jong konijn inenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

jong konijn inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:18

2 dagen geleden hebben wij een jong konijntje van 8 weken gekocht.
Nu hebben ze in de winkel niks verteld over entingen etc.
Maar mijn zwager zei dat een jonkie een prik moet hebben voor een of ander iets.

Wie kan mij daar meer over vertellen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:44

konijnen 'moeten' ingeente worden tegen VDH en Myxmitose (als ik het goed schrijf)

Ik weet alleen even niet welke. Maar 1 van de 2 veroorzaakt onstekingen een ogen,huid enz. De andere veroorzaakt binnen in het dier bloedingen. Beide worden overgebracht door insecten.

Hoe en wat presies weet ik niet meer. Maar je kan eventueel informeren bij een dierenarts.

Wel weet ik dat ze de prikken pas kunnen hebben met 3 maanden.

Lien2

Re: jong konijn inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:48

Kijk even op www.konijnen.nl onder Medisch/Ziekten en medische info. Daar staat veel beschreven over de vaccinaties

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:48

Ik bel volgende week anders gewoon even de DA :j
Want mijn zwager had het er ook over dat het een ziekte is die overgedragen kan worden aan de mens?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:07

Die ziekte waar je zwager het over had zal wel toxiplasmose zijn. maar ik weet niet of je daar tegen kunt inenten.
Tegen die 2 andere ziekten worden mijn konijnen ieder jaar geent.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:10

Je "moet" ze 2x per jaar laten enten. Rond maart/april en rond september/october. De ziektes worden overgebracht door muggen en vlooien.
Ik heb mijn koppel dit jaar voor het eerst laten enten omdat ze een buitenkooi gaan krijgen en dus meer risico lopen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:21

Mag ik vragen waarom je EERST een konijn koopt(en bij een dierenwinkel :=) en dan pas informatie gaat zoeken :?
Dit soort dingen hoor je gewoon te weten voordat je een konijn aanschaft.

(Juiste) info krijg je zelden tot niet bij een dierenwinkel...
Je hebt hopelijk geen knaagsteen/liksteen gekocht?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:40

Oeh das een goeie x-marr! Heel slecht voor konijntjes :j Net zoals gemengdvoer. Verder zou ik je ook de website www.bunnybunch.nl willen aanraden. Wist je dat konijnen hele sociale dieren zijn die je het beste in een koppel kunt houden? De beste combinatie is een gecastreerd rammetje en een voedster samen. Kijk maar eens op de link die ik je gaf daar staat heel veel informatie over het houden van konijntjes.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:50

Enten kan pas vanaf een half jaar. ;)
Dan ent je tegen Myxomatose en VHD.
Raad aan om dan direct te laten ontwormen.
En inderdaad zoals chocobroodje vertelt geen gemengd voer maar grasbrok. Daarbij is het essentieel voor de darmen altijd hooi te voeren.

@ X_mar: wat doe je onvriendelijk. TS vraagt hier om info, het grootste gros van de mensen weet niet eens dat er entingen voor konijnen bestaan. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:56

jesme schreef:
En inderdaad zoals chocobroodje vertelt geen gemengd voer maar grasbrok. Daarbij is het essentieel voor de darmen altijd hooi te voeren.

@ X_mar: wat doe je onvriendelijk. TS vraagt hier om info, het grootste gros van de mensen weet niet eens dat er entingen voor konijnen bestaan. :)

Dus omdat die mensen bestaan hoeft de TS het ook niet te weten? Komop zeg, als je op bokt zit neem ik aan dat je toch ook wel weet wat de rest van het internet inhoudt, genoeg info te vinden, helemaal VOORdat je een konijn aanschaft. En dat is ook vaak genoeg op bokt te lezen in een konijnentopic.

