leuke combinatie van vissen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Galeobdolon

leuke combinatie van vissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:46

ik heb sinds vandaag eindelijk weer een aquarium:D ben er echt super blij mee want ik heb het echt gemist sinds ik mijn oude weg heb gedaan.

ik ben wel een stapje vooruit gegaan, ik heb nu namelijk een tropische:)
ik weet een stuk minder van tropische vissen omdat er ook veel meer bij te kijken komt.
nu wil ik een leuke vissen combi, veel vissen kunnen vaak niet bij elkaar etc etc.

er zit nu in(voor zo ver ik het nog weet)
3 guppy mannetjes
koppeltje dwerggoerami's
4 marmerbijlzalm
2 algeneters
5 kardinaal tetra's
3 slaketende slakken

en 3 meerval achtigen die klein blijven.

het aquarium is iets van 60x40x30 en het zijn op de goerami's na allemaal mini visjes. zou er nog wat bij kunnen volgens jullie of kan ik het beter zo laten? als jullie vinden dat het wel kan, dan zou ik graag een suggestie willen van wat voor soort visje. ze mogen niet te groot worden natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Galeobdolon op 11-04-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:46

Ik heb geen verstand van aquariums maar ik wil wel graag foto's zien :D

Galeobdolon

Re: leuke combinatie van vissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:48

ik ga zeker veel foto's maken, vind ik ook altijd leuk om als computer achtergrond te hebben :

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:10

3 guppy mannetjes
koppeltje dwerggoerami's
4 marmerbijlzalm
2 algeneters
5 kardinaal tetra's
3 slaketende slakken

en 3 meerval achtigen die klein blijven.

Je hebt 2 scholenvissen door elkaar. Ook nog te weinig van die scholenvissen. Sowieso zijn marmerbijlzalmen niet geschikt voor een aquarium van 60 cm, die willen liever een langere bak om lekker te kunnen zwemmen. Zelfde geld eigenlijk voor die kardinaaltetra's.
Wat voor meerval achtigen heb je precies? Heb je een naam? Zelfde voor de algeneters?
Ik zou er dus zeker niks meer bij doen. Het bestand wat je nu hebt is al niet ideaal plus flink wat vis voor de afmetingen die jouw aquarium heeft.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:25

die marmerbijlzalmen die doen helemaal niets terwijl ze zat de ruimte hebben.

ik heb gelezen dat tetra's in scholen van min. 7 moeten en heb er nu 5, zal ik er nog 2 bij doen? welke zijn nog meer scholenvissen?

ik heb de vissen trouwens bij het aqua gekregen en heb het dus niet zelf samengesteld.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:27

Minstens 10 het liefst. Dan zou je dus al 10 marmerbijlzalmen moeten nemen en 10 kardinaaltetra's. Met al die andere vissen erbij zit 't dan echt veel te vol.
Als je 't zo gekregen hebt, zou ik 't of zo laten, of een heel nieuw bestand opzetten. Deels misschien wel met deze vissen of gewoon echt een heel nieuw bestand.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:34

even wat foto's voor een impressie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(de algeneter)
Afbeelding
Afbeelding
de gup met de grootste vinnen is echt een camerabeest

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:40

Die algeneters zijn ook al scholenvissen... Degene waar je dit aquarium van hebt gekocht, heeft er volgens mij niet echt goed over nagedacht :P

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:43

ze zitten wel altijd met zn 2 bij elkaar ja..
wat is de wetenschappelijke naam van dat soort algeneter?
ik twijfel nu wel echt wat nou beter is, het zo laten of nog 3/4 tetra's er bij en max nog 2/3 algeneters er bij.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:45

Niks meer erbij :n Dan word het echt veel te veel.
Dat is een Ottocinclus. Welke precies is heel moeilijk te zeggen. Maar in ieder geval een Ottocinclus.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:46

okee, dan hou ik het zo. de vorige eigenaar had het aquarium voor zijn kinderen gekocht maar die keken er niet naar om en zijn grote hobby was zijn koikarpers. dus kan best zijn dat de kleintjes er een beetje bij in geschoten zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:47

