Argumenten volwassen hond t.o.v. pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Argumenten volwassen hond t.o.v. pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:27

Een zeer goede bekende met haar gezin staan op het punt om een hondje uit te kiezen. Na lang zoeken tussen diverse rassen, zijn ze erover uit dat het in ieder geval een pup moet worden en het liefst zo snel mogelijk. :roll:
Ze hebben al diverse puppie nestjes op internet gezien (border collie, labrador, beagle, jack russel) en gaan morgen voor een beagle pup kijken.

De vrouw met tevens het meeste gezag in huis, dus waarschijnlijk ook over de hond ;) werkt full time. Ze hebben drie kinderen die alle drie nog op de basisschool zitten (een ervan gaat naar de brugklas komend schooljaar). En de man zit (momenteel nog) hele dagen thuis, maar zal geen hond kunnen opvoeden.

Begrijp me goed. Ik kan supergoed overweg met deze mensen, loop de vloer bij hun plat en zij bij mij. Maar ik denk dat ze nu toch echt de verkeerde keuze gaan maken. (Naast het feit dat het geen erkende fokkers zijn) En hierbij gaat het mij toch echt om de belangen van de pup, die later misschien wel in het asiel gaat belanden...

Kortom, mijn moeder en ik zien de bui al hangen en mijn mams is niet van plan om crisisopvang te gaan spelen. :+

Iemand tips om ze subtiel te overtuigen, zonder te verwijtend over te komen? Ik vind het namelijk een geweldig idee voor hun om een hond te nemen, want de kinderen zijn weg van honden. Echter lijkt het mij verstandiger om een volwassen hond uit het asiel te halen.

Macs

Re: Argumenten volwassen hond t.o.v. pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:29

Ik heb hetzelfde meegemaakt, maarja, je kan er niks aan doen. Heb het op zachte en harde manieren gezegd, zelf mijn moeder (het is vriendin van haar) maar er is niks tegen te doen helaas.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:30

Als ik dit zo lees, dan vraag ik me af hoe geschikt deze mensen zijn voor een hond? Ook een volwassen hond moet namelijk wel eens gecorrigeerd worden en als de man des huizes dat niet kan, kan je als nog een "monster" creeren ipv een gezellige huishond.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:31

Vertel ze gewoon over de drama's van zindelijkheidstraining, dat ze alles slopen en nog veel erger, als ze 1 zijn luisteren ze zó slecht. Kan je beter een volwassen hond nemen hihi :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:32

Nee, hier kun je denk ik weinig tot niets tegen doen. Zou ik ook niet proberen want anders heb jij het zometeen nog gedaan.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:32

Zoals ik jou verhaal lees vind ik het een beetje dubbel
Aan de ene kant zou ik zeggen een hond uit het asiel aangezien hun volgens jou verhaal niet in staat zijn een hond op te voeden
Aan de andere kant, het is een gezin met kinderen dus een pup kun je er aan laten wennen en de achtergrond van een hond in een asiel weet je het maar nooit.
En het is ook zielig dat die hond die al een klote leven achter de rug heeft weer terug te sturen naar het asiel
Tjah tis lastig, kunnen de kinderen anders geen verzorg hond nemen die ze elke dag kunnen uitlaten
Heb ik vroeger ook gehad want mijn pa wilde geen honden meer
Ik had ongeveer 5 adresjes waar ik iedere dag de honden van uit liet

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:37

*ships,net een heel verhaal zitten typen,is het gewoon weg*

Ik ga met MamboBeach mee.Als ze al vastbesloten zijn om een pup te nemen,kun je ze daar waarschijnlijk moeilijk vanaf praten.
Soms is het gewoon tegen dovemansoren gericht.
Heel jammer voor het hondje,want die wordt er de dupe van.
Ik zie dat ze ook niet echt verdiept hebben in wat voor een ras ze willen?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:38

tja, moeilijk zeg.

ik en mijn vriend hebben een hond uit het asiel genomen die toen een half jaar oud was waarschijnlijk. En wij hebben bewust gekozen om geen pup te nemen.

ondertussen zijn we een paar jaar verder, en hebben in onze kennisen kring ook meegemaakt dat mensen puppy's namen waarvan we denken, hmm als dat maar goed komt.

waaronder mensen die de pup kregen, met een haar lang gratis voer, en gratis puppy cursus. Ze besloten om niet naar cursus te gaan.

tot onze verbasing gaat het super goed met de pup en de familie.

aan de andere kant kennen we mensen waarvan we denken dat in elk geval 1 erg consequent en goed kan opvoeden, en die hebben een pup genomen, en dat is drama.

