Jack Russel "bemoeit" zich met mijn paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Jack Russel "bemoeit" zich met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:05

Mijn Jack van bijna twee is zoals een Jack Russel betaamt geen gemakkelijke. Maar door consequente opvoeding en cursus hebben we er een leuke hond van kunnen maken. Er is slechts één ding wat ik hem maar niet af kan leren - hij bemoeit zich continu met alles waar ik mij mee bezig houd!

Dat is an sich nog niet zo vervelend, maar het kan voor nogal gevaarlijke situaties zorgen.....

Als ik mijn paarden naar buiten doe, is de Jack er bij, Meestal staat hij er bij te kijken en houd de boel in de gaten. Geen punt, geen probleem mee :n Maar nu komt het - Op het moment dat één van de paarden wat staat te slapen en niet door wil lopen en ik vervolgens mijn stem verhef om hem door te laten lopen ( Hee joh, schiet eens op!) dan veranderd mijn Jack in een overbeschermende gruwel en gromt, blaft en hangt vervolgens als een pitbull in de staart van het betreffende paard :+

Nu heb ik - gelukkig - koelbloedige Tinkers, maar ook die zijn er niet zo van gecharmeerd dat er ineens een frummel in die staart hangt en vervaarlijk gromt en begint te schudden als ware hun staart een prooi (want hij laat dus niet los he) :P en het gebeurt dus weleens dat ze uit schrik de kont omhoog gooien.

Het is daarom ook al eens gebeurt dat ik met een bewusteloze Jack naar de DA ben gereden omdat ik hem 10 meter verder in de wei terug vond - knock out geslagen..... minder dus.

Je zou zeggen: hij heeft er van geleerd maar neuhhhhhhhhh..... hardleers is hij ook nog eens!!! :(

Ik heb een spray-commander waar mijn Jack super naar luistert - ben ik hem kwijt op ons land dan hoef ik maar een keer te piepen en hij komt als een malle aangerend als hij de stem negeert. Echter in het geval van de paarden.... geen succes. Piep, korte spray, lange spray... allemaal geprobeerd, meneer raakt door het dolle heen zodra hij het gevoel heeft dat hij mij moet beschermen tegen die vervelende vlekkenmonsters :P Want ik zie het als bescherming - hij is enorm beschermend tegenover mij en zodra ik mijn stem verhef, ziet hij het als kwaadwillendheid van de paarden. En dus reactie = boos doen.

Echter heb ik geen zin om dit steeds mee te moeten maken - vandaag ging het wederom maar weer nét goed: meneer is onder de voet gelopen door mijn jonge Tink van 3 die de lompheid gewoon heeft en doordenderd; ik heb hem nog maar nét tussen zijn benen vandaan kunnen trekken uit de modder. Jack janken, bek vol modder en stront. Hij had niks behalve een vies lijfje en gedeukt ego. Maar morgen doet hij het gewoon weer.

Hoe los ik dit op een goede manier op? Ik waardeer het aan de ene kant dat hij beschermend wil zijn, aan de andere kant - hij moet ophouden zich te bemoeien met zaken die hem niet aangaan, hij hoeft niet té waaks te zijn!

cissy

Re: Jack Russel "bemoeit" zich met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:21

vastleggen op het moment dat je de paarden naar buiten doet is geen optie?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:24

Ja, inderdaad.
Of kan hij niet een half uurtje binnenblijven?

De eigenaren van mijn vroegere verzorgpaarden laten de keffende herder altijd binnen als de paarden naar binnen/buiten gaan. :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:30

Zou inderdaad zeggen hou hem vast. Of binnen want dat soort dingen gaan er niet uit nadat ze doorhebben hoe 'leuk' het is |o . Zelfs niet mat een paar flinke knallen. Zou niet te lang blijven proberen om dit eruit te trainen ze hoeven maar een keer goed raak te zijn en hij loopt nergens meer achteraan. (Hij heeft zo te horen al twee keer verschrikkelijk veel geluk gehad. Zorg er maar voor dat het niet drie maal is scheepsrecht word ;( )

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:36

Heel herkenbaar, mijn Jack had dit ook. Daar is op een gegeven moment een paard bovenop gesprongen en had hij een scheur in het bot van zijn pootje.
Hondje luisterde verder super goed, maar als ik een paard corrigeerde moest hij me helpen. Dus sindsdien vastgelegd als ik met de paarden bezig was.
Tegenwoordig doet hij het niet meer, maar dat is pas sinds een jaar of 2. En hij is nu 13, dus dan heb je nog even te gaan :D :+

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:02

Dat zou idd een voor de hand liggende en meest gemakkelijke optie zijn.