Nja normaal als je zo'n formaat aquarium hebt. Dan neem je bv wat guppy's, een scholenvis in 't midden en een scholenvis op de bodem. Dan zit je echt aan de max kwa vissen. Dan heb je dus ook maar 3 soorten vissen. Hier zitten al het dubbele aantal verschillende soorten in.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:55

okee.. maarja, ik kan er nu weinig meer aan doen. als er wat meer ruimte is wou ik graag meer tetra's. voelen neon/citroen tetra's zich ook verbonden met kardinaal tetra's of moeten die echt in hele aparte scholen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:04

Neontetra's zijn sowieso al geschikter voor jouw aquarium aangezien ze net wat kleiner blijven dan kardinaaltetra's.
Je zou er voor kunnen kiezen om de kardinalen dan weg te doen, in plaats daarvan neontetra's te nemen. Als je dan kiest tussen de gupmannen of de dwerggoerami's en die marmerbijlzalmen nog weg doet. Dan ziet 't er al een stuk beter uit :j

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:08

het zijn trouwens maar 2 gups en 3 marmerbijlzalmen zag ik net toen ik eten gaf. en ook maar 2 meerval achtigen(die constant op de bodem zitten, het zijn een soort afvalruimers. die dwerggoerami's vind ik echt geweldig, wel wat schuwer maar leuke vissen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:12

Corydoras toevallig? Die op de bodem.
Dan zou je de guppen weg kunnen doen en de dwerggoerami's houden als je ze zo leuk vindt :j

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:21

ik heb even de precieze soort opgezicht aan de hand van foto's, deze zijn het(foto van internet)
Afbeelding

corydoras aeneus

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:25

nog wat vragen:P:
kwijnt 1 gup in zn eentje weg? het ene mannetje word namelijk half opgegeten(de vinnen) door het andere mannetje, dan zou ik die ene gup weg kunnen doen, tenzij die andere dan gek word van eenzaamheid.

zou ik(als er veel minder vissen in zouden zitten) 1 betta mannetje kunnen houden? die is namelijk wel wat groter dan tetratjes.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:54

1 Betta mannetje in een bak van die afmetingen kan wel hoor :j Dan moeten de tetra's waarschijnlijk wel weg. Die zijn te druk voor een Betta.
Een gup alleen, tja 't moet kunnen.
Edit: Corydoras is trouwens ook een vis die 't liefst met minstens 6-10 zit ;)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:56

veeleisend zijn vissen zeg:Y) goudvissen zijn een stuk makkelijker. ik wacht wel tot er iets een natuurlijke dood sterft, dan kijk ik verder.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:00

Goudvissen zijn niet zoveel makkelijker hoor. Die hebben een sterk filter nodig aangezien ze ontzettend je aquarium vervuilen. Plus dat ze zo'n 25 jaar en 25 cm kunnen worden. Uiteindelijk heb je voor goudvissen dus sowieso een aquarium van 1.20m nodig. Eten ze ook nog eens iedere keer je planten op, moet je weer nieuwe kopen :P

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:04

wat voor soort is die blauwe vis op de 2e foto ? die is wel heel mooi ! Van die kardinaal tetra's hebben wij er thuis ook een hoop zitten, de zogenaamde 'neonvisjes' :) en dan nog een hoop minder fascinerende

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:06

ik had mijn goudvissen toen ik een stuk jonger was. ze werden nooit super oud(de oudste ooit bij mij is 3 jaar geworden en 10 cm). het was wel een groter aquarium.

ik heb nu door die bodemwroeters een zandgrond trouwens, hoe kan ik dan het beste de bodem schoon maken? als ik nu ga hevelen zuig ik het zand mee op.

@Leen_ dat is een mannelijk guppy, een mooie exemplaar is het wel:D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:18

Oudste ooit 3 jaar? Jeetje zeg... Dat is ook niet oud :=

Zandgrond is inderdaad wel belangrijk voor je Corydoras :j Dan moet je zo hevelen dat je hoog genoeg boven 't zand zit dat je niet 't zand mee zuigt :P Of een slang met een kleinere diameter kopen. Dan word 't water niet zo heel snel mee gezogen en kun je wat dichter op 't zand gaan zitten.
Je weet wel dat je 1 keer in de 2 weken 30% water moet verversen? Niet in 1 keer alles.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:38

ik heb ook een zandbodem (in al mijn bakken )

en zuig juist zand mee!
het meegezogen zand uitspoelen in een emmer, en weer terug in het aquarium :)

dan is meteen een deel van je zand weer goed uitgespoeld :)