Konijn plast niet...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bosmonster

Konijn plast niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 16:27

ik maak me zorgen om mijn konijn puncky, voedster, 9 jaar.... gisteren heb ik de kooi schoongemaakt en ze heeft vrijwel niet meer geplast sindsdien. zoiezo heeft ze niet geplast op haar toiletje. dit doet ze al een paar weken niet meer. ik denk dat dat komt, omdat er een ander konijn naast is komen te staan, maar ik las op internet dat ze dat ook gaan doen bij blaasproblemen.
ik heb net haar buikje gemasseerd. dit laat ze erg goed toe en toen heeft ze ook een beetje geplast. eerst deel was wat wit van kleur, de rest was, zoals appelsap.
ze zit zich nu te wassen, maar rent wel steeds naar haar plashoekje, naast het toiletje. 'k check het hoekje steeds, maar volgens mij heeft ze nog steeds niet geplast.
moet ik mij zorgen maken of niet? ben bang dat ze blaasstenen heeft ofzo... heeft mijn andere konijn ook eens gehad. omdat zij destijds buiten in de tuin stond, heb ik de symptomen gemist en kwam ik er pas (te) laat achter; op het moment dat ze een enorme steen uitplaste. moet er niet aan denken dat punky ook zelf zo'n steen zou moeten uitpersen....

iemand tips? heb zoiezo al net wat multivitaminen in het drinkwater gedaan. beter laat dan nooit, dacht ik maar.

InezFlip

Re: Konijn plast niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:30

Ik zou zowiezo een bezoekje aan de dierenarts brengen! Niet plassen is erg slecht.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:33

Heb je knaagstenen in het hok hangen die kunnen dit namelijk veroorzaken.
Zou iig even contact opnemen met de dienstdoende DA, dan kan hij bepalen hoe dringend ernaar gekeken moet worden.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 16:39

nee, heb geen knaagstenen of zoiets dergelijks. ze krijgt dwergkonijnenmuesli van kenner, hooi en soms een bosvruchtensnoepje van vitakraft (ong. 2 per week). verder wat wortels en soms wat paksoi.
ze heeft gister voor het eerst witlof gehad. 2 blaadjes en daar is ze helaas erg van aan de diarree geraakt. heb haar kontje zelfs moeten wassen. 'k baal als een stekker en vind het zo zielig. diarree is nu wel over trouwens. zou de diarree en het heel klein beetje plassen soms kunnen samenhangen?
w.b. dierenarts: ik kijk het nog even aan tot begin van de avond en als situatie dan niet is veranderd, bel ik zeker de dierenarts. ik kan haar zo de nacht niet laten doorkomen. nijntje zit op meter afstand van m'n comp, dus kan haar goed in de gaten houden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:51

Musli is niet de beste keuze voor konijnen, beter zou een biks zijn zoals de science selective/hopefarms trio/ cuni compleet. Zo krijgen ze 100% alles binnen.
Drinkt ze wel nog goed? Tijdens een diaree aanval verliezen ze ook veel vocht, dus het zou kunnen. Zolang je bij de nek het huidvel pakt en het schiet gelijk terug is het goed. Blijft de huid even staan dan raakt ze uitgedroogd en dan zou ik wel direct een DA inschakelen.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 16:58

heb het vel gecheckt. schiet meteen weer netjes terug. ze heeft niet zo heel veel gedronken. denk half centimetertje uit bakje van circa 10 cm doorsnee.
puncky is een moeilijke eter. biks laat ze echt staan dagen staan. dan eet ze alleen haar hooi, waardoor ze gaat afvallen. tumtum eet wel biks van havens. muesli is bijna op. zal dan eens in winkel kijken naar ss, hopefarms of cc. 'k wil haar een goede oude dag geven.
punck huppelt nu naar hooibal en begint eraan te knabbelen. ff plashoekje checken........................... joepie!! er ligt wat nattigheid!! niet veel, maar beter iets dan niets. nu is ze trouwens alweer teruggehuppelt naar haar hoekje....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:04

SS heeft zelfs een mature lijn voor oudere nijntjes :j, maar of dat direct nodig is? Erg goed voer, je kunt er ook dwangvoeding van maken mocht het nodig zijn.
Ze is verder wel in gewone doen, lenedig en reageert verder gewoon op je?
Groen voeren is iets typisch meestal gaat het super zolang je aan een aantal regels houdt. Andijvie en witlof is fijn om mee te beginnen, maar geef het dagelijks of niet. Gewoon langzaam opbouwen, en meestal gaat dat vanzelf wel goed dan. Ook paardebloem (vers en gedroogd) is erg gezond voor nijntjes.
Ik denk dat het wel goed komt, hou haar vandaag goed in de gaten maar ik denk dat het een reactie is op de diaree.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:19

Als je groenvoer geeft kan je beter voor die dag het waterflesje weghalen,ze heeft hierdoor diarree gekregen en zal dan ook een stuk minde rplassen.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 11:48

puncky is de nacht goed doorgekomen en heeft ook weer geplast. nog wel wat vieze poepjes uit de kooi moeten halen. hopelijk knapt ze vandaag weer helemaal op. bedankt voor de tips en adviezen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:24

Fijn dat het beter gaat!
Chica daar heb ik nog nooit van gehoord, en hier krijgen ze flink wat groente maar no way dat ik de waterbak weg zet. Hier reageren ze ook niet zo, mag ik vragen hoe je hieraan komt?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 01:08

Ik zie dat dit al een wat ouder topic is, maar wil toch graag nog even reageren.