Ik snap gewoon niet dat er hedendaags, terwijl er zoveel info te vinden is, eerst een konijn wordt aangeschaft en er dan pas verdiept wordt in basisdingen. Helemaal niet als je op bokt zit en er met de zoekfunctie ook genoeg over kunt vinden.

Even gekeken op google... je typt konijn in en et voila, je krijgt direct www.bunnybunch.nl voor je neus.... hoe moeilijk kan het zijn?

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 00:07

x_Marr schreef:
jesme schreef:

Dus omdat die mensen bestaan hoeft de TS het ook niet te weten? Komop zeg, als je op bokt zit neem ik aan dat je toch ook wel weet wat de rest van het internet inhoudt, genoeg info te vinden, helemaal VOORdat je een konijn aanschaft. En dat is ook vaak genoeg op bokt te lezen in een konijnentopic.

Ik snap gewoon niet dat er hedendaags, terwijl er zoveel info te vinden is, eerst een konijn wordt aangeschaft en er dan pas verdiept wordt in basisdingen. Helemaal niet als je op bokt zit en er met de zoekfunctie ook genoeg over kunt vinden.

Ik noem een feit op. Dit heeft niets met bokt en internet te maken.
De goede wil toont de TS door hierover een topic te openen.
Denk dat de TS niet zoveel aan jouw reactie heeft en dat als je hierover door wilt discussieren stuur mij dan een PB.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 00:21

Ik mag sowieso hopen dat je niet mijn eerste reactie bedoelt. Want daar staat sowieso wat nuttigs in. In mijn 2e ook overigens, maargoed.
Voor zover ik weet mag je hier gewoon discussieren..

Voordat je een paard aanschaft zoek je toch ook alle nodige info op?
Prima hoor dat ze het hier vraagt, maar dat was helemaal niet nodig geweest als ze gewoon al eerder informatie had gezocht... en google is voor iedereen wel te vinden toch?
Anders krijg je dit soort dingen...:
[BB] Konijn verlamd

Iedereen die zich een beetje heeft ingelezen over konijnen weet bij sulke symptomen direct dat de kans groot is dat het e.cunniculli is..
Ook moet je weten dat als een konijn al symptomen vertoond het dier waarschijnlijk al langer pijn heeft, immers is een konijn, netzoals een paard, een prooidier en zal dan ook zo lang mogelijk lichamelijke kwalen verborgen houden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 00:36

Dit is geen discussie topic :)

Ik heb mijn hele leven al konijnen, waarvan 1 jaar 8 jaar gehad, die zat buiten, en werd nooit ingeënt. Deze is niet uit ouderdom dood gegaan, maar omdat hij aangevallen is door een kat toen hij buiten liep.
Ik was toen nog een kind, en dan weet je dingen over enten niet.

Ik wist dat ze geen gemend voer mochten, maar een ander soort brok. Toen ik het vroeg was dat niet zo, en moesten ze juist het gemengde voer hebben! := Dus ga nu toch maar even wisselen!

Wat is er erg aan een knaag/liksteen?

Ik heb houtblokjes gekocht om aan te knabbelen.

Op i-net staat dat je een dwergkonijn vanaf 3 jaar moet laten enten. Het is een binnenkonijn, en is een ontworming dan nodig?
En gaat dat hetzelfde als bij paarden?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 00:51

Ontwormen doen we eigenlijk niet. Enten mag echt wel eerder, mijn jongste was net 6 maanden toen ze geënt werden.
Knaagstenen kunnen veel blaasproblemen veroorzaken, beter zijn wilgentakjes en ze vinden het nog lekker ook.
Je dierenwinkel klinkt bepaald niet kundig. Het allerbeste (en meteen ook duurste) voer is de science selecive, andere goede merken zijn hope farms trio en cuni compleet. Alle een compleet biks voer, en ged voor de tandjes.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 00:51

Nell_ schreef:
Dit is geen discussie topic :)

Ik heb mijn hele leven al konijnen, waarvan 1 jaar 8 jaar gehad, die zat buiten, en werd nooit ingeënt. Deze is niet uit ouderdom dood gegaan, maar omdat hij aangevallen is door een kat toen hij buiten liep.
Ik was toen nog een kind, en dan weet je dingen over enten niet.

