dominante agressieve haan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

dominante agressieve haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:33

hallo,

wij hebben thuis 3 hennen en 1 haan. We hebben ze nu ongeveer een half tot driekwart jaar en ze zijn volwassen.
Ze zijn handtam en één hen springt altijd op schoot als je het hok opendoet. Net deed ik dat dus weer en ze sprong op schoot. Ik ging haar aaien en meneer de Haan komt ineens heel agressief op mij af en begint mij aan te vallen.. :\ Ik heb hem dus even met z'n snavel in het zand geduwd en 'm een tik op z'n tronie gegeven want dat pik ik natuurlijk niet.
Hij heeft nog nooit zo gedaan.. Wel een beetje parmantig heen en weer tippelen maar als ik dan 'HEE' zei was het ook afgelopen.
Ik heb geen zin om straks bang voor die haan te moeten zijn en handschoenen te moeten gebruiken om eieren te rapen :') dus wat zou ik hier tegen kunnen doen?
De haan zelf is ook handtam en als je hem oppakt is hij ook heel vriendelijk en laat zich prima aaien. Hij begint alleen een beetje dominant te worden en zijn territorium te verdedigen. Op zich allemaal heel logisch maar zou ik er iets tegen kunnen doen dat hij mijn hand iig met rust laat? :')

Bijv. een plantenspuit gebruiken o.i.d.?

:evaw:

Wilawander

Re: dominante agressieve haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:26

Kan je niks aan doen, heb hier precies hetzelfde en van alles geprobeerd van lief doen, tot foei, negeren en hard aanpakken. Niks helpt. Moet met een stuk hout naar binnen anders vliegt hij me in het gezicht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:32

Wij zijn heel consequent in hem een dreun geven als hij aanvalt, of een schop. En door de hele ren liggen takken dus loopt het uit de hand gebruiken we die om hem op afstand te houden. In de lente en de herfst is het bij ons trouwens erger dan in de zomer en in de winter.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:55

Ik heb al heel wat jaren kippen. En ben snel klaar met hanen die agressief zijn. Elke keer als ik een haan had die me aanviel heb ik hem weg gedaan, of zijn nek omgedraaid.
Vooral volwassen hanen met flinke sporen kunnen behoorlijk gevaarlijk zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 15:58

Bedankt voor de reacties! :)
De kop omdraaien? :=
Ik kijk het de komende weken nog even aan, misschien dat het inderdaad komt omdat het lente is ofzo. Net deed hij wel heel rustig. Hij dreigde wel maar dat heb ik genegeerd, hij viel niet aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:01

een emmer met water meenemen en als hij je aanvalt de emmer vol over zijn borst/kop gooien. ;)
en als hij in de tijd loslopen mag, waterpistool :)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:48

hier nog zo'n haan. Ook handtam en dus niet bang voor ons.
hij heeft ook al een paar keer vliegles gehad van mij.
Helaas voor hem gaat hij de zomer niet halen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:22

Jaaa, dat is een lekker probleem :j .

Vrees ook dat er niks tegen te doen valt. Ik heb er hier één 12 jaar lang gehad waar iedereen een straatje voor om ging. Gelukkig heeft hij deze winter het hoofd neergelegd.

Denk dat je zult moeten kiezen of je de hele rit gaat uitzitten of dat je hem weg doet (en geen mens die een haan wil hebben, behalve voor in de soep).

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:29

Mijn ouders hadden vroeger ook altijd kippen, die liepen los op het erf. Wanneer de haan van het stel het idee had om mensen aan te vallen kregen wij meestal diezelfde avond nog kippensoep :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:46

Ach, het houdt goed de vreemde mensen van het erf, en de katten, en de ratten ook.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 19:52

Bekend probleem dus! :')
Ik ben er vandaag nog 2x geweest. Gewapend met een vol flesje water.. }>
Het heeft 4 volle flesjes water gekost maar uiteindelijk zocht hij gauw steun bij de hennetjes! :(:)
Hij zal het morgen wel weer proberen maar kom maar op! }>

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:29

Ik probeer het ze eerst af te leren door ze een schop te verkopen of een bezem te gebruiken(op ze gericht houden als hij aanvalt. dat voelt niet prettig)
Maar vorig jaar had ik er 1 die mij niet meer aanviel(na het gebruik van bovenstaande handelingen) maar hij vloog wel mijn kinderen aan.
Die hadden soms hel blauwe plekken met een gat in het midden(van de sporen).
Deze haan leeft dus niet meer!!
Ik heb er nu 4 lopen, maar als er 1 agressief wordt dan betekent dat zijn einde.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:32

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 04-07-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:35

haha als ik in het hok kom wordt ik ook meteen aangevallen.
1 keer uit schrik een schop verkochocht. (echt per ongeluk)
nu hoef ik me voet maar iets naar voren te steken en hij laat me met rust.
stiekem toch goed geweest

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:40

hier ook snel klaar mee als een haan agressief gedrag vertoont :n
het blijft erin zitten, en ook al mep je zo'n beest elke dag helemaal lens.. behalve frustratie doe je jezelf en de haan er weinig plezier mee.
blijft hij dit gedrag vertonen, dan zou ik er dus ook kippensoep van maken. er lopen genoeg hanen op de wereld die wel gewoon lief zijn en niet dominant.
straks wordt je nog bang voor zo'n bovenmaatste mus :=
lijkt me nou niet het doel wat je van tevoren bedacht had toen je hem aanschafte?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:43

tja er is maar 1 oplossing wat mij betrefd wij hadden ook zo 1 we hebben er maar soep van gekookt!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:49

