The invasie attack van de teken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

The invasie attack van de teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 13:54

Ofzoiets haha :Y)

We gaan lekker elke avond naar bos om de de honden lekker een uur lang uit te laten waar ze ook lekker los mogen lopen.
Nu kwam er dit weekend de broer van mijn vriend en zijn vriendin die vertelde dat ze een teek had gezien bij haar hondje , Waardoor ik als een bezetene ineens ging zoeken bij mijn honden aangezien ze dus mee naar bos gaan en daar veel teken zitten.
Dus ik zoeken bij de eerste hond ja hoor 3 van die vieze smerige over je nek gaande teken. Wij eruit gehaald gelukkig allemaal heel en we zijn bij de tweede gaan zoeken die is kort haar een bordeaux dog en had gelukkig niks. Toen onze pluizebol chi tzu helemaal onderzocht en niks kunnen vinden althans dat dachten we tot dat ze vandaag weer werd kortgewiekt bij de trimster die mij vertelde dat ze ook 3 teken had. Dus mensen kijk aub uit mocht je naar het bos gaan en kijk je hond na. Heb je een teek gevonden haal hem met een tekentang of pincet eruit tegen die klok in draaien. Zorg dat hij met kopje en al eruit is anders moet je naar de dierenarts voor tabletjes. Kortom ik moet mijn dieren nog sneller achter elkaar behandelen voor teken want volgens mij zijn die krengen imuum voor dat spul geworden.

Dankje voor het lezen van mijn verhaal :z

Urko

Re: The invasie attack van de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:00

wat dacht je van je hond bahendelen tegen teken? Ik weet niet hoor, noem maar iets... maar teken zitten er namelijk al jaren... vind het niet echt spannend wat je nu verteld.

je kunt bij de dierenarts ander *spul* halen en elk jaar afwisselen. Zo heb ik jaar om jaar gewisselt met frontline en exil, terwijl ik nu stonghold gebruik en volgens mij is er nog eentje.

exil werkt overigs PRECIES 28 dagen tegen teken, dat viel me telkens wel op als ik dat gebruikte. Frontline daartegen was snel uitgewerkt omdat mijn hond een waterrat is, en in de zomer dagelijks zwemt.

Stronghold is nieuw, dus dat weet ik nog niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:00

Pipetten met de werkzame stof permethrin werken goed. Ze gaan gelijk dood, zo loop je het minste gevaar op tekenziektes.

Stronghold en Frontline werken niet goed tegen teken. Duurt vaak veel te lang voordat ze doodgaan.

Ik gebruik in de wintermaanden Frontline en in de zomermaanden (vanaf 1 maart) de pipetten met Permehtrin, hiervan zijn verschillende merken.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:02

zit permethrin ook in exil of frontline?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:02

Van de week heb ik ook al een teek weggehaald bij 1 van mijn katten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:04

Volgens mij is Exil Permethrin. Frontline is Fipronil.

Exspot, Tick Fence, Exil en Advantix zijn allemaal hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 13-04-10 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:05

Urko schreef:
wat dacht je van je hond bahendelen tegen teken? Ik weet niet hoor, noem maar iets... maar teken zitten er namelijk al jaren... vind het niet echt spannend wat je nu verteld.

je kunt bij de dierenarts ander *spul* halen en elk jaar afwisselen. Zo heb ik jaar om jaar gewisselt met frontline en exil, terwijl ik nu stonghold gebruik en volgens mij is er nog eentje.

exil werkt overigs PRECIES 28 dagen tegen teken, dat viel me telkens wel op als ik dat gebruikte. Frontline daartegen was snel uitgewerkt omdat mijn hond een waterrat is, en in de zomer dagelijks zwemt.

Stronghold is nieuw, dus dat weet ik nog niet.

wat dacht je ervan dat ik dat dus al doe ;) Tuurlijk behandel ik mijn honden ertegen maar op een of andere manier zijn die dingen er inmuum voor

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:08

Wat gebruik je dan.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:09

frontline maar die werkt dus niet goed genoeg

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:09

ja en hoelang gebruik je dit product al en hoe vaak doe je het op? Komen je honden veel in water en doe je het wel op de huid?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:10

frontline werkt 4 weken tegen teken en 8 weken tegen vlooien en luizen..

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:12

Ik doe het netjes op de huid die haren wat in een soort scheiding leggen met je hand en dan druppelen.
De honden komen nooit in het water zijn er namelijk bang voor
En gebruik het om de 4 weken vanaf het begin van het jaar

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:13

Wij gebruiken altijd frontline of stronghold! En nooit problemen mee gehad. Bij de hond verwijder ik de teken niet. Ik behandel ze met een teken-band bijv. Vind ik veiliger dan in al die haren die beestjes proberen te verwijderen. Bovendien is het de vraag of het bij een hond erg is als ze een paar dagen een teek hebben...
Exil werkt naar mijn mening erg slecht! Onze DA verkoopt het om die reden ook niet. Bovendien word een hond bij ons er super diaree-ig van!

p.s zon'n takenband werkt wel 5 tot 6 maanden! En kost maar een paar euro!!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:14

