pup moeilijk zindelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

valine

pup moeilijk zindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:56

Hallo,

Sinds 12 feb hebben mijn vriend en ik een Labradorpup. Het gaat om een teefje en ze is nu 14 weken.
Vanaf de eerste dag dat ze bij ons in huis is piest en poept ze waar en wanneer het haar uitkomt.
Overdag gaat het iets beter dan 's nachts maar nog altijd is het een probleem. Met uitlaten plast en poept ze heel braaf en staan vriend en ik er altijd heel blij om heen te huppelen (menig mens kijkt ons dat een beetje vreemd aan :D )
Op het moment dat we weer thuis zijn plast ze weer rustig in huis, als ze dat doet pak ik haar op en zet haar gelijk in de tuin neer en wacht tot ze daar haal plasje afmaakt.Na/tijdens het plasje beloon ik haar uitbundig.
We hebben een bench gekocht om het zindelijk maken te "versnellen" maar s'nachts poept en plast ze rustig daar in. Ik ga rond 12 uur naar bed en rond 2 uur, 5 uur en 7 uur ben ik er uit om haar te laten plassen en poepen. Helaas heeft ze vannacht weer 2x in de bench gepoept terwijl ze vannacht meerdere keren naar buiten is geweest.
Vriend en ik zijn nu redelijk radeloos want wij weten het nu ook niet meer.
Mijn boxer van 6 jaar was binnen 2 weken zindelijk en de honden die ik voor die tijd heb gehad hebben er nooit zo veel moeite mee gehad als deze draak ;)
Het is wel zo dat dit kleintje niet in huis is opgegroeid maar in een paardenbox en daar naar hartelust kon piessen en poepen, ik weet ook dat het dan wel lastiger is dan als wanneer ze in huis opgroeien maar dit gaat mij mijn petje te boven.
Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden? (Ik en vriend zijn er niet van om de pup met de neus door de plas en poep te slepen wanneer het fout is gegaan)
Alvat bedankt

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:00

Goh, ik zou gewoon volhouden met wat je bezig bent. Meer kan je niet doen. Naarmate ze ouder wordt, zal ze zichzelf ook beter kunnen ophouden.
In de bench heeft onze hond ook wel eens gepoept, een tweetal keer gelukkig maar, plassen heeft ze verschillende keren gedaan. Het komt dus wel meer voor dat ze hun eigen nest vervuilen.
Onze hond is nu 5.5 maand en nu kan ik zeggen dat ze zindelijk is, al laat ik haar overdag nog door iemand uitlaten tegen 12 uur zodat ze maximum 4 uur binnen zit. Het kan dus wel even duren...

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:02

Ik volg dit even, zelfde probleem hier

Thirty

Re: pup moeilijk zindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:15

Volhouden en haar heel goed in de gaten houden.
Buiten zetten nadat ze heeft geslapen, gegeten, gedronken, gespeelt of als ze rond loopt te snuffen naar een geschikt plekje om haar behoefte te doen.

Kan ook helpen om haar laatste maaltijd te verschuiven naar vlak voordat ze gaat slapen zodat het niet midden in de nacht is verteerd, en ze het niet op kan houden.

Niet boos worden, niet opruimen in haar bijzijn, ongelukjes dus negeren. En buiten inderdaad heel blij worden als ze het wel goed doet.
Ook misschien een commando eraan binden kan helpen.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:18

Je hebt natuurlijk wel met een klein kind te maken en zijn blaas is natuurlijk nog klein.
Probeer elke twee a drie uur met je pup naar buiten te gaan, dat helpt met onze pup. We hebben hem nu twee en een half week en hij heeft misschien drie keer in de kamer geplast en 1 keer bijna gepoept.
Foppe is 12 weken. en s'nachts gaat het helemaal goed.
En ja, de hemel in prijzen als ze haar behoefte buiten heeft gedaan.

Veel succes *D

Oja de ene pup is natuurlijk de andere niet ;)

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:22

Bedankt voor de reacties,

Ze krijgt om 5 uur haar avondeten, het duurt ong 8 uur voordat het verteerd is dus misschien haar laatste plasje verplaatsen naar 11 uur en er om 1 uur nog een keer extra uitgaan.
Ze krijgt gelijk met de boxer te eten anders zit er te lang tijd tussen de voerbeurten (ze krijgt ook om 12 uur nog haar middageten) en anders wordt het hier een gekkenhuis met al die verschillende voertijden en 2 aan eten verslaafde honden :D

Negeren tijdens het in huis plassen doe ik al en ik ruim het op als de pup in de tuin is.
Ik ben bang dat het idd nog een tijdje volhouden is op deze manier.. ach, de wallen misstaan niet hoor nu ze op mijn knieën hangen :Z :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:28

@Valine: heel herkenbaar, die wallen. Man, man na een paar weken was ik doodop en ineens ging het wat beter en hoefde we 's nachts niet meer op (of 's morgens belachelijk vroeg).
Ik denk dat jullie goed bezig zijn.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:30

De eerste vraag die bij mij opkomt is: wat voer je?
Nou is het bij mij al heel lang geleden dat ik een pup had, maar 2 keer poep in 1 nacht vind ik wel erg veel.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:31

Dana82 schreef:
@Valine: heel herkenbaar, die wallen. Man, man na een paar weken was ik doodop en ineens ging het wat beter en hoefde we 's nachts niet meer op (of 's morgens belachelijk vroeg).
Ik denk dat jullie goed bezig zijn.