hij maakt alles stuk. en daarmee bedoel ik ALLES.
niet alleen stoelpoten, maar de hele vloer trekt hij eruit.
en hij is niet uit te laten door iemand die niet stevig in zijn schoenen staat. Veel kabaal en het is echt een tasmaanse duivel zoals je die van de cartoons kent.

het is ook pup afhankelijk blijkbaar.

probeer in te spelen op hun gevoel, een dier uit het asiel geeft je een erg goed gevoel. je betekend echt iets voor die hond.
puppy's komen altijd wel terrecht.

of stuur ze naar het asiel voor een pup uit een asiel, en hoop dat ze verliefd worden op een andere hond uit het asiel.

vaak als je het verhaaltje bij zo'n hond leest, en vervolgens gaat kijken en er is een klik, is de keuze snel gemaakt.

+van een pup weet je niet hoe hij zal zijn. bijvoorbeeld heel druk, of heel sociaal, of heel timide, of aggressief. bij een volwassen hond is dat al wel voor een groot deel te zien.

wijs ze gewoon op een advertentie van een asiel ;)

succes.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:39

xxMACYYY schreef:
Ik heb hetzelfde meegemaakt, maarja, je kan er niks aan doen. Heb het op zachte en harde manieren gezegd, zelf mijn moeder (het is vriendin van haar) maar er is niks tegen te doen helaas.

Mijn moeder heeft het dus ook al tegen haar gezegd en heeft nu mij ingeschakeld. :)) Ze wilden er eerst een uit het asiel nemen, maar daar zijn maar geen geschikte vinden ze. En ze willen er nu echt zo snel mogelijk een. Het is overigens al een proces van een paar jaar hoor. Maar eerst was het een duidelijke nee, maar sinds er nu een ja is gezegd moet er dus ook op stel en sprong een hond komen helaas.

@Meissielief, er komt hoe dan ook een hond. Dát valt niet meer tegen te spreken. Maar ik heb wel zoiets, als er dan een komt, dan nog liever een uit het asiel. :) Ik ga er min of meer vanuit dat die minder correcties nodig hebben dan een pup. :D

@Mambobeach, daar heb je ook een punt. :+

@Bianc_Sten, 1 van de kinderen heeft haar eigen hondenuitlaat'bedrijf'. Dus die vlieger gaat ook niet meer op helaas. :)

Bedankt voor de reacties. :)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:40

noordje schreef:
Ik zie dat ze ook niet echt verdiept hebben in wat voor een ras ze willen?

Nee, dit helaas ook niet. De een wil graag een jack russel, de ander een beagle of een labrador en weer een ander maakt het niet uit, als het er maar zo snel mogelijk is.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:45

Dit is helaas een gebed zonder einde, aangezien zowat een heel stuk van nederland op basis van deze zaken overweegt een hond te nemen.
Nergens goed over nagedacht, niet weten welk ras, verdiepen in een hondenras. Nee het liefst allemaal zo snel mogelijk en ja ook nog via Marktplaats. Heerlijk zo'n broodfokker spekken......

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:46

moonprayer schreef:
waaronder mensen die de pup kregen, met een haar lang gratis voer, en gratis puppy cursus. Ze besloten om niet naar cursus te gaan.

tot onze verbasing gaat het super goed met de pup en de familie.

Klinkt toch nog enigszins hoopvol. :D

Ze zijn ook al een keer in het asiel geweest hoor (meerdere malen zelfs, ook puur om te wandelen met de honden), daar was een beagle. Die was te dik, had vlooien en wondjes op zijn poten. Allemaal te verhelpen dingen en toen was het voor mij dus duidelijk dat het puur om het uiterlijk ging.

@Luziream, inderdaad, dat weet ik dus ook en wil toch nog een goede daad verrichten om 1 broodfokker minder te spekken. :))

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:48

Beetje foute beredenering : we willen zo snel mogelijk een hond,dus het maakt niet uit wat voor een.
Jammer hoor,de meeste mensen gaan voor een ras waarvan ze vinden dat die bij hen past.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:48

Ik hoop dat je het gaat lukken!!!!!
Kan er zo kwaad om worden. Mensen zien echt niet in wat ze doen. Oh ja en als het straks zomervakantie is? Tja ehhhh de hond..........

