Dat is an sich nog niet zo vervelend, maar het kan voor nogal gevaarlijke situaties zorgen.....
Als ik mijn paarden naar buiten doe, is de Jack er bij, Meestal staat hij er bij te kijken en houd de boel in de gaten. Geen punt, geen probleem mee
Maar nu komt het - Op het moment dat één van de paarden wat staat te slapen en niet door wil lopen en ik vervolgens mijn stem verhef om hem door te laten lopen ( Hee joh, schiet eens op!) dan veranderd mijn Jack in een overbeschermende gruwel en gromt, blaft en hangt vervolgens als een pitbull in de staart van het betreffende paard
Nu heb ik - gelukkig - koelbloedige Tinkers, maar ook die zijn er niet zo van gecharmeerd dat er ineens een frummel in die staart hangt en vervaarlijk gromt en begint te schudden als ware hun staart een prooi (want hij laat dus niet los he)
en het gebeurt dus weleens dat ze uit schrik de kont omhoog gooien. Het is daarom ook al eens gebeurt dat ik met een bewusteloze Jack naar de DA ben gereden omdat ik hem 10 meter verder in de wei terug vond - knock out geslagen..... minder dus.
Je zou zeggen: hij heeft er van geleerd maar neuhhhhhhhhh..... hardleers is hij ook nog eens!!!
Ik heb een spray-commander waar mijn Jack super naar luistert - ben ik hem kwijt op ons land dan hoef ik maar een keer te piepen en hij komt als een malle aangerend als hij de stem negeert. Echter in het geval van de paarden.... geen succes. Piep, korte spray, lange spray... allemaal geprobeerd, meneer raakt door het dolle heen zodra hij het gevoel heeft dat hij mij moet beschermen tegen die vervelende vlekkenmonsters
Want ik zie het als bescherming - hij is enorm beschermend tegenover mij en zodra ik mijn stem verhef, ziet hij het als kwaadwillendheid van de paarden. En dus reactie = boos doen. Echter heb ik geen zin om dit steeds mee te moeten maken - vandaag ging het wederom maar weer nét goed: meneer is onder de voet gelopen door mijn jonge Tink van 3 die de lompheid gewoon heeft en doordenderd; ik heb hem nog maar nét tussen zijn benen vandaan kunnen trekken uit de modder. Jack janken, bek vol modder en stront. Hij had niks behalve een vies lijfje en gedeukt ego. Maar morgen doet hij het gewoon weer.
Hoe los ik dit op een goede manier op? Ik waardeer het aan de ene kant dat hij beschermend wil zijn, aan de andere kant - hij moet ophouden zich te bemoeien met zaken die hem niet aangaan, hij hoeft niet té waaks te zijn!
. Zelfs niet mat een paar flinke knallen. Zou niet te lang blijven proberen om dit eruit te trainen ze hoeven maar een keer goed raak te zijn en hij loopt nergens meer achteraan. (Hij heeft zo te horen al twee keer verschrikkelijk veel geluk gehad. Zorg er maar voor dat het niet drie maal is scheepsrecht word
)

)
. Anders raakt het zijn betekenis naar de hond kwijt. Nee is in principe ook gewoon een commando.
, hij vond het wel een leuk spelletje dat schreeuw worstelen
.
zodat je hond er niet druk van word als je ze op moet drijven?