iemand verstand van vissen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

iemand verstand van vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 12:37

Wij hebben een leuk maatje aquarium (60 liter) met daarin een leuk aantal visjes
(stuk of 4 corydorassen, 6 tetra's, paar algeneters, een appelslak en een betta (man))

Maargoed, een mooi aantal dus, ze hebben allemaal genoeg ruimte, kunnen het best met elkaar vinden en zien er allemaal gezond uit.

Nu heb ik niet zoveel verstand van vissen (aquarium is ook eigenlijk van mn vriend), maar de slak (gerrit :+) en de betta (gesus, als in 'mexicaanse vechtvis') zijn onze laatste aanwinsten en beide mijn keuze.
Ze zitten er nu denk een maand of 2 in, en gaat op zich hartstikke goed.

Nou is Gesus (de betta dus) echt een onwijs grappige vis. Als je even in het aquarium staat te gluren dan komt hij naar je toezwemmen en gluurt terug. En Gesus en mijn poes (Bom) zijn helemaal verliefd op elkaar. Zij loopt de hele dag voor het aquarium heen en weer, en hij daagt haar dan ook echt uit. Met z'n zijvinnetjes wapperen enzo, naja échte liefde dus :P.

Alleen nou zag ik vanmorgen dat hij naar de tetra's zijn kraag op zet, en ze ook echt weg jaagt. Als er een op zn plek wil blijven dan komt hij met zn opgezette kraag op hem afzwemmen tot ie heel dichbij is en dan zwemt die tetra wel weer weg. Maar hij kijkt echt boos als ie dat doet :').
Ben dus stiekem wel een beetje bang dat hij de tetra zou willen grijpen :oo.

Kan dit? Grijpt een betta ook andere vissen dan zijn eigen soort?

Op internet heb ik gelezen dat als een betta zich goed voelt, hij veel zwemt, goed in zn kleur zit met goeie grote vinnen, en soms zelfs de mens uitdaagt. Alles klopt in dit plaatje, hij is hartstikke actief en daagt alles en iedereen uit wat langs het aquarium loopt.. :')

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat hij zich bedreigd voelt. Hij zit hier dus al zo'n 2 maanden en het gaat al die tijd al goed. Het is echt iets van de laatste paar dagen.
Zou het kunnen dat hij ook een beetje verliefd is op Bom en dit duidelijk wil maken aan de tetra's? :+
Het klinkt me zo raar in de oren, een kat en een vis, maar zou het kunnen? :P

ziamara

Re: iemand verstand van vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:40

ik denk eerder dat de je vis denkt, dat bom ook een mens is ofzo.. en dat die hem ook uitdaagt. want volgens mij kunnen vissen neit echt verliefd worden.. of je moet misschien kijken op internet of het een vis is die echt een paartje vormt zijn hele leven met een partner?

maar goed, ik ben geen vissen mens haha..
dus succes ermeee!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 12:46

nouja verliefd is misschien ook een beetje het verkeerde woord.

maar ik bedoel dan het proces van 'mannetje zoek vrouwtje, bij gebrek aan vrouwtje nemen we de poes maar'. zoiets :+

de vis zal idd niet verliefd worden, en als de poes de vis zou kunnen zoenen was het hap-slik-weg. maar verliefd klinkt wat leuker :P

maargoed mensen lopen dus af en toe langs het aquarium, en bom zit er echt de hele dag voor.
hij daagt haar uit, en zij reageert daarop. zou hij zich dan zegmaar als de territorium verdedigende man gedragen?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:49

Als jij of de kat voor de ruit staat dan werkt deze als een spiegel
en zet de betta zijn kieuwvinnen op om te imponeren omdat hij dus
zichzelf ziet.
Hou er maar eens een spiegeltje voor dan zul je zien dat helemaal ontploft.
Als hij boos genoeg is dan gaat hij je tetra,s zeker achterna maar tetra,s zijn
niet dom en wachten dit echt niet af.
Gooi er maar eens twee vrouwtjes betta,s bij, dan danst hij zich helemaal suf
voor de dames en met een beetje geluk gaat hij een schuimnest bouwen
en leggen ze eitjes.
Succes

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:00

naja het aquarium is niet groot genoeg om er een liefdesnestje te bouwen, en dat is ook niet echt de bedoeling. dan zit ik straks met een heleboel vissen waar ik niet echt iets mee kan...

maargoed, als hij alleen zichzelf ziet, waarom reageert hij dan wel op de mensen/dieren die voor het aquarium staan? die zou hij dan toch niet moeten zien?
als ik van een afstandje kijk en hij mij dus niet direct ziet, dan zwemt hij nooit uit zichzelf naar het glas zoals hij doet als ik ervoor sta...

