Rare vis ?!?!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Funfun

Rare vis ?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 03:36

Hallo allemaal,

Ik moet voor de vissen van mijn zwager zorgen. Het zijn drie "gewonen" goud vissen. Nou ja gewoon, eentje doet niet echt gewoon LOL. Hij ligt af een toe op de bodem van het aquarium net onder de straal van de pomp. Wanneer ik op het aquarium tik of wanneer ik ze voer geef, zwemt hij weer "normaal" rond. Het ziet er niet naar uit dat hij vast zit of zo. Ik vindt het wel vreemd. Heeft iemand een idee?

zodiacje

Re: Rare vis ?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 03:40

idee: niet op het aquarium tikken :D
schijnen ze niet van te houden.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 03:56

oops :o. Ik zal hem dan voeren om te zien of hij nog leef :+ Nee hoor grapje.

Hij komt ook weer tot "leven" wanneer ik eens kom "kijken".

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 07:59

Zeker niet op 't raam gaan tikken inderdaad. Tja verder, zie je iets aan 'm? Wittig spul op z'n lijf ofzo? Rodere kieuwen dan normaal?
Is altijd heel lastig te zeggen bij vissen wat ze hebben.
Zitten ze in een groot genoeg aquarium? Water word vaak genoeg ververst? Genoeg plantjes?
Al is 't natuurlijk niet jouw aquarium dus daar heb je verder weinig over te zeggen :P

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 08:45

Ik zie niets "speciaals" aan hem maar zal vanavond nog eens kijken.

Er zijn geen plantjes meer want die hebben ze "opgegeten". Het aquarium zou zo een 50cm x 30 cm x 40 cm zijn. Ik weet niet echt of het groot genoeg is. Er zijn alleen maar drie vissen.

Mijn zwager ververst het water alleen wanneer het water "groen" is. Hij heeft ook druppels voor de PH. Ik heb het aquarium zo een 2/3 weken. Ik weet niet hoe vaak ik het eigelijk schoon moet maken :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 08:49

Een aquarium voor goudvissen zal toch echt groter moeten zijn dan dat. Goudvissen kunnen zo'n 25-30 cm groot worden. Dan kunnen ze in dat aquarium dadelijk hun kont niet meer keren :P
Plantjes zijn toch echt wel nodig voor zuurstof. Dat goudvissen ze opeten klopt. Daarom zul je steeds nieuwe moeten kopen.
Alleen verversen als het groen is, is niet echt de bedoeling :P Beste is om iedere 2 weken 30% van 't water te verversen.
Druppels voor de pH? Meet je dan ook soms wat de pH is? Misschien is de pH door die druppels wel al goed, gooi je er nog meer druppels in en dan verandert 't weer helemaal.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 08:59

Bedankt Tara!!!!

Twee van de goudvissen heeft al 5 jaar. Ze zijn zo een 6 tot 7 cm groot (lijf).

Ik zal het water vanavond verversen. Die druppels moet in doen wannneer ik het water ververst. Is dat zo??? Ik heb niets om het te meten :?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:02

Ze kunnen zo'n 25 jaar worden, dus dan zullen ze vast ook nog wel flink groeien ;)
Wel echt maar 30% verversen. Vissen gewoon in 't aquarium laten zitten. Levert anders veel te veel stress op als je ze eruit gaat halen enzo.
Tja ik weet niet wat de pH van 't kraanwater is en wat de pH van 't water is wat goudvissen nodig hebben. Zelf voeg ik helemaal niks aan 't water toe van m'n tropische vissen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:04

Funfun schreef:
Er zijn geen plantjes meer want die hebben ze "opgegeten"

Ik zou zeker bij de dierenwinkel even een nieuw bosje plantjes halen. Die zijn wel belangrijk om het water gezond te houden. En de visjes vinden ze schijnbaar lekker ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:12

Goudvissen hebben een ph waarde van 7 tot 7,5 nodig, en een gh tussen de 12 en de 16...

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 03:16

Bedankt iedereen.

Helaas gaat het niet zo goed met de rare vis. |( Hij lag de hele tijd op zijn kant en kwam niet eens eten. Ik denk niet dat hij nog lang zal leven. Ik vindt het wel zielig

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:02

Wat je kunt doen, is een zo groot mogelijke emmer zoeken. Dan moet je in de spulletjes die je in het water moet doen eventjes kijken of er iets staat dat schadelijke stoffen bindt uit het water (aquasafe). Dan kun kun de emmer vullen, spulletje erin doen en dan de vis erin doen. Als je hebt dan is het goed om er iets in te zetten wat zuurstof in het water brengt (je kunt erover denken bij de dierenwinkel een zuurstof 'pilaartje' te kopen. Die vul je met vloeistof, sluit je af en dan geeft dat zuurstof af. Maakt geen herrie en kost een paar euro). Je hebt kans dat hij het dan weer goed gaat doen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:50

Wel water uit het aquarium nemen dan, geen vers kraanwater.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:03

Meis, doe rustig aan en ga nou niet hals over kop naar de winkel want.....
a) Het is maar een vis
b) Het is de vis van de zwager
c) Het aanschaffen van aquasafe, zuurstofdingentjes en plantjes is een smak geld.
d) Vissen gaan gewoon wel eens dood.
Wij hebben ook al jaren lang vissen, en rustig maar bokt, ze worden goed verzorgd want mijn broertje is een vissenfreak. Maar je voorkomt niet dat er af en toe 1tje dood drijft. Moet niet te vaak gebeuren, maar het kan wel :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:00

Maar een vis? Dus omdat jij dat vindt, ga je dat als advies aan iemand anders geven? Ik vind een vis niet maar een vis.