Als eerste: super dat het alweer beter gaat! (Hopelijk nog steeds).

Niet plassen is echt gevaarlijk, als ze 1 dag niet plast zou ik daarna zeker naar een da gaan. Die kan op zijn minst voelen, of bijv een ab kuurtje geven.

Mijn konijn kreeg een acuut geval van blaasontsteking/verstopping, ze deed idd wel kleine plasjes (ook op gekke plekken dan normaal bijv). Echter bij de da bleek haar blaas wel degelijk vol te zitten en bij het voelen klapte deze zelfs! Op de operatietafel hebben ze haar opengehaald, er kwam enorm veel 'slushie' uit haar blaas.. (dit schijnt redelijk standaard te zijn bij konijnen).. ook had ze een blaassteen van zeker 1 cm groot. (konijn heeft de operatie overigens goed doorstaan, maar is niet uit de narcose gekomen).

Wat ik hiermee wil duidelijk maken; laat het altijd nog even navoelen, de da kan altijd beslissen dat een kuurtje toch verstandig is als ie bijv blaasontsteking vermoed.. ik wil je niet bang maken, maar bovenstaand gun ik ook niemand toe...

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 21:10

hoi creatas, sorry voor m'n late reactie. 'k had het topic ff niet meer ingekeken.
echt ontzettend rot dat jouw nijn is overleden aan de gevolgen van de operatie. eng om te lezen dat heel de blaas vol zat en zelfs is geknapt... bedankt ook voor de tip natuurlijk. 'k zal het in mijn achterhoofd houden.
gelukkig is puncky tot nu toe (weer) helemaal gezond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:19

chocobroodje schreef:
Fijn dat het beter gaat!
Chica daar heb ik nog nooit van gehoord, en hier krijgen ze flink wat groente maar no way dat ik de waterbak weg zet. Hier reageren ze ook niet zo, mag ik vragen hoe je hieraan komt?

Van mijn familie die al meer dan 50 jaar konijnen fokt en showt.
Wij hebben zelden een ziek konijn gehad, en wat er stierf was ruim 13 jaar oud en van ouderdom.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:35

@ Bosmonster; geen punt hoor, en fijn dat Puncky gewoon weer helemaal in orde is :)

@Chiqa; ik ken het gebruik, en het zal ongetwijfeld voor hun werken (dat blijkt maar). Maar wat is er mis met gewoon een bakje water/flesje, gewoon voor het geval dat.. Stel dat zo'n dier eigenlijk wél net dat slokje meer wil? Kan me niet voorstellen dat hun dusdanig grootschaals fokken dat het gewoon gemakzucht is ipv braaf bakjes/flesjes te hervullen?
Hebben ze wel eens geprobeerd om er bakjes/flesjes bij te zetten, waren deze dan echt onaangeraakt? Dat een dier niet het loodje legt wil niet zeggen dat ze het niet nodig hebben, denk ik dan.. *probeert gewoon een beetje inzicht te krijgen in dit 'gebruik'*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:47

Creatas schreef:
*probeert gewoon een beetje inzicht te krijgen in dit 'gebruik'*

T is niet dat ze niet zouden drinken. Het is ter voorkoming van diarree bij een konijn. Een konijn is in staat zijn vocht uit groenveor te halen, dan halen ze het flesje weg.
Als er geen groen voer wordt gegeven krijgen ze gewoon water uiteraard.
Mijn konijnen krijgen alleen in de winter een flesje water, vanaf het vroege voorjaar tot het najaar ziet zij geen water ze krijgt alle dagen groenvoer.
Nog nooit wat gemankeerd.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:59

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:04

ik ken deze discussie. :D
chiqa heeft zich al eerder in andere topics moeten verdedigen.

wat ze zegt is wel waar hoe raar het ook klinkt.
op zich kan een konijn uit vers groenvoer prima voldoende vocht halen, ik ken meerdere fokkers die het inderdaad op die manier doen.

ik heb zelf eens de proef op de som genomen en gekeken hoeveel water mijn konijnen dronken als ik ze vers groen ging geven.
viel me op dat mijn konijnen echt niks dronken.

maar mooiste is natuurlijk wel dat als ze water willen die keus van water er wel is.