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:08

Kleine visjes overleven het toch niet want die moeten in tien cm water
gehouden worden, maar het baltsgedrag is erg leuk om naar te kijken
en opkweken van betta,s duurt erg lang.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:09

Als jij ervoor staat ziet 'ie jou gewoon, niet zichzelf. Misschien is 't gewoon wat terratoriaal gedrag? Mijn betta doet dat ook wel eens. Even "boos" achter de andere vissen aan zwemmen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:14

Mijn betta (Jack, van Jack Sparrow) is ook zo'n coole. Echt een gaaf beest. Die eet zelfs muggenlarven (gevriesdroogd) uit mijn hand als ik die 2 cm boven het water hou. Moet je ook maar eens proberen!

Hij komt ook altijd kijken als ik voor het aquarium zit, en hij bouwt in zijn eentje schuimnesten. :(:)

Maar wat de reaktie op de tetra's betreft kan ik je niet helpen. Bij mij zit ie bij 8 corydorasjes, en dat gaat prima omdat zij op de grond leven, en hij bovenin.

Wat bij mij wél het geval is geweest... ik heb een tijdje 1 tetra gehad, helemaal fout natuurlijk want het is een scholenvisje, maar deze was als verstekeling meegekomen met de cory's. Toen deze een paar dagen in het middengedeelte van het aquarium rond heeft gezwommen was Jack niet op zijn gemak. Hij ging stereotiep gedrag vertonen (kwartier lang achter elkaar hetzelfde patroontje zwemmen). Toen de tetra terug is gegaan naar de winkel, en Jack het aquarium weer voor zich alleen had (nouja, behalve de bodem dan) was ie weer helemaal okee.
Laatst bijgewerkt door Abeltje77 op 29-03-10 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:16

Jitske : Ik heb ook betta man. Maar misschien moet je er even een vrouwtje bij doen. Heb ik ook gedaan en nadat die erbij gekomen is is hij heel rustig geworden naar de andere vissen. Mijne ging ook wel eens boos achter de andere vissen aan maar deed verder niks ofz. Betta's zijn verder ook geen jagers.

Lisa: Dat is niet waar dat kleine visjes het niet overleven! Ik heb vanaf het begin in mijn aquarium kleine visjes zitten zoals tetra's en die hebben het nog steeds allemaal overleefd. Verder zitten er nog meer kleine visjes in en allemaal niet opgevreten of dood gegaan. Die kleine visjes zijn sterker dan de grote vissen!

Abeltje : Dat doet mijn Betta ook! Echt zo leuk, je kan hem ook gewoon aanraken want als ik me bak opendoe komt die gelijk naar me toe enz.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:17

Miichelle90 schreef:
Jitske : Ik heb ook betta man. Maar misschien moet je er even een vrouwtje bij doen. Heb ik ook gedaan en nadat die erbij gekomen is is hij heel rustig geworden naar de andere vissen. Mijne ging ook wel eens boos achter de andere vissen aan maar deed verder niks ofz. Betta's zijn verder ook geen jagers.

Lisa: Dat is niet waar dat kleine visjes het niet overleven! Ik heb vanaf het begin in mijn aquarium kleine visjes zitten zoals tetra's en die hebben het nog steeds allemaal overleefd. Verder zitten er nog meer kleine visjes in en allemaal niet opgevreten of dood gegaan. Die kleine visjes zijn sterker dan de grote vissen!

Abeltje : Dat doet mijn Betta ook! Echt zo leuk, je kan hem ook gewoon aanraken want als ik me bak opendoe komt die gelijk naar me toe enz.