Maar liever zou ik het er dus uittrainen. Waarom? Omdat de paarden aan huis staan, de hond meerdere keren per dag mee naar buiten gaat (wordt uitgelaten achter op het land) en ik het eigenlijk onacceptabel gedrag vind.

Meestal is de volgorde 's ochtends: hond uitlaten, en daarna doe ik gelijk de paarden naar buiten en de stallen mesten. De Jack loopt dan ook nog op het land en speelt ondertussen wat en loopt wat rond. Eigenlijk vermaakt hij zich dan opperbest (we hebben 2.2 hectare) en na de stallen doen spelen/trainen we vaak ook nog.

Dus alhoewel je zou kunnen stellen dat het opsluiten/naar binnen doen van de hond een makkelijke weg is, zou ik liever de oorzaak van het probleem wegnemen. Met andere woorden - niet voor de makkelijkste weg kiezen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:06

De oorzaak van het probleem is dat je een koppige terrier achtige hond hebt. Die zetten hun tanden ergens in en komen paslos op het moment dat de tanden afbreken :P . Hier kan je weinig aan doen denk ik, hij snap gewoon niet dat hij jou probleem niet op hoeft te lossen. Doet hij dat in andere situaties ook jou ongevraagd verdedigen of alleen met de paarden?

Hoe reageer je eigenlijk als hij is de staart hang oid?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:41

Tja dat het een JR is weet ik al :P En daar heb ik ook voor gekozen ;)

Mijn reactie is altijd hetzelfde: Binky NEE! en eventueel ondersteund met de spray commander. Bij loslaten en naar mij toekomen direct belonen, niet eerder.
Zodra hij begint met grommen of bemoeien dan laat ik al merken dat dit gedrag niet gewenst is, ik wacht niet af tot hij toehapt zal ik maar zeggen. Maar vaak slaat hij die fases al over en hangt hij al gelijk in de staart of manen.... Hij is voor de duvel niet bang wat dat betreft..... En dat maakt het ook zo lastig.

Ik ben met hem als pup ook op puppycursus gegaan niet omdat ik hem niet zelf zou kunnen opvoeden, maar puur vanwege het sociale contact met andere honden - hij vliegt het liefste overal bovenop, we hebben wat dat betreft heel wat met hem te stellen gehad en gelukkig heeft hij daar op cursus een paar keer zijn meerdere leren kennen die hem goed op de plek gezet heeft.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:46

Misschien moet je het gewoon negeren. Immers doet hij het omdat je begint te roepen. Word hij daar niet alleen feller van? (Gewoon alleen spray commander, niets zeggen gewoon doorlopen).

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:54

Misschien zou het helpen... echter wordt nadrukkelijk bij de spray commander vermeld dat je het nooit zonder commando mag gebruiken (dus doelloos spuiten/piepen)

De hond zou dan niet kunnen snappen waarom hij de lucht gespoten krijgt of het piepje te horen krijgt namelijk..... zit ook weer iets in natuurlijk.

Dus of dat een goed idee is? Zou hij die link leggen? (Ik schat hem gezien het feit dat hij nu al tig keer op zn lazer geslagen is door die paarden zijn hersencapaciteit nu ook niet zo hoog in _O- )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:21

Vind ik nu vreemd dat je niet zonder commando zou mogen straffen. Ik heb juist altijd geleerd dat wanneer je een commando wilt gebruiken je dit niet moet doen op een moment dat de hond toch niet luister :Y) . Anders raakt het zijn betekenis naar de hond kwijt. Nee is in principe ook gewoon een commando.

Maar ik heb echt wel eens gezien dat het negeren van een hond in veel gevallen beter werkt dan schreeuwen/straffen. Denk bijv aan het opspringen, bij ons op de cursus zat een hond die had al vaak een knietje of schreeuw gehad maar bleef opspringen. Onze trainer draait 2 keer overduidelijk weg (actief negeren was het wel). De hond heeft nooit tegen die trainer meer opgesprongen. (Wel tegen zijn baas die het bij knietjes hield :o, hij vond het wel een leuk spelletje dat schreeuw worstelen :+ ).
Zelfde voor een geval dat er misschien nog wel meer op lijkt, herder viel uit naar andere honden. De eigennaar 'strafte' de hond maar juist door dat gescreeuw en getrek achter hem dacht de hond dat de andere hond een gevaar vormde voor de baas en viel hij uit. Ging ook over door de hond gewoon vast te houden en door te lopen alsof je hond niet alsof je niet eens merkte dat er een andere hond passeerde.