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:50

Poeh, de zomervakantie, zover durf ik nog niet eens te denken. :oo

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:51

Ik mag hopen dat ze zeker geen border collie nemen, anders heb je als ik op jouw verhaal afga grote kans dat er straks nog een hond in het asiel zit.... :(

Lijkt me ook veel beter als ze een herplaatser nemen, daar zitten ook wel mooie en lieve rashonden tussen!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:51

Ik zou kijken of er niet een hond is die je op proef kan nemen ofzo. Dan kan je laten zien wat voor werk het is om een hond (en zeker een pup) te onderhouden.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 09:32

Sassy schreef:
Ik mag hopen dat ze zeker geen border collie nemen, anders heb je als ik op jouw verhaal afga grote kans dat er straks nog een hond in het asiel zit.... :(

Lijkt me ook veel beter als ze een herplaatser nemen, daar zitten ook wel mooie en lieve rashonden tussen!

Ik ben het eigenlijk met alle voorbij gekomen rassen niet eens, behalve labrador, hier kan ik me nog wel het meeste in vinden als het dan toch een pup moet zijn. :+

Ze hebben weleens hondjes voor oppas gehad hoor, varierend van een paar uur tot een paar dagen. Het is gewoon duidelijk dat ze er echt één willen, alleen het inlezen in het ras en de keuze voor een volwassen hond zijn punten wat ze achterwege hebben gelaten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:37

Draai eens wat stukken van internet uit over broodfok,opvoeden en de rassen die ze willen en geef het als tip in een mooie map.
Zet ook adressen op papier van bv hondenscholen in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:15

Ik zou mijn handen eraf trekken als ik jou was.

Ik denk niet dat je die mensen kunt sturen, en als het niet goed gaat, heb jij het straks gedaan......

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 18:37

Ze hebben vandaag een beagle opgehaald. Ik ben zojuist langsgeweest en ik was redelijk opgelucht toen ik zag dat het al een grotere hond was. Hij is inmiddels 5 maanden oud en al zindelijk.

Toen ik aankwam zat het kot al vol, er zat nog familie met 2 kleine kinderen en het beest is onvoorstelbaar braaf, want 1 van de 2 zat al flink aan zijn staart te trekken.
Verder heeft hij tot twee keer toe dezelfde plant uit de vensterbank getrokken en de vrouw des huizes heeft hem goed terechtgewezen.

Ook heb ik pa, ma en oudste dochter apart toegesproken dat ze een dierenartsbezoekje 'moeten' doen, mijn ma vond hem ook niet zo lekker op zijn heupen en dat zijn hartje goed gecheckt wordt.
En dat een puppycursus geen overbodige luxe is. :)) Maar dat zagen ze zelf ook wel in.

Pa ging zich vanavond maar eens inlezen op internet over de opvoeding. Had hij beter kunnen doen vóórdat hij ging kijken vandaag.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:53

Gelukkig maar dat het toch wel mee valt.
Hopelijk luisteren ze naar jouw raad en gaan ze ermee naar de DA.
Ben benieuwd hoe het gaat.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:02

Laten we hopen dat dit wat word.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:30

Mm, ik vind eigenlijk niet dat het zo meevalt. Een hond ophalen, en als je komt dat iedereen er is...... niet slim. Hond moet aankomen in een rustige omgeving, in een ontspannen sfeer.
Kinderen die zich gelijk met de hond bemoeien, mag absoluut niet, laat de hond eerst eens op zijn eigen plekje, even met rust laten, niet persé negeren, maar er absoluut niet bovenop zitten. Gewoon even laten zijn......
Gelijk ermee naar de DA is ook al een dikke nono, éérst laten wennen, de fokker moet ermee naar de DA vóór de verkoop. Heel dom dit.......
En ze willen opvoeden gaan leren vanaf de computer en een cursusje? Nou dat gaat 'm wel worden dan, heb je nog mazzel met een Beagle, denk ik, dat zijn echt schatjes. Moet je proberen met een Duitse Herder, kun je lachen.
Gaan ze de kinderen ook leren respectvol met de hond om te gaan (niet in zijn mand, hem met rust laten op zijn eigen plek, alleen volwassenen laten de hond uit, enz.)
Nah, ik sta niet echt te juichen bij dit verhaal.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 20:37

Ik sta ook niet te springen hoor begrijp me goed, alleen is het me alleszinds meegevallen ten opzichte wat ik verwacht had. Op een gegeven moment ging hij ook op zijn kussen zitten, want hij was duidelijk moe. En 1 van de kinderen wilde hem weer verder aandacht geven, maar toen heb ik ook duidelijk gemaakt dat die kussen ZIJN plekje is en als hij daarop gaat zitten, hij niet gestoord mag worden. Nooit.
Ze gaan er ook nog niet a la minute mee naar de DA hoor, maar wel binnen nu en twee weken. Ik geloof dat de dochter zei dat hij nog 2 weken op proef was, maar dat weet ik dus niet zeker.