Ja doet Jack ook! Als ik eens in het aquarium moet zijn met mijn hand komt ie gelijk 'proeven' en ik heb hem al 2x per ongeluk gevangen met de maatbeker omdat ie zo ontzettend NIET bang is. Leuke dieren zijn het.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:19

Miichelle90 schreef:

Betta's zijn juist wel jagers, agressieve vissen :j Een vrouw op een betta is niet slim. Beter kun je dan twee vrouwtjes nemen zodat die betta niet constant achter hetzelfde vrouwtje aan gaat.
Over die kleine vissen, Lisa bedoelde jonge betta's ;)

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:37

Betta's zijn geen jagers op andere vissen en worden alleen agressief als er andere betta mannetjes bij zitten. Mijn betta is helemaal niet agressief naar de andere vissen toe. En gaat ook zeker niet constant achter het zelfde vrouwtje aan! Hij is heel rustig daarentegen net zoals alle andere betta mannetjes die ik gehad heb.

Abeltje : Ja haha ik vind ze zo leuk vooral omdat ze ook helemaal niet bang zijn en inderdaad komen naar je als je in het aquarium moet zijn. Echt geweldig, mijn vorige betta heette neger haha. Was een donkerblauwe. Nu heb ik een hele rode, echt aparte beesten zijn het! Wat voor kleur heb je?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:42

Zet maar eens betta's en guppen samen. Dat gaat normaal gezien echt niet goed...

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:02

ik heb guppen erin zitten hoor, en ook baby guppen en dat gaat gewoon helemaal goed. betta eet de baby guppen niet eens op want dat doet het guppen mannetje. En der zit alleen maar een gup man+vrouw in.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:05

Guppen en betta's horen gewoon echt niet samen... Bettamannetjes vechten namelijk met elkaar. Een gupman kan voor een betta dan op een bettaman lijken. Felle kleuren, lange vinnen. Daarnaast is 't bij guppen ook zo dat je 2/3 vrouwen op 1 man houdt. Zelfde verhaal als bij de betta's...

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:22

Jepe ik had 2 vrouwtjes voor die gup maar 1 is er overleden en nog geen tijd gehad om nieuwe te halen. Maar betta heeft nog nooit achter de guppen aan gezeten. Betta en Gup zitten ook vaak gewoon voor het raampje te kijken als ik erna kijk. Doen elkaar echt geen kwaad.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:12

Miichelle90 schreef:
Jepe ik had 2 vrouwtjes voor die gup maar 1 is er overleden en nog geen tijd gehad om nieuwe te halen. Maar betta heeft nog nooit achter de guppen aan gezeten. Betta en Gup zitten ook vaak gewoon voor het raampje te kijken als ik erna kijk. Doen elkaar echt geen kwaad.

Zal ook aan de soort gup liggen neem ik aan. Ik heb er ooit gehad met een hele grote sluierstaart, kan me voorstellen dat dat door betta als concurrentie gezien wordt. De guppen die ik nu heb (in een apart aquarium) hebben maar een ministaartje, dus dat zou misschien wel kunnen.

Ik heb een donkerblauwe betta met lichtblauwige staart. Ik heb hem uit medelijden gekocht omdat hij al weken in een zakje in een aqua bij de dierenwinkel lag.

Hij zorgt nu wel voor bezettingsproblemen. Ik heb een slakkenuitbraak en al heeeeel lang als wens om een kogelvisje te hebben. Die zou ik nu goed kunnen gebruiken, en mijn aqua is voldoende begroeit en nu heel geschikt voor een kogeltje, maarja, bij de betta kan het kogeltje niet... maar noway dat Jack weggaat.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:19

Dan heb ik daar niks over gezegd Michelle, over dat 3 vrouwen op 1 man bij guppen. Dat ze elkaar geen kwaad doen, dan heb je geluk :j Over 't algemeen word toch wel aangehouden dat ze niet samen kunnen.

