HULP! SPOED! Betreft Guppies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ixie

HULP! SPOED! Betreft Guppies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:21

Help!
Ik heb al heel lang een aquarium met guppies. Een 60liter aquarium met licht die ik elke avond aan doe. Nu heb ik het al ene tijd lang niet verschoont maar er zitten veel planten in.. ook wel wat vies op de bodem maar ik maak de zijkanten altijd schoon met zo een borstel. Mijn moeder zegt dat een beetje alg niet erg is... Ik heb daarnet veel vers water er bij gedaan, en nu opeens zag ik twee dode guppies op de bodem! Hoe kan dat nou? Dan gaan ze toch drijven? En ik geef ze altijd goed eten enzo.. |( ik heb er een aantal al wel twee jaar maar deze waren nog vrij klein.. Ik heb geen pompje en had een tijd geen vers water erbij gedaan.. En ik zag ook een vis met een kronkel in zijn staart :( die soms een beetje gek deed maar verder prima zwemt.. maar hoe moet ik die vissen van de bodem er nu uit krijgen? Kan het kwaad? Want misschien liggen ze er al een tijdje in (dood) en een andere vis begon aan de ene te knagen (die dode) |( Wat moet ik doen?

_Tara_

Re: HULP! SPOED! Betreft Guppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:23

Dode vissen gaan niet drijven, die zinken :j Heel normaal.
Dat licht zou trouwens zo'n 10/11 uur per dag aan moeten. Niet alleen 's avonds.
Geen pompje? Zou dan toch eens een filter aanschaffen :j Is wel belangrijk om het water te filteren. Daarnaast 1 keer in de 2 weken 30% water verversen.
Die dode vissen kun je er met een netje uithalen. Vissen eten elkaar inderdaad op :j

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:27

de kronkel in de staart van je vis zou kunnen duiden op inteeld, dan is het raadzaam om wat nieuwe vis er in te doen om de inteeld weer te laten verdwijnen.

geen pompje is ook wel erg slecht een filter zou er wel in moeten zoiezo voor de doorstroming van het water en dus zuurstof toevoer,, en ook om de bak te reinigen.

verder is het zoals hier boven inderdaad de bedoeling eens in de twee weken 30 % water veversen ( ongeveer een kwart van de bak leeg en nieuw water er in )
en volgens mij is het ook niet goed om direct leiding water er in te doen ivm kalk etc.. misschien kan iemand dit beter uitleggen ?

2 dode visjes kan dus komen door het in 1 keer te verversen van het water, het kan ook opgetreden zijn door een zuurstof te kort, en wat bij guppies vaak voor komt is een overbevolkte bak.
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 05-04-10 16:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:27

Zowiezo niet meteen al het water verversen. Dat water is veel anders dan uit de kraan komt en dat zullen de vissen dus echt aan moeten wennen als dat niet gebeurt kan het idd gebeuren dat er vissen overlijden. Ook omdat er uit water dat recht uit de kraan komt bijv. te weinig zuurstof bevat.

een klein fliltertje is handig, ook voor het zuurstof en natuurlijk het water voor een groot deel te filteren. Een klein pompje voor een aquarium van 60x30x30 kost rond de 30 euro. Kost misschien wat, maar dan heb je ook wat :)

tat_jana@ het beste is om het water 2 dagen of meer even te laten staan. Omdat het meeste leiding water erg "hard" is. Dat betekend idd dat er erg veel kalk in het water zit.
Heb je slakjes? Want daardoor komt er ook meer kalk in het water, maar over het al gemeen horen guppies als de overstap niet ineens te groot is prima tegen te kunnen ;)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:39

Ik heb wel een filter.. alleen nog niet aangesloten ( :o )

Ik heb geen slakjes (in mijn vorige aqua had ik er erg veel! gelukkig nu niet meer want het werden er zoveel)

Ik heb al heel lang geen baby's meer gehad.. maar ja. Alle 20 ofzo die ik nu heb zijn wel uit 6 vissen voort gekomen.. Maar het is niet overbevolkt zoals ik nu zie. Misschien moet ik er is een mooi mannetje oid bij kopen :) Kan dat? Of wordt hij dan aangevallen?

Maar moet ik die dode vissen er nu zsm uit halen? Ik denk het wel toch?

Maar hoe ververs ik de bak dan, kwa steentjes. Want als ik een deel van het water ververs dan komt de viezigheid niet mee...

Ik zet mijn lamp vanaf nu dan wel vaker aan :).

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:39

Bedankt voor de antwoorden trouwens!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:43

IsabelvS schreef:
Ik heb wel een filter.. alleen nog niet aangesloten ( :o )

Ik heb geen slakjes (in mijn vorige aqua had ik er erg veel! gelukkig nu niet meer want het werden er zoveel)

Ik heb al heel lang geen baby's meer gehad.. maar ja. Alle 20 ofzo die ik nu heb zijn wel uit 6 vissen voort gekomen.. Maar het is niet overbevolkt zoals ik nu zie. Misschien moet ik er is een mooi mannetje oid bij kopen :) Kan dat? Of wordt hij dan aangevallen?

Maar moet ik die dode vissen er nu zsm uit halen? Ik denk het wel toch?

Maar hoe ververs ik de bak dan, kwa steentjes. Want als ik een deel van het water ververs dan komt de viezigheid niet mee...

Ik zet mijn lamp vanaf nu dan wel vaker aan :).