Ik wist dat ze geen gemend voer mochten, maar een ander soort brok. Toen ik het vroeg was dat niet zo, en moesten ze juist het gemengde voer hebben! := Dus ga nu toch maar even wisselen!

Wat is er erg aan een knaag/liksteen?

Ik heb houtblokjes gekocht om aan te knabbelen.

Op i-net staat dat je een dwergkonijn vanaf 3 jaar moet laten enten. Het is een binnenkonijn, en is een ontworming dan nodig?
En gaat dat hetzelfde als bij paarden?

Lees even de regels van dit forum door ;)

Inderdaad, TOEn was je nog een kind en had je nog geen beschikking over internet.

Knaag/liksteen kunnen ze blaasgruis van krijgen.

Op welke site stond dat :\?
Ik adviseer je http://www.bunnybunch.nl en http://www.konijnen.nl voor juiste info.
3 jaar is ook wel heel onlogisch, dan zou je konijn dus in die 3 jaar niet besmet kunnen raken :?

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 00:53

@X_mar
Ik doelde niet op de nuttige info die je gaf maar de manier waarop.
Vergelijken met aanschaf van een paard gaat mij iets te ver, maar dat is voor een ieder persoonlijk.

Nav de studie die je volgt en wat ik als baan heb zul je het nog tegenkomen dat de kennis die wij normaal vinden niet per definitie bij een ieder aanwezig is voor aanschaf. Ook ben je blij als mensen komen met vragen ed.
Door op een site als bijv bokt stikt het van de meningen en goede adviezen, waardoor een eigenaar te afwachtend wordt.
Je zult hopenlijk met me eens zijn dat dit geenszins het geval mag zijn bij een gevoelig en teer diertje als een konijn.

@Nell_
Je hebt helemaal gelijk, meende ook al dat dit geen discussie topic moest worden.

Alle konijnen dus ook dwergkonijnen mogen al vanaf een half jaar geent worden, mits niet drachtig of ziek.
Je wordt in verwarring gebracht door de opdruk 'konijnenvoer' op de gemengde zakken en ook de dierenspeciaalzaak wil je dat graag verkopen. In het geval van een binnenkonijn raad ik aan om zeker na aanschaf en bij een jong konijn te ontwormen. Als deze in de toekomst wat buiten komt bijv in een ren op het gras dit voort te zetten. Bij alleen binnen en geen contact met andere konijnen loopt je konijn minder gevaar en is enten niet per definitie noodzakelijk.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 08:48

Ik bedoelde 3 maanden :=

En het voer science selecive had ik dus eerst in handen. Want ik wist dat de vorige dierenwinkel had gezegd dat konijnen alleen dit voer moesten eten.

Moet ik ontwormen bij de DA doen? Of kan ik zelf wat halen en het doen?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:05

Mijn vrouwtjes konijn heb is van juli 2009 en heb ik eind sept. ingeënt.

Ontwormen alleen als ze wormen hebben, steeds even goed in de gaten houden. Anders gewoon niet ontwormen. Voor hele jonge konijnen zijn andere ontwormingsmiddelen dan voor volwassen konijnen.

Het voer: SS is goed voer. Niet onbeperkt geven maar even aftasten hoeveel per keer omdat je het gewicht waarschijnlijk nog niet kent.

Geen snoepjes, liksteentjes, stokjes e.d., allemaal om de consument een dubbeltje armer te maken en je konijn ziek. Je hebt goed voer, dus ze krijgen alles binnen wat ze nodig hebben.