Haha, ik was van het weekend op verjaardag bij mijn oma en daar waren mijn ouders ook, mijn moeder heeft me op een gegeven moment apart genomen om te vragen of alles wel goed gaat tussen mij en mijn vriend... ik zag er zo beroerd uit... Nee mam, we hebben een puppie :D

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:34

@Laika,
Ze krijgt brokken van Purina. Ze heeft een wormenkuurtje gehad van het weekend en volgens de DA is ze helemaal gezond.
Madam poept gemiddeld 8x per dag en volgens de DA was dat normaal voor een pup.
Ik vind het zelf ook wel erg veel, maar ik kan me niet meer herinneren of mijn boxer ook zoveel poepte als pup. (plassen doet ze nog veel meer op een dag,ben gestopt met tellen daarvan)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:38

Laika schreef:
De eerste vraag die bij mij opkomt is: wat voer je?
Nou is het bij mij al heel lang geleden dat ik een pup had, maar 2 keer poep in 1 nacht vind ik wel erg veel.

die van ons poepte ook wel eens 2 x in de nacht..
is ook een grote hond dan, maar die is nu 1,5 jaar en poept zo ong. 3 x op een dag. In normale doen :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:47

8 keer? Da's wel heel veel. Ik denk dat de onze indertijd zo'n 5 keer per dag ging en nu 2 à 3 keer (ze is 5 maanden nu). Voeding kan idd veel doen. Zijn het mooi hoopjes dat ze legt?

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:51

Is de bench meschien te groot?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:31

8 keer is naar mijn idee echt niet gewoon hoor. Ik zou om te beginnen eens beter voer geven.
Voer kan namelijk al heel veel uitmaken. De hoeveelheid afvalstoffen die er weer uit moeten, de hoeveelheid water wat gedronken moet worden om te verteren. Allemaal factoren die uitmaken hoe vaak de hond iets moet doen.
Mijn hondjes zijn dan volwassen maar poepen hooguit 2 keer per dag, meestal zelfs maar 1 maal een keuteltje.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:38

De bench is wel op de groei gekocht.
De boxer staat op vers vlees en het is de bedoeling dat de pup daar later ook op gaat staan.. in overleg met de DA is besloten om haar nu op Purina te zetten en wanneer ze 1 jaar is haar ook op vers vlees te zetten. Bij de fokker kreeg ze Pedigree, maar daar ben ik geen fan van, veels te zout en te veel toevoegingen
De ontlasting is een soort van mayonaise uit een tube (de dikte dan, niet de kleur ;) )
De boxer poept ong 1 á 2 per dag en dan vaste "ingedroogde ontlasting dus das wel goed...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:46

Waarom nu al niet op vers? Onze hond groeide juist veel te hard van puppybrokken, vanaf 12 weken stond zij helemaal op (diepvries)vers en ik ben daar zeer tevreden over.
Het lijkt me toch dat de ontlasting van de pup te "lopend" is. Ik zou zeggen zet ze (mits overgang natuurlijk) meteen op vers, je zal al gelijk een verschil zien!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:47

Kijk, een versvoerder +:)+ Wat is de motivatie om de pup juist in zijn belangrijkste ontwikkeljaar niet op vlees te zetten? Als je op brok wilt blijven dan zou ik dus Orijen of Dog lovers gold aanbevelen, gewoon vanwege de veel natuurlijker samenstelling.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:52

Even een aanvulling: als je je boxer al op vers hebt weet je dus de voordelen daarvan. Weinig poep en van de perfecte vorm, weinig drinken, dus ook minder plassen. Volgens mij heb je daar al 60% oplossing voor je probleem. Hoe minder ze moeten, hoe minder kans op ongelukjes, hoe sneller zindelijk toch? :D

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:39

tja, eigenlijk geen idee waarom de pup nog op brok staat... ik had er over met de DA en die zei dat ze met een jaar wel over kon op vers voer (met vers voer bedoel ik: vlees compleet van smuldier) en dat ik er tot die tijd beter op brok kon houden.
Ik heb eigenlijk niet doorgevraagd waarom ze pas met 1 jaar op vers vlees over gezet kon worden.
Ze krijgt nu bij haar avondmaaltje wel al een klein beetje vers vlees door de brokken .
Heeft iemand enig idee hoeveel vlees ik de pup kan geven per dag aangezien de boxer nu 1 pakje per dag krijgt á 450 gram.
Puppie krijgt 3x per dag te eten...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:05