Imo vind jou hond het (ondanks de klappen) een leuk spelletje. Immers blijft het een Jack. Denk dat wanneer jij roept tegen je paarden en daarna roept tegen hem (misschien zelfs wel hetzelfde commando?) Hij echt niet snapt dat jullie geen leuk spelletje aan het spelen zijn met die grote beesten. Het word natuurlijk lastiger als je paard vervelend gaat doen omdat er een hond in zijn staart hangt, omdat je dan (ongewild) toch ook meedoet in het spelletje paard pesten ;).

Ik snap trouwens echt dat je het af wilt leren maar hoelang is dit al gang? Hij heeft al twee keer geluk gehad, het is geen kat waarschijnlijk heeft hij geen negen levens.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:29

Wanneer geef je het commando dat hij moet ophouden?
Als hij dan al in de staart hangt, ben je te laat. Hij heeft dan toch weer even het spelletje kunnen spelen.

Duidelijk en rustig NEE op een lage toon als hij aanstalten maakt tot fout gedrag zal misschien de oplossing zijn?

Desnoods aanlijnen aan een lange lijn en corrigeren voordat hij de fout ingaat.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:33

gossie wat een bekend probleem....lol mijn tinks reageren en gelukkig ook niet op.:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:47

Ik ga eigenlijk na het hele verhaal doorgelezen te hebben met Liedje mee. Wees echt heel duidelijk in het afstraffen, liever een keertje te hard, dan te zacht, als het maar duidelijk is.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:48

wat herkenbaar zo'n politie agentje :')
gelukkig heeft die van mij het nooit zo erg gehad, die kwam bijna altijd terug als ik eerst paard op zijn kop gaf en daarna de hond :')
ik denk niet dat negeren gaat helpen in dit geval, maar kan je helaas ook niet verder helpen..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:44

Om in te gaan op het "wanneer geef ik de straf" vraag:

Op het moment dat het dreigt mis te gaan. De situatie is vaak als volgt:

1.) Paarden staan voor de draad van de uitloop
2.) Ik maak de draad open
3.) Paarden lopen op hun dooie akkertje naar de weide (al de tijd loopt de hond mee en houdt de boel in de gaten, maar doet verder niks)
4.) Dan gaat er eentje op zijn gemak staan grazen onderweg
5.) Ik roep iets in de trant van "Hee joh, loop eens door" met lichte stemverheffing, soms met een armbeweging
6.) Hond rent naar paard, grommend/blaffend METEEN hierop zeg ik duidelijk en met stemverheffing "BINKY - NEE"
7.) Soms is dit (even) afdoende, soms niet. Ofwel de hond gaat weg, in dit geval beloon ik, in het andere geval gaat hij duidelijk door met het proberen op te jutten van de paarden (lijkt op willen "drijven" van de paarden)
8.) Ik gebruik de piep van de commander en zeg nogmaals BINKY NEE!
9.) Indien deze fase niet succesvol afgesloten wordt gaat het over in het bekende "staart hangen" of proberen in de benen van de paarden te bijten.

Stap 4-9 herhaalt zich soms, afhankelijk van de lammigheid van de paarden ;)

Het punt is vaak dat ik 1.) met de paarden bezig ben 2.) direct moet anticiperen op het gedrag van de hond, zeker om te voorkomen dat hij niet snapt wat ik doe.

Yamcha - hard straffen? Je zou eens moeten weten, ik heb hem weleens ongenadig op zijn donder gegeven maar hij leert er niks van. Dat is het probleem bij deze hond nu juist, leerde hij maar eens van zijn daden! Anders zou je toch wel verwachten dat je het voortaan zou laten om tussen die paardenbenen te gaan lopen klooien ;)

Je wilt ook niet weten hoe vaak hij al aan de weidedraad heeft gehangen, maar toch bijt hij iedere keer weer in de stroomdraad.... _O-

Ze zeggen weleens dat als je een Jack kunt opvoeden je alles kunt opvoeden..... en ik denk dat ik het ermee eens ben :D

Buiten dit akkefietje luistert hij overigens super, het is puur dit super vervelende trekje dat ik er maar niet uitkrijg en dat frustreert me enorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:27

Oh, dat lijkt me zo frustrerend (niet dat ik het niet herken, toen mijn honden aan het puberen sloegen, kon ik ze ook met de regelmaat van de klok achter het behang plakken).