@ Abeltje: Slakken zijn niet zo erg toch := Tenminste, ik heb hier een aqua40 met flink veel slakjes. Maar ik zie 't probleem er niet van. Ze ruimen alleen maar rommel op toch. Er bestaan trouwens ook slakkenetende slakken. Misschien kun je daar eens naar op zoek gaan?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 17:38

onze slak (gerrit dus) groeit echt als kool! hij is al zo'n anderhalf keer zo groot als toen we hem 2 maanden terug kochten :D
maargoed hij heeft het prima naar zn zin, en hij heeft de ruimte, dus ik vind het wel best :)

mn vriend vond gesus zn gedrag overigens wel meevallen. maar ik zei al, ik heb geen verstand van vissen :'). doe mij toch maar een paard :P

ik zal wel eens een foto van gesus uploaden. ik ben echt verlieft op zn kleuren!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 17:52

okee, ik had misschien wel even de ramen mogen lappen, maar hier zie je zijn kleuren aardig goed ;)
Afbeelding

toen hij net bij ons was, was zijn staart nog niet gekleurd. klein beetje rossig, maar nog niet zo als nu. hij krijgt steeds meer kleur :)
knappert he? :D

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:33

duChambre schreef:
onze slak (gerrit dus) groeit echt als kool! hij is al zo'n anderhalf keer zo groot als toen we hem 2 maanden terug kochten :D
maargoed hij heeft het prima naar zn zin, en hij heeft de ruimte, dus ik vind het wel best :)

mn vriend vond gesus zn gedrag overigens wel meevallen. maar ik zei al, ik heb geen verstand van vissen :'). doe mij toch maar een paard :P

ik zal wel eens een foto van gesus uploaden. ik ben echt verlieft op zn kleuren!

Is dat een appelslak? Maar die eten toch je planten op?

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:45

Goh, ik had effe gegoogled om dat ik niet wist wat voor een visje het was,.. :o maar die betta's worden echt aangeboden in de meest vreemde aquriums en bakjes, zelfs een lava is er te koop met zo'n betta erin.

Zijn wel mooie visjes trouwens.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:49

@ Abeltje: Je hebt soorten appelslakken die niet aan je planten eten. Ik had dus een soort die dat nou net wel deed... Daar was ik vrij snel klaar mee met dat beest :P

@ Kavama: Ze worden inderdaad in de meest vreemde "aquaria" gehouden. Ben het daar zelf niet zo mee eens. Heb zelf een betta man in een aqua40 zitten. Dat is een aquarium van 30x30x30. Dat is wel echt het minimale. En dan dus hooguit een man met wat garnaaltjes ofzo. Meer echt niet.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:53

_Tara_ schreef:
@ Abeltje: Je hebt soorten appelslakken die niet aan je planten eten. Ik had dus een soort die dat nou net wel deed... Daar was ik vrij snel klaar mee met dat beest :P

@ Kavama: Ze worden inderdaad in de meest vreemde "aquaria" gehouden. Ben het daar zelf niet zo mee eens. Heb zelf een betta man in een aqua40 zitten. Dat is een aquarium van 30x30x30. Dat is wel echt het minimale. En dan dus hooguit een man met wat garnaaltjes ofzo. Meer echt niet.

Klopt :j maar 60 liter voor deze hoeveelheid vissen zoals bij TS vind ik knap weinig :=
Daarbij kun je Tetra's beter met 10 of meer houden en hebben deze ook liefst een bak van 1 meter of groter.
En een 'paar' algeneters zijn ook niet geschikt voor zo'n bak. Mijn algje had ik gekocht met 3 cm, deze is laatst overleden op een lengte van ± 24 cm ;)

Wat zijn de afmetingen van je bak, TS?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:59

kavama schreef:
Goh, ik had effe gegoogled om dat ik niet wist wat voor een visje het was,.. :o maar die betta's worden echt aangeboden in de meest vreemde aquriums en bakjes, zelfs een lava is er te koop met zo'n betta erin.

Zijn wel mooie visjes trouwens.

Dat vind ik ook heel erg. Er zijn zelfs mensen die houden de vis in een jampot(achtig) potje. Zielig! Zeker als je nagaat dat ze helemaal niet tegen (fel) licht kunnen. Ze blijven het liefst onder de planten in diffuus licht. Toen die van mij nog in mijn 30 liter bakje zat (en dat bakje was niet heel dicht beplant) heb ik een halve kokosnoot ondersteboven in de bak gehangen, daar ging ie best vaak in. Moet je je voorstellen dat het dier in zo'n jampotje zit en geen kant uit kan.

bahbah.