Persoonlijk zou ik hem lekker op vlees zetten. Sterker ik zou zelfs de fokker vragen af te spenen met vlees indien mogelijk. In dat geval zou er dus geen brok in komen in mijn pupje ;)
Een pup geef je ongeveer het dubbele dan een volwassen hond. Ik zou dat wel ff voor je na kunnen zoeken. Gerekend natuurlijk naar het gewicht van de hond dacht ik dat het 5 tot 7 % was.

Hoeveel weegt je pup nu?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:09

@Laika,
als je het voor mij na zou willen zoeken, heel graag.
ze weegt nu 6kg (ze is een beetje klein en licht voor haar leeftijd.)
Het liefst wil ik haar zo snel mogenlijk op vers vlees ook vanwege haar ontlasting en het zindelijk maken.
Alvast bedankt

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:27

Ik heb het ook inmiddels opgezocht en ik zat dus goed. Tussen de 5 en 7% van het lichaamsgewicht. Dus ik zou gaan voor 420 gram per dag, dit dan uiteraard verdeeld over het aantal voedingen dat je nu geeft. Voeren doe je vooral op het zicht. Wordt je pup van die 420 gram te zwaar, ga je minder voeren, blijft ze te licht, dan geef je gerust wat meer.
Je zegt dat je pas bij de da bent geweest, en ze ook ontwormd is. Heeft ze nog diarree gehad van de kuur? Zo nee, dan zou ik haar gewoon lekker overzetten op vlees hoor. Huppakee, weg met die brokkenzooi!

Nou weet ik niet waar jouw ei gehuisvest is :D maar kun je ook aan andere merken KVV komen dan smuldier? Smuldier bevat namelijk toegevoegde calcium, dit wil je niet in grote mate in je pupje stoppen. Beter is een KVV met bot zodat je pup zelf de hoeveelheden calcium daaruit kan halen die ze nodig heeft. Of nu en dan wisselen van merken is natuurlijk nóg beter :j
Smuldier is niet slecht, maar met echt bot als calciumbron is gewoon beter.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 00:35

@Laika,
Ze heeft wel een dag behoorlijke spetterpoep inc alle bijhorende geluiden gehad :D
De nacht na de kuur heeft ze dus ook in haar bench gepoept en daar vond mijn vriend ook nog een mooi kadootje in... een fijne lintworm.
Sindsdien heeft ze nog steeds redelijk dunne poep (mayodikte).
Ik was vanavond even een uurtje bij de buren en vriend lag op bed en bij thuiskomst lag er een behoorlijke drol en een plas op de grond. Tijdens het uitlaten heeft ze weer gepoept en geplast en thuis in de tuin heeft ze weer geplast. Ze ligt nu in haar bench en mag zo nog even een frisse neus in de tuin halen en dan moet ze het uitzingen tot een uur of half 3 :Z .

In hoeverre kan ik de brokken nog mengen met het vlees? ik denk dat wanneer ik haar morgenochtend gelijk over zet op vlees dat de muren ook gelijk bruin worden (diaree)
Alvast weer bedankt

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:28

Brokken mengen met het vlees is eigenlijk helemaal niet zo goed. Als je dat al af en toe gedaan hebt, is haar maagje best bestand tegen vlees. Anders kun je beter een maaltijd brok afwisselen met een maaltijd vlees. Kun je ergens carnibest kopen? Dan zou ik daarmee overstappen. Vanwege het gemalen bot wat daar in zit wordt de poep ook vanzelf stevig.
Je kan ook even tot het weekend wachten met overzetten. Dan is die kuur lekker uitgewerkt en poept ze weer gewoon zoals ze hoort op brokken dan....

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 09:32

Hoi Laika,
Bedankt voor je antwoorden +:)+
Ik ga vanmiddag gelijk langs de dierenwinkel om Carnibest te halen en dan gaat ze vanaf vandaag over op het vlees.

Ik ben om 24.00 uur nog met de pup in de tuin geweest en om 2 uur had ze al weer in de bench gescheten (op der kussen) en vanmorgen heeft mijn vriend haar om 04.45 nog even in de tuin gelaten en toen heeft ze ook weer een drol neer gelegd.
Ik weet dat het nog maar een baby is, maar de moed begind me nu toch wel een beetje in mijn schoenen te zakken. Ik hoop dat het overzetten van brok naar vers vlees echt helpt en dat ik eens een keertje langer dan 2 uur achter elkaar kan slapen :D