Aquasafe en zuurstofpompjes zijn ook overbodig. Plantjes daarentegen zijn wel noodzakelijk en kosten echt niet veel.

Vissen gaan wel eens dood ja. Maar een goudvis van 5 is pas op 1/5e van z'n leven. Die zou niet zomaar dood moeten gaan als er goed voor gezorgd wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:11

Moon, zeg je dat ook als er een paardje van 5 raar gedrag vertoont?
Het is maar een paard, en het is niet eens je eigen paard, het aanschaffen van dingen die het beter maken kosten een smak geld, en paarden gaan weleens dood? Of vind je 5 veel te jong voor een paard?

Een goudvis kan namelijk net zo oud worden als een paard, en ondanks dat het niet haar eigen vis is, heeft ze beloofd ervoor te zorgen, en dat houdt ook in dat je je best doet als hij dood aan het gaan is.

Ik zou voor mijn oplossing juist géén aquarium water gebruiken. Ik heb t ooit gehad dat de mijne hetzelfde deed, en dat bleek een nitraat vergiftiging. En aangezien het hele water dan dus 'giftig' is, moet je wel kraanwater nemen, met aquasafe erin om het geschikt te maken.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 03:49

Bedankt mensen. Ik zal hem eventjes appart zeten. Ik zal deze wekend ook voor een plantje kijken en aan de winkel vragen wat er aan de hand is. (ik hoop toch dat hij dan nog leef)

Nu ik er over denk zwom hij heel al "raar" toen we hem kregen maar ze zijden "nee hoor hij zwem normaal". Hij zwom af en toe met zijn hoofd lager dan zijn staart maar voor de rest deed hij "gewoon".

@ Vjestagirl. Als het een nitraat vergiftiging is, zouden die 2 anderen vissen toch ook ziek zijn?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:31

Als het nitraat vergifting is, kun je toch beter 50% van je water in een keer verversen? Kraanwater heeft meteen hele andere waterwaardes dan het aquariumwater. Dat is dan een grote schok voor die goudvis.
Aquasafe is naar mijn mening alleen maar leuk voor de portemonnee van de makers :P Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:11

Tara, maar dat wist ik toen niet. Het enige wat ik wist was dat mijn vis gek ging doen, ging drijven en dat ik hem nog niet zo lang had, en dattie niet dood mocht gaan. Dus ik heb van beneden een pan gegrepen, gevuld met water, aquasafe, en toen met een maatbeker de vis eruit gevist (dus k nam wel aquariumwater mee). Samen met een zuurstof dingetje en een plantje in de pan en voila, vis gered!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:21

Wel fijn dat jouw vis 't toen overleefd heeft :j En dat je ook de moeite hebt gedaan om 'm te redden! Sommige mensen zouden 'm gewoon maar door de wc spoelen... Is overigens 't verschrikkelijkste wat je een zieke vis aan kunt doen. Dan leeft 'ie nog wel even verder, maar wel in sterk vervuild water...
Vraag me ook wel eens af hoe dat algemene beeld is ontstaan. Goudvissen in een kom en als 'ie ziek is, spoel je 'm door de wc.

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:33

Ik heb de vis appart gezet maar ik denk niet dat hij de nach haalt |( Hij ademt langsamer

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:36

_Tara_ schreef:
Wel fijn dat jouw vis 't toen overleefd heeft :j En dat je ook de moeite hebt gedaan om 'm te redden! Sommige mensen zouden 'm gewoon maar door de wc spoelen... Is overigens 't verschrikkelijkste wat je een zieke vis aan kunt doen. Dan leeft 'ie nog wel even verder, maar wel in sterk vervuild water...
Vraag me ook wel eens af hoe dat algemene beeld is ontstaan. Goudvissen in een kom en als 'ie ziek is, spoel je 'm door de wc.

Omdat ze niet zoveel kosten... Dus mag je ze door de plee spoelen, en kopen we een nieuwe.

En ik was ook super blij dat hij het overleefd heeft. Ondertussen woont hij in een grooooote vijver, en is ruim 15 cm lang :). Blij dat ik hem niet door de plee gespoeld heb...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:36

Funfun schreef:
Ik heb de vis appart gezet maar ik denk niet dat hij de nach haalt |( Hij ademt langsamer

Funfun, dan heb je het in ieder geval geprobeerd...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:58

Ja ok ze zijn niet zo duur. Maar waarom dan door de wc spoelen? Waarom niet in een zakje en dan een flinke klap met een hamer geven ofzo? Is een stuk diervriendelijker.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:01

_Tara_ schreef:
Ja ok ze zijn niet zo duur. Maar waarom dan door de wc spoelen? Waarom niet in een zakje en dan een flinke klap met een hamer geven ofzo? Is een stuk diervriendelijker.

Omdat je dan ziet dat je hem vermoord. Dat het pijnvrij is voor de vis doet er niet toe. Door de plee spoelen geef je een veel minder naar gevoel, omdat je dan iig niet ziet dat hij lijdt...