per slot van rekening zit zo'n beest in een hokje en hebben zij geen keus, maar wij wel ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:07

Inderdaad drinken ze zo goed als niks bij groenvoer. Maar ook een konijn kan toch behoefte hebben aan een extra slok. Ik zou het mishandeling vinden als ze dan niets kunnen krijgen. Hoort gewoon bij de verzorging bij vind ik.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:26

Dan wil ik toch wel weten hoeveel groenvoer er dan gegeven wordt en wat ze dan verder eten. Mijn konijnen een behoorlijke portie groenvoer, weinig biks en onbeperkt hooi en toch drinken ze samen tegen de 300mL per dag en wegen samen ruim 4 kilo. Dus wat voor hoeveelheden groenvoer geven jullie dat een konijn dat geen behoefte meer heeft aan drinkwater?
Dat ze minder drinken door veel groenvoer vind ik niet vreemd, maar niks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:43

slimmerik schreef:
Inderdaad drinken ze zo goed als niks bij groenvoer. Maar ook een konijn kan toch behoefte hebben aan een extra slok. Ik zou het mishandeling vinden als ze dan niets kunnen krijgen. Hoort gewoon bij de verzorging bij vind ik.

Varieert per konijn denk ik? Mijn konijnen krijgen hoofdzakelijk groenvoer, andijvie, witlof, paprika's. In de zomer gaat echter naast al deze groente, en ik voer ruim, nog wel een schaal water leeg hoor. En nog nooit diarree of vieze konten.
Hier in de buurt zit ook een fokker die al jaren fokt, die geeft zelfs geen water naast brok en hooi, want daar zou namelijk genoeg vocht in zitten :roll: en je kreeg er maar een vies hok van _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:52

ellepel schreef:
ik ken deze discussie.

Leuk dat je hem nog kon herinneren :D t is een oud boeren gebruik, en daar is niets mis mee, dierenmishandeling vind ik ook niet op zijn plaats, integendeel ze worden niet voor niets hoog bejaard en zijn nooit ziek.
Geen poespas, zoals konijnen al jaren worden verzorgd.

Manou schreef:
Dus wat voor hoeveelheden groenvoer geven jullie dat een konijn dat geen behoefte meer heeft aan drinkwater?

Een bosje distels, savonds weer wat groente afval. Met sla blijft het flesje zelfs twee dagen weg.

Mindim schreef:
Hier in de buurt zit ook een fokker die al jaren fokt, die geeft zelfs geen water naast brok en hooi, want daar zou namelijk genoeg vocht in zitten :roll: en je kreeg er maar een vies hok van _-:(

En waarom zullen die konijnen het er dan goed op doen denk je?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:49

Een konijn in de natuur kan ook drinken wanneer hij wil, dus waarom in gevangenschap onthouden? Een konijn kan zelf bepalen waar hij behoefte aan heeft. Als je hem drinken (= eerste levensbehoefte) onthoudt, vind ik dat een slechte verzorging.

Het konijn zal het best overleven (blijkt dus). Maar het feit dat ie als ie dorst heeft geen water kan krijgen .... bah ....

Er zijn heel wat oude boerenwijsheden achterhaald ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:22

slimmerik schreef:
.... bah ....

Vind je vrij hypocriet Slimmerik, als ik zie hoe jij met andermans katten omgaat daar lusten de honden geen brood van, dat noem ik pas dierenmishandeling , vind daarom ook niet dat je mij hierop aan kan spreken, geef dan een goed voorbeeld.

Begrijp niet dat jij je druk maakt om een jaren lang gebruik zoals onze familie met de konijnen omgaat, die keurig verzorgd worden, heel oud en nooit ziek zijn.

We halen elke keer weer prijzen binnen op beurzen en complimenten dat de beesten er super uitzien.
En hier gaan wij zeker nog jaren mee door, er hebben nog steeds hele oude konijnen familie's hoog te houden van konijnen waar ik als kind nog mee heb gespeeld.
Als wij een konijn verkopen stellen wij ook als eis een knap groot buitenhok en dezelfde verzorging die het dier bij ons heeft gehad, en dat controleren wij ook. Bij twijfel (Of als het konijn binnenshuis in een klein hokje komt) nemen wij ze terug.

In Nederland zijn mensen al onder de indruk als hun konijntje net de 5 jaar weet te behalen, en denken dan dat het een respectabele leeftijd is, iets om je op het hoofd te gaan zitten krabben, en de verkoop vanuit dierenwinkels is al helemaal bedroevend, daar gaat het puur om de verkoop en accessoires maar het welzijn hebben ze geen kaas van gegeten.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:58

Ik ken ook fokkers die ook goed resultaten hebben en waar de konijnen ook oud worden, die wel gewoon altijd water aan hun konijnen geven.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:59

Dat is jouw mening Chiqa. Die deel ik echter niet. Ieder dier en mens heeft recht op water imo.

@Manou: precies :j