Blijkbaar is het in de paardenstaart hangen op de een of ander manier heel belonend voor hem...... denkt......

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:55

Duidelijk dat hij het inderdaad gewoon te leuk vind. Zelf belonend gedrag noemde mijn trainer dat altijd. Mijn trainer beweerde altijd dat als je dat de eerste of de tweede keer niet adequaat oplos je er maanden over doet om het recht te trekken :(:) .

Misschien moet je hier iemand bij hebben die het echt kan zien. (Je bent naar cursus geweest had je eigen trainer geen suggesties?). Zou hier echt even lang over na denken, want je kan het wel willen oplossen maar deze situatie is voor de hond natuurlijk best gevaarlijk. Kan je de paarden niet zonder stem aan gaan drijven :)* zodat je hond er niet druk van word als je ze op moet drijven?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:46

Ik zit er echt steeds over te peinzen.... heb ook al bedacht het eens samen met manlief te gaan doen (en tot die tijd de hond dan maar in te sluiten met de paarden naar buiten doen....) Wellicht dat HIJ samen met mij deze circel dan doorbreken.

En ik zal idd de trainer er eens op aanspreken, misschien dat zij ook een goede tip heeft, zij kent hem en kent ook hoe hij is.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik ook tot de conclusie kom dat hij er ondanks builen en schrammen de lol veel te veel van inziet.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:48

Tsja, Jack Russels staan er om bekend dat ze erg hardleers zijn.
Onze Jack doet precies hetzelfde, het enige verschil is dat hij bij mensen in hun been hangt in plaats van bij paarden in de staart :+
Ik lees even mee want ik ben benieuwd hoe ik je het hem kan afleren...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:51

xSaarSaar schreef:
Tsja, Jack Russels staan er om bekend dat ze erg hardleers zijn.
Onze Jack doet precies hetzelfde, het enige verschil is dat hij bij mensen in hun been hangt in plaats van bij paarden in de staart :+
Ik lees even mee want ik ben benieuwd hoe ik je het hem kan afleren...

Dat kan ook gevaarlijk zijn voor de hond ;) . Geluk dat je nog geen mensen tegen bent gekomen die dat ook van een kleine hond onacceptabel vinden die van ons zou geen lang leven beschoren zijn als hij dat soort geintjes uithaalde. Maar ja ook 3a4 keer zo groot denk ik :Y)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:54

Hij bijt gelukkig niet door, en we hebben het afgezet met een hek (de oprit) maar als iemand hem per ongeluk laat snappen, of nu er werkmannen naast ons bezig zijn en die lopen dan ongevraagd in de tuin, tsja dan kan hij wel eens in de broek hangen. Gelukkig bijt hij niet echt door. :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:55

Als je het samen met je man doet kan je proberen hem gelijk nadat hij het commando Binky nee negeert in de bench te stoppen/aan de lijn te leggen. Of eens flink in zijn nekvel te grijpen. Wij hebben ook een Jack en die vinden dat soort spelletjes inderdaad te leuk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:18

Ik zou dr een lange lijn aan hangen, en laat het maar gebeuren. Liever met iemand dr bij. Jij geeft het commando dat hij moet stoppen, luistert hij niet?
Geef hem maar een slinger aan die lijn. En dan eens kijken of het knopje omgaat, en anders zou ik hem vastbinden tot je klaar bent met je werk.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:26

tja..... hier ook zo een probleem al alles geprobeerd lijnen training stem maakt allemaal niet uit.
maar waar ik je wel voor wil waarschuwen is dat het maar 1 keer echt fout gaat!
wij hebben ook tinkers/friezen en welshjes .en een duitse herder die sinds 2004 op 3 poten rond moet huppelen. en denk je dat hij er wat van geleerd heeft??? nee dus vorige week was het bijna gebeurt met hem omdat hij een uitgebroken paard van 177 wel even zou vangen voor mij!

echt soms is training DE oplossing maar hou het aub veilig!
leg hem dan vast.....