Onbeperkt hooi, ook van goede kwaliteit. Niet van die troep waar jezelf drie dagen later nog van hoest. Ik haal het bij een groothandel die ook hooi voor paarden direct bij de boer koopt. Kijk even in je omg. waar je aan goed hooi kan komen. Via de boer is het ook nog eens stukken goedkoper, net als stro. En vaak willen ze het ook wel even bezorgen.

Lekker wat groenten, worteltje, komkommer en wat witlof.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 09:18

Dus als ze wormen hebben, kan ik een wormenkuurtje bij een dierenspeciaalzaak halen?

Hooi en stro heb ik in huis. Iedere dag krijgt ze vers.

Al begin ik er nu aan te twijfelen of het een vrouwtje is, omdat ik volgens mij naar het poepgaatje keek :')

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 09:22

Ze zit nu (nog) alleen. Maar ik wil graag weten wat het is, omdat ik dan evt een vriendje erbij kan.
Vriendin heeft jonge konijntjes die over 3 weken weg mogen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:31

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/worme ... onijn.html
''Hoe je de wormen het best kun behandelen is via een wormenmiddel. Stronghold en Panacur worden bijvoorbeeld gebruikt voor konijnen. Tegen Frontline kunnen konijnen absoluut niet, dus dat mag nooit gegeven worden. De dosering Panacur voor een konijn ligt tussen de 0,5 en 0,8 ml per kilo konijn. Ongeveer 16 uur later zullen de dode wormen via de blindedarmkeutels van het konijn het lichaam verlaten. Deze eet het konijn dan dus ook niet op. Aan deze keutels kun je als baasje wel goed zien of jouw konijn besmet was met wormen of niet. Na 10 dagen kan de kuur nogmaals herhaald worden en is jouw konijn wormvrij.''

Geslachtsbepaling is best lastig als ze nog jong zijn en je er weinig ervaring mee hebt, heb je een goede camera? Dan zou je misschien een duidelijke foto kunnen maken en op bunnybunch zetten om te kijken wat hun er van zeggen.
Of even kijken of er in je buurt een konijnenopvang zit die je kunnen helpen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:34

Maar is ontwormen dan ook nodig als er dus geen wormen zijn?

Want het is nu een binnenkonijn, maar we willen haar straks af en toe op nhet gras zetten in onze achtertuin.

Dan is enten wel nodig, ook als ze niet in aanraking komt met een ander konijn evt?
Omdat sommige dus zeggen dat enten voor een binnenkonijn niet noodzakelijk is?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:36

Ik weet het al :) Volgens de site is het bij konijnen niet nodig om preventief te ontwormen.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:41

Je moet sowieso geen konijn kopen bij een dierenwinkel. Maar bij een erkende fokker. Bij de dierenwinkel zijn ze vaak nog niet oud genoeg.
Vindt het ook slecht dat je niet van te voren dingen hebt opgezocht over het houden van een konijn. Het heeft veel aandacht nodig en kan zo'n 10/14 jaar worden.

Ben nu nog steeds trotse eigenaar van een konijntje van twee, hij is echt een deugniet ontsnapt overal uit dus hij heeft een soort voilaire (als ik het zo goed schrijf)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:42

Op het gras komen neem ik aan ook andere dieren, dus daar kunnen ze opzich wel wormen oplopen.. Maar ik heb zelf mijnkonijnen ook buiten(niet op gras) maar heb ze eigenlijk ook nog nooit ontwormd, ze zijn verder ook gewoon gezond en heb ook nog nooit wormen gezien in de keutels. Misschien dat ik toch een keertje ga ontwormen, maar preventief lijkt mij inderdaad niet nodig bij konijnen.

Ik zou sowieso enten, ik neem namelijk aan dat deuren en ramen niet altijd gesloten zijn :)), en aangezien beide ziekte's worden overgebracht door muggen is dus ook een binnenkonijn niet veilig.
En ik vind inenten ook nou niet echt duur, heb gister op de konijneninentdag 18 euro betaald voor 2 konijnen.