Misschien tijd voor iets nieuws? :D

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:14

Ik haal ze eruit omdat we ook nog een kleine hebben rond lopen en niet wil dat ze teken krijgt vandaar

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:15

MDJ schreef:
Misschien tijd voor iets nieuws? :D

Ja wilde ik ook gaan proberen maar wat werkt nu echt goed welke merken

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:17

Teken kunnen bij het vastbijten na 2 uur al de ziekte van Lyme overbrengen, na 24 uur babesiose. Beide ziektes komen steeds meer voor alleen worden ze in NL niet door elke dierenarts herkend. Helaas.
Ken meerdere honden die er aan zijn gstorven of er nog ziek van zijn. o.a. mijn eigen hond.
Elke 8e teek is in principe al besmet en dat wordt elk jaar meer.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:17

Daar kan ik je niet echt mee helpen, sorry! :) Mijn moeder vind frontline iig niet meer wat het geweest is, ze vond het een paar jaar terug beter werken dan nu, ze schijnen iets aangepast te hebben in de formule.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:18

PAS OP met de tekenband van scalibor! Hier kunnen de honden enorm heftig op reageren!!!!!!!!

Mijn teckel, toenertijd nog pup, heeft haar nekje in een paar uur('s avonds) helemaal kapot gekrabt!

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:19

Ik vraag me eigenlijk af wat gebeurt er met een teek die volgezogen is en zichzelf loslaat. Wacht hij tot het bloed op is en hij weer dun is om weer opnieuw een aanvaal in te zette of gaan ze dood hoe werkt dat ?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:19

MDJ schreef:
Daar kan ik je niet echt mee helpen, sorry! :) Mijn moeder vind frontline iig niet meer wat het geweest is, ze vond het een paar jaar terug beter werken dan nu, ze schijnen iets aangepast te hebben in de formule.

Teken worden er immuun voor, aan de samenstelling is niks verandert.

TS: heb in eerdee posts meerdere goed werkende middelen aangedragen.

Tekenbanden worden niet altijd goed verdragen plus dat het ook niet echt fijn als je ze vastpakt zeker niet met kleine kinderen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:21

DE LEVENSCYCLUS VAN DE TEEK

De levenscyclus van een teek varieert van een paar maanden tot enkele jaren, afhankelijk van de teek en omgevingsfactoren. Een teek heeft in elke ontwikkelingsfase van zijn leven bloed nodig om de volgende fase te kunnen bereiken. Sommige soorten blijven jarenlang in leven zonder te eten.

1. Ei-fase
Vrouwtjesteken leggen hun eitjes op rustige plekken met dichte en enkele centimeters hoge begroeiing. Volwassen vrouwtjes van sommige tekensoorten leggen 100 eitjes per keer; vrouwtjes van andere soorten leggen soms wel 3000 tot 10000 eitjes per keer. Voor alle soorten geldt dat de eitjes na ongeveer twee weken uitkomen.

2. Larvale-fase
Nadat de eitjes zijn uitgekomen, kruipen de larven - die al lijken op een volwassen teek alleen veel kleiner en met slechts 3 paar poten - in gras of struiken op zoek naar hun eerste bloedmaaltijd. Veelal zal de gastheer een kleine knager zijn (muis, rat, konijn, etc.). Wanneer de gastheer voorbijkomt, klemmen ze zichzelf vast en klimmen ze vervolgens omhoog, op zoek naar een stukje huid waaruit ze bloed kunnen zuigen.

3. Nymf-fase
Nadat de larven hun eerste bloedmaal hebben gehad, vallen ze van hun gastheer af en gaat de larvale-fase over in de nymf-fase. De nymfen gaan op zoek naar een andere gastheer. Nymfen zijn ook nog erg klein en worden vaak niet opgemerkt, waardoor tijdens het ongemoeid nuttigen van de bloedmaaltijd de kans op het overdragen van ziektes toeneemt. Nymfen zoeken veelal de iets grotere knaagdieren, maar ook uw huisdier op.

4. Volwassen-fase
Nadat de nymfen hun bloedmaaltijd hebben gehad, vallen ze van hun gastheer af en ontwikkelen ze zich tot volgroeide teken. Volgroeide teken zoeken veelal de grotere zoogdieren op (hert, schaap, koe), maar ook u en uw huisdier. Nadat ze hun gastheer hebben gevonden gaan ze bloedzuigen en paren op de gastheer. Hierna vallen teken van hun gastheer af en gaan de vrouwtjes vele eitjes produceren. Op deze manier begint de hele cyclus weer opnieuw.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:21

sorry dat is waar zal eens gaan vragen bij de dierenarts welke hun hiervan hebben .

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:23

Wow dat is toch wel een schrikbarend bericht dat het zo gaat je zou er bang van worden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:29

jelledaantje schreef:
Ik doe het netjes op de huid die haren wat in een soort scheiding leggen met je hand en dan druppelen.
De honden komen nooit in het water zijn er namelijk bang voor
En gebruik het om de 4 weken vanaf het begin van het jaar

dan word het tijd voor een ander merkje. Sommige hondne kunnen inderdaad niet tegen exil. Ik ben (tot nu toe) erg tevreden over stronghold.