De onze heeft ook deel genomen aan het avondmaal :x Beest met de hand groot gebracht en het heeft ons 2 jaar gekost maar uiteindelijk beslist dat het genoeg was... :(:)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:35

Wij hebben momenteel 2 haantjes op de kinderboerderij, een is al ouder en die is zeer relaxt, de ander is nog erg jong en nu aan het puberen.
Normaal gesproken doet hij niks en verdedigt hij ook niet, tenzij je aan zijn vrouwtjes komt.
Dan komt hij keihard aangerend.
Dus de enige oplossing is om de haan zijn gang te laten gaan en zoveel mogelijk met rust laten. Als jij hem niet bedreigd zal hij ook niet aanvallen. Dus probeer vriendjes met hem te worden, geef hem elke keer lekkers als je het hok ingaat zodat hij jou associeert met voer.

Wel weer typische 'boeren' reacties hier, de nek omdraaien. Als het hier om een agressieve hond of kat zou gaan dan piepen we wel anders!
Opper het idee anders eens op het kippenforum?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:45

sunny_l0ve schreef:
Wel weer typische 'boeren' reacties hier, de nek omdraaien. Als het hier om een agressieve hond of kat zou gaan dan piepen we wel anders!

ik snap wel wat je bedoelt.
maar als onze hond 1 keer agressief is dan is ook voor hem de clico zo gevonden.
hier komen kleine kinderen dan kun je geen agresief gedrag goed keuren.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:46

sunny_l0ve schreef:

maarja, eerlijk is eerlijk: kippen hebben de meesten voor de eieren, en honden en katten voor de "sier" ;)

maarja, water schijnt wel te helpen, tenminste, bij die van ons vroeger wel, en dan niet een flesje, maar een emmer :Y) Doe ik bij een agressieve hond of kat ook trouwens :Y) (valt wel op dat het vaker de handtamme zijn die aanvallen, als ik de reacties zo lees?)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 02:34

tjah.. typische boeren reacties.. waar denk je dat kippen normaliter thuishoren? het zijn immers dieren.

onze hond van 4 jaar was toendertijd ook agressief nadat hij een soort insult had gehad, en had naderhand allerlei rare karaktertrekjes die niet bepaald positief waren.
hebben we ook af laten maken, beter safe then sorry.
ik ga niet de veiligheid van mizjelf en anderen riskeren voor een dier :n
wat als zo'n dier aanvalt op een dag? en het gaat mis? dan vergeef je het jezelf toch nooit?
als je een dier neemt, heb je bepaalde verantwoordelijkheden tav het dier, maar ook naar je omgeving toe.
veiligheid is in mijn opinie de grootste verantwoordelijkheid die je hebt. en ja.. dat gaat soms ten koste van het dier.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:29

sunny_l0ve schreef:

Klopt! Hanen kunnen erg gevaarlijk zijn en hele gesprekken voeren met die beesten helpen niet echt.
Overigens wanneer ik zo'n gevaarlijke hond of kat zou hebben die mij bewust ging aanvallen, zou die ook niet meer leven.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 09:33

Hmmmm... Nek omdraaien kan ik denk ik echt niet over m'n hart verkrijgen.. :=
Het scheelt wel dat wij hier geen kleine kinderen meer hebben. Ik ben eigenlijk de enigste die bij ze komt. Ik ga het eerst even volhouden met flesjes water.. Op het kippenforum las ik dat ze daarmee succes hadden gehad en dat de haan 't heel snel afgeleerd had..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:48

Wij hebben hier ook kippen en 1 keer een haan erbij gehad.
Zowel de kippen als de haan vanaf 'jonge' leeftijd bij ons. De haan was het de eerste 1-1.5 jaar nog wel lief maar daarna werd hij steeds agressiever. En nou moet je je voorstellen: wij moeten elke dag bij de kippen in de ren zijn om onze paardenmest daar te brengen (vinden kippen overigens heerlijk!) en het ging om een haan van ca. 70-80 cm groot :=
Ik bracht op een gegeven moment alleen nog maar de mest de ren in als het donker was want dan zat die haan op stok en was dan niet buiten.
Ik was blij toen de kippen vanwege hun leeftijd van de leg afgingen en we dan alles 'verversen'. Mijn schoonvader is absoluut niet bang voor kippen of hanen maar die haan durfde hij ook niet aan te pakken om zijn nekkie om te draaien :n Uiteindelijk is hij wel aan zijn einde gekomen maar ik zal maar niet zeggen hoe.
De haan hebben we uiteindelijk aan een collega van hubby gegeven. Die heeft een grooooot gezin maar de haan paste ook daar niet helemaal goed in de soeppan maar ze hebben er wel 3 dagen van kunnen eten.

Voor mij in ieder geval nooit meer zo maar een haan kopen. Volgens mijn schoonvader is een goede en vriendelijke haan kopen net als een hond: ga naar de fokker en kijk welk haantje het meest onderdanige gedrag vertoont en neem die mee. Dat zijn over het algemeen de meest lieve hanen die je kunt hebben als ze eenmaal volwassen zijn.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:51

sunny_l0ve schreef:

Het is wel een typische boeren reactie, en ik ben ook een boerin.
Maar ik laat me niet ophalen door een grote haan. Ik ben er heel snel klaar mee. Wil mijn kippen goed verzorgen, en zonder gevaar.
Er zijn genoeg hanen te krijgen, die wel lief zijn.
En ik heb mijn kippen trouwens niet voor de eieren maar voor de sier :)