niet....

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:08

Ik wilde niet specifiek een hond uit het buitenland. Ik wilde wel een bepaald type hond (niet ras specifiek, maar we hadden een aantal "eisen" gemaakt waaraan de hond moest voldoen) Via de site van de Nederlandse asiels kwamen we bij onze hond uit, die via een stichting naar Nederland gehaald is. Hij zat toen al in een gastgezin in Nederland. We zijn er superblij mee en ik zou hem niet meer willen missen. De stichting haalt niet alleen maar honden op, maar doet vooral veel projecten daar met sterilisatie etc.

Ik heb wel een ander gevoel bij stichtingen die bijv. vanaf foto's "matchen", dat je je hond op het vliegveld ophaalt. Zelf zou ik dat nooit doen, maar een vriendin van mij heeft op die manier 2 honden en is er heel gelukkig mee (zijn ook hele leuke honden)

Ik denk dat het niet zo zwart-wit is.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:13

Je kunt het inderdaad zien als; wees blij dat er één iemand een hond redt.
Hond die gered wordt zal het zeker ook beter hebben dan waar hij eerst zat. Ben ik ook alleen maar positief over.
Maar in mijn ogen heeft het vrij weinig zin. Voor die hond die gered is, zullen er snel weer nieuwe zijn die hulp nodig hebben.
De lokale bevolking geeft er immers weinig om.
Daarom denk ik dat het beter is om iets aan het grotere probleem te doen. Eén hondje weghalen heeft vrij weinig zin.
Dan kun je in mijn ogen beter een hond hier uit het assiel halen.
(Die het naar mijn idee ook niet echt goed heeft....)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:17

orion_ schreef:
Je kunt het inderdaad zien als; wees blij dat er één iemand een hond redt.
Hond die gered wordt zal het zeker ook beter hebben dan waar hij eerst zat. Ben ik ook alleen maar positief over.
Maar in mijn ogen heeft het vrij weinig zin. Voor die hond die gered is, zullen er snel weer nieuwe zijn die hulp nodig hebben.
De lokale bevolking geeft er immers weinig om.
Daarom denk ik dat het beter is om iets aan het grotere probleem te doen. Eén hondje weghalen heeft vrij weinig zin.
Dan kun je in mijn ogen beter een hond hier uit het assiel halen.
(Die het naar mijn idee ook niet echt goed heeft....)

Klopt, 1 hondje redden heeft ook geen zin. Behalve voor die ene hond.
En dan maakt het toch ook geen moer uit waar je die ene hond dan weghaalt. NL of het buitenland? Je argument is mij echt niet duidelijk. Waarom is het volgens jou beter om een hond uit NL uit het asiel te redden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:19

Ach, ik heb tijdens vakanties ook wel eens overwogen om een zwerfkatje mee naar NL te nemen, hoor. Daar was ik dan zo verliefd op..... Maar nooit gedaan verder. Naast het feit dat ik al genoeg dieren thuis heb, geloof ik niet dat ik er aan zou beginnen.....

Maar ik heb geen problemen met mensen die het wel doen, hoor. Elk dier wat alsnog een fijn tehuis krijgt, is toch juist fijn? Wat maakt het dan uit of 'ie uit NL komt of uit Verweggistan? :+

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:24

Ik ben van mening dat asiels hier in Nederland al vol genoeg zitten, en dat je daar als 1e zou moeten kijken.

Deze honden hebben het misschien beter dan de honden in het buitenland, maar zitten nog steeds in een hok de grootste deel van de dag.

Ik ben dus geen voorstander van honden uit het buitenland halen, maar vind het een ander verhaal als je daar bent en een hond kruist je pad. Dan heeft het waarschijnlijk zo moeten wezen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:27

gabjj8 schreef:
de dieren hier hebben het wel goed in het asiel,
de dieren in het buitenland meestal niet....

Dat is zeker niet waar. Meeste honden komen in de weekende niet buiten, ivm personeel te kort. Ook dan lopen ze dus door hun eigen poep en raken ze gestressd van het in kleine hokken zitten.
Ook voor die dieren is geen 24 uur aandacht aanwezig. Word er niet mee gewerkt, word en in de meeste asielen niet mee gewandeld en zitten sommige honden er meerdere jaren.
Dus nee, ik ben het niet met je eens dat ze het wel goed hebben in het asiel.

En elke keer als er een hond uit het buitenland word geadopteerd, is er weer een kans minder voor een hond uit Nederland.
Ook zie je geregeld dat de honden vanuit het buitenland in Nederlandse asielen terecht komen omdat ze gedragsproblemen hebben.
Tegenwoordig zie je trouwens ook handel van uit het buiteland. 'Stichtingen' nemen een hond vanuit het buiteland, planten er hier een reu op en verkopen de pups onder de naam 'gered vanaf het dodenstation in weet ik het waar!'. Iedereen geloofd het...

Dus ik vind dat we eerst maar eens moeten zorgen dat het asielleven van Nederlandse honden beter word.