Is 't echt een filter? Of alleen een belletjesapparaat?
Je verhouding vrouwtjes/mannetjes moet wel 3 vrouwtjes per mannetje zijn. Dus als je dat hebt, kun je er altijd een nieuwe mannetje bij kopen.
Die dode vissen had je er al uit moeten hebben gehaald!
Steentjes hoef je niet schoon te maken. Je kunt eventueel met een slang je water verversen. Ene uiteinde in je aquarium, heel even aan 't andere uiteinde zuigen en dan loopt 't water vanzelf je aquarium uit. Met dat uiteinde wat dan nog in je aquarium hangt, kun je de bodem "stofzuigen".
Lamp is 't beste als je daar een tijdklok op zet. Dat 'ie vanzelf om bv half 11 's morgens aan gaat en ook om half 11 's avonds weer uit.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:09

je kunt de bak ( grindjes ) versconen door zo een pompje,, die kun je aanzuigen of je hebt er 1 die gaat zuigels als je hem ff heen en weer haalt in het water.

evt kun je dit ook doen met een stuk tuinslang ( wel schoon )

wat betreft de dode visjes, die hadden er al uit moeten zijn.
even goed je handen wassen ( liefst wel zonder zeep ) en even oppakken of anders even met je vis netje als je die hebt :)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:16

Ik heb ze pas net 2minuten gezien voordat ik dit topic postte dus ik wist niet wat ik moest doen.. Maar dan haal ik ze er zo uit.

Ik heb ook zo een slang inderdaad (ik had mijn aqua met toebehoren over gekocht) maar gaan de visjes daar niet inzitten dan?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:23

nee je visjes die zwemmen wel weg :j ik heb er nog nooit een vis in gehad zelfs geen jonkies.
en als er al een vis in komt kun je de slang omhoog halen en kunnen ze er ook zo weer uit :)

mag ik vragen op hoeveel graden je verwarming staat ?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:28

Volgens mij zijn 20 guppies in 60 liter wel wat veel?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:29

Vissen moet je even mee oppassen dat je die niet vast zuigt inderdaad. Als je een grote slang hebt is 't niet zo'n probleem, dan eindigen ze in je emmer, moet je ze daar even uit halen.
Ik heb zelf een dun slangetje. Dan gaat je vis dus wel dood als je 'm daar aan vast zuigt.

Ik had al gezegd dat je die vis met een netje uit je aquarium moest halen ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:29

kaartje is ook wel zo maar nog niet schokkend ( mijn moeder heeft er eens 50 in gehad ) ja dat was idd veelste veel :')

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:35

Ja maar ik wachtte even op antwoord van andere.. en ik moet ook nog een netje zoeken.

Maar ik weet ook niet hoe ik ze moet minderen zeg maar :P.
(ze hebben ook al een tijd lang geen kinderen gehad)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:36

IsabelvS schreef:
Ja maar ik wachtte even op antwoord van andere.. en ik moet ook nog een netje zoeken.

Maar ik weet ook niet hoe ik ze moet minderen zeg maar :P.
(ze hebben ook al een tijd lang geen kinderen gehad)

je kunt ze aanbieden op marktplaats :j
( ik heb hier in de buurt een vast adres waar ik gupjes mee uitwisselde zodat er geen inteeld kwam zeg maar. ) misschien zoiets ?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:37

Minderen, door er een aantal op marktplaats te zetten. Lijkt me niet zo lastig toch :P Wel zorgen dat verhoudingen mannen:vrouwen 1:3 blijft.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:39

Ohja dat is idd wel een goed idee!

Maar volgens mij heb ik meer mannen hoor :=
maar ik zal is kijken of ik een adres kan vinden waarmee ik kan uitwisselen :).

En ik heb emotionele waarde aan mijn vissen := haha nee. Maar ik wil wel graag dat ze naar een goed plekje gaan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:40

Dan moet je wat mannen weggeven via marktplaats.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:40

Is dat heel erg eigenlijk dan?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:41

Nja de mannetjes jagen achter de vrouwtjes aan om ze te bevruchten. Als je dan meer mannetjes dan vrouwtjes hebt, worden die vrouwtjes constant achterna gezeten. Beter is dus om meer vrouwtjes te hebben. Hebben ze wat meer rust.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:46

Ohja, begrijpelijk :j.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:49

Licht aan, zoals al aangegeven. Een pompje kost weinig en een algeneter???
Denk dat dat al een hele hoop kan verbeteren... Je moet wel bedenken dat zo'n aquarium een stuk minder licht is dan je eigen huis. Het is een huisje in een huis, met nog een deksel erop ook......

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:50

Algeneter eet echt niet zoveel alg dat je van je algenprobleem af bent. Daarnaast zijn de meeste algeneters veel te groot voor een aquarium van 60 liter.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:52

Zijn algeneters die roze vissen achtige die een beetje op varkentjes lijken? :=
Want bij de dierenwinkel verderop heb je die ook en die zijn helemaal niet groot...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:52

60 liter is toch een aquarium vna 50 x 30 x 30???
Ik heb zelf geen algeneter gehad, maar ik heb ze wel eens heel klein gezien.
Zou er dan wel 2 doen, 1 is ook maar zo alleen.
20 guppies vind ik ook echt ontzettend veel...
Als ik dan naga dat je er ook planten en decoratie in hebt staan... Een verwarmingselement lijkt me... Tsjaaah...